Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras vaihtoehto ev.lut. kirkolle?

Vierailija
07.07.2025 |

Ev.lut. kirkon jatkuva liberalisoituminen on alkanut tökkiä niin pahasti, että on aika erota kirkosta. Mihin seurakuntaan tässä tilanteessa kannattaisi liittyä? Olen jo kastettu vauvana, joten kaikki uutta kastetta vaativa lahkot on pois laskuista. 

Kommentit (524)

Vierailija
361/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kiirjoittajalle 332: ei ole mahdolllista pelastua ilman Raamatullista Jeesusta!! Levität vakavaa harhaoppia, etkä tunne Raamattua selvästikään.

Pelastava usko on: 

Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, henk koht usko Raamatulliseen Jeesuksen , parannus tahallisista synneistä/ Jumalan vastaisesta elämäntavasta.

Maailmassa on tuhansia protestanttisia kirkkokuntia, joilla on toisistaan poikkeava käsitys siitä mitä Raamatussa todella sanotaan. Miksi kenenkään pitäisi uskoa, että juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea? 

Edustan klassista kristinuskoa, ja uskon että Raamattu todellakin on Jumalan Sanaa. Raamattu ei ole muutettavissa eikä muoka

Raamattu kirjoitettiin Pyhän Hengen johdatuksesta, ei ollut mitään tavallisia " kirjailijoita".

Miksi uskot tähän väitteeseen? Tyypillinen vastaus tähän kysymykseen on 'koska Raamatussa sanotaan niin', mikä saa kristityt näyttämään vajaaälyisiltä.

Vierailija
362/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kiirjoittajalle 332: ei ole mahdolllista pelastua ilman Raamatullista Jeesusta!! Levität vakavaa harhaoppia, etkä tunne Raamattua selvästikään.

Pelastava usko on: 

Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, henk koht usko Raamatulliseen Jeesuksen , parannus tahallisista synneistä/ Jumalan vastaisesta elämäntavasta.

Maailmassa on tuhansia protestanttisia kirkkokuntia, joilla on toisistaan poikkeava käsitys siitä mitä Raamatussa todella sanotaan. Miksi kenenkään pitäisi uskoa, että juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea? 

Edustan klassista kristinuskoa, ja uskon että Raamattu todellakin on Jumalan Sanaa. Raamattu ei ole muutettavissa eikä muokattavissa. Ei muutu maailman menojen mukana.

Jumala on sama eilen , tänään, ja huomenna!

Ei kyllä ihan hirveästi sinun uskomuksesi kiinnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastava usko on: 

Edustan klassista kristinuskoa, ja uskon että Raamattu todellakin on Jumalan Sanaa. Raamattu ei ole muutettavissa eikä muoka

Raamattu kirjoitettiin Pyhän Hengen johdatuksesta, ei ollut mitään tavallisia " kirjailijoita".

No sittenhän tarvitsee enää vaan esittää pitävät todisteet sille että asia on noin. 

Vierailija
364/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vakavaa harhaoppia!

Jeesus itse sanoo: 

" Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan pääse Isän luo ( Taivaaseen), paitsi minun kauttaaltan".

Jeesus EI sanonut että: " minä olen yksi Tie monista, yksi totuus monista".

Jeesus tekee hyvinkin selväksi muissakin kohdissa että Hän on ainoa Tie. 

Se joka ei ole turvautunut Raamatullisen Jeesuksen pelastukseen, ei tule pärjäämään tuomiopäivänä. Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Kammottava tuskan paikka.

Raamatun mukaan Jeesus on siis tie, totuus ja elämä eikä kukaan pääse Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Miksi luet siihen paljon enemmän kuin siinä sanotaan? Jeesus ei todellakaan sanonut tuossa, et

Kirkko voi olla mitä mieltä tahansa. Löytyy paljon mädätettyjä kirkkoja. Kirkko ei pelasta ketään. Totuus Jumalasta on  luettavissa Raamatusta!

Niin. Sinun mielestäsi. 

Vierailija
365/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkki istui vieressä ja tulkkasi Paavin puhetta. Ei ollut kyse muutamasta lauseesta, vaan paavi painotti tuota samaa toistuvasti, koko ohjelman aikana!  

Ja sinähän sen tiedät, koska...??? 

Katolinen kirkko opettaa, että pelastus on yksin armosta, muttei kuitenkaan yksin uskosta. Katolisen kirkon mukaan yksikään ihminen ei voi ansaita omilla teoillaan pelastusta. Moni protestantti näkee tässä vähintään yhden ristiriidan, vaikka mitään ristiriitaa ei ole. Kyse on vain siitä, että tällaiset protestantit tulkitsevat kyseisiä väitteitä omien ennakkokäsitystensä valossa sen sijaan, että he tulkitsisivat niitä puhtaalta pöydältä.

Vierailija
366/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus itse sanoo: 

" Minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan pääse Isän luo ( Taivaaseen), paitsi minun kauttaaltan".

Jeesus EI sanonut että: " minä olen yksi Tie monista, yksi totuus monista".

Jeesus tekee hyvinkin selväksi muissakin kohdissa että Hän on ainoa Tie. 

Se joka ei ole turvautunut Raamatullisen Jeesuksen pelastukseen, ei tule pärjäämään tuomiopäivänä. Helvetti on ikuinen ero Jumalasta. Kammottava tuskan paikka.

Raamatun mukaan Jeesus on siis tie, totuus ja elämä eikä kukaan pääse Isän luo muuten kuin hänen kauttaan. Miksi luet siihen paljon enemmän kuin siinä sanotaan? Jeesus ei todellakaan sanonut tuossa, et

Kirkko voi olla mitä mieltä tahansa. Löytyy paljon mädätettyjä kirkkoja. Kirkko ei pelasta ketään. Totuus Jumalasta on  luettavissa Raamatusta!

Raamattua ei olisi edes olemassa ilman Kirkkoa. Kristinusko oli olemassa ensimmäiset vuosisadat ilman Raamattua. Koko tuo sinun ajattelutapasi on ihan vinksahtanut.

Vierailija
367/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitellaan että ei ole mitään kirkkoa, miten maailma muuttuisi?

Vierailija
368/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastava usko on: 

Edustan klassista kristinuskoa, ja uskon että Raamattu todellakin on Jumalan Sanaa. Raamattu ei ole muutettavissa eikä muokattavissa. Ei muutu maailman menojen mukana.

<

Kai sinä ymmärrät, että Raamattu on ihmisten kokoama kirja? Ihan jo lähtökohtaisesti se on kirkolliskokousten muutettavissa ja muokkaama. Ei se ole Jumalan kirjoittama taivaasta tipahtanut valmiina tullut teos.

Tietenkään Raamattu ei ole taivaasta tipahtanut. Mutta klassiseen kristinuskoon kuuluu myös usko Pyhään Henkeen, joka vaikuttaa kirkossa. Sen myötä voidaan uskoa, että kirkolliskokoukset ovat valinneet tekstit oikein.

Lutherilla kyllä sitten oli otsaa arvostella esim. Jaakobin kirjettä ja Johanneksen ilmestystä. Etenkään ensinmainittu ei täysin vastannut hänen omia opillisia käsityksiään. Ei kuitenkaan uskaltanut mennä poistamaan sitä Raamatusta.

Protestanttien ongelma on, etteivät he ymmärrä kirkon luonnetta. Luulevat, että se on joku ihmisten perustama yhdistys vain.

Vierailija
369/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Protestanttien ongelma on, etteivät he ymmärrä kirkon luonnetta. Luulevat, että se on joku ihmisten perustama yhdistys vain."

Pikkulinnutko sen sitten perusti jos ei ihmiset?

Vierailija
370/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelastava usko on: 

Tietenkään Raamattu ei ole taivaasta tipahtanut. Mutta klassiseen kristinuskoon kuuluu myös usko Pyhään Henkeen, joka vaikuttaa kirkossa. Sen myötä voidaan uskoa, että kirkolliskokoukset ovat valinneet tekstit oikein.

Lutherilla kyllä sitten oli otsaa arvostella esim. Jaakobin kirjettä ja Johanneksen ilmestystä. Etenkään ensinmainittu ei täysin vastannut hänen omia opillisia käsityksiään. Ei kuitenkaan uskaltanut mennä poistamaan sitä Raamatusta.

Protestanttien ongelma on, etteivät he ymmärrä kirkon luonnetta. Luulevat, että se on joku ihmisten perustama yhdistys vain.

Olet pahasti yläkerrasta vinksahtanut jos kuvittelet tavallisten pappien ja muiden kirkon työntekijöiden saavan jumalalta jotain sisäpiiritietoa tai ohjausta. Kyllä ne on ihan tavallisia ihmisiä siinä missä me kaikki muutkin ketkä kirkon leivissä työtään tekevät. Kirkko on ihmisten perustama yhdistys. Tosi monesta kirkosta tiedetään ihan täsmälleen kuka tai ketkä ihmiset sen ovat perustanut. Kirkon olemassaoloon liittyy paljon vähemmän mystiikkaa kuin haluaisit siinä olevan.

Vierailija
371/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt : Ev.lut kirkosta erosin jo noin kymmenisen vuotta sitten, kun yrittävät epätoivoisesti kumartaa joka suuntaan. Jos sopiva kirkko tulee vastaan, niin voin liittyäkin. Kasteellakin voisin käydä (Raamatussahan puhutaan uskovien kasteesta, ei pikkulasten, jotka eivät tuota ratkaisua vielä mitenkään voi tehdä).

Ilman kirkkoakin pärjää mainiosti, mutta hyvähän se olisi olla olemassa. Mutta tärkeintä on usko Jeesukseen vapahtajana.

Vierailija
372/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun kertomuksessa Jeesus hyvin yksiselitteisesti sanoo, että ainoa tapa pelastua on uskoa häneen. Ei tuo ihan hirmuisesti jätä tulkinnanvaraa.

Raamatusta ei löydy tuollaista kohtaa, ainakaan jos ei irroteta jotain yksittäistä jaetta kontekstistaan. 

Katolinen kirkko opettaa, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua. Moni muu kristillinen kirkko opettaa samoin. Kyse on siis kristinuskon valtavirtaan kuuluvasta opetuksesta. 

"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." 

"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;"

t. Raamattu

Jälkimmäisessä kohdassa ei sanota mitään siitä mitä tapahtuu niille, jotka eivät täytä siinä mainittuja kriteereitä.

Katsotaan ensimmäistä kohta kontekstissaan: 

"15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,

18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.""

Ensimmäinen pointti: Tuossa puhutaan selvästi vain niistä, joille on saarnattu evankeliumi. Siitä ei siis voi päätellä mitään niiden kohtalosta, jotka kuolevat kuulematta evankeliumia lainkaan. Tämä pointti riittää siis todistamaan, että tälläkään kohdalla ei voi perustella kaikkien ei-kristittyjen joutumista helvettiin. 

Toinen pointti (ihan vaan mietittäväksi): Miten suhtaudut Jeesuksen sanoihin ihmeistä ja merkeistä, joiden pitäisi seurata uskovia? Voiko uskova vahingoittua juomalla kuolettavaa myrkkyä, vaikka tuon kohdan perusteella voisi selvästi ajatella toisin? 

Voisin kirjoittaa tähän lisää pointteja, mutta mielestäni vauvapalsta on väärä paikka teologiseen keskusteluun. Tyydyn siksi antamaan linkin, josta jokainen voi halutessaan lukea miten katolinen kirkko selittää sen, että myös evankeliumin (ainakin jollain tasolla) kuulleet ateistit voivat pelastua: https://www.catholic.com/qa/how-can-atheists-go-to-heaven

Vierailija
373/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Protestanttien ongelma on, etteivät he ymmärrä kirkon luonnetta. Luulevat, että se on joku ihmisten perustama yhdistys vain."

Raamatun mukaan Kristus itse perusti kirkon. 

Vierailija
374/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun kertomuksessa Jeesus hyvin yksiselitteisesti sanoo, että ainoa tapa pelastua on uskoa häneen. Ei tuo ihan hirmuisesti jätä tulkinnanvaraa.

Raamatusta ei löydy tuollaista kohtaa, ainakaan jos ei irroteta jotain yksittäistä jaetta kontekstistaan. 

Katolinen kirkko opettaa, että myös muut kuin kristityt voivat pelastua. Moni muu kristillinen kirkko opettaa samoin. Kyse on siis kristinuskon valtavirtaan kuuluvasta opetuksesta. 

Jeesus itse sanoo: 

Jeesus EI sanonut että: " minä olen yksi Tie mon

Pelastava usko on: 

Sieltä koko Raamatustasi et löydä sanaa raamatullinen. Toinen sana, jota sieltä et löydä, on henkilökohtainen.

Kirkko siellä kyllä mainitaan. "Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

Vierailija
375/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Sehän kerrotaan Raamatussa. Jeesus sen perusti. Lue Matteuksen evankeliumin 16. luku, siellä kerrotaan.

Vierailija
376/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkki istui vieressä ja tulkkasi Paavin puhetta. Ei ollut kyse muutamasta lauseesta, vaan paavi painotti tuota samaa toistuvasti, koko ohjelman aikana!  

Ja sinähän sen tiedät, koska...??? 

Katolinen kirkko opettaa, että pelastus on yksin armosta, muttei kuitenkaan yksin uskosta. Katolisen kirkon mukaan yksikään ihminen ei voi ansaita omilla teoillaan pelastusta. Moni protestantti näkee tässä vähintään yhden ristiriidan, vaikka mitään ristiriitaa ei ole. Kyse on vain siitä, että tällaiset protestantit tulkitsevat kyseisiä väitteitä omien ennakkokäsitystensä valossa sen sijaan, että he tulkitsisivat niitä puhtaalta pöydältä.

Tuossa ohjelmassa toimi tulkkina kardinaali, kaiken lisäksi. Joten ei ollut mikään " maallinen" tulkki, joka olisi voinut ymmärtää paavia väärin.

Katolilaisuus opettaa että pelastuksen lisäksi tarvitaan hyviä tekoja, joten ei opeta että ihminen pelastuu vain uskosta ja armosta!

On epäraamatullista, koska hyvät teot ovat Raamatun mukaan seuraus pelastavasta uskosta.

Lisäksi katolilaisuus rukoilee Jumalaa ,Marian ja pyhimysten kautta, vaikka Jeesus opettaa rukoilemaan suoraan. Siinä rikotaan myös opetusta siitä että kuolleisiin ei saa yrittää ottaa yhteyttä.

Lisäksi kumartelevat patsaille, suutelevat patsaita, y.m. y.m ...

Vierailija
377/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen jo kastettu vauvana, joten kaikki uutta kastetta vaativa lahkot on pois laskuista. "

Miksi ovat? Jos kerran haluat erilaista kuin luterilaisuus, luulisi sinun riemastuvan uudesta kasteesta. 

Vierailija
378/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki joku voi väittää olevansa kristitty, olematta sitä. Raamattu on hyvin selkeä koskien samaa sukupulta olevien suhteita, että on synti, kauhistus Jumalalle. Kuten myös heteroiden avoliitot ja irtosuhteet, ovat syntejä.

Abortti on murha. Raamattu on selkeä siinä että ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä, ja Kymmenessä käskyissä löytyy lisäksi : älä tapa.

Ei Raamatussa puhuta hedelmöityksestä mitään. Ei silloin tiedetty munasolujen olemassaolosta.

Miksi et muuten mainitse heteroiden uudelleen avioitumisia? Sitähän tapahtuu myös, että kun eronnut tulee uskoon, hän sitten seurakunnasta ottaa uuden uskovaisen puolison itselleen. Mutta se on kyllä aviorikos, ainakin jos se aiempi puoliso on pysynyt sinkkuna. En ymmärrä, miten seurakunnat voivat hyväksyä tuollaisen

Vierailija
379/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ohjelmassa toimi tulkkina kardinaali, kaiken lisäksi. Joten ei ollut mikään " maallinen" tulkki, joka olisi voinut ymmärtää paavia väärin.

Katolilaisuus opettaa että pelastuksen lisäksi tarvitaan hyviä tekoja, joten ei opeta että ihminen pelastuu vain uskosta ja armosta!

On epäraamatullista, koska hyvät teot ovat Raamatun mukaan seuraus pelastavasta uskosta.

Lisäksi katolilaisuus rukoilee Jumalaa ,Marian ja pyhimysten kautta, vaikka Jeesus opettaa rukoilemaan suoraan. Siinä rikotaan myös opetusta siitä että kuolleisiin ei saa yrittää ottaa yhteyttä.

Lisäksi kumartelevat patsaille, suutelevat patsaita, y.m. y.m ...

Katolinen kirkko opettaa, että ihminen pelastuu yksin armosta. Se ettet sinä ymmärrä, miten se sopii yhteen katolisen kirkon muiden opetusten kanssa, ei kerro mistään muusta kuin siitä ettet ymmärrä katolisen kirkon opetuksia. Ymmärtämättömyytesi paistaa muutenkin läpi siitä mitä kirjoitat. Sääli että olet niin kovasti omien ennakkoluulojesi vallassa, ettet kykene suhtautumaan katolisen kirkon opetuksiin ja käytäntöihin avoimin mielin. 

Miten muuten suhtaudut siihen, että kristitty pyytää ystäväänsä tai vaikka pappia rukoilemaan puolestaan? Onko se mielestäsi väärin, koska hän ei silloin rukoile suoraan Jumalaa (kuten Jeesus opetti) vaan hän käyttää muita ihmisiä eräänlaisina rukouksen välikäsinä? Esirukousten pyytämisessä pyhimyksiltä on kyse tismalleen samasta asiasta, koska kuten Raamatussakin sanotaan, edesmenneet pyhät elävät Kristuksessa. 

Vierailija
380/524 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut evl kirkosta sen mädätystilan takia. Tulen liittymään erääseen konservatiiviseen uskonyhteisöön/ seurakuntaan, missä on vain miespastoreita. Siellä on uskovien kaste, mutta ei pakoteta ottamaan sitä vastaan.

Ajon mennä kasteelle, koska vauvakaste ei ole Raamatullinen kaste. En myöskään koe luterilaisuutta omakseni enää sen jälkeen kun uudestisynnyin.

Ap, lle ehdotan Lähetyshiippakuntaa!