Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitäisi osata lukea? Kirjan voi lukemisen sijaan kuunnella, mikä on mukavampaa kuin lukeminen

Vierailija
07.07.2025 |

En ymmärrä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä sitten osaat kirjoittaa jos et osaa lukea?

Kyse ei ole siitä mikä on mukavampaa. 

Tekoäly hoitaa kirjoittamisen. Tulevaisuudessa ei tarvitse osata mitään, tekoäly hoitaa kaiken älyllisen homman.

Ei hoida ilman ohjeita. Sori siitä, pikkuinen. 

Ohjeet voi sanella. Kyllähän tekoäly saadaan ymmärtämään puhetta. Puheentunnistus on vanha juttu.

Kyllä sun silti pitää ymmärtää se vastaus, jonka tekoälyantaa. Sori siitä, pikkuinen. 

Eipä juuri. Delegointi hieno asia. Ei tarvitse mitään tehdä. Pitää luottaa, että tekoäly tekee hommansa, niinkuin pi

Delegointi vaatii älyä. Sitä ei sinulla selkeästi ole. Kertoo kaiken olennaisen, että luotat tekoälyyn, vaikka 7v lapsikin tietää, ettei se ole aukoton eikä osaa monissa asioissa edes perutason juttuja. 

Vierailija
22/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ei ole keksitty sähkökirjettä. Avatessasi sen lähettäjä lukisi omalla äänellään kirjoittamansa kirjeen. Vaude mikä liikeidea :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirja on tarkoitettu luettavaksi. Piste. Tietäjät tietää

Tekoäly lukee kirjan ja antaa siitä tiivistelmän ääneen luettuna 😌

Eli sinäkin tajusit, että lukutaito on tärkeää. Katsos, pikkuinen, kun ilman lukutaitoa ihminen ei olisi voinut koodata sitä tekoälyä  tekemään tuollaista. Jännää eikö?

Vierailija
24/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ei ole keksitty sähkökirjettä. Avatessasi sen lähettäjä lukisi omalla äänellään kirjoittamansa kirjeen. Vaude mikä liikeidea :)

Tunnetaan nimellä ääniviesti. 

Vierailija
25/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollo ei tajua edes sitä, että ilman lukutaitoa ei olisi mitään äänikirjoja, joita pennut voisivat kuunnella. Eikä varsinkaan mitään tekoälyä. 

Vierailija
26/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kirja on tarkoitettu luettavaksi, ei kuunneltavaksi. Olen itse kirjoittanut muutaman kirjan, ja kun niistä on tehty äänikirjoja, en kestä kuunnella niitä. Ne eivät enää kuulosta minun kirjoittamaltani tekstiltä. Ääninäyttelijöillä on omat ärsyttävät maneerinsa - AI:n geneerisestä äänestä puhumattakaan.

Toisaalta on kiva lukea näytelmiä. Niissähän repliikkien väliin on jätetty paljon tilaa jonka lukija voi täyttää omalla mielikuvituksellaan, jos ei näe näytelmää teatterissa tai elokuvana. Ingmar Bergman julkaisi monet elokuvasynopsiksensa romaaneina, ja ne toimivat erittäin hyvin myös kaunokirjallisuutena.

Vierailija
27/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinäkin tajusit, että lukutaito on tärkeää. Katsos, pikkuinen, kun ilman lukutaitoa ihminen ei olisi voinut koodata sitä tekoälyä  tekemään tuollaista. Jännää eikö?

Ei tekoälyssä koodata mitään, koska se ole mikään sääntäpohjainen systeemi, vaan matemaattinen malli, joka estimoidaan datan avulla. Tätä estimointia kutsutaan neuroverkkomallin opettamiseksi. 

Vierailija
28/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ryhtyä yrittäjäksi jos olisi paljon lukutaidottomia työntekijöitä. Ja mitä enemmän olisi lukutaidottomia asiakkaita, sitä parempi. 🤣😆🤣

Vierailija
29/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sama. Ääniviestit on lyhyitä. Kirjeet rönsyilee ja kyselee kuulumisia...

Kirje alkaa suunnilleen näin: Hei, sisko. Kesäiset terveiset täältä Sysmästä. Täällä voidaan hyvin, toivottavasti tekin olette kesäflunssalta säästyneet. Mustikkaa näyttää tulevan mukavasti, saadaan taas talven varalle kerättyä...

... toivottavasti teidän Liisa sai opiskelupaikan. Mukavahan se on saada lääkäri sukuun. Oikein mukavaa kesän jatkoa

Kirjoitellaan taas

Terveiset myös Pertille

Siskosi Laila

Tämmöinen on kirje, ei ääniviesti ole sama!

Vierailija
30/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tulevaisuuden toisen luokan kansalaiset ovat niitä, jotka eivät osaa lukea eikä kirjoittaa. Heitä on helppo vedättää.

Vierailija
31/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kirja on tarkoitettu luettavaksi, ei kuunneltavaksi. Olen itse kirjoittanut muutaman kirjan, ja kun niistä on tehty äänikirjoja, en kestä kuunnella niitä. Ne eivät enää kuulosta minun kirjoittamaltani tekstiltä. Ääninäyttelijöillä on omat ärsyttävät maneerinsa - AI:n geneerisestä äänestä puhumattakaan.

Toisaalta on kiva lukea näytelmiä. Niissähän repliikkien väliin on jätetty paljon tilaa jonka lukija voi täyttää omalla mielikuvituksellaan, jos ei näe näytelmää teatterissa tai elokuvana. Ingmar Bergman julkaisi monet elokuvasynopsiksensa romaaneina, ja ne toimivat erittäin hyvin myös kaunokirjallisuutena.

Kirja on tehty katsottavaksi elokuvana tai TV-sarjana. 

Vierailija
32/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tekoälyssä koodata mitään, koska se ole mikään sääntäpohjainen systeemi, vaan matemaattinen malli, joka estimoidaan datan avulla. Tätä estimointia kutsutaan neuroverkkomallin opettamiseksi. 

Ja sitä estimointia ei minään jumalan lahjana toteuteta, vaan taustalla on ihmisen koodaama oheisto, johon IHAN KAIKKI automaattinen toiminta pohjautuu. Sori siitä, pikkuinen. 

Vierailija
33/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirje alkaa suunnilleen näin: Hei, sisko. Kesäiset terveiset täältä Sysmästä. Täällä voidaan hyvin, toivottavasti tekin olette kesäflunssalta säästyneet. Mustikkaa näyttää tulevan mukavasti, saadaan taas talven varalle kerättyä...

... toivottavasti teidän Liisa sai opiskelupaikan. Mukavahan se on saada lääkäri sukuun. Oikein mukavaa kesän jatkoa

Kirjoitellaan taas

Terveiset myös Pertille

Siskosi Laila

Ääniviestin voi puhua ihan mihin muotoon itse haluaa. Ja pituudeltaa se voi olla vaikka puoli tuntia. 

Vierailija
34/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt oletan ja luulen ja toivon, että aloittaja tarkoittaa, että miksi pitäisi "osata" lukea kirjoja, siis silleen kuin esimerkiksi minä, joka tykkään uppoutua kirjaan ja luen sitä omaan tyyliini, joskus yhtä kappaletta miettien jne.

Ei tarvi. Jos tykkää kuunnella mieluummin, niin sit tykkää.

Mä nautin Sebastian Bachin omaelämäkerta rokkihölmöilystä, minkä se lukee itse, välissä bonuslukuja ja juttuja mitä ei painetussa kirjassa ole.

Donna Tarttila on taas niin ärsyttävä ääni, et sen kirjat mieluummin luen, uudestaan ja uudestaan.

Että kuuntele vaan jos paremmalta tuntuu.

Vierailija
35/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitellaan taas

Terveiset myös Pertille

Siskosi Laila

Mun ja parhaan kaverini ääniviestit ovat juuri tuollaisia höpöttelyjä, jotka poukkoilevat aiheesta toiseen. Ainut ero kirjeeseen on se, ettei lopppuun tule mitään "terveisin ystäväsi Laila" tyyppistä juttua. 

eri

Vierailija
36/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä estimointia ei minään jumalan lahjana toteuteta, vaan taustalla on ihmisen koodaama oheisto, johon IHAN KAIKKI automaattinen toiminta pohjautuu.

Ohjelmisto on ihan eri asia kuin itse tekoäly. Tekoälyohjelmistoja on koodattu vaikka kuinka paljon, ja itse tekoälyn käyttö on hyvin helppoa valmisohjemistojen vuoksi. Ei tarvitse muuta kuin hiirtä vähän klikkauttaa.

Vierailija
37/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että kirja on kivempi kuunnella kuin lukea. Kun luen kirjaa saatan todella paljon hyppiä kappaleiden yli ihan huoletta. Kuunnellessa sitä tulee tehtyä harvemmin. 

Vierailija
38/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessikka Aro

Putinin trollit

Tositarinoita Venäjän infosodan rintamilta

Venäjä käy netissä sotaa siviilejä vastaan. Jokainen kriittinen ääni on vihollinen. Resursseja ei säästetä eikä laeista piitata, kun kriitikot halutaan vaientaa. Kirjassa esitellään yksityiskohtaisesti Suomessa ja useassa muussa länsimaassa viime vuosina toteutettuja, Kremlin masinoimia ja hyväksymiä mustamaalausoperaatioita. Kirjan polttopisteessä ovat kansainväliset, joskus rikoskynnyksen ylittävät, lokakampanjat yksityisiä ihmisiä vastaan. Tarkasti dokumentoidut tositarinat osoittavat, ettei Putinin Venäjä kaihda pimeimpiäkään keinoja vastustajiensa eliminoimiseksi nettivakoilun, sometrollien, valeuutisten, kyberhyökkäysten, tappouhkausten ja PR-ammattilaisten toteuttamien vihakampanjoiden avulla.

https://www.johnnykniga.fi/kirja/jessikka-aro/putinin-trollit/978951043…

EAN:

9789510453803 (Pokkari),

9789510438299 (Kovakantinen kirja),

9789510439715 (MP3-äänikirja),

9789510439784 (E-kirja / ePub 2)

Vierailija
39/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitä estimointia ei minään jumalan lahjana toteuteta, vaan taustalla on ihmisen koodaama oheisto,

Ja se valmisohjelmisto on putkahtanut maailmaan jumalan lahjana eikä kukaan ole koodannut sitä? 

Vierailija
40/41 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmisto on ihan eri asia kuin itse tekoäly. Tekoälyohjelmistoja on koodattu vaikka kuinka paljon, ja itse tekoälyn käyttö on hyvin helppoa valmisohjemistojen vuoksi. Ei tarvitse muuta kuin hiirtä vähän klikkauttaa.

Tuo on vähän sama kuin väittäisit, että rahaa saa ihan helposti "ei tarvitse kuin seinästä ottaa". Kertoo hyvin, miten olemattomat ovat sinun tietosi tekoälystä ja prosesseista sen taustalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän