Paras vaihtoehto ev.lut. kirkolle?
Ev.lut. kirkon jatkuva liberalisoituminen on alkanut tökkiä niin pahasti, että on aika erota kirkosta. Mihin seurakuntaan tässä tilanteessa kannattaisi liittyä? Olen jo kastettu vauvana, joten kaikki uutta kastetta vaativa lahkot on pois laskuista.
Kommentit (524)
Itse kuulun ev.lut kirkkoon, mutta Sley on varmaan sinulle hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma usko. On myös erikseen uskovien tilaisuuksia jos tuntuu että haluaa kokoontua, kahvitella. Shamaanit?
Kirkossa aika paljon syödään ja kahvitellaan.
Aapeli Saarisalo, joka laati Raamatun Sanakirjan (hyvää luettavaa ja suositeltava apuväline Raamattuun perehtymisessä), ei kahvitellut (eikä paljon syönytkään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vakavaa harhaoppia!
Jeesus itse sanoo:
" Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan pääse Isän luo ( Taivaaseen), paitsi minun kauttaaltan".
Jeesus EI sanonut että: " minä olen yksi Tie monista, yksi totuus monista".
Jeesus tekee hyvinkin selväksi muissakin kohdissa että Hän on ainoa Tie.
Se joka ei ole turvautunut Raamatullisen Jeesuksen pelastukseen, ei tule pärjäämään tuomiopäivänä. Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Kammottava tuskan paikka.
Raamatun mukaan Jeesus on siis tie, totuus ja elämä eikä kukaan pääse Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Miksi luet siihen paljon enemmän kuin siinä sanotaan? Jeesus ei todellakaan sanonut tuossa, et
"Älä kiusaa Herraa sinun Jumalaasi"
Ei minulla ole Jumalaa, joten en voi sellaista myöskään kiusata.
Alkaa ajatella omilla aivoillaan ja vapauttaa itsensä kokonaan uskonnon kaltaisesta humpuukista. Se on se paras vaihtoehto.
"nykyään suositut menestysteologit": keitähän he lienevät.
Entä Jumala 'menestysteologina':
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta - voi kauhistus - menestyisit....
Vierailija kirjoitti:
Lähetyshiippakunta, se on kuin evlut kirkko ennen sen rappiota.
Eikä sen jäsenenä tarvitse maksaa kirkollisveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki jotka ette ymmärrä Raamatun Sanaa: pyytäkää johdatusta Jumalalta, ja lukekaa Raamattua.
Minkä takia tekisin mitään tuollaista roskaa?
Jos Jumala antaisi sinulle Sanansa lukemisen ja tutkimisen nälän voidaksesi päästä osalliseksi pelastuksesta iankaikkiseen elämään Jeesuksen Kristuksen sovintotyön kautta, niin olisi mielenkiintoista sitten myöhemmin lukea tuollaisen mahdollisen vaiheen tuntemuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki jotka ette ymmärrä Raamatun Sanaa: pyytäkää johdatusta Jumalalta, ja lukekaa Raamattua.
Jos Jumala antaisi sinulle Sanansa lukemisen ja tutkimisen nälän voidaksesi päästä osalliseksi pelastuksesta iankaikkiseen elämään Jeesuksen Kristuksen sovintotyön kautta, niin olisi mielenkiintoista sitten myöhemmin lukea tuollaisen mahdollisen vaiheen tuntemuksistasi.
No jos Jumala olisi olemassa hän voisi tietysti tehdä noin. Vaan kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua viehättäisi katolinen kirkko, mutta en voi hyväksyä sitä, miten löperösti siellä suhtaudutaan niihin hyväksikäyttöihin. Taas Hesarissa uutinen, että joku raiskaukseen syyllistynyt pappi oli ylennetty. Ihan kuin työpaikka katolisessa kirkossa olisi jokin ihmisoikeus. Miksei vain ohjattu muualle töihin, vaikka sitten kaupan kassalle.
Samaa yliymmärtäväisyyttä auktoriteettiasemassa s-rikoksia tehneitä kohtaan näkee toki muuallakin yhteiskunnassa.
Katolisessa kirkossa on yli miljardi jäsentä. Se kannattaa ottaa huomioon aina kun miettii, minkä verran painoarvoa antaa jonkun yksittäisen ihmisen yksittäiselle teolle.
Katolisia pappeja ei sentään taida olla lähelläkään miljardia......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetyshiippakunta, se on kuin evlut kirkko ennen sen rappiota.
Eikä sen jäsenenä tarvitse maksaa kirkollisveroa.
Mitä hienoa siinä on, ettei "tarvitse" maksaa kirkollisveroa? Vapaamatkustajaksi heittäytyminen on itsekästä eikä sovi kristitylle.
Lähetyshiippakunnan uusimmassa Pyhäkön lamppu -lehdessä muuten käsitellään mm. kymmenyksiä. Tässä pari lainausta siitä:
"Uudessa liitossa kymmenykset ei-
vät ole lakina, mutta Paavali erikseen
kehottaa (1.Kor.16) laittamaan varoja
talteen seurakunnan hyväksi silloisiin
ajankohtaisiin tarpeisiin. Opettelemme
kristillistä aikuisuutta, jossa pidämme
huolta omasta seurakuntakodistam-
me, ja myös sen laskuista. Kehotukse-
na siten on, että jokainen pohtisi, mil-
laisella summalla pystyy osallistumaan
seurakunnan ja kirkon kuluihin, ja sen
summan laittaisi Paavalin kehotuksen
mukaan säännöllisesti. Vaikka kym-
menykset eivät ole laki, ne ovat monel-
le toimineet hyvänä suuntaviivana lah-
jaksi saadun omaisuuden hoitamiseen.
Mutta laitoitpa sitten 5 tai 30 %, tuumi
asia rukoillen läpi. Säännöllinen tuki
on myös kirkon kannatuksen kivijalka."
"Kristityn kysymys ei ole "pitääkö
minun" vaan pikemminkin "voinko
minä". Makedonian kristityissä Juma-
lan armo oli vaikuttanut niin, että he
suuren köyhyydenkin keskellä iloiten
antoivat runsaita lahjoja. (2.Kor 8:2)
"Antakoon kukin, niinkuin hänen sy-
dämensä vaatii, ei surkeillen eikä pa-
kosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa. Ja Jumala on voimallinen an-
tamaan teille ylenpalttisesti kaik-
kea armoa, että teillä kaikessa ai-
na olisi kaikkea riittävästi, voidak-
senne ylenpalttisesti tehdä kaikki-
naista hyvää". (2.Kor. 9:7-8)"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua viehättäisi katolinen kirkko, mutta en voi hyväksyä sitä, miten löperösti siellä suhtaudutaan niihin hyväksikäyttöihin. Taas Hesarissa uutinen, että joku raiskaukseen syyllistynyt pappi oli ylennetty. Ihan kuin työpaikka katolisessa kirkossa olisi jokin ihmisoikeus. Miksei vain ohjattu muualle töihin, vaikka sitten kaupan kassalle.
Samaa yliymmärtäväisyyttä auktoriteettiasemassa s-rikoksia tehneitä kohtaan näkee toki muuallakin yhteiskunnassa.
Katolisessa kirkossa on yli miljardi jäsentä. Se kannattaa ottaa huomioon aina kun miettii, minkä verran painoarvoa antaa jonkun yksittäisen ihmisen yksittäiselle teolle.
Katolisia pappeja ei sentään taida olla lähelläkään miljardia......
Ei tietenkään. Tutkimusten mukaan katolisessa kirkossa tapahtuu kuitenkin prosentuaalisesti vähemmän lasten seksuaalista hyväksikäyttöä kuin esim. kouluissa, protestanttisissa uskonyhteisöissä ja Jehovan todistajien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen alkuperäisimmät ja tiukimmat luterilaiset löytyy Suomen Tunnustuksellisesta Luterilaisesta Kirkosta.
Mistä tiedät?
Usko Jeesukseen pelastaa ei"kirkko/muut suunnat", ne on loppupeleissä ihmisten keksimiä instituutioita byrokratian, mutuilun, ihmisarkuuden(synti synniksi)ja ihmisviisauden orjia.
Alkuseurakunta kokoontui kodeissa.
Toki jos jokin Raamatullinen suunta kiinnostaa niin käymään vain!
Siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Usko Jeesukseen pelastaa ei"kirkko/muut suunnat", ne on loppupeleissä ihmisten keksimiä instituutioita byrokratian, mutuilun, ihmisarkuuden(synti synniksi)ja ihmisviisauden orjia.
Siunausta!
"Kyllä Kristus, ei kirkko! huutavat jotkut iskulauseena. Jeesuksen erottaminen hänen kirkostaan on sama kuin erottaisi Hyvän Paimenen hänen laumastaan, Sulhasen morsiamestaan, Jumalan kansastaan ja Isän lapsistaan."
"Kirkko, kyriake, "Herralle kuuluva", "Herran oma" (1.Kor.11:20; Ilm. 1:10) Ei siis paavin oma, apostolien oma, minun tai sinun oma vaan Herran, Jeesuksen oma."
"Ajatus, jonka mukaan alkuseurakunnissa ei ollut minkäänlaista hierarkiaa, ei yksinkertaisesti löydä tukea apostolien kirjeistä, Jeesuksen puheista tai alkukirkon historiasta. Kirkolla on Uuden testamentin ajoilta alkaen ollut apostolit, profeetat, papit (presbyteros) ja piispat (episkopes)."
Lainaukset Juho Sankamon kirjasta Alkukirkon salaisuus, joka kannattaa lukea, jos tahtoo tietää millainen alkukirkko todella oli Jeesuksen kuolemaa seuranneina vuosikymmeninä. Sankamo on arvostettu teologi, joka on kääntynyt luterilaisesta katolilaiseksi, mutta kirja ei ota kantaa siihen mikä nykyisistä kirkoista - jos mikään - on oikea tai lähimpänä alkuperäistä. Kirja keskittyy täysin aikaan, jolloin kaikki kristityt kuuluivat kaikille yhteiseen alkukirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viimeisen vuoden, parin aikana tutustunut Raamattuun tarkemmin kuin koskaan aiemmin, ja se on saanut minut entistäkin vakuuttuneemmaksi siitä, että kristinusko (ja juutalaisuus) ovat täyttä hölynpölyä.
Pelastusarmeija ei kasta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ensin lukea se Raamattu, ennen kuin alkaa keksimään omia tulkintoja. Mikään kirkon jäsenyys ei ketään pelasta, mutta ei kadotakaan, jos vain ihminen itse uskoo Jeesuksen sovitustyöhön. Siitä se pelastuminen katsotaan, ei siitä oliko "oikean" kirkon jäsen.
Täydellistä maallista kirkkoa ei ole, eikä tule. Lisäksi toisin kuin manalan trollit jankuttavat, niin suurin osa maailman suurimmista kirkoista ovat lisäksi täysin samaa mieltä kristinuskon pääkohdista, mitkä esim. apostolisessa uskontunnustuksessakin kerrataan.
Sinä saat tietysti uskoa, että pelkkä oma usko Jeesuksen sovitustyöhön pelastaa. Suurin osa maailman kristityistä kuuluu kuitenkin sellaiseen kirkkoon joka opettaa, että uskon lisäksi myös teoilla on merkitystä pelastumisen kannalta. Raamatussakin sanotaan, että usko ilman tekoja on kuollut.
Mitä apostoliseen uskontunnustukseen tulee, totuus on paljon rumempi kuin annat ymmärtää. Vaikka todella moni kirkkokunta väittää hyväksyvänsä sen, eri kirkoilla on toisistaan poikkeavia käsityksiä sen sisällöstä. Selkein esimerkki on, että katolilaiset tunnustavat uskontunnustuksessa uskovansa kirjaimellisesti "pyhän katolisen Kirkon" - oman kirkkonsa, roomalaiskatolisen kirkon - kun taas pretostantit ajattelevat tyypillisesti, että kirkoksi tai seurakunnaksi suomennettu sana tarkoittaa näkymätöntä kirkkoa, joka koostuu kaikista uskovista kaikissa maailman kirkoissa (ja niiden ulkopuolella). Koska nämä kaksi vaihtoehtoista tulkintaa ovat toisensa poissulkevia, on selvää että joko protestantit tai katolilaiset eivät hyväksy apostolisen uskontunnustuksen todellista sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
"nykyään suositut menestysteologit": keitähän he lienevät.
Entä Jumala 'menestysteologina':
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, jotta - voi kauhistus - menestyisit....
Menestysteologit on niitä, jotka lupaa heidän oppejaan noudattaville uskoville helppoa ja yltäkylläistä elämää. Menestystä on kuitenkin monenlaista, kuten hengellisessä kilvoittelussa menestyminen, joka voi toteutua myös kurjuuden ja lukemattomien vastoinkäymisten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunausta!
"Kyllä Kristus, ei kirkko! huutavat jotkut iskulauseena. Jeesuksen erottaminen hänen kirkostaan on sama kuin erottaisi Hyvän Paimenen hänen laumastaan, Sulhasen morsiamestaan, Jumalan kansastaan ja Isän lapsistaan."
"Kirkko, kyriake, "Herralle kuuluva", "Herran oma" (1.Kor.11:20; Ilm. 1:10) Ei siis paavin oma, apostolien oma, minun tai sinun oma vaan Herran, Jeesuksen oma."
"Ajatus, jonka mukaan alkuseurakunnissa ei ollut minkäänlaista hierarkiaa, ei yksinkertaisesti löydä tukea apostolien kirjeistä, Jeesuksen puheista tai alkukirkon historiasta
Vai Sankamo kääntynyt katolilaiseksi.
Sellainen herättää ainakin minussa epäilyksiä asiantuntemuksesta.
Olenkohan esim. ymmärtänyt jotain väärin kun eikös siellä katolilaisuudessa pidetä apostoli Pietaria eräänlaisena ensimmäisenä paavina. Ja katolisuudessa papeilta kai edellytetään selibaattia ja naimattomuutta. Ja Pietarilla oli anoppikin.
Kyllä tuossa vaikuttaa siltä että Jeesus osoittaa nuo sanansa juuri tuolle rikkaalle nuorukaiselle.
Jumala voi kuitenkin Pyhän Henkensä puhuttelun kautta nykyäänkin kehottaa jotakin ihmistä menettelemään vastaavalla tavalla, niinkuin on kautta kristikunnan historian moni osaltaan sitten toiminutkin.