Raudanpuutteesta ja runsaista kuukautisista 40+ iässä vertaistukea ja kokemuksia
Elin parasta aikaa elämässäni, kunnes en enää jaksanutkaan mitään ja väsytti vain. Verikokeista selvisi, että minulla on raudanpuuteanemia ja näin lähti käyntiin selvittely mistä se johtuu.
Ilmeisesti kuukautiset on olleet aika runsaat, mutta en ole sitä ymmärtänyt. Nyt ne oli kuitenkin toisinaan erittäin runsaat ja tuntui, etten pärjää kaupoissa myytävillä kuukautissuojille. Tässä kohtaa hain niihin apua.
Otin minipillerit kokeiluun, koska kierukka aiheuttaa jo ajatuksena ihan hurjaa ahdistusta ja pelkoa. En kestä ajatusta, että sisuksissa on jokin esine, jonka pois ottamiseen vaaditaan lääkärikäyntiä.
Vuodan kuitenkin koko ajan aika reippaasti verta, ei mitään tiputtelua vaan verta valuu ja hyytymiä. Kipuja on enemmän kuin yleensä kuukautisten aikaan. Lääkäri on sitä mieltä, että 3kk pillerikokeilun jälkeen jos vielä vuotaa näin, pillerit ei sovi. Nyt 1,5kk aloituksesta.
Olen tosi tosi skeptinen kierukan toimivuudesta. Edelleen voimakas ahdistus sitä kohtaan, pelkään sen asennuskipua ja sen jälkeen kipuja. Jos vuodan näin reilusti, olen varman että se tulee samantien ulos.
Kävin papa-kokeessa ja sen jälkeen oli 3 päivää supistuskipuja ja verenvuotoa. En voi olla miettimättä kuinka kovasti supistuksia tulisi kierukan asennuksesta..
Ja kun pillerit (slinda) ei mahdollisesti sovi, mahtaako kierukka (mirenaa tyrkytetään) sopia yhtään sen paremmin. Onko hyviä tai huonoja kokemuksia?
Tän hetkinen oma fiilis on, että katson tän pillerikokeilun 3kk minimissään ja jos ei toimi, kokeilen pelkän caprilonin ja kipulääkkeen kanssa. Katsotaan mitä lääkäri on mieltä ja mitä muuta olisi tehtävissä.
Nyt siis käytössä slinda (+naprokseeni+caprilon runsaimpina päivinä). Vuodan joka päivä, toisina rajummin kuin toisina. Ennen näitä vuodin rajummin 2-3 päivää ja loput 2-3 päivää niukemmin. En vaan jaksais enää tätä. Ferritiini ja hb myös varmaan laskeneet lisää. Esivaihdevuodet on ihan perseestä!
Kommentit (99)
Mä en missään nimessä halunnut hormooneja ja Cyklokapron toi avun annoksella 4000 mg päivässä, ei sivuvaikutuksia.
Ferritiini pidetään ylhäällä rautatiputuksella muutaman kerran vuodessa, myös tästä en ole saanut mitään sivuvaikutuksia.
Minkälaisella ferritiiniarvolla olette saneet rautainfuusion? Vai oletteko itse maksaneet sen yksityisellä?
Mulla oli ferritiini 7 ja lääkäri ei ollut asiasta mitenkään huolestunut, käski syödä rautaa.
Olin ihan horkassa, tärisin sikiöasennossa voimattomana ja paha olo oli = Raudanpuute. 3 kk vuotoa yhteen menoon. Nyt enää noin 2 viikkoa per kuukausi vuodan. Hip hei, kun naisena on helppoa...
Mulla oli nuorempana ihan tosi pahaksi päässyt anemia juuri tuon takia. Olin jatkuvasti silloin myöhässä koulusta kun en vain jaksanut nousta aamulla sängystä ylös. Pohjanoteerauksena yksi aamu kun en jaksanut nostaa edes kättä ja jäin sängyn pohjalle nukkumaan. Luulin vain että kyse on univajeesta ja laiskuudesta. Nyt iän myötä kuukautisista tullut normaalimmat onneksi :) Ikinä en mitään hormonivalmistetta ole käyttänyt mutta en enää ikinä päästäisi itseäni siihen tilaan että luulen litratolkulla vuotamisen (siltä se tuntui) olevan ihan vaan vähän epänormaalia. Se oli ihan hlvettiä. Ei kukaan jättäisi menemättä sairaalaan jos jostain syystä vuotaisi verta niin paljon jostain muusta syystä. Jälkiviisaus paras viisaus.
N30+
Keltarauhashormonien (Slinda) aloittamisen jälkeen vuosin omat kuukautiset sekä välivuodot. Sain sitten ohjeen ottaa kaksi tablettia päivässä 2 kk ajan. Se tehosi. Nyt on enää yksi tabletti päivässä ja vuodot hallussa. Reilussa neljässä kuukaudessa ferritiini nousi 5 -> 32 ja hemoglobiini 99 -> 133. Rautavalmisteena Sideral forte.
Vierailija kirjoitti:
Keltarauhashormonien (Slinda) aloittamisen jälkeen vuosin omat kuukautiset sekä välivuodot. Sain sitten ohjeen ottaa kaksi tablettia päivässä 2 kk ajan. Se tehosi. Nyt on enää yksi tabletti päivässä ja vuodot hallussa. Reilussa neljässä kuukaudessa ferritiini nousi 5 -> 32 ja hemoglobiini 99 -> 133. Rautavalmisteena Sideral forte.
Ai niin, gyne sanoi että kannattaa pitää välipäivät jotta minimoisi välivuotoja. Sitten olikin omat kuukautiset sekä välivuodot, jipii. Toiselta lääkäriltä sain tuon ohjeen 2 kk ajan 2 tablettia päivässä ja ilman taukoja myös sen jälkeen. Yhdellä tabletilla oli vielä pientä välivuotoa, niin että aina piti olla side, mutta nyt ei ole moneen päivään ollut niitäkään.
Kokeilin noita lääkkeitä, jotka mainitsit. Kierukkaakin yritettiin asentaa, joka epäonnistui. Johtui sektiohaavan ylimääräisestä tikistä. Yksityinen lääkäri laittoi lähetteen erikoissairaanhoidon piiriin naistentautien polille. Siellä lääkäri kirjoitti Ryeqo reseptin. Olen ollut vuodoitta yli kolme vuotta. Loppui kertaheitolla. Hb 154, en muista ferritiiniä. Elämä hymyilee.
Itsellä minipillerit aiheuttivat jatkuvaa vuotoa. Kokeiltiin 3 eri merkkiä, ja joidenkin kanssa meni aivan hulluksi vuotamiseksi valtavine hyytymineen. Kierukkaa en halunnut osin syynä juuri tuo keltarauhashormonin aiheuttama jatkuva vuoto. Olin aneeminen. Kun hemoglobiini meni alle sadan, laitettiin kohdunpoistojonoon. Olin kylläkin melkein 50 tuolloin.
Näin jälkeenpäin sanoisin, että älkää yrittäkö elää runsaiden vuotojen kanssa pitkään. Lopulta ne hallitsevat koko elämää.
Eka kokeiltiin hormonikierukkaa. Vuodot niukkeni ja piteni. Pahinta oli hirveä päänsärky menkkojen aikaan kierukan ollessa paikallaan. En myöskään tarvitse ehkäisyä, koska miehelle tehty vasektomia. Koin kierukkavaiheen tämän vuoksi täysin turhana ja kalliina testinä
Lopulta tehtiin kohdun limakalvon poltto, onko novasure tms? Sen jälkeen olen ollut kohta 5 vuotta täysin vuodoton! Aivan parasta. Toimeenpiteen yhteydessä sain kahteen kertaan rautainfuusion ja sen jälkeen ferritiini pysynyt hyvin. Kävin gynellä viimeksi vuosi sitten ja ultrassa limakalvo ohut. Arveli, ettei vuotoja enää missään vaiheessa tulekaan. Ikää nyt 48v. Tiedän ettei toimenpide auta kaikkia, mutta mulla toiminut täysin
Kierukan laittoon heti. Nippasee vain hetken. Ja otat särkylääkkeen Panadol 1 g ennen ja jälkeen. Mitä iniset pienestä kierukasta!!?
Rautavaje vie elämän tilan ihan pilalle. Tuommoset kuukautiset pilaa koko loppuelämän ja vaihdevuosivaivat voi olla hirveet.
Eikö vuoto siis vähene caprilonilla? Millaisella annoksella otat?
Vuoto vähenee vähän caprilonilla, mutta sitä saa ottaa vain 6 päivää. Kun koko muunkin ajan vuotaa, se ei ihan hirveästi auta siinä.
Voihan olla että on myoomia tai muuta, mikä aiheuttaa tuota vuotoa.
ap
P.s. hänelle joka ihmettelee "inisemistä pienestä kierukasta".. kiva jos kierukka on ollut sulle helppo juttu, se ei silti tarkoita, että se sopii kaikille tai että kenellekään olisi apua vähättelystä. Pelot ja ahdistukset on erittäin todellisia niille, jotka sellaisia kokee. Ja haittavaikutuksetkin ilmeisen yleisiä eri hormonivalmisteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän jotenkin niin näen mielessäni, että kierukka tulee vaan ulos kun kaikki ronklaaminen tekee supistuksia ja vuodan niin paljon.
Jos olisi täysin varma apu kierukasta, ottaisin sen heti ja pyytäisin kipuun jotain ja ehkä jos saisi jotain vähän rauhoittavaa. Mut en tiiä, kun nää pillerit oli iso pettymys (tiedossa oli vuoto-ongelmat, mutta ei pitänyt olla näin pahat), ei oo luottoa hormonivalmisteisiin.
Kierukan suhteen ei oo minkäänlaista omaa kontrollia, pillerit vois lopettaa kun itse päättää.
Onko kokemuksia siitä, että pillerit ei todellakaan toimineet, mutta kierukka sitten toimi? Tää mua epäilyttää kovasti.
ap
Mitä sitten vaikka se tulisikin itsestään pois? Miksi se sinua estää kokeilemasta? Kuulostaa todella oudolta tekosyyltä. Jos se tulee itsestään pois, niin sitten tulee. Se ei satu. Ja onpahan sitten sekin ainakin kokeiltu. Ja hoidoissa pääsee eteenpäin.
Totuus kuitenkin on se, että jos kierukkaa ei suostu ihan vain jästipäisyyttään edes kokeilemaan, niin kyllä ne lääkärit vähän hoitovastaisena ihmistä pitää eikä ole halukkaita jatkohoitojakaan aloittamaan.
Ja samaa sanon minäkin, että pitäisi ultrata onko esim myoomia. Koska siltä tuo nyt kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella ferritiiniarvolla olette saneet rautainfuusion? Vai oletteko itse maksaneet sen yksityisellä?
Mulla oli ferritiini 7 ja lääkäri ei ollut asiasta mitenkään huolestunut, käski syödä rautaa.
Ei sitä määrätä jonkin ferritiinin perusteella. 🤦🏻
Hormonikierukka, ei kupari. Kuparikierukka lisää vain vuotoja.
Jos myoomia ja lapsia ei ole aikomus "tehdä", kohtu veks. Elämä helppoa.
Voit pyytää kokeiluun jonkun muun minipillerin. Voit myös kysyä Orgametrilistä, se ainakin on tehokkaampi estämään vuotoa kuin ns. tavalliset pillerit tai kierukka. Kierukkaa (Mirenee) kannattaa myös kokeilla. Kysy puudutusta. Itselläni laitto ei juurikaan sattunut. Voit myös kysyä thermoablaatiota. Ja viimeisenä tietenkin kohdunpoisto, jota en tekisi ilman kaikkia muita kokeiluja. Sinulla on paljon vaihtoehtoja vielä. Myoomat tulisi tietenkin sulkea pois
Vierailija kirjoitti:
Jos myoomia ja lapsia ei ole aikomus "tehdä", kohtu veks. Elämä helppoa.
Minulle ei edes ehdotettu kohdun poistoa. Ryeqoa syönyt yli 3 vuotta ja vuotoja ei ole ollut. N54
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla paha anemia. Minulla oli ferritiini 3 ja HB 90. En saanut infuusiota enkä edes halunnutkaan.
Mulla oli vastaava tilanne. Todella runsaat vuodot, ja esivaihdevuosien takia myös kierto lyheni. Olin oikeasti todella väsynyt jatkuvaan vuotoon. Tuntui että se alkoi rajoittaa jo elämää aika lailla, kun ei voinut kuvitellakaan menevänsä mihinkään vieraaseen paikkaan yöksi ja aina piti varmistella että on riittävästi kaiken sortin suojia mukana.
Päädyin kierukkaan, koska niin moni kehui että vuodot loppui kuin seinään. Kierukan laittoa jännitin, mutta näin jälkikäteen ajatellen ei ollut lainkaan niin kamalaa kuin kuvittelin. Pientä supistelua oli sen jälkeen, mutta siitä selvisi buranalla. Jälkivuoto vaan tuntui kestävän ja kestävän. Sitten se loppui, mutta menkat tuli edelleen. Ei niin runsaina, mutta tiputtelua kesti pidempään. V..utti, koska olin kuvitellut kuukautisten loppuvan kokonaan. Gyne oli sitä mieltä, että mun oma hormonitoiminta oli vaan niin voimakasta, että kierukka ei niitä poistanut. Toivotti vaan voimia.
Vuoden jälkeen mietin että ei jumalauta, jos tää olis joku miesten vaiva, niin varmasti olis keksitty jo joku keino. Kävin yleislääkärillä, joka määräsi caprilonia. Kallista, ja tablettia joutui tunkemaan kurkusta alas monta kertaa päivässä. Kävin uudestaan lääkärillä, ja sanoin että nyt jotain parempaa vaihtoehtoa kiitos. Pyysin konsultoimaan gynekologia, joka sitten ehdotti Primolut N-tabletteja (5mg). Niitä oon nyt syönyt jo kaksi vuotta, ja vuodot on pysyneet poissa.
Eli Mirena-kierukan ja Primolut-tablettien avulla tästäkin selvittiin.