Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki kutsuvat nykyään Helsinkiä Hesuliksi?

Vierailija
08.07.2025 |

En ymmärrä Helsinkiä Hesuliksi kutsuvia ihmisjoukkoja🥩🙄

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lande on Hesuli

Vierailija
82/85 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000009610394.html

 

0.6.2023 2:00 | Päivitetty 10.6.2023 10:50

RAKKAALLA kaupungilla on monta nimeä.

Otetaan vaikka Helsinki (664028 asukasta). Sen lempinimiä ovat esimerkiksi Hesa, Stadi, Iso kirkko, Hesuli, Päähesuli, Päähesa ja Merimanse.

Mutta toiseksi suurimmallan kaupungilla Espoolla (305274 asukasta) ei ole yhtään vakiintunutta lempinimeä. 

Miksi ei?

Tampere (249009) on Manse tai Mansesteri.

Mutta Vantaalla (242819) ei ole vakiintunutta lempinimeä.

Turulla (197900) on: Turkku, Turkkune.

Jyväskylä (145887): Jyvääskylä, Jypinkylä, Suomen Ateena, Jykylä.

 

 

Tuo Turkku ei ole mikään lempinimi, se on Turku paikallisella murteella.

Jopa minä turkulaisena savolaisena sen tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000009610394.html

 

0.6.2023 2:00 | Päivitetty 10.6.2023 10:50

RAKKAALLA kaupungilla on monta nimeä.

Otetaan vaikka Helsinki (664028 asukasta). Sen lempinimiä ovat esimerkiksi Hesa, Stadi, Iso kirkko, Hesuli, Päähesuli, Päähesa ja Merimanse.

Mutta toiseksi suurimmallan kaupungilla Espoolla (305274 asukasta) ei ole yhtään vakiintunutta lempinimeä. 

Miksi ei?

Tampere (249009) on Manse tai Mansesteri.

Mutta Vantaalla (242819) ei ole vakiintunutta lempinimeä.

Turulla (197900) on: Turkku, Turkkune.

Jyväskylä (145887): Jyvääskylä, Jypinkylä, Suomen Ateena, Jykylä.

 

 

Tuo Turkku ei ole mikään lempinimi, se on Turku paikallisella murteella.

Jopa minä turkulaisena savolaisena sen tiedän.

Turun lempinimi onkin Persereikä. Täällä on muuten Helsingintiellä tervetuliaskyltti Hesulista päin saapuville. Kyltissä on Posankan persauksen kuva ja kuvan alla teksti: "Älä katso taakse, emme ole tulossa sieltä."

Hauskaa, vai mitä??

Vierailija
84/85 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000009610394.html

 

0.6.2023 2:00 | Päivitetty 10.6.2023 10:50

RAKKAALLA kaupungilla on monta nimeä.

Otetaan vaikka Helsinki (664028 asukasta). Sen lempinimiä ovat esimerkiksi Hesa, Stadi, Iso kirkko, Hesuli, Päähesuli, Päähesa ja Merimanse.

Mutta toiseksi suurimmallan kaupungilla Espoolla (305274 asukasta) ei ole yhtään vakiintunutta lempinimeä. 

Miksi ei?

Tampere (249009) on Manse tai Mansesteri.

Mutta Vantaalla (242819) ei ole vakiintunutta lempinimeä.

Turulla (197900) on: Turkku, Turkkune.

Jyväskylä (145887): Jyvääskylä, Jypinkylä, Suomen Ateena, Jykylä.

 

 

Tuo juttu on mielipide ja toimittajat ovat kopioineet suoraan erääsrä toisesta julkaisusta tekstin. Sen jälkeen lisänneet urbaanista sanakirjasra omiaan,


Helsinki on kaunis ja vireä merellinen pääkaupunkimme. Helsingin seudulla asuu noin 1,3 miljoonaa asukasta. Helsinki tunnetaan myös nimillä Hesa, Stadi, Iso kirkko, Merimanse ja Helsesteri.
https://www.stadissa.fi/paikat/171/helsinki

Vierailija
85/85 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks Hesuli ole Helsingin pörssi?

Helsingin pörssi on kyllä hexpörde, ainakin täällä Pihtiputtaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän