Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ihmiset käytä itsepalvelukassoja?

Vierailija
05.07.2025 |

Tänään kaupassa nähtyä: Kauheat jonot kahteen kassaan, mutta itsepalvelukasoilla tyhjää...Näinkö moni ostaa kaljaa? 🤔

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta voi näköjään tuntea itsensä muita paremmaksi, jopa siitä kun käyttää itsepalvelukassaa, miten etevä ihminen olenkaan.

Olen 80, osaan käyttää ip-kassaa mutta aniharvoin käytän, ehkä jos on pari ostosta, kahvipaketti ja pulla kylään mennessä ja kassajonoja.

Hinnoituskertoimessa on mukana palkkausmenot. Mikään ei halpene itsepalvelulla. 

Ei halpenekaan. Lisäksi työpaikkoja poistuu alalta sitä enemmän, mitä käytetään ip-kassoja. Moni ei ymmärrä näin pitkälle ajatella.

Vierailija
102/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että kassa PALVELEE minua. Noilla ruoan hinnoilla en suostu palvelemaan itse itseäni. Vähentääpä hiukan kauppiaan voittoja, kun joutuu pitämään sitä kassahenkilökuntaa, heh, krääh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepalvelukassasta on sekin hyöty että näkee oikeasti itse mitä summia sinne tulee,saman kyllä havainnut että aika vähäisessä käytössä on nuo kassat.

Kyllä täällä on aina jonoja  niille, vaikka  on monta kassaa.  Korona-aikana  käytin aina, koska tavaraa  käsitelee vähemmän  ihmiskäsiä.  Kassa  käsitttelee satojen ihmisten  käsittelemiä tavaroita  päivässä

Vierailija
104/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta voi näköjään tuntea itsensä muita paremmaksi, jopa siitä kun käyttää itsepalvelukassaa, miten etevä ihminen olenkaan.

Olen 80, osaan käyttää ip-kassaa mutta aniharvoin käytän, ehkä jos on pari ostosta, kahvipaketti ja pulla kylään mennessä ja kassajonoja.

Hinnoituskertoimessa on mukana palkkausmenot. Mikään ei halpene itsepalvelulla. 

Ei halpenekaan. Lisäksi työpaikkoja poistuu alalta sitä enemmän, mitä käytetään ip-kassoja. Moni ei ymmärrä näin pitkälle ajatella.

Tietenkin ymmärtää noin pitkälle ajatella. Useimmat ihmiset nyt vaan tekevät asiat siten kuin heille itselleen on mukavinta. Oli se sitten itsepalvelukassa tai perinteinen kassahihna. Oli se sitten ostosten maksaminen tai näpistäminen. Ei suurinta osaa kiinnosta luoko heidän käytöksensä kaupassa työpaikkoja jollekin toiselle, vai ei. 

Vierailija
105/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on se, että kassalla ei tarvi miettiä missä se viivakoodi on ja ottiko se sen ja huonolla tuurilla jostain syystä joka tapauksessa tarvii henkilökunnan siihen kun kassa niin ilmoittaa. Siinä tuhraantuu tuplasti aikaa. Menee vähemmän aikaa kun laitan tiskille ja myyjä piippaa läpi. Meen itsepalvelukassan kautta vain, jos mulla on 1-3 perustuotetta. Eli tosi harvoin.

Valitettavasti yleensä aina oikealla kassalla on jono joten jonottamisessa menee moninkertaisesti aikaa siihen nähden että itse skannaa tuotteet käyttämättömällä itsepalvelukassalla.

Vierailija
106/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän aina. mietin että ehkä vähän vanhemmat ihmiset ei käytä koska eivät osaa niitä viivakoodi juttuja?

Ja mikähän tämän "vähän vanhemman ihmisen" ikä mahtaa olla? Varmaan sellainen että titää "viivakoodijutun" olevan yhdyssana, ja alkuun iso kirjain. 

Vierailija
107/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan melkein aina punalapputuotteita.  Itsepalvelukssa ei tunnista niitä.

Vierailija
108/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun kassaihmisen pitäisi kommentoida tuota "kassoilta menee työt" -argumenttia. Totta sekin, mutta ainakin kirjastossa työskentelevänä koen itsepalvelun vain helpottavana asiana.

Kirjastoala on verovaroin kustannettua, voittoa tuottamatonta julkista palvelua, jossa ei ole tehokkuusvaatimuksia eikä tulostavoitteita. 

