Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras vaihtoehto ev.lut. kirkolle?

Vierailija
07.07.2025 |

Ev.lut. kirkon jatkuva liberalisoituminen on alkanut tökkiä niin pahasti, että on aika erota kirkosta. Mihin seurakuntaan tässä tilanteessa kannattaisi liittyä? Olen jo kastettu vauvana, joten kaikki uutta kastetta vaativa lahkot on pois laskuista. 

Kommentit (524)

Vierailija
321/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen jo kastettu vauvana, joten kaikki uutta kastetta vaativa lahkot on pois laskuista."

Kuinka niin? Eihän se sinun uudelleen kastamistasi estä.

Vierailija
322/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anglikaaninen kirkko

Heh, kirkkokunta, joka perustettiin ihan vain sen takia, jotta Englannin kuningas saisi hylätä vaimonsa ja mennä toisen kanssa naimisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kastamaton lapsi mene suorinta tietä helvettiin?

Useimmissa teologisissa katsannoissa lapsi, joka on alle "vastuuikärajan", eli niin nuori, ettei voi ymmärtää tekevänsä syntiä, hän pääsee kuollessaan taivaaseen.

Toki katsantoja on kaikenlaisia. Itsestä tuntuu hiukan brutaalilta ajatella, että Amazonin rannalla vuonna 846 jaguaarin syömäksi tullut kolmevuotias olisi joutunut helvettiin.

Kristinukon logiikka on aika julma. Suurin osa kaikista ihmisistä jotka ikinä ovat eläneet on päätyneet helvettiin. Kymmeniä miljardeja ihmisiä ihan vaan koska heillä ei ole edes voinut olla mahdollisuutta uskoa kristinuskoon.

Kuvitteletko oikeasti että kristinusko on tuollaista? Olet väärässä. Suurin osa kristityistä kuuluu sellaiseen kirkkoon joka opettaa, että myös muilla kuin kristityillä on mahdollisuus pelastua. 

Raamatun kertomuksessa Jeesus hyvin yksiselitteisesti sanoo, että ainoa tapa pelastua on uskoa häneen. Ei tuo ihan hirmuisesti jätä tulkinnanvaraa.

Vierailija
324/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko luterilaisen viidesläiset suunnat (Luther-kirkko, kansanlähetys) tai voithan tulla vapaisiin suuntiin ilman liittymistä.

Nyt on kyllä käsitteet pahasti hukassa. Ensinnäkin nämä räsäsläiset (viidesläiset, sley ja kansanlähetys) on evlutkirkon sisällä oleva herätysliike, joten miten ihmeessä ne voivat olla vaihtehto evlut kirkolle?

Toisekseen, räsäsläisillä ei ole mitään tekemistä vapaiden suuntien kanssa, koska kuten jo sanoin, ovat evlut kirkon sisällä toimiva herätysliike (ainakin toistaiseksi).

En tunne viidesläisyyttä, mutta esim. Sleyhyn kuuluu myös sellaisia ihmisiä, jotka on eronnut ev.lut. kirkosta. Sley on yksi ev.lut. kirkon virallisista lähetysjärjestöistä ja osa evankelista herätysliikettä, mutta silti osa kirkosta eronneista konservatiiveista pitää sitä hengellisenä kotinaan ja osallistuu aktiivisesti sen messuyhteisöjen toimintaan. 

- ohis

Vierailija
325/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noudatan Jeesuksen asettamaa lähetyskäskyä.

Sinäkin voit vielä pelastua, etsi Jumalaa niin kauan kun vielä voit!"

Rikot syvästi Raamatun käskyjä ja pidät pilkkanasi Jeesuksen opetuksia.

Lue Raamattua ja kertaa vaikka sitä kohtaa Johanneksen evankeliumista jossa Jeesus kertoo ihmisjoukolle ensimmäisen kiven heittämisestä.

Tiedätkö mitä Jeesus sanoi tuolle naiselle tarinan lopussa, joka oltiin kivittämässä aviorikoksen vuoksi? 

"Mene, äläkä syntiä enää tee." 

Ei sanonut että mene ja jatka synneissäsi.

Jeesus itse käski ihmisiä tekemään parannuksen synneistä. Jeesus puhui ja varoitti erittäin paljon Helvetistä, Hän ei ollut mikään kaikkea sallivaa hippi.

Ei ole tuomitsemista eikä vihapuhetta kertoa mitä Raamattu opettaa. Kuulija voi aina päättää olla uskomatta.

Vierailija
326/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ev. lut. "kirkko" ei ole vaihtoehto ollenkaan. Jos haluaa perinteikkäämpää kristinuskoa, ortodoksinen kirkko voi olla hyvä vaihtoehto. En tosin itse kristittynä edes tiedä, mihin järjestäynyttä uskontoa, mukaan lukien kirkko-organisaatiota, edes varsinaisesti tarvitsee. 

Mahdatko sinä kristitty uskontunnustuksista perustaa? Niissä mainitaan myös usko kirkkoon. Kristinuskon mukaan kirkko ei ole ihmistekoa, vaan Jumalasta.

Vierailija
327/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun kertomuksessa Jeesus hyvin yksiselitteisesti sanoo, että ainoa tapa pelastua on uskoa häneen. Ei tuo ihan hirmuisesti jätä tulkinnanvaraa.

Raamatusta ei löydy tuollaista kohtaa, ainakaan jos ei irroteta jotain yksittäistä jaetta kontekstistaan. 

Katolinen kirkko opettaa, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua. Moni muu kristillinen kirkko opettaa samoin. Kyse on siis kristinuskon valtavirtaan kuuluvasta opetuksesta. 

Vierailija
328/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kastamaton lapsi mene suorinta tietä helvettiin?

Useimmissa teologisissa katsannoissa lapsi, joka on alle "vastuuikärajan", eli niin nuori, ettei voi ymmärtää tekevänsä syntiä, hän pääsee kuollessaan taivaaseen.

Toki katsantoja on kaikenlaisia. Itsestä tuntuu hiukan brutaalilta ajatella, että Amazonin rannalla vuonna 846 jaguaarin syömäksi tullut kolmevuotias olisi joutunut helvettiin.

Kristinukon logiikka on aika julma. Suurin osa kaikista ihmisistä jotka ikinä ovat eläneet on päätyneet helvettiin. Kymmeniä miljardeja ihmisiä ihan vaan koska heillä ei ole edes voinut olla mahdollisuutta uskoa kristinuskoon.

Kuvitteletko oikeasti että kristinusko on tuollaista? Olet väärässä. Suurin osa kristityistä kuuluu sellaiseen kirkkoon joka opettaa, että myös muilla kuin kristityillä on mahdollisuus pelastua. 

Pistätkö tarkempia viitteitä. Mitä Raamatun kohtia tarkoitat?

Suurin osa kristityistä uskoo myös, että Raamattu on kirkolle annettu kirja, ja kirkko tulkitsee ja selittää ja opettaa sitä. Se on vähän enemmän kuin sinun tulkintasi.

Minä muistan Raamatusta kertomuksia, joissa Jeesus moittii opetuslapsia näiden uskon puutteesta.  Ehkä he eivät sitten pelastu. 

Vierailija
329/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatusta ei löydy tuollaista kohtaa, ainakaan jos ei irroteta jotain yksittäistä jaetta kontekstistaan. 

Katolinen kirkko opettaa, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua. Moni muu kristillinen kirkko opettaa samoin. Kyse on siis kristinuskon valtavirtaan kuuluvasta opetuksesta. 

Tuo on vakavaa harhaoppia!

Jeesus itse sanoo: 

" Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan pääse Isän luo ( Taivaaseen), paitsi minun kauttaaltan".

Jeesus EI sanonut että: " minä olen yksi Tie monista, yksi totuus monista".

Jeesus tekee hyvinkin selväksi muissakin kohdissa että Hän on ainoa Tie. 

Se joka ei ole turvautunut Raamatullisen Jeesuksen pelastukseen, ei tule pärjäämään tuomiopäivänä. Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Kammottava tuskan paikka.

Vierailija
330/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voisi vähän tarkentaa, millainen hänestä sitten olisi hyvä. Oletko valmis esimerkiksi pidättäytymään ehkäisyn käytöstä, eli "vastaanottamaan lapsia" juuri niin monta kuin Jumala suo?

Entä onko sillä sinulle väliä, mistä Pyhä Henki lähtee: vain Isästä, vai myös Pojasta? Sehän on ihan olennainen kysymys, kun seurakuntaa valitset. Siis kristittyjä kautta aikain eniten jakanut kysymys.

Entä mitä ajattelet ehtoollisesta? Onko se Kristuksen ruumis ja veri, ja jos, niin millä lailla?

Vierailija
331/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolilsisuuskin on virallisesti opettanut että Jeesus on aino Tie pelastukseen, ja näin se virallisesti vielä opettaa.

Mutta äsken edesmennyt Paavi Franciskus lausui viime syksynä että kaikki uskonnot on tie Jumalan luokse.  Vakavaa eksytystä! 

Vierailija
332/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoo: 

" Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan pääse Isän luo ( Taivaaseen), paitsi minun kauttaaltan".

Jeesus tekee hyvinkin selväksi muissakin kohdiss

Katolinen kirkko opettaa juurikin niin, että kukaan ei pääse taivaaseen muuten kuin Kristuksen kautta. On kuitenkin mahdollista, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua Kristuksen kautta. 

Vierailija
333/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoo: 

Niin. Sinä kuitenkin väitit, että Jeeus olisi sanonut, että ainoa tapa pelastua on uskoa häneen. Tuo, mitä lainaat, ei puhu uskomisesta yhtään mitään.

Kristuksen kautta koko maailma on saanut syntynsä, sanotaan Raamatussa. Ei maailman sitä varten uskoa tarvinnut. Ehkä uudessa luomisessa käy samoin? Taivaankin lisäsit tuohon ihan itse.

Vierailija
334/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolilsisuuskin on virallisesti opettanut että Jeesus on aino Tie pelastukseen, ja näin se virallisesti vielä opettaa.

Mutta äsken edesmennyt Paavi Franciskus lausui viime syksynä että kaikki uskonnot on tie Jumalan luokse.  Vakavaa eksytystä! 

Tuo ei ole ainoa kerta kun media on vääristellyt paavin sanoja. Mutta toisaalta tuohan on kirjaimellisesti otettuna täysin kristinuskon mukainen väite: Jokainen ihminen päätyy viimeisellä tuomiolla Jumalan luo riippumatta siitä, mitä uskontoa hän edustaa. Se mitä viimeisen tuomion jälkeen tapahtuu onkin sitten toinen juttu.

Vierailija
335/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoo: 

Vastaus kiirjoittajalle 332: ei ole mahdolllista pelastua ilman Raamatullista Jeesusta!! Levität vakavaa harhaoppia, etkä tunne Raamattua selvästikään.

Pelastava usko on: 

Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, henk koht usko Raamatulliseen Jeesuksen , parannus tahallisista synneistä/ Jumalan vastaisesta elämäntavasta.

Vierailija
336/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoo: 

Se joka ei ole turvautunut Raamatullisen Jeesuksen pelastukseen, ei tule pärjäämään tuomiopäivänä. Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Kammottava tuskan paikka.

Raamatun mukaan Jeesus on siis tie, totuus ja elämä eikä kukaan pääse Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Miksi luet siihen paljon enemmän kuin siinä sanotaan? Jeesus ei todellakaan sanonut tuossa, että taivaaseen pääsee vain turvautumalla raamatulliseen Jeesukseen. 

Vierailija
337/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kiirjoittajalle 332: ei ole mahdolllista pelastua ilman Raamatullista Jeesusta!! Levität vakavaa harhaoppia, etkä tunne Raamattua selvästikään.

Pelastava usko on: 

Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, henk koht usko Raamatulliseen Jeesuksen , parannus tahallisista synneistä/ Jumalan vastaisesta elämäntavasta.

Maailmassa on tuhansia protestanttisia kirkkokuntia, joilla on toisistaan poikkeava käsitys siitä mitä Raamatussa todella sanotaan. Miksi kenenkään pitäisi uskoa, että juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea? 

Vierailija
338/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole ainoa kerta kun media on vääristellyt paavin sanoja. Mutta toisaalta tuohan on kirjaimellisesti otettuna täysin kristinuskon mukainen väite: Jokainen ihminen päätyy viimeisellä tuomiolla Jumalan luo riippumatta siitä, mitä uskontoa hän edustaa. Se mitä viimeisen tuomion jälkeen tapahtuu onkin sitten toinen juttu.

Media ei tässä tapauksessa vääristellyt mitään! Paavi puhui livenä. Olen nähnyt tuon tapahtuman.  Asia järkytti monia.

Vierailija
339/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastava usko on: 

Maailmassa on tuhansia protestanttisia kirkkokuntia, joilla on toisistaan poikkeava käsitys siitä mitä Raamatussa todella sanotaan. Miksi kenenkään pitäisi uskoa, että juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea? 

Edustan klassista kristinuskoa, ja uskon että Raamattu todellakin on Jumalan Sanaa. Raamattu ei ole muutettavissa eikä muokattavissa. Ei muutu maailman menojen mukana.

Jumala on sama eilen , tänään, ja huomenna!

Vierailija
340/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoo: 

Raamatun mukaan Jeesus on siis tie, totuus ja elämä eikä kukaan pääse Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Miksi luet siihen paljon enemmän kuin siinä sanotaan? Jeesus ei todellakaan sanonut tuossa, että taivaaseen pääsee vain turvautumalla raamatulliseen Jeesukseen. 

Tarkoittaa samaa.