Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen näky, vanhemmalla kännykkä kädessä

Vierailija
07.07.2025 |

Olin poliisiasemalla jonossa, annoin sormenjäljen ja nimikirjoituksen. Jonotin vuoronumerolla.

Jonottamassa oli iso määrä muitakin, lapsia ja aikuisia. 

Kaikilla vanhemmilla yhtä lukuunottamatta oli katse liimautuneena kännykkään ihan koko ajan. Lapset olivat niin pieniä, että heillä ei kännykkää ollut. Itse asiassa yllätyin miten sinnikkäästi lapset odottivat vuoroaan.

Tuollainen jonottaminen on tietenkin hyvin tylsää, mutta eikö tilanteessa voisi lapsen kanssa jotain tehdä, jutella, pelata, leikkiä, katsoa kirjaa tai mitä tahansa? Pieni puheensorina ei ainakaan olisi minua niin paljon haitannut kuin nähdä se, miten aikuinen tappoi aikaansa kännykällä ja lapsi odotti tekemättä mitään. Lasten reaktioista huomasi myös sen, että tilanne oli heille täysin tavallinen.

Vauvan äiti piti toisella kädellä vauvaa, katse kääntyneenä toisen käden puoleen kännykkään.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut tarkka etten valitse puhelinta tuollaisissa tilanteissa, jos odotetaan jossain niin leikitään, luetaan tai jutellaan.

Mutta koskaan ei ole hyvä. Mua ripitti joku boomer-ikäinen muori, kun lapseni (kaksi lasta) leikkivät odotushuoneessa, mun vieressä, autoilla ja palikoilla. Lapset pysyivät siinä kahden tuolin alueella eivätkä liikkuneet ympäriinsä, silti lasten "vilkkaus" ja leikkiminen ärsytti tätä rouvaa, ja hän kommentoi rumasti nykylapsia. Leikki oli sellaista "piuuuu pummm" "brrrrum" eikä mitään huutoa tai kiljumista. 

Tästä on vuosia aikaa, mutta muistan vieläkin sen ilkeyden. Se oli niin puhdasta ilkeyttä miten asiasta sanottiin. Olin itse kipeä, ei ne lapset, mutta mun olisi pitänyt pitää heidät ääneti, ilmeisesti.

Saako ne lapset siis leikkiä, vai pitääkö istuttaa ruudulle jotta ovat hipihiljaa? 

Haastat yksittäis tapauksesta riitaa. Huomaatko miten yksinkertainen olet ?

Vierailija
62/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että vanhempi on siinä samalla viimeistellyt ja maksanut passihakemuksen, pyytänyt toisen vanhemman suostumuksen ja kenties varannut matkankin. Nykyaikana hirveän monet asiat hoidetaan verkossa. Jonkun mielestä ne pitäisi kaikki hoitaa kotona poissa katseilta, jottei kukkahatuille tule paha mieli, mutta itse tuppaan käyttää tällaiset tylsät hetket hyödyksi ja laatuaika lasten kanssa on ihan muualla kuin poliisilaitoksen aulassa.

Kukin toki tyylillään. Itse alan vaan olla h*lvetin väsynyt tähän iänikuiseen kännykkäsyyllistämiseen. Harva se kerta joku mummo katsoo ruokakaupassa kuin halpaa makkaraa, kun työnnän kärryjä ja vilkuilen samalla puhelimesta ostoslistaa, tai esim näppäilen puolisolle kysymystä onko jääkaapissa vielä maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama näky on leikkipuistoissa. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa ja vanhempi istuu penkillä puhelimella.

Taaperot juttelee ja esittelee mitä näkee rattaissa, vanhempi sitten pönttökuulukkeet päässä pukkaa rattaita ilman minkäänlaista vuorovaikutusta lapsensa kanssa. Onko kotona samanlaista ? 

Mitä jos annettaisi jokaisen elää omaa elämää, eikä aina kytättäisi ja arvosteltaisi. Joskus vanhempikin tarvitsee pienen tauon, ei se lapsi mene rikki jos vanhempi ei ole lapsen kanssa vuorovaikutuksessa 24/7. 

Vierailija
64/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama näky on leikkipuistoissa. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa ja vanhempi istuu penkillä puhelimella.

Taaperot juttelee ja esittelee mitä näkee rattaissa, vanhempi sitten pönttökuulukkeet päässä pukkaa rattaita ilman minkäänlaista vuorovaikutusta lapsensa kanssa. Onko kotona samanlaista ? 

Mitä jos annettaisi jokaisen elää omaa elämää, eikä aina kytättäisi ja arvosteltaisi. Joskus vanhempikin tarvitsee pienen tauon, ei se lapsi mene rikki jos vanhempi ei ole lapsen kanssa vuorovaikutuksessa 24/7. 

Pienen tauon joo, mutta millä selitätte 60 pientä taukoa tunnissa 24/7? Tuota kutsutaan riippuvuudeksi.

Vierailija
65/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että vanhempi on siinä samalla viimeistellyt ja maksanut passihakemuksen, pyytänyt toisen vanhemman suostumuksen ja kenties varannut matkankin. Nykyaikana hirveän monet asiat hoidetaan verkossa. Jonkun mielestä ne pitäisi kaikki hoitaa kotona poissa katseilta, jottei kukkahatuille tule paha mieli, mutta itse tuppaan käyttää tällaiset tylsät hetket hyödyksi ja laatuaika lasten kanssa on ihan muualla kuin poliisilaitoksen aulassa.

Kukin toki tyylillään. Itse alan vaan olla h*lvetin väsynyt tähän iänikuiseen kännykkäsyyllistämiseen. Harva se kerta joku mummo katsoo ruokakaupassa kuin halpaa makkaraa, kun työnnän kärryjä ja vilkuilen samalla puhelimesta ostoslistaa, tai esim näppäilen puolisolle kysymystä onko jääkaapissa vielä maitoa.

Etkö voi soittaa lapsen kanssa yhdessä ennen kauppaan menoa ? Ja tee ostoslista lapulle, yhdessä etsitte ostettavat.

Vierailija
66/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin vanhemmat ennen olisi olleet läsnä. Lapset dumpattiin mummolasn kun matkustettiin.

No kyllä ne 70-luvulla olivat kotona ja matkoilla hyvin läsnä, välillä vähän liikaakin.

Vierailija
67/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset jotka neuvoo aikuisia kännykän käytössä, särkee sydämen. Kuulostaa lähes yhtä pahalta kuin "isi älä juo" kun lapsi sanoo "äiti ei saa pitää puhelinta pöydässä".

Vierailija
68/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen puhelimia odotustiloissa oli erilaisia lehtiä viihdykkeiksi. Vanhemmat luki odotellessa lehtiä ja lapset Aku Ankkoja tai tylsistyivät. Vanhempien lehden lukua ei saanut häiritä. Että eipä mikään ole muuttunut. 

Vanhemmat eivät lukeneet niitä lehtiä esimerkiksi kulkiessa lasten kanssa ulkona, tänä päivänä vanhemmat kulkee lapsien kanssa puhelin kourassa kuulokkeet päässä. 

Vierailija
69/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi soittaa lapsen kanssa yhdessä ennen kauppaan menoa ? Ja tee ostoslista lapulle, yhdessä etsitte ostettavat.

Sen erottaa ihan selvästi, vilkuillaanko siellä ostoslistaa vai ollaanko jossain muualla. Kaikki käyttää ostoslistaa puhelimessa, joten tietää, miltä se näyttää.

Vierailija
70/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, sinä tunnet outoja lapsia, jos ne vaan "kyhjöttää hiekkalaatikossa". Kyllä meidän lapset leikkipuistossa juoksee ja leikkii.

Olet sarkastinen, näsäviisas luuseri.

Niin. Voisit ehkä tarkastella, miksi koet tarvetta vääristellä ja liitoitella. Etkö sitten kuitenkaan luota sen oman argumentin voimaan? Oikeasti fiksu argumentti puhuu kyllä puolestaan. Jos asiasi neutraalisti ilmaistuna kuulostaa omaankin korvaasi liian typerältä sanottavaksi, ehkä kannattaa olla hetki hiljaa ja miettiä parempaa sanottavaa.

Tai sitten voit alentua lapsellisiin solvauksiin, sekin toki käy. Kertoo vaan sinusta enemmän kuin solvatuista.

Vierailija
71/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset jotka neuvoo aikuisia kännykän käytössä, särkee sydämen. Kuulostaa lähes yhtä pahalta kuin "isi älä juo" kun lapsi sanoo "äiti ei saa pitää puhelinta pöydässä".

Näin se vaan on. Mun 5v. lapsenlapseni sanoo usein "isi aina räppää kännykkää". 😓  Se on niin totta. 35v aikuinen ei kykene olemaan erossa puhelimestaan hetkeäkään. Ollaan sovitti että ruokapöydässä puhelimia ei katsella, just just vävy selviää ruokahetkestä. 

Vierailija
72/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset näyttävät olevan niin tottuneita tähän, että täytyy olla 

Mitenköhän paljon tämä lisää autismia ja muuta nepsyilyä kun pieni lapsi hakee katsekontaktia eikä saa?

Autismi on synnynnäinen aivojen tila.

Mutta varmasti ADHD ym autismikirjon oireilut eivät vähenee kännykän käytöstä. 

Vierailija
73/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin - miksi? Siksi, että sinua jostain käsittämättömästä syystä ärsyttää, että jonkun tuntemattoman ihmisen kauppalista on puhelimessa eikä paperilla? Ja millä perusteella muiden ihmisten elämän pitäisi pyöriä tämän sinun ärtymisesi ympärillä?

Vierailija
74/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin 2-vuotias aina huomauttelee isälleen, että älä katso puhelinta. Selvästi häntäkin häiritsee isänsä jatkuva puhelimen toljotus. Miehen mielestä puhelimen selailu on nykyaikaa, joka pitää vain kestää. Sitten ihmettelee, miksi olen aina pahalla tuulella, enkä anna seksiä.

Vierailija
75/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienen tauon joo, mutta millä selitätte 60 pientä taukoa tunnissa 24/7? Tuota kutsutaan riippuvuudeksi.

Oletko kärpäsenä katossa vai mistä noin tarkkaan tiedät taukojen määrään? Ei tarvitse ihmetellä miksei nuoria enää vanhemmuus houkuttele, kyttäyksen ja arvostelun määrä on mennyt naurettavuuksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän