Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ruotsinkielisenä kelpaa: helpompi päästä lääkikseen, kauppakorkeaan voi kävellä sisään..

Vierailija
05.07.2025 |

Ruotsinkieliseen amk-koulutukseen pääsee, kun laittaa hakupaperit sisään. Miksi Suomessa hyväksytään yhden väestönosan räikeä suosiminen? Olen tehnyt akateemista uraa, ja kyllähän se ketuttaa, kun selvästi epäpätevämpi saa kieliperusteisen viran Helsingin yliopistossa. 

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta kaksikielisyydessä on sen kustannukset. Köyhiltä viedään viimeisetkin tuet, mutta kaksikielisyys on pyhä ja leikkausten ulkopuolella.

Ruotsinkielisiltä köyhiltä leikataan samalla tavalla.

Ei ruotsinkielisiä köyhiä olekaan.

Vierailija
202/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen ja Ruotsin kielipolitiikkaa ei harmonisoida? Eikö olisi täysin loogista, että samankaltaisissa naapurimaissa ja samankokoiset toistensa kielivähemmistöt ovaavina olisi vähemmistökielillä samat oikeudet ja asema?

Mitä kahden eri itsenäisen valtion sisäiset asiat kuuluvat toisilleen? Eikö sinulle maita Suomen itsenäisyys?

Miksi pakkoruotsia perustellaan sitten sillä, että voit mennä Ruotsiin töihin? Minkä helv. takia Suomen pitäisi kouluttaa työvoimaa vieraiden maiden tarpeisiin ja juuri tietyn vieraan maan tarpeisiin, eikä esim. Saksan tai Ranskan?

No tietenkin viemään suomalaisia tuotteita ja edustamaan suomalaisia yrityksiä noihin maihin. Yritäpä myydä Saksaan tai Ranskaan jotain suomalaista englanniksi, ei

Öö, juuri sitähän tuossa kritisoitiin, että kaikki pakotetaan opiskelemaan ruotsia, vaikka esim. saksa ja ranska olisivat tarpeellisempi (pienenä maana/kielialueena Ruotsiin voi ihan hyvin myydä englanniksi, osaavat sitä oikein hyvin, mutta Ranskassa ja Saksassa on paljon tärkeämpää osata maan kieltä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ruotsinkielisten päästäminen alemmilla tuloksilla korkeakouluihin vain todista, että hu r rit ovat vain tyhmempiä?

Vierailija
204/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen ja Ruotsin kielipolitiikkaa ei harmonisoida? Eikö olisi täysin loogista, että samankaltaisissa naapurimaissa ja samankokoiset toistensa kielivähemmistöt ovaavina olisi vähemmistökielillä samat oikeudet ja asema?

Mitä kahden eri itsenäisen valtion sisäiset asiat kuuluvat toisilleen? Eikö sinulle maita Suomen itsenäisyys?

Miksi pakkoruotsia perustellaan sitten sillä, että voit mennä Ruotsiin töihin? Minkä helv. takia Suomen pitäisi kouluttaa työvoimaa vieraiden maiden tarpeisiin ja juuri tietyn vieraan maan tarpeisiin, eikä esim. Saksan tai Ranskan?

Minä olen ollut töissä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Kielet olen opetellut ja verot olen maksanut Suomeen.

Vierailija
205/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta kaksikielisyydessä on sen kustannukset. Köyhiltä viedään viimeisetkin tuet, mutta kaksikielisyys on pyhä ja leikkausten ulkopuolella.

Keinotekoisen kaksikielisyyden kustannukset ovat miljardiluokkaa vuosittain. Tässä olisi oiva kohde saada lisää rahaa puolustukseen. Ja se on erityisen hyvä säästökohde, koska siitä ei oikeasti aiheudu mitään negatiivista: ruotsinkieliset osaavat kyllä suomea, ja niillä harvoilla umpiruotsinkielisillä alueissa myös palvelijat ovat ruotsinkielisiä. Toisin sanoen virallisen kaksikielisyyskulissin ylläpito on pelkkä kulu.

Vierailija
206/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen ollut töissä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Kielet olen opetellut ja verot olen maksanut Suomeen."

Se on jännä, että aina pakkoruotsia puolustamaan löytyy se kielinero, joka osaa kymmentä kieltä.

Todellisuudessa monessa koulussa ei ole edes tarjolla muita kieliä, kun kaikki rahat kuluvat pakkoruotsiin.

Vierailija
207/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen suomenkielinen saa maksutonta ruotsin opetusta vähintään neljä vuotta ja voi hakea ihan niitä samoja ruotsinkielisiä opintopaikkoja ja suoraan kävellä sisään opiskelemaan.

Oletko tyhmä? Ei neljän vuoden opinnot vastaa äidinkieltä. 🤦

En ole tyhmä vaan ruotsalainen

Eiks ne oo synonyymejä?

Vierailija
208/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on isot kiintiöt kouluun kuin kouluun. Ja työpaikkoihinkin. Siitä on RKP pitänyt huolen. Ja muut RKP: n kuntapoliitikot. 

Vierailija
209/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rkp on Suomen tehokkain puolue omiensa puolustamisessa. Ei kai tästä ole edes kahta puhetta?

Vierailija
210/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi persut eivät huuda pakkoruotsista, kuten aikaisemmin? Taitaa hillotolppa kelvata. 

Vierailija
211/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinotekoisen kaksikielisyyden kustannukset ovat miljardiluokkaa vuosittain. Tässä olisi oiva kohde saada lisää rahaa puolustukseen. Ja se on erityisen hyvä säästökohde, koska siitä ei oikeasti aiheudu mitään negatiivista: ruotsinkieliset osaavat kyllä suomea, ja niillä harvoilla umpiruotsinkielisillä alueissa myös palvelijat ovat ruotsinkielisiä. Toisin sanoen virallisen kaksikielisyyskulissin ylläpito on pelkkä kulu.

Suomi on perustuslain ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti kolmekielinen maa jossa viranomaispalvelut on saatavilla kahdella kielellä koko maassa ja kolmella kielellä osassa maata.

Vierailija
212/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rkp on Suomen tehokkain puolue omiensa puolustamisessa. Ei kai tästä ole edes kahta puhetta?

Se on helppoa, kun taustalla on miljardiomaisuus, joka on aikoinaan suomenkielisten selkänahasta otettu (esim. kunkku antoi maita ruotsinkielisille jne).

Suomalainen politiikko on niin perso lahjuksille. 

"Ylivoimaisesti suurin yksittäinen tukija kevään eduskuntavaaleissa oli jälleen kerran Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland, eli kaksikielisen Suomen säätiö."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006149470.html

Vierailija
213/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on perustuslain ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti kolmekielinen maa jossa viranomaispalvelut on saatavilla kahdella kielellä koko maassa ja kolmella kielellä osassa maata.

Kansainväliset sopimukset eivät liity Suomen kielipolitiikkaan millään tavalla. Ainoastaan Ahvenanmaan asema on sellainen, josta on sovittu kansainvälisissä sopimuksissa.

Vierailija
214/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"viranomaispalvelut on saatavilla kahdella kielellä koko maassa"

Eipäs ole Ahvenanmaalla saatavilla suomeksi.

Vierailija
215/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen ollut töissä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa. Kielet olen opetellut ja verot olen maksanut Suomeen."

Se on jännä, että aina pakkoruotsia puolustamaan löytyy se kielinero, joka osaa kymmentä kieltä.

Todellisuudessa monessa koulussa ei ole edes tarjolla muita kieliä, kun kaikki rahat kuluvat pakkoruotsiin.

Työn puolesta olen joutunut kielet opiskelemaan. Kieltennopiskelu on helppoa verrattuna vaativampaan matematiikkaan ja luonnontieteisiin, eikä vaadi erikoislahjakkuutta

DI

Vierailija
216/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei päässyt edes ammattikouluun ja nyt harmittaa. 

Vierailija
217/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi persut eivät huuda pakkoruotsista, kuten aikaisemmin? Taitaa hillotolppa kelvata. 

Huutelu on jäänyt kokonaan sinunkaltaistesi ryssänpaskiaisten varaan.

Vierailija
218/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä on PAHAN valtakunta.

Vierailija
219/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn puolesta olen joutunut kielet opiskelemaan. Kieltennopiskelu on helppoa verrattuna vaativampaan matematiikkaan ja luonnontieteisiin, eikä vaadi erikoislahjakkuutta

DI

Eikö ruotsin voisi opiskella "työn puolesta", jos sitä joskus sattuisi tarvitsemaan? Ja annetaan nuorten opiskella muita kieliä kiinnostuksensa mukaan.

Vierailija
220/319 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"viranomaispalvelut on saatavilla kahdella kielellä koko maassa"

Eipäs ole Ahvenanmaalla saatavilla suomeksi.

Vain ruotsiksi ja venäjäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan