Nuoret eivät pysty maksamaan vuokriaan
Niin surullista, että nuorilla ei ole enää mahdollisuutta maksaa asumistaan.
Kommentit (593)
Tämän päivän Ylellä kerrottiin, että henkilö.koht avustamista on kova pula ja ammattiin ei ole korkeita vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno on aina vaihtoeho
Suurin osa niistä nuorista onkin töissä, mutta nykyään lähes kaikki työsopparit tehdään nollasopimuksella ja töitä tarjotaan, kun tarvitaan työvoimaa ja työhön kutsutaan muutaman tunnin varoitusajalla. Esim. kaupanala, ja ketjusta riippumatta. Eikä toinen työ ole usein mahdollista, kun työsopparissa kielletään kilpailijalle työskentelyä.
Ennen Riikka Purran ja Petteri Orvon leikkauksia, palkalla tuli toimeen, kun sai soviteltua työttömyysturvaa ja lisäksi asumistukea, jota nyt äärioikeistohallitus leikkasi rajusti, vaikka elinkeinoelämä on rakentanut vuosikymmeniä palkkapolitiikkaa että yhteiskunta tukee tukien muodossa pieni palkkaisia ja mahdollistavat edullista työvoimaa firmoille. Nyt silti vedettiin pohja pois. Sama myös pätkätöissä esim. tuntiopettajat, kouluk.avustajat jne.
Jos on koko ikänsä tehnyt töitä siivoojana, ei saa takuueläkettä. Jos on tehnyt täyden työuran, 40-45 vuotta, saa aivan varmasti työeläkettä ilman tukia vaikka olisi kuinka ollut siivooja. Kerro kuinka kauan makasit kotona lasten kanssa ja kuinka muuten tuli vietettyä aikaa työttömänä. Tuet kyllä kelpaa eläkeloisille.
Opiskelijoiden asaumistilanne muuttui aika lyhyessä ajassa. Soluasunnot on muutettu yksiöiksi tasi perheasunnoiksi ja ne, mitä vielä on, ei riitä kaikille. Myöskin alivuokralaisasuminen meni menojaan jo muutama vuosikymmen sitten. Eivät ihmiset enää tarjoa yhtä huonetta asunnostaan jollekin opiskelijalle vuokralle. Olen itse kasarilla asunut jonkin aikaa alivuokralaisena perheessä, jonka tytär lähti vaihto-oppilaaksi USAan ja vuokrasivat tyttärensä huoneen mulle.
Mä olen miettinyt, että voisinhan mä oikeastaan vuokrata yhden huoneen asunnostani jollekin opiskelijalle. Vaikka hintaan 100 €/kk. Mutta tän asunnon huoneet on kovin eri kokoisia ja se ainoa ihan vapaa huone on asunnon pienin. Joten mun pitäisi itse muuttaa siihen ja sitä ennen remontoida tää mun makkarini, koska mulla on aika kummallinen sisutusmaku. Tosin joku goottihenkinen tai hevari voisi olla ihan innoissaan tästä huoneesta, kun yhtäkään valkoista pintaa ei tästä löydy. Ei edes katosta.
Blinh bling some. Bling bling tubettajat. Bling bling paska opetus. Hollanti kielsi puhelimet viime vuonna kouluissa ja heti parani keskittyminen ja numerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa orpopurra sai asunnottomuudesta nousuun.
Samoin työttömyyden, konkurssit ja valtion velan.
Ennätyshallitus!
Sentään ei kuolemat ja mt-ongelmat nousseet kuten Marinin aikana. Sekin ennätyshallitus.
Korona sekoitti pakkaa. Kolme vuotta sen jälkeenkin syytettiin koronaa riittämättömistä sairaanhoidon paikoista. Tämä vuonna ei kehdattu enää puhua juubaa korona vaikutuksista terveydenhoidon resursseihin.
Tottakai sekoitti mutta tässähän alettiin listaamaan asioita jotka ovat totta mutta eivät oikeasti liity hallituksen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole.
Kiitos Satatonnia!
Kiitä siitä jauhopäätä,joka vei rahat ja uskon vuosiksi,kaikki tilastot tämän vahvistaa.
Joo, sinun päässäsi keksimät harhaiset tilastot varmaan näin tekevät.
Aikoinaan kun Suomessa oli huono työtilanne niin suomalaiset lähtivät ulkomaille töihin. Ruotsiin, Australiaan ja USA:an lähti paljon ja useimmat pärjäsivät siellä, suuri osa jäikin.
Vierailija kirjoitti:
On noilla monilla nuorilla elämänhallinta hukassa .
Kun saadaan 200 euroa rahaa niin niillä ostetaan yhdet Nike. Lenkkarit
Näitä ostaa maamunat. Jotka hankkii fyffensä huumekaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole.
Kiitos Satatonnia!
Tekevä ja osaava saa aina töitä.
300 tuhatta ihmistä on työttömänä. Joka päivä useampi.
Puoli miljoonaa työtöntä.
Ei ole.
Kyllä on. Työttömiä on nyt enemmän kuin ysärilamassa.
Ei ole.
Toukokuun lopussa kuntien t
Työttömiä on myös ne, jotka käyvät 9€/pv hommissa, mutta heitä ei lueta työttömiksi. Ysärilamassa tällaista kikkailua ei ollut, jos nyt muistaisit senkin.
Ansiosidonnaista saa 283000 https://www.tyj.fi/tilastot
Kelan työttömyystukea saa 308400 https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän Ylellä kerrottiin, että henkilö.koht avustamista on kova pula ja ammattiin ei ole korkeita vaatimuksia.
Raskasta hommaa sekä fyysisesti että henkisesti. Kannattaisi olla lähärin tutkinto kyseiseen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kun sillä ei elä, kun tukia on leikattu esim. soviteltua työttömyysturvaa, asumistukia, työmatkavähennysoikeutta jne.
Jos maksetaan 10€/h miinus verot ja muut maksut ja viikossa tytunteja esim. 20h. Usein työmatkat saattavat viedä palkkatuloista lähes kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Töitä on 1-3 tuntia päivässä tai vähemmän ja oma auto on välttämätön jos ottaa useamman asiakkaan. Eikä sen käytöstä saa mitään korvauksia keltään.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, koska työtunteja on vain vähän ja hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa ja asumistuesta leikattiin pois 300 euron ansiotulovähennys.
No onko pakko asua Helsingin ytimessä 1900-luvun alun arvotalossa vuokralla? Ensimmäinen oma kämppäni oli solukämppä Kivikossa. Tsekkasin, että kyseiset asunnot ovat edelleen Hoasilla vuokrattavissa ja vuokra on n. 300 euroa.
Hyvin tuollaisessa pärjää.
Tähän se Orpo-Purran politiikka tähtää. Tulevaisuudessa saamme ehkä armosta asua Black Rockin, Vanguardin ja kiinteistöjättien omistamissa vuokraluukuissa jos tuuri käy. Hei me tienataan tällä ja kansa köyhtyy samalla! Jihuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Minä maksan molempien lasteni vuokrista yli puolet.
Harvalla on tähän varaa.
Tulee olemaan paljon asunnottomia nuoria.
Heiltä vietiin tulevaisuus.
Kimppakämppään vaan.Nuoriso on niin hemmoteltua nykyään,että jokaisella pitää olla oma kämppä.Ja veronmaksajat maksaa.
"Työttömiä on myös ne, jotka käyvät 9€/pv hommissa, mutta heitä ei lueta työttömiksi. Ysärilamassa tällaista kikkailua ei ollut, jos nyt muistaisit senkin."
No tästä saat kiittää entistä SAK:n johtajaa Lauri Ihalaista (sdp) joka työministerinä ollessaan keksi tämän systeemin. He ovat kyllä töissä, eivät he ilmaiseksi saa tuota 9€. Julkisella sektorilla pääosa, joka joutuisi palkkaamaan oikealla palkalla jonkun tekemään ne hommat jos ei SDP olisi järjestänyt lähes ilmaista työvoimaa.
Mitä tulee ysärilamaan, niin Suomen väkilukukin oli silloin pienempi ja ylipäänsä työvoiman kokonaismäärä myös pienempi kuin nyt. Tilanne oli paljon pahempi tuohon aikaan.
Työnhakija ei ole sama asia kuin työtön työnhakija. Ysärilamassa oli yli 600 000 työtöntä työnhakijaa, minä muistan kyllä koska en ole Jonne enkä Veeti. Työttömiä on nyt noin 300 000 eli noin puolet siitä mitä lapsuudessani.