Miksi varhaiskasvatuksen asiantuntijaa saa kutsua "aikuiseksi" mutta ei "tädiksi"?
Eihän nimitys aikuinen anna arvoa varhaiskasvattajan ammattiosaamiselle yhtään sen enempää kuin mitä nimitys tätikään. Eli miksi se on ok puhutella häntä "aikuiseksi" mutta ei ole ok puhutella "tädiksi"?
Kommentit (150)
Minua ei miehenä ja kirjastoinformaatikkona tarvitse tulla kertaakaan kirjastotädittelemään!
Vaka-touhuista viis. Siellä ohjaajat ovat kouluttamattomia "tätejä" lähes pystymetsästä, heille "täti" voi ollakin ihan ok termi kun ei mitään koulutusta ole eikä muuta vaadita kuin että pukevat lapset ja pyyhkivät pyllyä. Vaka-opettajat ovat sitten erikseen, korkeakoulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä arvostan lapseni vaka ja koulu henkilöstöä sen verran että kutsun heitä nimillä!
En ole koskaan käsittänyt tuota täti-sanan yleistä käyttöä. Kaupassa on myyjät ja kirjastossa työntekijät. Vakassa ja koulussa on sen verran läheisempi suhde, niin näen etunimien käytön ihan kohteliaaksi tavaksi
Ei kaikkien nimiä voi aina tietää/muistaa. Silloin täti- nimitys on toimiva. Pienikin lapsi osaa sanoa sen. Joku työntekijä on paljon hankalampi sana.
Jos en tiedä, kysyn. Ja kyllä minä muistan lapseni elämässä olevien ihmisten nimet. Ja pienikin lapsi oppii nimet yhtä
En vertaa päiväkotia kotiin enkä työntekijöitä vanhempiin. Mutta ikävä fakta se on että silti päiväkodin työntekijöistä tulee tärkeä osa lapseni elämää kun joutuvat viettämään siellä 8-10h päivässä.
T. VakaKasvattaja
Olet siis itsekin oikea täti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä
Samoin korjaan jokaisen joka käyttää sanaa "tarha"
Korrekti termi on varhaiskasvatusyksikkö.
Minä puhun häkkikanalasta.
Niin lastentarha 😌 ... 70-luvulta.
Minä olin 70-luvulla 2 vuotta lastentarhassa. Siellä oli aina ne kolme tuttua, lämminhenkistä tätiä, eikä koskaan ketään vierasta sijaista. Tekeminen ja oleminen oli rauhallista ja kodinomaista, en muista montako lasta oli, ehkä n. 15-20. Lämpimät muistot jäi.
Surullisena olen katsonut nykymeininkiä omien lasteni kohdalla. On aikuisia ja varhaiskasvattajia, näyttävät riitelevän keskenään ja on tarkkoja arvojärjestyksestä. Lapsia kohdellaan tylysti ja ovat vain osa laitosta, joille pitää toteuttaa niitä varhaiskasvatussuunnitelmia ja täyttää lomakkeita. Lapset ovat väsyneitä päivän jälkeen. Väki vaihtuu koko ajan ja lapsia pompotellaan yksiköstä toiseen.
Ei kaikki kehitys ole hyvästä.
Olen asiakaspalvelussa töissä ja nuoria naisia usein yli 40v puhuttelevat tytöiksi, olivat he myyjiä tai kassalla töissä, tätä ei tapahdu mies työntekijän kohdalla, silloin asiakkaalta jostakin syystä löytyy asiakaspalvelija, myyjä tai kassa sanavarastostaan.
Onneksi nuorempi sukupolvi osaa käyttää jo oikeita nimiä ja muutenkin käytöstavat hallussa.
Vakakasvattaja 🤭 Kamalasti a-kirjaimia.
Vierailija kirjoitti:
Olen asiakaspalvelussa töissä ja nuoria naisia usein yli 40v puhuttelevat tytöiksi, olivat he myyjiä tai kassalla töissä, tätä ei tapahdu mies työntekijän kohdalla, silloin asiakkaalta jostakin syystä löytyy asiakaspalvelija, myyjä tai kassa sanavarastostaan.
Onneksi nuorempi sukupolvi osaa käyttää jo oikeita nimiä ja muutenkin käytöstavat hallussa.
No eihän miestä tietenkään sanota tytöksi. Itse sanoisin miesmyyjä. Mikä siinä tyttö nimityksessä on niin kauheaa. Kyllä me oltiin kaikki aikanaan toimiston tyttöjä, eikä se ollut mitenkään halventavaa. Edelleen voidaan tyttöjen kanssa kahvitella, vaikka ikää on jo 60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä arvostan lapseni vaka ja koulu henkilöstöä sen verran että kutsun heitä nimillä!
En ole koskaan käsittänyt tuota täti-sanan yleistä käyttöä. Kaupassa on myyjät ja kirjastossa työntekijät. Vakassa ja koulussa on sen verran läheisempi suhde, niin näen etunimien käytön ihan kohteliaaksi tavaksi
Ei kaikkien nimiä voi aina tietää/muistaa. Silloin täti- nimitys on toimiva. Pienikin lapsi osaa sanoa sen. Joku työntekijä on paljon hankalampi sana.
Jos en tiedä, kysyn. Ja kyllä minä muistan lapseni elämässä olevien
Kyllä, minun sisaruksilla on lapsia. Olen myös kummitäti kahdelle. Töissä en ole täti, enkä vastaa kutsuun täti/aikuinen ja korjaan vanhempien sanomiset kasvotusten heti.
Vierailija kirjoitti:
Vakakasvattaja 🤭 Kamalasti a-kirjaimia.
Vaka vanha Väinämöinen.
Vierailija kirjoitti:
"Aikuinen" on todella teennäinen termi tässä yhteydessä. "Olen tämän iltapäiväkerhon aikuinen." Häh??? Tuskin sua kukaan ekaluokkalaiseksi luulikaan.
Miksei sitten käytettäisi nimitystä hoitaja, ohjaaja, opettaja tai millä nimikkeellä nyt töissä ovat. Tuskin siellä työsopparissakaan ollaan töissä "aikuisen" nimikkeellä.
Harva tietää niiden nimikkeitä. Erilaisia nimikkeitä on käsittääkseni ainakin seuraavat (arvojärjestyksessä):
- varhaiskasvatuksen johtaja
- varhaiskasvatuksen erityisopettaja
- varhaiskasvatuksen opettaja
- varhaiskasvatuksen sosionomi
- varhaiskasvatuksen lastenhoitaja
- varhaiskasvatuksen varahenkilö
- varhaiskasvatuksen avustaja
Ja sitten vielä opiskelijat ja työkkärin kautta tulleet 9 euron työläiset päälle, heillä ei liene virallista titteliä.
T ä t i on vanha i t ä m e r e n s u o m a l a i n e n sana. Alkujaan se on lapsenkieltä ja sopii siksi lapsen suuhun nykyäänkin. M o k s a m o r d v a s s a sillä on viitattu äitiin. Se sopii siis oikein hyvin lapsista huolehtivan naisen nimitykseksi. Kuten sopisi eteläpohjalainen a m m a -sanakin.
T ä t i on vanha hyvä tapa viitata tuntemattomaan aikuiseen naiseen tai tuttuunkin, jos hänestä puhutaan toiselle ihmiselle eikä ole sopivaa käyttää etunimeä kuin oltaisiin kaveruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aikuinen" on todella teennäinen termi tässä yhteydessä. "Olen tämän iltapäiväkerhon aikuinen." Häh??? Tuskin sua kukaan ekaluokkalaiseksi luulikaan.
Miksei sitten käytettäisi nimitystä hoitaja, ohjaaja, opettaja tai millä nimikkeellä nyt töissä ovat. Tuskin siellä työsopparissakaan ollaan töissä "aikuisen" nimikkeellä.
Harva tietää niiden nimikkeitä. Erilaisia nimikkeitä on käsittääkseni ainakin seuraavat (arvojärjestyksessä):
- varhaiskasvatuksen johtaja
- varhaiskasvatuksen erityisopettaja
- varhaiskasvatuksen opettaja
- varhaiskasvatuksen sosionomi
- varhaiskasvatuksen lastenhoitaja
- varhaiskasvatuksen varahenkilö
- varhaiskasvatuksen avustaja
Ja sitten vielä opiskelijat ja työkkärin kautta tulleet 9 euron työläiset päälle, heillä ei liene virallista titteliä.
Varhaiserityisavustajia on myös ryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on kieltänyt tädittelyn?
Vihervasemmistolaisena naisena näen täti-nimityksen toksisen sukupuolittavana käsitteenä aikana jolloin pyritään hävittämään patriarkaalinen sukupuolen määrittely.
Eikä pyritä.
Minä taas vaadin että minua sanotaan tädiksi. Olen mielelläni kenelle tahansa täti.
Oikea nimitys on tietysti koulussa, pihalla, päivä- eikun las- eikun varhaiskasvatusyksikössä ja kaikkialla muualla rouva Virtanen (nimi muutettu) tai herra Korhonen (tämäkin on peitenimi). Ai niin, koulussa sanotaan opettaja Virtanen/Korhonen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä
Päiväkoti on aivan korrekti sana. Samoin tädillä tai sedällä on varmaan nimikin.
Tarhan tätejä ja setiä ne on aina olleet ja tulevat aina olemaan. Ihan kuten siivoojakin on siivooja eikä mikään puhtaanapitohenkilö tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä
Päiväkoti on aivan korrekti sana. Samoin tädillä tai sedällä on varmaan nimikin.
Aina ei tiedä ihmisen nimeä. Tai jos viittaa moneen henkilöön niin ei välttämättä ole käytännöllistä tai järkevää luetella kaikkien nimiä.
Sitten nämä aikuiset kuitenkin käyttävät sanoja sossutantta, kelatantta, kelantäti kassatäti jne.
Mua ei noin yleisesti haittaa olla "täti" koska olen sitä oikeassakin elämässä. Täti kuin täti. Olen se täti kuitenkin jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Täti on yhtä pejoratiivinen ilmaus kuin setäkin. Lastentarhan täti/setä, kirjaston täti/setä, sossun täti/setä.
Kyllä itse olin ihan mielelläni kirjastossa työssä ollessani "täti".
En vertaa päiväkotia kotiin enkä työntekijöitä vanhempiin. Mutta ikävä fakta se on että silti päiväkodin työntekijöistä tulee tärkeä osa lapseni elämää kun joutuvat viettämään siellä 8-10h päivässä.
T. VakaKasvattaja