Ev.lut-kirkko hajoamassa kahtia? Päivi Räsänen pohtii eroa kirkosta?
Sanoo että moni on jo eronnut. Varmaan jakaantuu kahtia. KD:n jää varmaan vanhoilliset kristityt.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3b7946a8-4200-452e-874a-aa494440f…
Kommentit (379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ei voi hajota, koska omaisuus ja lainsäädäntö jäisivät luterilaiselle kirkolle. Päivi Räsänen tietää tämän oikein hyvin, mutta kaikki keskustelijat eivät ymmärrä, kuinka merkittävä kysymys on. Kynis.mi
Tottakai voi. Seurakuntalaiset vain eroavat ja liittyvät muuhun seurakuntaan. Esim. Lähetyshiippakuntaan. Siellä on kaikki mitä tavis seurakuntalainen kirkolta odottaa.
Sitten evl. kirkkoon jää vain työntekijät ja heillä on ne kaikki tyhjyyttään kumisevat kirkkorakennukset.
Ei tapaseurakuntalaiset mihinkään lähde.
Voi olla mutta eivät he myöskään käy kirkossa kuin ehkä jouluna joulutunnelmaa hakemassa.
Entä sitten. Seurakunta pysyy pystyssä. Jostain toiminnoista (niistä joissa tapaseurakuntalaiset eivät käy) joudutaan ehkä luopumaan samoin ehkä joistakin kiinteistöistä joilla käyttöä ei ole.
Sari Essayah ei ole vaihtanut helluntaisuuteen vaan on aina ollut siellä kuten Suomen perheensäkin. Isä on kyllä muslimi.
"Essayah on syntyjään luterilainen, käynyt rippikoulun ja toiminut isosena Lapinlahden seurakunnassa."
https://www.kotimaa.fi/sari-essayah-on-ekumeeninen-helluntailainen/
Päivi on kaikin tavoin polkenut vähemmistöjen oikeuksia ja sekoittanut uskonnon ja politiikan. Viimeinen on tullut aika tasata tilit.
Ei se kirkko Räsäsen varassa ole
Päivillä on ollut kova kesä. Jos hyvin menee niin saa vielä tuomion lokakuun lopussa 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se on sitten voi voi. Ei konservatiivit halua olla kirkossa, joka luopuu Raamatun sanasta ja opettaa vain ihmisoppeja."
Aika pitkään moni kuten Räsenenkin on kuitenkin syystä tai toisesta halunnut.
Niin on. Koska evl. kirkko on ollut monelle rakas ja eroaminen on vaikea päätös. Ei sitä kevyesti tehdä.
Konservatiiveilla on niin raskasta kun pitäisi tehdä muutoksia tai jokin muuttuu.
Näin ne asiat välillä muutetaan lupaa kysymättä. Se on raskasta koska haluavat päättää toistenkin puolesta.
Tuo harakka pois eduskunnasta. Olisi vain tehnyt lääkärin työtä, hänestä olisi ollut jotakin hyötyä yhteiskunnalle.
Päivin ajamassa vanhoillisessa ja patriarkaalisessa seurakunnassa nainen vaietkoon. Eikös se lue Raamatussa.
Päivi päivystää ja päivittelee. Nimi on enne.
Säälittävä elämä.
Vierailija kirjoitti:
Räsäsen eroa on toivottu 20v. Muttei ole mennyt pois. Perustaneet räsäismi lahkon. Genitaaliuskovien.
Ihan perinteistä suomalaista uskoa edustaa. Ei mitään radikaalia paitsi äärilaidan mielestä joka haluaa pyyhkiä pois kaiken entisen ja siitä muistuttavankin.
Siksi apinanraivo. Siksi mieletön mustamaalauskampanja. Päivi R. kuitenkin edustaa huimaa määrää suomalaisia arvoiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdenperä "unohtaa" omantunnonvapauden kokonaan. Päivikin peräänkuuluttaa abortteja tekeville lääkäreille omantunnonvaputta. Omantunnonvapaus on vahva perusoikeus, ja rajoitukset on aina tulkittava suppeasti ja tarkoin harkiten Ei sitä voida yksipuolisesti rajoittaa uskonnollisen yhdyskunnan säännöillä.
Rajoituksen on perustuttava lakiin, eli sen on oltava eduskunnan säätämä.
Rajoituksen on oltava välttämätön jonkin oikeutetun päämäärän, kuten yleisen järjestyksen, turvallisuuden tai muiden ihmisten oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi.
Rajoituksen on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Sen on oltava välttämätön ja oikeassa suhteessa siihen, mitä sillä pyritään saavuttamaan.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvien henkilöiden oikeutta harjoittaa uskontoaa
Missä on sama kiihko islamin ympärillä? Tätä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tuo Raamattua kuin piru lukeva Päivi kuvittelee olevansa kirkon hierarkiassa? Penkistä huutelija?
Samanlaisia ovat monet konservatiiviuskovaset, eri seuroissa/seurakunnissa vaan porskuttavat. Minä oikeassa sinä väärässä- tyypit. Näille ei syvempi pohdiskelu tai hiljaisuus ja mietiskely sovi, aina suuna päänä ja tuomioita jakelemassa.
Ei tuollaista tuomion jakamista näe missään nykyään. Halutaan vain pitäytyä Raamatun sanassa. Sinä et heidän mietiskelyistään tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ei voi hajota, koska omaisuus ja lainsäädäntö jäisivät luterilaiselle kirkolle. Päivi Räsänen tietää tämän oikein hyvin, mutta kaikki keskustelijat eivät ymmärrä, kuinka merkittävä kysymys on. Kynis.mi
Tottakai voi. Seurakuntalaiset vain eroavat ja liittyvät muuhun seurakuntaan. Esim. Lähetyshiippakuntaan. Siellä on kaikki mitä tavis seurakuntalainen kirkolta odottaa.
Sitten evl. kirkkoon jää vain työntekijät ja heillä on ne kaikki tyhjyyttään kumisevat kirkkorakennukset.
Kuvitellaan ilmeisesti että sosialistinen sateenkaarifeminismi saa kirkot täyttymään? Kyllä tätä on jännä seurata.
Vierailija kirjoitti:
Päivin ajamassa vanhoillisessa ja patriarkaalisessa seurakunnassa nainen vaietkoon. Eikös se lue Raamatussa.
Luterilainen kirkko syntyi siten, että saksalainen munkki alkoi protestoida katolisen kirkon senhetkisiä oppeja vastaan. Uuden kirkon seuraajia kutsutaan yleisnimityksellä protestanteiksi. Niin ollen ei ole mitään ihmeellistä siinä, jos joku protestantti (protestoija) nykyaikana protestoi jotakin uskontonsa ilmiötä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdenperä "unohtaa" omantunnonvapauden kokonaan. Päivikin peräänkuuluttaa abortteja tekeville lääkäreille omantunnonvaputta. Omantunnonvapaus on vahva perusoikeus, ja rajoitukset on aina tulkittava suppeasti ja tarkoin harkiten Ei sitä voida yksipuolisesti rajoittaa uskonnollisen yhdyskunnan säännöillä.
Rajoituksen on perustuttava lakiin, eli sen on oltava eduskunnan säätämä.
Rajoituksen on oltava välttämätön jonkin oikeutetun päämäärän, kuten yleisen järjestyksen, turvallisuuden tai muiden ihmisten oikeuksien ja vapauksien turvaamiseksi.
Rajoituksen on oltava oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Sen on oltava välttämätön ja oikeassa suhteessa siihen, mitä sillä pyritään saavuttamaan.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin
Missä on sama kiihko islamin ympärillä? Tätä odotellessa.
Ei kysymys ole kiihkosta vaan siitä, mitä vanhurskaus on. Kysymyshän on siten vain Jumalan sanan noudattamisesta.
Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä. Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät. Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti." Ilm. 22:10,15
Omantunnonvapaus (yksilön vapaus) on myös perustuslain lähtökohta. "Valtiosääntö turvaa ihmisarvon loukkaamattomuuden ja yksilön vapauden ja oikeudet sekä edistää oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa." Myös uskonnonvapaus on yksilön vapaus, ei kirkon.
Vanhassa testamentissa oikeudenmukaisuuden vaatimus on keskeinen. Profeetta Jesajan mukaan ei ole olemassa rauhaa ilman vanhurskautta ja oikeudenmukaisuutta (Jes. 9:7). Vanhassa testamentissa oikeudenmukaisuuden tärkeimpiä piirteitä ovat köyhien ja muukalaisten suojeleminen, heidän oikeuksiensa puolustaminen ja edistäminen sekä omastaan jakaminen. Profeetallinen julistus oikeudenmukaisuudesta kutsuu väärien rakenteiden ja käytösmallien täydelliseen muuttamiseen.
Luterilaisen teologian mukaan kaikki luodut järjelliset olennot ymmärtävät oikeudenmukaisuuden välttämättömyyden hyvän elämän perustana. Toisaalta oikeudenmukaisuuteen kuuluu ihmisten keskinäinen tasa-arvo, toisaalta myös ansionmukaisuus.
Ekumeenisessa keskustelussa ja vapautuksen teologiassa korostetaan haavoittuvimman ja heikoimman aseman ensisijaista huomioon ottamista.
Minä vaihtaisin heti siihen kirkkoon joka ei hyväksy h0m0ja ym. moraalin rappiota.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihtaisin heti siihen kirkkoon joka ei hyväksy h0m0ja ym. moraalin rappiota.
Mikä estää perustamasta sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Fundamentalistikonservatiiveilla on jo omat lahkonsa. Eiköhän Räsänenkin sieltä kotinsa löydä.
Sehän kuuluu jo. Sen mies on oikein saarnaaja siellä, missä ei uskota edes naispappeuteen... eli siihen kirkon tilanteeseen, joka oli totta jo Paavalin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tuo Raamattua kuin piru lukeva Päivi kuvittelee olevansa kirkon hierarkiassa? Penkistä huutelija?
Samanlaisia ovat monet konservatiiviuskovaset, eri seuroissa/seurakunnissa vaan porskuttavat. Minä oikeassa sinä väärässä- tyypit. Näille ei syvempi pohdiskelu tai hiljaisuus ja mietiskely sovi, aina suuna päänä ja tuomioita jakelemassa.
Ei tuollaista tuomion jakamista näe missään nykyään. Halutaan vain pitäytyä Raamatun sanassa. Sinä et heidän mietiskelyistään tiedä mitään.
Halutaan pitäytyä omasa Raamantun tulkinnassa. Se on eri asia kuin pitäytyä Raamatun sanassa. Valitsemalla Raamatusta sanoja, voidaan päätyä mihin tahansa mielipiteeseen mistä tahansa. USA:n orjuuden puolustajat tukeutuivat Raamattuun, kun puolustivat orjuutta.
Niinpä. Me tavalliset ihmiset emme jaa änkyräuskovien vakaumusta. Saatan itsekin liittyä takaisin.