Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut miehet kuvittelee, että Suomessa miehet elättävät naiset ja naiset ovat vain rahan perässä?

Vierailija
04.07.2025 |

Kun todellisuus on se, että Suomessa naiset ovat aina tehneet jotakin työtä. Ei Suomessa ole koskaan ollut sellaista kotirouva-kulttuuria isossa mittakaavassa kuin joissakin muissa maissa. Ei se ole ollut mahdollista vaan naisten on pitänyt käydä töissä. Nykyäänkin suurin osa naisista osallistuu perheen elatukseen siinä missä miehetkin. Ei Suomessa naiset yleisesti juokse rahan perässä vaan on selkeä vähemmistö joka on tuollaisia. Suurimmalla osalla suomalaisista naisista on ihan tavallinen duunarimies ja se on ihan fakta.

Toinen tosiasia on se, että ei tavallisen suomalaisen miehen palkalla elätetä perhettä. Ei täällä ole niin isot palkat ja Suomi on kuitenkin kallis maa. Kyllä tarvitaan kahden tulot, että pystyy perheelle tarjoamaan muutakin kuin hikisen yksiön.

Jotkut on todella pahasti todellisuudesta vieraantunutta. Ja ei, tämä ei ole miesvihaa vaan ihmettelyä joidenkin miesten ajatusmaailmasta joka on täysin todellisuutta vastaan.

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelen näin oman elämänkokemukseni perusteella. En ole koskaan ollut parisuhteessa naisen kanssa joka olisi reilusti hoitanut oman 50% taloudellisen vastuunsa ja pyrkinyt tasapuolisuuteen.

Mutta onko hän hoitanut puolestaan enemmän muita vastuita, esim. kotityöt?

Eivät ole, itse asiassa useimmiten päinvastoin.

Kotityötkin alkavat nykynaiselle olla niin vaikea asia että oman puolikkaan tekeminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Naiset tekevät enemmän kotitöitä kuin miehet ja tekevät saman määrän ansiotöitä. 

https://stat.fi/julkaisu/cku2d1we88fu70b506ua4x5tp

Vierailija
82/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelen näin oman elämänkokemukseni perusteella. En ole koskaan ollut parisuhteessa naisen kanssa joka olisi reilusti hoitanut oman 50% taloudellisen vastuunsa ja pyrkinyt tasapuolisuuteen.

Mutta onko hän hoitanut puolestaan enemmän muita vastuita, esim. kotityöt?

Eivät ole, itse asiassa useimmiten päinvastoin.

Kotityötkin alkavat nykynaiselle olla niin vaikea asia että oman puolikkaan tekeminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Mikä niissä on vaikeaa? Olen tehnyt niitä lapsesta asti. 

Heidän sisäistä maailmaansa en näe, ulkopuolelta näyttää lähinnä vätysmäiseltä laiskuudelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ketjut vahvistavat ajatustani, jonka päätin jo kauan sitten. Ei ikinä milloinkaan suomalaista miestä, vaikka ennemmin yksin hautaan. Ja ennen kuin joku alkaa valittaa, kyllä, maksan omat kuluni, asuntoni ja autoni. T. Ulkomaalainen nainen

Vierailija
84/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei huomaa tai muista kun nainen on käyttänyt heihin rahaa. Itse laskevat omat menonsa puoliksi laskimella. Itse nykyään mainostan aina jos olen fiksannut jotain kotona tai tuonut miehelle jotain koska tiedän, että muuten joudun kuuntelemaan valitusta siitä miten olen laiska enkä ole tehnyt mitään. Miehet on niin putkiaivoja ettei ne huomaa muuta kuin oman osuutensa ja sitten kuvittelevat, ettei se toinen varmasti ole tehnyt mitään. 

Vierailija
85/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset ketjut vahvistavat ajatustani, jonka päätin jo kauan sitten. Ei ikinä milloinkaan suomalaista miestä, vaikka ennemmin yksin hautaan. Ja ennen kuin joku alkaa valittaa, kyllä, maksan omat kuluni, asuntoni ja autoni. T. Ulkomaalainen nainen

Olen suomalainen mies jolla on ulkomaalainen mies. Ero on kuin päivä ja yö tämän ja suomalaisen miehen välillä. Mies haluaa maksaa esim. ravintolassa vaikka tienaamme saman verran. Tekee kotitöitä ja huolehtii lapsista, ja samalla jaksaa aina muistuttaa miten paljon olen uhrannut lasten hyvinvoinnin vuoksi.

Vierailija
86/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle miehistä tuntuu olevan mysteeri, että lapsenkin menee tuhottomasti rahaa, aikaa ja vaivaa, varsinkin kun lasta pitää kasvattaa ja hän kasvaa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen tutkimus, jossa seurattaisiin naisten ja miesten keskimääräistä rahankulutusta (ja minne se menee) lapsiperheessä. Voisi tulla osalle aika silmiä avaavia tuloksia. 

Kylmä todellisuus on, ettei lapsi elä pelkällä rakkaudella (tai välinpitämättömyydellä, kuten jotkut kuvittelee) ja täällä ei ole varaa jättää toista vanhemmista vuosikausiksi kotiin, jos haluaa lapselle ok lähtökohdat elämään. 

Vierailija
87/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet ei huomaa tai muista kun nainen on käyttänyt heihin rahaa. Itse laskevat omat menonsa puoliksi laskimella. Itse nykyään mainostan aina jos olen fiksannut jotain kotona tai tuonut miehelle jotain koska tiedän, että muuten joudun kuuntelemaan valitusta siitä miten olen laiska enkä ole tehnyt mitään. Miehet on niin putkiaivoja ettei ne huomaa muuta kuin oman osuutensa ja sitten kuvittelevat, ettei se toinen varmasti ole tehnyt mitään. 

Ihan totta. Muistan varmaan koko loppuelämäni kun olin äitiyslomalla juuri saanut huutavan lapsen päikkäreille. Lapsi oli siis huutanut tuntikausia. Olin myös siivonnut koko talon aamulla. Päätin sitten lämmittää valmisruokaa meille kun mies tulee kotiin, että saadaan jotain nopeasti. Miehen ensimmäinen kommentti oli kritisoida sitä, että en ollut tehnyt edes oikeaa ruokaa. 

Vierailija
88/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle miehistä tuntuu olevan mysteeri, että lapsenkin menee tuhottomasti rahaa, aikaa ja vaivaa, varsinkin kun lasta pitää kasvattaa ja hän kasvaa. Voisi olla ihan mielenkiintoinen tutkimus, jossa seurattaisiin naisten ja miesten keskimääräistä rahankulutusta (ja minne se menee) lapsiperheessä. Voisi tulla osalle aika silmiä avaavia tuloksia. 

Kylmä todellisuus on, ettei lapsi elä pelkällä rakkaudella (tai välinpitämättömyydellä, kuten jotkut kuvittelee) ja täällä ei ole varaa jättää toista vanhemmista vuosikausiksi kotiin, jos haluaa lapselle ok lähtökohdat elämään. 

Ainakin ennen oli varaa. Minulla ja lähes kaikilla samanikäisillä kavereillani oli äiti kotona. Tosin se ei ollut kallista pk-seutua, mutta se onkin valinta, jos ne Helsingin vilinät ovat niin tärkeitä.

Vierailija
89/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen mies jolla on ulkomaalainen mies. Ero on kuin päivä ja yö tämän ja suomalaisen miehen välillä. Mies haluaa maksaa esim. ravintolassa vaikka tienaamme saman verran. Tekee kotitöitä ja huolehtii lapsista, ja samalla jaksaa aina muistuttaa miten paljon olen uhrannut lasten hyvinvoinnin vuoksi.

Eikö sinulla tee pahaa kun et hoida osuuttasi? Minä en ainakaan halua almuja kumppaniltani, en rahan enkä tekemisen muodossa.

Vierailija
90/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla tee pahaa kun et hoida osuuttasi? Minä en ainakaan halua almuja kumppaniltani, en rahan enkä tekemisen muodossa.

Ei enää. Aluksi ahdisti, mutta mies on oikeasti ylpeä siitä, että saa maksaa ja pitää huolta perheestään. Minä käytän rahaa esim. Suomessa käymiseen koska asun hänen kotimaassaan, ja miehen miehestä on vain reilua, että hän maksaa enemmän muita juttuja.

Vierailija
91/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lastemme ja kotimme menot maksetaan yhteiseltä taloustililtämme.

Ei tarvitse seurata mitään eikä availla silmiä kun näitä kustannetaan täsmälleen samalla 50/50 suhteella kuin laitamme tilille rahaa.

Vierailija
92/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki naiset, mut aika moni on julkisella puolella tekemässä aivan miinusarvoista hommaa julkisella sektorilla. Parisuhteissa on naiset aina loisineet, ja yhä edelleen mies rakentaa kodin, ja sit nainen jää siihen asumaan ja saat lapset ja rahat, ja vielä kuukausittain elarit.

Kiitos! Tulee ihan voittajaolo, kun yhna oon tehnyt julkisella miinusarvoista hommaa ja kasvattanut minimi elareilla ilman asumis-, toimeentulo- tms tukia kolme harrastavaa mukulaa aikuisiksi ja ahkeriksi kansalaisiksi. 

Ja se exmies elelee uudessa liitossa vaimonsa asunnossa ja ajelee vaimonsa autolla edelleen siipeillen, kuten kanssani.

Isäni opetti, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Ja sillä on pärjätty siipeilemättä.

Vierailija
93/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet suomalainen mies, jolla on ulkomaalainen mies?!

Vierailija
94/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen mies jolla on ulkomaalainen mies. Ero on kuin päivä ja yö tämän ja suomalaisen miehen välillä. Mies haluaa maksaa esim. ravintolassa vaikka tienaamme saman verran. Tekee kotitöitä ja huolehtii lapsista, ja samalla jaksaa aina muistuttaa miten paljon olen uhrannut lasten hyvinvoinnin vuoksi

Trollilla meni satuja kirjoitellessa roolit sekaisin :)

Vierailija
95/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pride-kuukausi oli juuri. Et voi ihmetellä nyt tätä.

Vierailija
96/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
97/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet elättävät, ja jotkut naiset ovat rahan perään, sama myös toisin päin.

Vierailija
98/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki naiset, mut aika moni on julkisella puolella tekemässä aivan miinusarvoista hommaa julkisella sektorilla. Parisuhteissa on naiset aina loisineet, ja yhä edelleen mies rakentaa kodin, ja sit nainen jää siihen asumaan ja saat lapset ja rahat, ja vielä kuukausittain elarit.

Niin että silloin rapiat sata v sitten ja siitä taaksepäin mies vaan rakensi torpan, viljeli pellot yms. ja nainen vaan loikoili sisällä?

Ja kyllä ne miehetkin tekee sellaisia miinusarvoisia hommia, kuten jotain pilipli konsulttityötä ja jotain muuta, millä on engalnninkielinen jargonnimitys.

Vierailija
99/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vi..... väliä miten kukakin elää. Meillä rahat on yhteisiä ollut 23 vuotta. Mies tienaa noin 60 000€ ja minä 37 000€ vuodessa. 

No tämä just. Mutta te oottekin oivaltaneet sen, että parisuhteessa ollaan ennen kaikkea kumppaneita jotka puhaltaa yhteen hiileen. Ootte halunneet luoda yhteisen tulevaisuuden ja sen tehneet ilmeisesti hyvin. Onnea!

Vierailija
100/217 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vi..... väliä miten kukakin elää. Meillä rahat on yhteisiä ollut 23 vuotta. Mies tienaa noin 60 000€ ja minä 37 000€ vuodessa. 

No tämä just. Mutta te oottekin oivaltaneet sen, että parisuhteessa ollaan ennen kaikkea kumppaneita jotka puhaltaa yhteen hiileen. Ootte halunneet luoda yhteisen tulevaisuuden ja sen tehneet ilmeisesti hyvin. Onnea!

Noin se on silloin kun mies tienaa enemmän.

Kun nainen tienaa enemmän:

A) parisuhdetta ei synny

B) nainen ottaa eron

C) molemmat pitävät omat rahansa

Ja tämä on tilastollisesti todistettu. Kun miehen tulot kasvavat suhteessa naisen tuloihin, eron todennäköisyys pienenee. Kun naisen tulot kasvavat suhteessa miehen tuloihin, eron todennäköisyys kasvaa.