Yritysmaailmassa, esim. kauppaketjuissa, asia on toisin. Siellä henkilökunnalla on tehokkuusvaatimukset ja henkilökunta mitoitetaan mahdollisimman minimiin, jotta voitto olisi mahdollisimman suuri. Yksi työntekijä pystyy valvomaan useita itsepalvelukassoja, mikä vähentää työntekijöiden määrää.

Myös kirjastoalalla säästöjä on tehty, jolloin myös työpaikat vähenee. Tämä tapahtuu esim. lopettamalla sivukirjastoja.

Vierailija
109/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ymmärrän, miksi maan asiat ovat kuin ovat. Ihmiset ei välitä, vaikka voisivat vaikuttaa.

Vierailija
110/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tässä yksi päivä kun vanha mummo koitti maksaa iysepslvelukassalla ostoksiaan, ja jono seisoo mummon takana kun ei ole punnittavalle useammalle tuotteelle hintaa.

Eikä ole vielä edes kukkaro esillä. 

Tavallinen kassa on myös turvallinen kaikille, myös teille seniilimummoile

Sinua odottaa mukava tulevaisuus. Ennen pitkää kaikki kassat on ip-kassoja ja väestö vanhenee kovaa kyytiä.

Vierailija
111/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kaupat vähentää työvoimaa! Parasta kaupassa asioinnissa on mennä kassalle missä nuori kaunis kassaneiti toivottaa hyvää päivänjatkoa hymyillen 🤗

M38

Vierailija
112/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ainoastaan käteistä.

Vierailija
113/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon, että ihmiset jatkossakin olisivat pääosassa tässä upeassa maailmassa, eivät koneet ja laitteet.

Vierailija
114/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä ne laitteet ja vehkeet maksaa kaupalle, on suoraan pois ihmisiltä, jotka voisivat elättää itsensä sillä samalla rahalla ja ihminen voisi kohdata ihmisen, eikä laitteen siellä kaupassa.

Tottakai voisimme antaa yhden jos toisenkin työn laitteen tehtäväksi elämässämme, eri asia on se, tahdommeko.

Minä esim. tahdon ainakin itse ohjata autoa ja jopa vaihtaa itse vaihdetta. Tätä taas ei moni enää tahdo. Tahdon myös itse ajaa numen ja imuroida, joskus jopa vain lakaista, kokonaan ilman laitetta :)

Vierailija
115/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun kassaihmisen pitäisi kommentoida tuota "kassoilta menee työt" -argumenttia. Totta sekin, mutta ainakin kirjastossa työskentelevänä koen itsepalvelun vain helpottavana asiana.

Kirjastoala on verovaroin kustannettua, voittoa tuottamatonta julkista palvelua, jossa ei ole tehokkuusvaatimuksia eikä tulostavoitteita. 

Yritysmaailmassa, esim. kauppaketjuissa, asia on toisin. Siellä henkilökunnalla on tehokkuusvaatimukset ja henkilökunta mitoitetaan mahdollisimman minimiin, jotta voitto olisi mahdollisimman suuri. Yksi työntekijä pystyy valvomaan useita itsepalvelukassoja, mikä vähentää työntekijöiden määrää.

Myös kirjastoalalla säästöjä on tehty, jolloin myös työpaikat vähenee. Tämä tapahtuu esim. lopettamalla sivukirjastoja.

Kirjastoilla on ollut tulosvastuu jo kauan.

Vierailija
116/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alehintaa ei aina pysty ottamaan, Lidlissä systeemi on hankala ja hidas. 

Vierailija
117/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuilla elävä tekee pimeää työtä, josta maksetaan palkka käteisellä. Rahoja ei voi tallettaa tilille, jottei vaikuta tukiin. Maksavat siis ostokset käteisellä. Siksi normaali kassa.

Vierailija
118/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalvelukassa on eläkeläisen agility rata.

Vierailija
119/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin siitä, että minua palvellaan. En koskaan tee mitään itse, jos joku muu voi tehdä sen puolestani.

Vierailija
120/160 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat suuni, jotka tulee mieleen. Esim jos ostan omat ja äitini ostokset. Outoa itsepalvelukassalla jättää ensin osa maksamatta. 

Jos minulla on esim inkivääriä tms eli tosi pieni punnittu hinta=kone pyytää tarkastuksen ja menee turhaa aikaa siihen.

Jos minulla on paljon ostoksia, kassa hoitaa ne nopeammin.