Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuutteesta ja runsaista kuukautisista 40+ iässä vertaistukea ja kokemuksia

Vierailija
04.07.2025 |

Elin parasta aikaa elämässäni, kunnes en enää jaksanutkaan mitään ja väsytti vain. Verikokeista selvisi, että minulla on raudanpuuteanemia ja näin lähti käyntiin selvittely mistä se johtuu.

Ilmeisesti kuukautiset on olleet aika runsaat, mutta en ole sitä ymmärtänyt. Nyt ne oli kuitenkin toisinaan erittäin runsaat ja tuntui, etten pärjää kaupoissa myytävillä kuukautissuojille. Tässä kohtaa hain niihin apua.

Otin minipillerit kokeiluun, koska kierukka aiheuttaa jo ajatuksena ihan hurjaa ahdistusta ja pelkoa. En kestä ajatusta, että sisuksissa on jokin esine, jonka pois ottamiseen vaaditaan lääkärikäyntiä. 

Vuodan kuitenkin koko ajan aika reippaasti verta, ei mitään tiputtelua vaan verta valuu ja hyytymiä. Kipuja on enemmän kuin yleensä kuukautisten aikaan. Lääkäri on sitä mieltä, että 3kk pillerikokeilun jälkeen jos vielä vuotaa näin, pillerit ei sovi. Nyt 1,5kk aloituksesta.

Olen tosi tosi skeptinen kierukan toimivuudesta. Edelleen voimakas ahdistus sitä kohtaan, pelkään sen asennuskipua ja sen jälkeen kipuja. Jos vuodan näin reilusti, olen varman että se tulee samantien ulos. 

Kävin papa-kokeessa ja sen jälkeen oli 3 päivää supistuskipuja ja verenvuotoa. En voi olla miettimättä kuinka kovasti supistuksia tulisi kierukan asennuksesta..

Ja kun pillerit (slinda) ei mahdollisesti sovi, mahtaako kierukka (mirenaa tyrkytetään) sopia yhtään sen paremmin. Onko hyviä tai huonoja kokemuksia?

Tän hetkinen oma fiilis on, että katson tän pillerikokeilun 3kk minimissään ja jos ei toimi, kokeilen pelkän caprilonin ja kipulääkkeen kanssa. Katsotaan mitä lääkäri on mieltä ja mitä muuta olisi tehtävissä.

Nyt siis käytössä slinda (+naprokseeni+caprilon runsaimpina päivinä). Vuodan joka päivä, toisina rajummin kuin toisina. Ennen näitä vuodin rajummin 2-3 päivää ja loput 2-3 päivää niukemmin. En vaan jaksais enää tätä. Ferritiini ja hb myös varmaan laskeneet lisää. Esivaihdevuodet on ihan perseestä!

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä niin ikään todettiin raudanpuute (hb oli vielä suurinpiirtein normaaleissa viitearvoissa, ferrtiini ei ja sitten tehdyt punasolumääritykset osoittivat myös, että verta on vuodettu runsaasti, kun iso osa punasoluista oli nuoria ja pieniä (ja nehän ei kuljeta happea eikä ravinteita yhtä tehokkaasti). ei lähdetty infuusioon eikä edes rautalisiin. Tämä oli itselle helpotus oikeastaan, koska en olisi jaksanut alkaa säätää niiten rautatabujen tai muiden lisien kanssa ja kun samalla aloitettii nopeasti hoidot, niin halusin myös itse katsoa mitä muutoksia itse hoidot aiheuttaa vointiin. 

Eräänä aamuna sitten pomppasin sängystä ylös virkeänä ja lähdin lenkille katsomaan missä voimat loppuu. Tajusin tuolloin, että nyt on tapahtunut joku muutos.

Joku nyt tuostakin varmasti hermostuu, mutta kirjoitanpa tähän loppuun, että en väitä, että tämä metodi sopii kaikille. Minulle tämä oli paras. En halua joutua juoksemaan labrassa säännöllisesti ja kyttäilemään milloin raudat menee viitearvoihin, kun tosiasiassa joku voi pärjätä ihan hyvin alhaisemmilla arvoilla kun toinen on samoilla arvoilla vuoteenoma ja silti molemmilla avot viitteissä. Tykkään tällaisesta tyylistä, jossa mennään potilaan oireiden ja elämäntilanteen mukaan ja annetaan kehon hoitaa itse itsensä niin pitkälle kuin voi mennä. sopii minulle, ei kaikille. 

Vierailija
82/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukan laittoon heti. Nippasee vain hetken. Ja otat särkylääkkeen Panadol 1 g ennen ja jälkeen. Mitä iniset pienestä kierukasta!!?

Rautavaje vie elämän tilan ihan pilalle. Tuommoset kuukautiset pilaa koko loppuelämän ja vaihdevuosivaivat voi olla hirveet. 

Kaikilla ei välttämättä ole niin löysää värkkiä kuin sinulla, joten etenkin synnyttämättömille kierukan laitto ja pari päivää asennuksen jälkeen voi olla ihan järkyttävän kivuliaita. Mutta silti, kaikesta siitä kivusta huolimatta kiitän joka kuukausi ettei ole vuotoja, menkkakipuja, mielialavaihteluja, iho-ongelmia ja rauta-arvotkin pysyy nyt balanssissa eikä tarvitse ravata alituiseen infuusioissa. 

värkin löysyys tai tiukkuus ei vaikuta kierukan asennuksessa koettuun kipu

ja missä kirjoitan, että kivut on kuviteltuja???  Olisikohan jotain lääkettä tahallisiin toisen tekstin vääristelyyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi että voin ottaa  rautalisäksi kaksi Sideral fortea jos budjetti kestää, vaikka paketissa lukee että vain yksi. Muissa valmisteissa pitää katsoa että ei syö tai juo raudan imeytymistä haittaavia ruokia tai juomia ja lisäksi mahalle ovat olleet pahaksi. Sideral forte ei ole aiheuttanut mitään haasteita joten on hintansa väärti. Välillä otin kaksi, välillä yhden ja joskus unohdin ottaa, mutta aika säännöllisesti silti reilu 4 kk ja jatkan edelleen toistaiseksi yhdellä tabletilla, vaikka kuukautiset vaikuttavat nyt olevan pois. 

Se jonka ferritiini nousi 5 - > 32 

Vierailija
84/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia minua ahdistaa se, kun naiset painostavat välillä hyvinkin voimakkaasti toisiaan ottamaan kierukan. Koskaan ei voi tietää, miten juuri tietyn naisen keho reagoi siihen. Sitä ei myöskään saa itse pois, vaan joutuu olemaan täysin toisten ihmisten armoilla saadakseen sen pois ja oireet loppumaan.

Ja sitten syytetään hoitovastaiseksi tai pilkataan!

Sama! Tuo, että on toisten armoilla jos se ei ollenkaan sovi aiheuttaa esim kovia kipuja. Otetaanko sut silloin tosissaan vai vähätelläänkö kipua.. Terveydenhuollossa haluaisin luottaa aina siihen, että apua saa ja otetaan todesta. Kuitenkin totuus saattaa olla ihan muuta riippuen siitä kenet kohtaat avuntarpeesi kanssa. 

Aggressiiviset ja syyttävät kommentit (palstoilla tai kasvotusten) ei auta ketään. Tai tyhmäksi/tietämättömäksi nimittämiset. Varsinkin asioissa, joissa kukaan ei voi etukäteen tietää miten jonkun toisen keho reagoi. 

Vierailija
85/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni meni kohdunpoistoon tuossa tilanteessa. Taisi kyllä olla jo 50 täyttänyt siinä vaiheessa. 

Vierailija
86/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap pelkäät sitä kierukkaa? Pelkäätkö myös työntekoa, sosiaalisia tilanteita, arjen vaatimuksia ja lihomista?

Melkoisia olettamuksia on keksinyt, eikä selvästi oo lukenu/ymmärtänyt ketjun kommentteja. 

Vierailija
87/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia minua ahdistaa se, kun naiset painostavat välillä hyvinkin voimakkaasti toisiaan ottamaan kierukan. Koskaan ei voi tietää, miten juuri tietyn naisen keho reagoi siihen. Sitä ei myöskään saa itse pois, vaan joutuu olemaan täysin toisten ihmisten armoilla saadakseen sen pois ja oireet loppumaan.

Ja sitten syytetään hoitovastaiseksi tai pilkataan!

Sama! Tuo, että on toisten armoilla jos se ei ollenkaan sovi aiheuttaa esim kovia kipuja. Otetaanko sut silloin tosissaan vai vähätelläänkö kipua.. Terveydenhuollossa haluaisin luottaa aina siihen, että apua saa ja otetaan todesta. Kuitenkin totuus saattaa olla ihan muuta riippuen siitä kenet kohtaat avuntarpeesi kanssa. 

Aggressiiviset ja syyttävät kommentit (palstoilla tai kasvotusten) ei auta ketään. Tai tyhmäksi/tietämättömäksi nimittämiset. Varsinkin asioissa, joissa kukaan ei voi etukäteen tietää miten jonkun

Mutta ihan fine haukkua löysävärkkiseksi jos kierukan laitto ollut helppo 🤣

Vierailija
88/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin haukkuminen on useimpien mielestä fine. Osa kommenteista on onneksi sitä mitä on toivottu aloituksessa, eli kokemuksia ja vertaistukea. 

Vierailija
89/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttuni meni kohdunpoistoon tuossa tilanteessa. Taisi kyllä olla jo 50 täyttänyt siinä vaiheessa. 

Ei sinne mitenkään "mennä". Ainakaan julkisella. Muut hoidot tulee olla ensin kokeiltuna jos kyseessä ainoastaan vuotohäiriöt.

Vierailija
90/99 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin kohdunpoistoa gynen polilla aika lailla heti sen jälkeen, kun oli todettu, että kohdussani oleva myooma on sellainen, jota ei saa poistettua kokonaan ja että se on vuotojen syynä. Gyne siis siellä ihan kysyi, että haluanko kohdun poiston ja kertoi juuri tämäntyyppisistä myoomista, joka itselläni oli. Sanoin hälle, että jos mahdollista, niin haluaisin kokeilla kaikki mahdolliset muut vaihtoehdot ennen sitä ja jos ei voi tai jostain syystä ne ei sovi minulle, niin sitten kohdun poisto. Gyne onnitteli päätöksestäni ja sanoi, että olisi tehnyt saman ratkaisun. Sain kuulla, että kyllä heillä on erilaisia hoitovaihtoehtoja vuotojen lopettamiseen. Viimeisenä kohdalani on se ryeqo, mutta se on hyvä tietää, että se kyllä lopettaa vuodot. Toistaiseksi menen kierukalla ja traneksaamihapolla. Viimeisistä kuukautisista selvisin yhteensä 4 tabulla t-happoa. Siis uskomatonta. 

toistaiseksi asiat menee ok, mutta tiedostan, että tässä käydään nyt kilpajuoksua, että alkaako vaihdevuodet ennen kuin myooma heittäytyy liian hankalaksi.  Toistaiseksi ei mitään vaihtarioireita ja ikää 52. 

Vierailija
91/99 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle auttaa todella runsaisiin kuukautisiin Voltaren rapid. Menkkojen aikaan syön tabun 3 krt päivässä. Vie mennessään kramppikivut ja runsaat vuodot 👍

Vierailija
92/99 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän jotenkin niin näen mielessäni, että kierukka tulee vaan ulos kun kaikki ronklaaminen tekee supistuksia ja vuodan niin paljon. 

Jos olisi täysin varma apu kierukasta, ottaisin sen heti ja pyytäisin kipuun jotain ja ehkä jos saisi jotain vähän rauhoittavaa. Mut en tiiä, kun nää pillerit oli iso pettymys (tiedossa oli vuoto-ongelmat, mutta ei pitänyt olla näin pahat), ei oo luottoa hormonivalmisteisiin. 

Kierukan suhteen ei oo minkäänlaista omaa kontrollia, pillerit vois lopettaa kun itse päättää. 

Onko kokemuksia siitä, että pillerit ei todellakaan toimineet, mutta kierukka sitten toimi? 

Mitä sitten vaikka se tulisikin itsest

Olen tuo, jolle vastasit, ja se sama tyyppi, jolla kierukka aiheutti 3-4 viikon Niagaravuodot ja infernaaliset kivut. Kesti 2,5 vuotta, aina laitettiin vaan uusi kierukka, kun entinen tuli itsestään ulos, koska muuta hoitokeinoa ei ollut. Tiedän tasan tarkkaan, mitä olet käynyt läpi, kun mikään määrä särkylääkettä ei auta siihen kierukan aiheuttamaan 24/7 kipuun, eli haistattelut voi jättää johonkin toiseen kertaan.

Silti, kierukkahirveydestä huolimatta, sen asennus itsessään ei minuun sattunut menkkakramppia enempää. Olen 150cm, synnyttämätön ja kohtuni oli kirurgin mukaan pieni. Jos sillä on mielikuvissa nyt jotain väliä, että varmaan kuitenkin lentokenttähallin kokoiseen, kaksimetrisen örkkinaisen kohtuun on nyt tyrkätty se kierukka ja siksi ei sattunut sen enempää.

Minun kokemukseni kierukan asennuksesta ja se, että kerron siitä, ei tarkoita sitä, että minä tässä nyt vaan vidduilisin kaikille, joille kierukan asennus on ollut tuskallista. AP pyysi kokemuksia, ja kokemuksia tässä nyt tulee. Tähän mennessä AP on saanut kokemuksia Ei sattunut yhtään, Sattui vähäsen nipistäen, Sattui kuin menkkakramppi Huusin tuskissani Asennus kesti 30min ja oli kidutusta. Ihan arpapeliä mikä noista sattuu itselle, valitettavasti...

Vierailija
93/99 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne mitenkään "mennä". Ainakaan julkisella. Muut hoidot tulee olla ensin kokeiltuna jos kyseessä ainoastaan vuotohäiriöt.

Tietysti kaikki muu oli jo kokeiltu vuosien ajan. Totesinpa vaan, että tuo voi olla ap:llakin edessä jossain vaiheessa. Ei välttämättä ole mitään muuta apua tulossa.  

Vierailija
94/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Pääsin tutkimuksiin ja lääkäri totesi, ettei kierukasta tule todennäköisesti olemaan mulle apua. Kohdunpoistoon ohituskaistaa. Myoomat aiheuttaneet vuodon.  Oon onnellinen siitä, ettei nyt tarvi läpikäydä kaikkia hoitokeinoja, ja vuptaa kuiviin, vaan menkkojen lopullinen päättyminen on tiedossa.

Vierailija
95/99 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Pääsin tutkimuksiin ja lääkäri totesi, ettei kierukasta tule todennäköisesti olemaan mulle apua. Kohdunpoistoon ohituskaistaa. Myoomat aiheuttaneet vuodon.  Oon onnellinen siitä, ettei nyt tarvi läpikäydä kaikkia hoitokeinoja, ja vuptaa kuiviin, vaan menkkojen lopullinen päättyminen on tiedossa.

Argh... Nostan hattua, että olet menossa leikkaukseen noin rohkein mielin. 

Vierailija
96/99 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kovin rohkein. Kauhistuttaa leikkaus ja toipuminen, toki pelottaa myös mahdolliset komplikaatiot. Mutta jatkuva epätietoisuus ja kuukausien raju vuotaminen vaikuttaa mielenterveyteen ja elämänlaatuun todella paljon. Nyt on tiedossa takaraja  jolloin vuoto loppuu oikeasti. Siihen saakka yritän pärjäillä lääkkein.

Toinen vaihtoehto olisi myomien poisto, mikä mun kohdalla olisi pitkäkestoinen ja rankka operaatio lääkärin sanojen mukaan. Ja ne saattaisi kasvaa uudelleen ja aiheuttaa jälleen vuotoja. Vuoto on pakko saada loppumaan, olo on niin heikko ja veriarvot pohjamudissa. 

Vierailija
97/99 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kovin rohkein. Kauhistuttaa leikkaus ja toipuminen, toki pelottaa myös mahdolliset komplikaatiot. Mutta jatkuva epätietoisuus ja kuukausien raju vuotaminen vaikuttaa mielenterveyteen ja elämänlaatuun todella paljon. Nyt on tiedossa takaraja  jolloin vuoto loppuu oikeasti. Siihen saakka yritän pärjäillä lääkkein.

Toinen vaihtoehto olisi myomien poisto, mikä mun kohdalla olisi pitkäkestoinen ja rankka operaatio lääkärin sanojen mukaan. Ja ne saattaisi kasvaa uudelleen ja aiheuttaa jälleen vuotoja. Vuoto on pakko saada loppumaan, olo on niin heikko ja veriarvot pohjamudissa. 

Joo, parempi poistaa koko hoito, kun ei sillä leikellyllä kohdulla kuitenkaan enää voisi saada täysiaikaista lasta. Tuskin mitään raskautta enää edes toivot, joten kohtu ei ole välttämätön.

Pidän peukkuja, että leikkaus menee hyvin!

Vierailija
98/99 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, toivotaan parasta. 

Mä en enää halua raskautua,  joten siinä mielessä en kohtua enää tarvitse. Yleisesti ottaen oon kuullut leikkauksessa olleilta, että kaikki on sujunut hyvin ja lopputulos on ollut onnistunut. Elämänlaatu on parantunut, eikä leikkauksesta useinkaan seuraa ongelmia. Toki myös komplikaatioita voi tulla. Joillakin harvoilla alkaa vaihdevuodet, vaikka munasarjat jätetään, mutta ei pitäisi. Jännittää kovasti!!

Vierailija
99/99 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus on tehty ja se meni hyvin. Toipuminen on alkanut hyvin ja melko vähin kivuin.

Kokemuksena leikkaus ja sairaalassa oleminen oli positiivisia. Henkilökunta oli todella ihanaa ja hoito hyvää. Jäi hyvä fiilis. 

Uusi elämänvaihe alkakoon!

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi