Kyllä ruotsinkielisenä kelpaa: helpompi päästä lääkikseen, kauppakorkeaan voi kävellä sisään..
Ruotsinkieliseen amk-koulutukseen pääsee, kun laittaa hakupaperit sisään. Miksi Suomessa hyväksytään yhden väestönosan räikeä suosiminen? Olen tehnyt akateemista uraa, ja kyllähän se ketuttaa, kun selvästi epäpätevämpi saa kieliperusteisen viran Helsingin yliopistossa.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen ollut töissä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Kielet olen opetellut ja verot olen maksanut Suomeen."
Se on jännä, että aina pakkoruotsia puolustamaan löytyy se kielinero, joka osaa kymmentä kieltä.
Todellisuudessa monessa koulussa ei ole edes tarjolla muita kieliä, kun kaikki rahat kuluvat pakkoruotsiin.
Työn puolesta olen joutunut kielet opiskelemaan. Kieltennopiskelu on helppoa verrattuna vaativampaan matematiikkaan ja luonnontieteisiin, eikä vaadi erikoislahjakkuutta
DI
Eikö ruotsin voisi opiskella "työn puolesta", jos sitä joskus sattuisi tarvitsemaan? Ja annetaan nuorten opiskella muita kieliä kiinnostuksensa mukaan.
Sinä et tarvitse mitään kielitaitoa. Pärjäät hyvin ilmankin. Kieltenppetus on sinun kohdallasi rahan vetämistä vessasta alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen ollut töissä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Kielet olen opetellut ja verot olen maksanut Suomeen."
Se on jännä, että aina pakkoruotsia puolustamaan löytyy se kielinero, joka osaa kymmentä kieltä.
Todellisuudessa monessa koulussa ei ole edes tarjolla muita kieliä, kun kaikki rahat kuluvat pakkoruotsiin.
Työn puolesta olen joutunut kielet opiskelemaan. Kieltennopiskelu on helppoa verrattuna vaativampaan matematiikkaan ja luonnontieteisiin, eikä vaadi erikoislahjakkuutta
DI
Eikö ruotsin voisi opiskella "työn puolesta", jos sitä joskus sattuisi tarvitsemaan? Ja annetaan nuorten opiskella muita kieliä kiinnostuksensa mukaan.
Sinä et tarvitse mitään kielitaitoa. Pärjäät hyvin ilmankin. K
Joo, kaikkia ei kannata sivistää.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tätä katsellaan, kun rahat loppuu ja suomalaiset kurjistuu?
Taitaa suomalaisten kurjistumiseen löytyä parempiakin syitä kuin huono ruotsin kielen osaaminen tai ruotsinkieisille tarjottavat palvelut. Aina on helppo syytää muita kun asiat menevät huonosti. Jokainen työtön voi vähän mietitä miksi ei töiitä löydy ja luultavasti suurin syyllinen löytyy katsomalla peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen suomenkielinen saa maksutonta ruotsin opetusta vähintään neljä vuotta ja voi hakea ihan niitä samoja ruotsinkielisiä opintopaikkoja ja suoraan kävellä sisään opiskelemaan.
Ok. Eli lopetetaan ruotsinkieliset koulutusohjelmat. Jokainen ruotsinkielinen kun saa meillä ilmaisen suomenkielen opetuksen.
Et pysty millään puolustelemaan, että aloituspaikkoja ruotsinkielisellä puolella on suhteessa enemmän kuin suomenkielisellä. Se on väärin.
Hehheh! :D "Suomenkielen".
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen suomenkielinen saa maksutonta ruotsin opetusta vähintään neljä vuotta ja voi hakea ihan niitä samoja ruotsinkielisiä opintopaikkoja ja suoraan kävellä sisään opiskelemaan.
Ruotsinkieliset boivat hakea suomenkielisiin opiskelupaikkoihin ilman kielikoetta. Suomenkieliset joutuvat suorittamaan tasokokeen ruotsinkielisiin hakiessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä? Ei neljän vuoden opinnot vastaa äidinkieltä. 🤦
Ruotsinkieliset ovat tyhmiä, tutkimuksella osoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kuka vaan voi alkaa ruotsinkieliseksi, jos haluaa? Jos se ruoho on oikeasti niin paljon vihreämpää aidan toisella puolella, niin mitä enää odotatte ja ruikutatte? Oppii yhden kielen, ja sen jälkeen loppu elämä on ruusuilla tanssimista. Aika hyvä diili. Vai?
Ei voi. Taidat tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset alueet saivat säilyttää omat sairaaloiden yöpäivystykset, samalla savossa suljettiin useampi.
Erityisen härskiä tämä oli Pietarsaaressa (Bajamajan kotikunta), jossa päivystys säästettiin, VAIKKA ihan vieressä on kaksikielisen Kokkolan sairaala.
Eli ei ole ihme, ettäsuomenruotsalaisilla on pidempi elinikä kuin suomenkielisillä.
Se johtuu syrjinnästä. Suomenkieliset joutuvat tekemään raskaampia töitä koska korkeakoulutus on vaikeammin saavutettavissa. Ruotsinkielisten korkeampi osuus korkeakoulutukseen nostaa sosioekonomista asemaa ja sillä on vaikutuksia terveyteen ja elinikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa suomalaisten kurjistumiseen löytyä parempiakin syitä kuin huono ruotsin kielen osaaminen tai ruotsinkieisille tarjottavat palvelut. Aina on helppo syytää muita kun asiat menevät huonosti. Jokainen työtön voi vähän mietitä miksi ei töiitä löydy ja luultavasti suurin syyllinen löytyy katsomalla peiliin.
Vit Tu minkä tyhjän tekstin väsäsit. Tyhmä swedu lässyttää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset halveksuvat itä-suomalaisia avoimesti. Hitto miten raskasta oli, kun muutin ruotsinkieliselle rannikkoalueelle. Aina joku oli jonkun poika tai serkku. Ulkopuolisena sain aina huonoimmat työprojektit, vähiten kehuja, eniten töitä. Tein pisintä päivää ja kovinta tulosta. Toiset suuntasivat rapujuhlille, olin työyhteisöstä ainoa jota ei kutsuttu, vaikka puhun sujuvaa ruotsia.
Itse olin ruotsinkielisten omistamassa yrityksessä töissä. Johtoportaassa ei ollut ainuttakaan kouluruotsin käynyttä. Kaikki rivityöntekijät olivat suomenkielisiä, kaikki päälliköt ja johtajat ruotsinkielisiä. Hyväkään ruotsin taito ei auttanut, vaan suomenkielisten urakehitykselle oli yrityksessä lasikatto. Huomattavaa on se, että asiakaskunnasta 95% oli suomenkielisiä.
Täytyy muuten sanoa, että johtoporras oli epäpätevin mitä olen ikinä nähnyt. Ei tietysti ihmekään, kun pa
Mikä firma oli kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän ei luulisi paljon sinun napaasi kaivelevan, jos vähemmistö ja osa enemmistöstäkin menee opiskelemaan niihin. Jatka sinä vain hakua sinne suomenkieliseen opinahjoon yhä silloinkin, kun ruotsinkielisen yliopiston käyneet ovat olleet jo vuosia työelämässä.
Tai sitten poistetaan kohtuuttomat edut toiselta kieliryhmältä, ja laitetaan vaikka kaikki hakemaan samalta viivalta opiskelemaan.
Ruotsi on toinen kansalliskielemme. Heillä on yksi yliopisto. Kuinka monta on suomenkielisillä?
Ruotsi on vieraskieli Suomessa. Se ei ole meidän kansalliskieli. Se on alistajien kieli. Siihen tietysti kuuluu se että alistajien kieli väitetään olevan kansallisikieli. Sitä se alistaminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan kaikki kateelliset hakemaan.
Älä vähättele suomalaisten kokemaa syrjintää. Se ei ole kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän ei luulisi paljon sinun napaasi kaivelevan, jos vähemmistö ja osa enemmistöstäkin menee opiskelemaan niihin. Jatka sinä vain hakua sinne suomenkieliseen opinahjoon yhä silloinkin, kun ruotsinkielisen yliopiston käyneet ovat olleet jo vuosia työelämässä.
Tai sitten poistetaan kohtuuttomat edut toiselta kieliryhmältä, ja laitetaan vaikka kaikki hakemaan samalta viivalta opiskelemaan.
Ruotsi on toinen kansalliskielemme. Heillä on yksi yliopisto. Kuinka monta on suomenkielisillä?
Aloituspaikkoja on suhteessa enemmän esim lääketieteessä ja kauppatieteessä. Se on fakta. Ja se on väärin. Miksi et kannata tasa-arvoa kieliryhmien välillä?
Ruotsinkielisestä kiintiöstä valmistuneita lääkäreitä
Tämä. Mutta Suomessa asia on ratkaistu päinvastoin.
Hankenista valmistuu diplomiekonomeja, suomenkielisestä valmistuu ekonomeja, vaikka Hankkeniin on ruotsin kielellä helppo päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset boivat hakea suomenkielisiin opiskelupaikkoihin ilman kielikoetta. Suomenkieliset joutuvat suorittamaan tasokokeen ruotsinkielisiin hakiessaan.
Mistä tiedät että noin on asian laita. Ainakin Helsingin yliopistossas on osoitettava suomen kielen taitonsa jos suomi ei ole äidinkieli. Katso vaikka https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohj…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä? Ei neljän vuoden opinnot vastaa äidinkieltä. 🤦
Ruotsinkieliset ovat tyhmiä, tutkimuksella osoitettu.
En väitä vastaan mutta aika turha on lisätä suomenkielistä opetusta yliopistoissa kun nykyisetkään opiskelijat eivät osaa työllistää itseänsä. Mitä auttaa yliopistolla maleksiminen jos ei siellä opi sellaista osaamista mikä kiinnostaisin työnantajia. Ruotsin kielellä opiskelevat ovat paremmassa asemasa kun he voivat työllistyä Suomen lisäksi vaikka Ruotsiin tai Norjaan. Työkaveri kävi lääkärikoulun Tanskassa ja äidinkieli on ruotsi joten hänellä on enemmän mahdollisuuksia työllistyä jos haluaa vaihtelun vuoksi lähteä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset alueet saivat säilyttää omat sairaaloiden yöpäivystykset, samalla savossa suljettiin useampi.
Erityisen härskiä tämä oli Pietarsaaressa (Bajamajan kotikunta), jossa päivystys säästettiin, VAIKKA ihan vieressä on kaksikielisen Kokkolan sairaala.
Eli ei ole ihme, ettäsuomenruotsalaisilla on pidempi elinikä kuin suomenkielisillä.
Se johtuu syrjinnästä. Suomenkieliset joutuvat tekemään raskaampia töitä koska korkeakoulutus on vaikeammin saavutettavissa. Ruotsinkielisten korkeampi osuus korkeakoulutukseen nostaa sosioekonomista asemaa ja sillä on vaikutuksia terveyteen ja elinikään.
Ruotsinkieliset ovat elämänasenteeltaan posiiitiivisempia ja sosiaalisempia. Ihmisellä on hyvä olla ystäviä ja harrastuksia. Suomalaiset valitettavasti ovat usein yksinäisiä ja harrastuksiin kuuluu juopottelu ja tupakanpoltto mitkä lyhentävät elinikää. Korkeakoulutuksella tuskin on niin suurta osuutta asiaan. Ks. https://yle.fi/a/3-5128334
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vit Tu minkä tyhjän tekstin väsäsit. Tyhmä swedu lässyttää..
Onhan se huvittavaa kun kehutaan niin suomalaista (suomenkielistä) koulutusta jolla ei saa töitä mistään. Jos katsoon Suomen kokonaiskehitystä viimeisen kahden vuosikymmenen aikana niin aika moni asia on mennyt täällä huonommin kuin RUotsissa. Peruskoulu on tuhottu kuten myös terveydenhuolto, työttömyys vaan kasvaa ja kansa köyhtyy. On aika naurettavaa väittää että ruotsinkielinen koulutus olisi joten tähän syyllinen millään tavalla. Suomessa on toki paremmat mahdollisuudet elää yhteiskunnan tuella vuodesta toiseen ilman että täytyy lähteä töitä tekemään.
Missä muussa maailman maassa voisi olla uutisjutun aihe, että puoluejohtajat eivät puhu jotain marginaalista tarpeetonta 5 %:n vähemmistökieltä ??? Kun samaan aikaan tilanne alkaa olla se, että monissa suomenkielisissä kouluissa puolet oppilaista ei ymmärrä suomea... Tämän pitäisi olla uutisen aihe.
"Få finska partiledare vågar prata svenska"
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän tuonne ruotsinkielisiin koulutuksiin voi hakea myös suomenkielisellä taustalla. Sen kun opiskelee ruotsia. Itse opiskelin ihan tavallisen kouluruotsin ja kirjotiin ruotsin lukiossa ja hain ja pääsin sitten Arcada-ammattikorkeakouluun opiskelemaan ruotsiksi. Ei vaadittu natiiviruotsia. Toki opintojen aikana opin ruotsia lisää.
Tuonnehan pääsee B:n papereilla. Tästä juuri on kyse, että ruotsinkielisten sisäänpääsy korkeakoulutukseen on helpompaa.
Eikös kuka vaan voi alkaa ruotsinkieliseksi, jos haluaa? Jos se ruoho on oikeasti niin paljon vihreämpää aidan toisella puolella, niin mitä enää odotatte ja ruikutatte? Oppii yhden kielen, ja sen jälkeen loppu elämä on ruusuilla tanssimista. Aika hyvä diili. Vai?