Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen näky, vanhemmalla kännykkä kädessä

Vierailija
07.07.2025 |

Olin poliisiasemalla jonossa, annoin sormenjäljen ja nimikirjoituksen. Jonotin vuoronumerolla.

Jonottamassa oli iso määrä muitakin, lapsia ja aikuisia. 

Kaikilla vanhemmilla yhtä lukuunottamatta oli katse liimautuneena kännykkään ihan koko ajan. Lapset olivat niin pieniä, että heillä ei kännykkää ollut. Itse asiassa yllätyin miten sinnikkäästi lapset odottivat vuoroaan.

Tuollainen jonottaminen on tietenkin hyvin tylsää, mutta eikö tilanteessa voisi lapsen kanssa jotain tehdä, jutella, pelata, leikkiä, katsoa kirjaa tai mitä tahansa? Pieni puheensorina ei ainakaan olisi minua niin paljon haitannut kuin nähdä se, miten aikuinen tappoi aikaansa kännykällä ja lapsi odotti tekemättä mitään. Lasten reaktioista huomasi myös sen, että tilanne oli heille täysin tavallinen.

Vauvan äiti piti toisella kädellä vauvaa, katse kääntyneenä toisen käden puoleen kännykkään.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen alle kouluikäiset lapset jätettiin keskenään kotiin vanhempien mennessä asioille, kuten poliisiasemalle. Nykyään tuollaisesta otetaan huostaan.

Öö mut miten lapsi tunnistetaan esim passia varten, jos hän ei ole mukana poliisilaitoksella 😁

Vierailija
42/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että ei ole rahaa maauimalaan eikä lapset pääse uimaan. 

Mutta onneksi 65-vuotiaat mummot pääsee ilmaiseksi uimaan, vaikka on hyvä eläke. Lapset vaan lihovat. 

Eivät pääse. Ainakaan Helsingissä. Mereen mentävä jos ilmaiseksi haluaa uida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen ongelma pikkulasten vanhemmilla, lasta ei katsota silmiin eikö hymyillä kun kännykässä huomio. Rannoilla näkee tätä usein. Ei se mitään, jokainen vastaa itse teoistaan... kunhan se lapsi on valvonnassa.

Vierailija
44/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen alle kouluikäiset lapset jätettiin keskenään kotiin vanhempien mennessä asioille, kuten poliisiasemalle. Nykyään tuollaisesta otetaan huostaan.

Öö mut miten lapsi tunnistetaan esim passia varten, jos hän ei ole mukana poliisilaitoksella 😁

Eipä ennen lapset missään matkailleet.

Vierailija
45/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtuu voi muuttaa koko tulevan sukupolven!

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2018/07/the-dangers-of-dis…

Vierailija
46/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama näky on leikkipuistoissa. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa ja vanhempi istuu penkillä puhelimella.

Taaperot juttelee ja esittelee mitä näkee rattaissa, vanhempi sitten pönttökuulukkeet päässä pukkaa rattaita ilman minkäänlaista vuorovaikutusta lapsensa kanssa. Onko kotona samanlaista ? 

Lapset näyttävät olevan niin tottuneita tähän, että täytyy olla 

Mitenköhän paljon tämä lisää autismia ja muuta nepsyilyä kun pieni lapsi hakee katsekontaktia eikä saa?

Vierailija
47/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita näkee jatkuvasti leikkipuistossa, etenkin isät tuota harrastaa että toisessa kädessä puhelin ja toisella vauvalle vauhtia kiikussa.

Surullisin oli vanhempi isä, joka tuli kouluikäisten tyttöjen kanssa puistoon ja tuijotti koko ajan puhelinta. Tytöt eivät enää edes yrittäneet saada isältään huomiota, joten hakivat minulta huomiota "kato täti, kato täti!" ja esittelivät temppujaan tai pyysivät antamaan vauhtia keinussa. Keinuttelin ja huomioin sitten koululaiset ja omat pienet päiväkoti-ikäiset siinä samalla, kun se isä ei reagoinut mihinkään.

Itsellä ei ollut tapana katsoa puhelinta ulkoillessa, mutta jos nyt joku viestin laittaa, niin yleensä katson ja vastaan kyllä. Mitään someja en harrasta, joten ainoastaan muiden ihmisten kanssa kommunikoidessa tulee puhelimeen tartuttua.

Jos ei koko päivänä saisi edes viestejä vilkaista lasten ollessa lomalla, aikaa aikuisten ihmisten kanssa kommunikaatioon olisi puoli tuntia lasten päiväuniaikana ja illalla tunti tälleen kesäloma-aikana. Pari vapaailtaa viikossa, joista toinen vain muutaman tunnin, kun lapset ovat isällään. Kyllä siihen puhelimeen on joskus pakko tarttua, jos meinaa vaikka jotain suunnitelmia just noille vapaa-ajoille hoitaa, mutta toki sen voi tehdä joskus muulloin kuin sen päivän ainoan ulkoilun aikana, ellei ole just samalle illalle suunnitelmia tekemässä.

Vierailija
48/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puhelimia odotustiloissa oli erilaisia lehtiä viihdykkeiksi. Vanhemmat luki odotellessa lehtiä ja lapset Aku Ankkoja tai tylsistyivät. Vanhempien lehden lukua ei saanut häiritä. Että eipä mikään ole muuttunut. 

Vierailija
49/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut tarkka etten valitse puhelinta tuollaisissa tilanteissa, jos odotetaan jossain niin leikitään, luetaan tai jutellaan.

Mutta koskaan ei ole hyvä. Mua ripitti joku boomer-ikäinen muori, kun lapseni (kaksi lasta) leikkivät odotushuoneessa, mun vieressä, autoilla ja palikoilla. Lapset pysyivät siinä kahden tuolin alueella eivätkä liikkuneet ympäriinsä, silti lasten "vilkkaus" ja leikkiminen ärsytti tätä rouvaa, ja hän kommentoi rumasti nykylapsia. Leikki oli sellaista "piuuuu pummm" "brrrrum" eikä mitään huutoa tai kiljumista. 

Tästä on vuosia aikaa, mutta muistan vieläkin sen ilkeyden. Se oli niin puhdasta ilkeyttä miten asiasta sanottiin. Olin itse kipeä, ei ne lapset, mutta mun olisi pitänyt pitää heidät ääneti, ilmeisesti.

Saako ne lapset siis leikkiä, vai pitääkö istuttaa ruudulle jotta ovat hipihiljaa? 

Vierailija
50/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne varmaan kaikki olleet aloituksessa  passia hakemassa. Kai nyt tajusit pointin. Ennen vanhaan lapsi jätettiin kotiin, jos vanhempi meni OMILLE ASIOILLEEN. 

Vierailija
51/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut tarkka etten valitse puhelinta tuollaisissa tilanteissa, jos odotetaan jossain niin leikitään, luetaan tai jutellaan.

Mutta koskaan ei ole hyvä. Mua ripitti joku boomer-ikäinen muori, kun lapseni (kaksi lasta) leikkivät odotushuoneessa, mun vieressä, autoilla ja palikoilla. Lapset pysyivät siinä kahden tuolin alueella eivätkä liikkuneet ympäriinsä, silti lasten "vilkkaus" ja leikkiminen ärsytti tätä rouvaa, ja hän kommentoi rumasti nykylapsia. Leikki oli sellaista "piuuuu pummm" "brrrrum" eikä mitään huutoa tai kiljumista. 

Tästä on vuosia aikaa, mutta muistan vieläkin sen ilkeyden. Se oli niin puhdasta ilkeyttä miten asiasta sanottiin. Olin itse kipeä, ei ne lapset, mutta mun olisi pitänyt pitää heidät ääneti, ilmeisesti.

Saako ne lapset siis leikkiä, vai pitääkö istuttaa ruudulle jotta ovat hipihiljaa? 

Niinpä. Samat ihmiset jotka valittaa huonoista vanhemmista ruutujen äärellä, todennäköisesti ärsyyntyisivät vietävästi myös jos lapset yhtään ovat kuten lapset, eli leikkivät.

Tapa-valittajia. 

Vierailija
52/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi 65-vuotiaat mummot pääsee ilmaiseksi uimaan, vaikka on hyvä eläke. Lapset vaan lihovat. 

- Ja yllättäen se on kaikki epäreiluus maassamme Suomen Mummojen vika?

Vierailija
53/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset valittavat internetissä, miten nykynuoriso ei osaa muuta kuin räplätä puhelinta. Riemastuttavaa kaksinaismoralismia.

Vierailija
54/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleinen ongelma pikkulasten vanhemmilla, lasta ei katsota silmiin eikö hymyillä kun kännykässä huomio. Rannoilla näkee tätä usein. Ei se mitään, jokainen vastaa itse teoistaan... kunhan se lapsi on valvonnassa.

- Ei hätää ! Subjektiivinen päiväkoti varhaiskasvatuksineen hoitoo tunnetaidot kuntoon ! Ai niin, heilläkin on kännykät ja kiire....

Vierailija
55/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama näky on leikkipuistoissa. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa ja vanhempi istuu penkillä puhelimella.

Ai, sinä tunnet outoja lapsia, jos ne vaan "kyhjöttää hiekkalaatikossa". Kyllä meidän lapset leikkipuistossa juoksee ja leikkii.

Vierailija
56/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lähes poikeuksetta aikuisilla oli tuollaisia tilanteita varten vähintään vaikkapa pieni värityskirja+pienet värikynät laukussaan.

Mut ei ne lapset nykyään mitää tartte, korkeintaan Pipsa Possu kännystä jos pahasti hermostuu...

Vierailija
57/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että ei ole rahaa maauimalaan eikä lapset pääse uimaan. 

Eivät pääse. Ainakaan Helsingissä. Mereen mentävä jos ilmaiseksi haluaa uida.

Saisi moni jäädäkin.

Vierailija
58/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, sinä tunnet outoja lapsia, jos ne vaan "kyhjöttää hiekkalaatikossa". Kyllä meidän lapset leikkipuistossa juoksee ja leikkii.

Olet sarkastinen, näsäviisas luuseri.

Vierailija
59/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaperot juttelee ja esittelee mitä näkee rattaissa, vanhempi sitten pönttökuulukkeet päässä pukkaa rattaita ilman minkäänlaista vuorovaikutusta lapsensa kanssa. Onko kotona samanlaista ? 

Varmaan on. Nuo kännykät ja some ovat hirveä vitsaus. Saisi koko netti kaatua ja olla pitkään poikki.

Vierailija
60/75 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoisen vanhemmat lapsista ei tule kunnon ihmisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän