Raudanpuutteesta ja runsaista kuukautisista 40+ iässä vertaistukea ja kokemuksia
Elin parasta aikaa elämässäni, kunnes en enää jaksanutkaan mitään ja väsytti vain. Verikokeista selvisi, että minulla on raudanpuuteanemia ja näin lähti käyntiin selvittely mistä se johtuu.
Ilmeisesti kuukautiset on olleet aika runsaat, mutta en ole sitä ymmärtänyt. Nyt ne oli kuitenkin toisinaan erittäin runsaat ja tuntui, etten pärjää kaupoissa myytävillä kuukautissuojille. Tässä kohtaa hain niihin apua.
Otin minipillerit kokeiluun, koska kierukka aiheuttaa jo ajatuksena ihan hurjaa ahdistusta ja pelkoa. En kestä ajatusta, että sisuksissa on jokin esine, jonka pois ottamiseen vaaditaan lääkärikäyntiä.
Vuodan kuitenkin koko ajan aika reippaasti verta, ei mitään tiputtelua vaan verta valuu ja hyytymiä. Kipuja on enemmän kuin yleensä kuukautisten aikaan. Lääkäri on sitä mieltä, että 3kk pillerikokeilun jälkeen jos vielä vuotaa näin, pillerit ei sovi. Nyt 1,5kk aloituksesta.
Olen tosi tosi skeptinen kierukan toimivuudesta. Edelleen voimakas ahdistus sitä kohtaan, pelkään sen asennuskipua ja sen jälkeen kipuja. Jos vuodan näin reilusti, olen varman että se tulee samantien ulos.
Kävin papa-kokeessa ja sen jälkeen oli 3 päivää supistuskipuja ja verenvuotoa. En voi olla miettimättä kuinka kovasti supistuksia tulisi kierukan asennuksesta..
Ja kun pillerit (slinda) ei mahdollisesti sovi, mahtaako kierukka (mirenaa tyrkytetään) sopia yhtään sen paremmin. Onko hyviä tai huonoja kokemuksia?
Tän hetkinen oma fiilis on, että katson tän pillerikokeilun 3kk minimissään ja jos ei toimi, kokeilen pelkän caprilonin ja kipulääkkeen kanssa. Katsotaan mitä lääkäri on mieltä ja mitä muuta olisi tehtävissä.
Nyt siis käytössä slinda (+naprokseeni+caprilon runsaimpina päivinä). Vuodan joka päivä, toisina rajummin kuin toisina. Ennen näitä vuodin rajummin 2-3 päivää ja loput 2-3 päivää niukemmin. En vaan jaksais enää tätä. Ferritiini ja hb myös varmaan laskeneet lisää. Esivaihdevuodet on ihan perseestä!
Mulla kokeiltiin Ryeqo, mutta ei lopettanut vuotoa. Vuodin 2 viikkoa niukemmin ja sit 2 viikkoa rajummin, mutta missään vaiheessa ei loppunut ja hb putosi 80:n. 2 kk kokeilin tuota pilleriä ennen kohdunpoistoa.