Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surullinen näky, vanhemmalla kännykkä kädessä

Vierailija
07.07.2025 |

Olin poliisiasemalla jonossa, annoin sormenjäljen ja nimikirjoituksen. Jonotin vuoronumerolla.

Jonottamassa oli iso määrä muitakin, lapsia ja aikuisia. 

Kaikilla vanhemmilla yhtä lukuunottamatta oli katse liimautuneena kännykkään ihan koko ajan. Lapset olivat niin pieniä, että heillä ei kännykkää ollut. Itse asiassa yllätyin miten sinnikkäästi lapset odottivat vuoroaan.

Tuollainen jonottaminen on tietenkin hyvin tylsää, mutta eikö tilanteessa voisi lapsen kanssa jotain tehdä, jutella, pelata, leikkiä, katsoa kirjaa tai mitä tahansa? Pieni puheensorina ei ainakaan olisi minua niin paljon haitannut kuin nähdä se, miten aikuinen tappoi aikaansa kännykällä ja lapsi odotti tekemättä mitään. Lasten reaktioista huomasi myös sen, että tilanne oli heille täysin tavallinen.

Vauvan äiti piti toisella kädellä vauvaa, katse kääntyneenä toisen käden puoleen kännykkään.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä asiasta me tapellaan puolison kanssa jatkuvasti. Hänellä on niin paha riippuvuus, ettei osaa olla tuijottamatta puhelinta. Hän ei näe eikä kuule nykyään mitään. Tiktokin poistin omasta puhelimesta, koska alkoi jo oksettamaan ne äänet, kun niitä saa kuunnella muutenkin lähes 24/7.

Jos puoliso ei kuule/kuuntele,kokeilepa seuraavaa : sano että varasit itsellesi viikon matkan etelään. Kuuliko vai ei ?

Vierailija
22/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiraukat. Kyllä on tyhmiä vanhempia nykyään, puhelimen tuijotus on tärkeämpää kuin hymyily ja juttelu omalle lapselle!

Vanhemman pitää olla lapselle läsnä, ei ainoastaan paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kyllä jokainen vanhempi tietää, miten iso merkitys kännykällä on vuorovaikutuksessa. Valinta se on kun ottaa kännykän käteen. 

Vielä pahempi on kuulokkeet korvilla.

Vierailija
24/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyisin sitä vanhempien omaa aikaa. Ja kun 10 vuotta menee eteenpäin lapset perässä kännykässä kiinni. 

Vierailija
25/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä olin leikkaamassa nurmikkoa leikkipuiston reunalla sinne tuli äiti n.3v lapsen kanssa lapsi kiipesi liukumäen portaat ylös mutta horjahti viimeisellä askelmalla ja tuli pyörien portaat alas äiti tuijotti kokoajan kännykkää äiti havahtui tilanteeseen vasta sitten kun lapsi itki maassa pyörittyään portaat alas sitten äiti katseli ympärilleen että eihän kukaan nähnyt

Vierailija
26/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama näky on leikkipuistoissa. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa ja vanhempi istuu penkillä puhelimella.

Heitteillejättö.

heitteillejättö on se kun lapset raahataan pelikentälle kylmässä sateessa pelaamaan otteluita jotta vanhemmat saavat kerättyä omat pisteensä taas kerran, LASU:n paikka

Vierailija
27/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että ei ole rahaa maauimalaan eikä lapset pääse uimaan. 

Mutta onneksi 65-vuotiaat mummot pääsee ilmaiseksi uimaan, vaikka on hyvä eläke. Lapset vaan lihovat. 

Olen kohta 65 v. en tarvitse mitään ilmaisia uima kertoja missään. Inhoan uimista.

Vierailija
28/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole älyluuria, mutta ei ole kyllä lapsiakaan. 

Vierailija
29/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyisin sitä vanhempien omaa aikaa. Ja kun 10 vuotta menee eteenpäin lapset perässä kännykässä kiinni. 

10 vuotta eteenpäin, niin ne lapset eivät osaa edes puhua. Ehkä muutaman sanan jotain skibidi toilet rizz for real.

Vierailija
30/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin vanhemmat ennen olisi olleet läsnä. Lapset dumpattiin mummolasn kun matkustettiin.

Vierailija
31/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiraukat. Kyllä on tyhmiä vanhempia nykyään, puhelimen tuijotus on tärkeämpää kuin hymyily ja juttelu omalle lapselle!

No emme me ulkopuoliset toisaalta voi olla varmoja miten paljon he ovat huomioineet lasta aiemmin ja jutelleet, leikkineet, yms. On se vanhemmallekin raskasta jos ei ikinä voi edes jutella puhelimeen kun lapsi volisee huomiota joka sekunti, eikä osaa viihdyttää itseään edes hetken verran itse. Tai ei lapsi hajoa siihen jos vaikka bussissa vanhempi vilkaisee whatsapp viestit.

Tietenkin kävellessä yms puhelimen selailu alkaa minustakin mennä riippuvuuden puolelle. 

Vierailija
32/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin vanhemmat ennen olisi olleet läsnä. Lapset dumpattiin mummolasn kun matkustettiin.

Todellakaan ei autettu läksyissä ja piirrettyjä sai katsella tuntikaudet, koska silloin ei häirinnyt ketään. Samaten kesäisin sai olla ulkona koko päivän ja vanhemmat sai puuhastella omia juttuja kaikessa rauhassa. :D

Väitän että yksi osasyy syntyvyyden laskuun on koventuneet vaatimukset ja semmoinen arvostelu. Ei ennen n. 10-15v sitten kiinnostanut että onko vanhempi varmasti koko ajan 'läsnä' Marius Pulterille ja Hilppu Sirulle, kunhan yritti parhaansa ja ei lyönyt tai huutanut kurkku punaisena niin oli jo aika hyvä.

Ei ketään aikuista kiinnosta koko ajan leikkiä lapsen kanssa eikä siinä ole mtn väärää. vaatimus että aikuisen on PAKKO leikkiä lapsen kanssa on outo. Lapsesta on kivointa leikkiä toisten lasten kanssa, esim leikkipuistossa. Kunhan aikuinen katsoo ettei lapsi satuta itseään ei siinä ole mitään pahaa jos hän hetken istuu ja keskittyy samalla muuhunkin.

Vierailija
33/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa näiden lasten tulevaisuuden.

Vierailija
34/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani lukivat jatkuvasti kirjoja ja lehtiä, sekä kirjoittivat väitöskirjojaan. Tämä tapahtui 80-luvulla. Olimme veljen kanssa keskenämme.

Vierailija
35/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No emme me ulkopuoliset toisaalta voi olla varmoja miten paljon he ovat huomioineet lasta aiemmin ja jutelleet, leikkineet, yms. On se vanhemmallekin raskasta jos ei ikinä voi edes jutella puhelimeen kun lapsi volisee huomiota joka sekunti, eikä osaa viihdyttää itseään edes hetken verran itse. Tai ei lapsi hajoa siihen jos vaikka bussissa vanhempi vilkaisee whatsapp viestit.

Tietenkin kävellessä yms puhelimen selailu alkaa minustakin mennä riippuvuuden puolelle. 

Ai, eli lähdet ulos lapsen kanssa ja just silloin pitää tuijottaa sitä puhelinta, ei silloin kun lapsi nukkuu päiväunia ? Joo ei se lapsi hajoa kun vanhemmilla on puhelin kourassa ja pönttö kuulokkeet päässä, voi sitä itsekseen oppia ehkä puhumaan ja kunhan kasvaa ja joskus ehkä oppii lukemaan niin tietää mikä on lintu ja mikä on puu, sitä kun ei se vanhempi kerro, kun on tärkeämpää tekemistä sen puhelimen kanssa 

Vierailija
36/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen alle kouluikäiset lapset jätettiin keskenään kotiin vanhempien mennessä asioille, kuten poliisiasemalle. Nykyään tuollaisesta otetaan huostaan.

Vierailija
37/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan sieltä se ensimmäinen kännykän käyttöään puolusteleva.

Vierailija
38/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan sieltä se ensimmäinen kännykän käyttöään

Olen 64 eikä minulla edes ollut kännykkää kun lapseni olivat pieniä.

Muidtan vaan erittäin hyvin 60-80-luvut ja niiden vqnhemmuusvaatimukset.

Oma äitini ei koskaan tehnyt lasten kanssa yhtikäs mitään. Isä virlä vöhemmän.

Ja he oli muiden mielesyä normia parempia vanhempia.

Mitään passeja ei meillä lapsilla ollut. Vanhemmay matkusti kahdestaan. 

Vierailija
39/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä olin leikkaamassa nurmikkoa leikkipuiston reunalla sinne tuli äiti n.3v lapsen kanssa lapsi kiipesi liukumäen portaat ylös mutta horjahti viimeisellä askelmalla ja tuli pyörien portaat alas äiti tuijotti kokoajan kännykkää äiti havahtui tilanteeseen vasta sitten kun lapsi itki maassa pyörittyään portaat alas sitten äiti katseli ympärilleen että eihän kukaan nähnyt

Noloa 😂

Vierailija
40/75 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just oli Hesarissa juttu, että vanhemmat on liian herkkiä eikä enää anna lasten ottaa mitään riskejä. Toihan on hyvä äiti siinä mielessä, että antaa lapsen kiivetä itse eikä häslää siinä niin, ettei lapsi saa harjoitella itse. 

Mun kolmivuotias sai kiivetä sellaiseen korkeaan verkkokiipeilytelineeseen ja eihän siinä paljon muuta voi kuin toivoa, ettei lapsi putoa sieltä alas.

Ei niiden vanhempien tarvitse jatkuvasti olla osallisena leikkeihin, vaan on ihan hyvä, että se lapsi oppii leikkimään yksikseenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä