Raudanpuutteesta ja runsaista kuukautisista 40+ iässä vertaistukea ja kokemuksia
Elin parasta aikaa elämässäni, kunnes en enää jaksanutkaan mitään ja väsytti vain. Verikokeista selvisi, että minulla on raudanpuuteanemia ja näin lähti käyntiin selvittely mistä se johtuu.
Ilmeisesti kuukautiset on olleet aika runsaat, mutta en ole sitä ymmärtänyt. Nyt ne oli kuitenkin toisinaan erittäin runsaat ja tuntui, etten pärjää kaupoissa myytävillä kuukautissuojille. Tässä kohtaa hain niihin apua.
Otin minipillerit kokeiluun, koska kierukka aiheuttaa jo ajatuksena ihan hurjaa ahdistusta ja pelkoa. En kestä ajatusta, että sisuksissa on jokin esine, jonka pois ottamiseen vaaditaan lääkärikäyntiä.
Vuodan kuitenkin koko ajan aika reippaasti verta, ei mitään tiputtelua vaan verta valuu ja hyytymiä. Kipuja on enemmän kuin yleensä kuukautisten aikaan. Lääkäri on sitä mieltä, että 3kk pillerikokeilun jälkeen jos vielä vuotaa näin, pillerit ei sovi. Nyt 1,5kk aloituksesta.
Olen tosi tosi skeptinen kierukan toimivuudesta. Edelleen voimakas ahdistus sitä kohtaan, pelkään sen asennuskipua ja sen jälkeen kipuja. Jos vuodan näin reilusti, olen varman että se tulee samantien ulos.
Kävin papa-kokeessa ja sen jälkeen oli 3 päivää supistuskipuja ja verenvuotoa. En voi olla miettimättä kuinka kovasti supistuksia tulisi kierukan asennuksesta..
Ja kun pillerit (slinda) ei mahdollisesti sovi, mahtaako kierukka (mirenaa tyrkytetään) sopia yhtään sen paremmin. Onko hyviä tai huonoja kokemuksia?
Tän hetkinen oma fiilis on, että katson tän pillerikokeilun 3kk minimissään ja jos ei toimi, kokeilen pelkän caprilonin ja kipulääkkeen kanssa. Katsotaan mitä lääkäri on mieltä ja mitä muuta olisi tehtävissä.
Nyt siis käytössä slinda (+naprokseeni+caprilon runsaimpina päivinä). Vuodan joka päivä, toisina rajummin kuin toisina. Ennen näitä vuodin rajummin 2-3 päivää ja loput 2-3 päivää niukemmin. En vaan jaksais enää tätä. Ferritiini ja hb myös varmaan laskeneet lisää. Esivaihdevuodet on ihan perseestä!
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella ferritiiniarvolla olette saneet rautainfuusion? Vai oletteko itse maksaneet sen yksityisellä?
Mulla oli ferritiini 7 ja lääkäri ei ollut asiasta mitenkään huolestunut, käski syödä rautaa.
Pitää olla paha anemia. Minulla oli ferritiini 3 ja HB 90. En saanut infuusiota enkä edes halunnutkaan.
Ja pitää olla jokin esti suun kautta otettavalle rautalisälle tai se ei tehoa.
Kohdun limakalvon lämpöhoito eli termoablaatio, googleta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin noita lääkkeitä, jotka mainitsit. Kierukkaakin yritettiin asentaa, joka epäonnistui. Johtui sektiohaavan ylimääräisestä tikistä. Yksityinen lääkäri laittoi lähetteen erikoissairaanhoidon piiriin naistentautien polille. Siellä lääkäri kirjoitti Ryeqo reseptin. Olen ollut vuodoitta yli kolme vuotta. Loppui kertaheitolla. Hb 154, en muista ferritiiniä. Elämä hymyilee.
Ryeqo oli itsellänikin ihan huippu! Söin sitä muutaman kuukauden odotellessani aikaa kohdun poistoon myooman vuoksi. Sitä ennen kokeiltu useammat minipillerit, annoksia tuplana ym. Lisänä Caprilon ja buranat molemmat maksimiannoksilla Vuotomäärässä ei tapahtunut näillä juurikaan muutosta, mutta se jalkautui jokaiselle päivälle. Siis sen sijaan, että vuosin joka kuukausi viikon kuin Niagaran putous niin, että töissäkin piti ravata alle tunnin välein vessassa vaihtamassa side+imukykyisin tamponi, koska ne tulivat läpi. Välillä pöntöllä istuessa lorisi pönttöön kuin pissalla olisi ollut... Harrastukset jätin kaikki kesken, koska en voinut vuotojen takia osallistua mihinkään phjattuihin jumppiin tms.
Kierukan kokeilin. Laitto oli tosi helppo, oli puudutus mukana. Se vähensi vuotoja paljon, mutta tuli kirkasta rusehtavaa vuotoa. Ja tuli parin viikon päästä pois, huomasin suihkussa. Sain ajan naistentautien klinikalle ja pääsin jonoon kohdun poistoon.
Sitten vuodot vain lisääntyivät ja tihenivät. Niitä oli parin viikon välein ja kestivät sen reilun viikon. Vaihdoin kuukuppiin ja aloin kirjaamaan ylös määriä. Kuukaudessa oli useampia päiviä, kun vuosin yli desin...
Ryeqon aloitettua vuodot HÄVISI! Ihan mahtavaa! Lääkärille piti vain antaa ihan konkreettista dataa, että minkä verran sitä vuotoa oikeasti tulee. Runsas vuoto on niin suhteellista, että moni lääkäri ei osaa ottaa tosissaan tai ymmärrä mitä se oikeasti tarkoittaa. Joten minun vinkkini on: Kuukuppi ja vuotojen mittaus sekä ylöskirjaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta raudanpuutteeseen myöskään ruokavalio kaikilla. Ei riitä. Joillakin voi olla imeytymishaasteita.
Syötkö maksaa?
Jos on raudanpuute, niin ei sitä millään ruokavaliolla pysty korjaamaan. Se tarvitsee aina rautalisää jossain muodossa.
Sitä paisti maksaa ei saisi syödä kovin usein sen sisältämän a-vitamiini takia. A-vitamiini isoina määrinä toistuvasti on maksalle toksista.
Hyviä vinkkejä täällä nuo mainitut lääkkeet. Niitä voisi tiedustella lääkäriltä ja kuukupilla mittaaminen. Kuukuppi tosin ollut poissa käytöstä, koska sattuu. Ehkä kokeilen taas pystyisinkö käyttämään. Ja ennen pillereiden lopettamista myös tuo kaksi pilleriä kerralla kysyn lääkäriltä.
Ravitsemusterapeutin ohjeita:
Kerran viikossa maksa/veriruokia. Joka päivä esim kahdella aterialla rautapitoisia ruoka-aineita, mielellään kahta eri lihaa tai lihaa ja kalaa yhdellä aterialla ja vielä kasvista, jossa rautaa ja näitä tehostamaan c-vitamiinipitoiset kasvikset/hedelmät. Näillä aterioilla ei oteta maitotuotteita/kalsiumia sisältäviä kasvimaitotuotteita, kahvia, teetä, viiniä, soijatuotteita, jotka estää imeytymistä. Muilla aterioilla sitten vapaasti näitä tuotteitakin. Vaatii vähän muistamista ja suunnittelua, mutta voi parhaassa tapauksessa auttaa. Ja ne rautalisät myös käytössä.
Vaikka ruokavaliolla ei voisi korjata raudanpuutetta, kannattaa sitä silti tukea.
Vierailija kirjoitti:
Keltarauhashormonien (Slinda) aloittamisen jälkeen vuosin omat kuukautiset sekä välivuodot. Sain sitten ohjeen ottaa kaksi tablettia päivässä 2 kk ajan. Se tehosi. Nyt on enää yksi tabletti päivässä ja vuodot hallussa. Reilussa neljässä kuukaudessa ferritiini nousi 5 -> 32 ja hemoglobiini 99 -> 133. Rautavalmisteena Sideral forte.
Olin kirjoittanut tähän sekavasti. Eli alussa tuli yhden tabletin taktiikalla ne omat normaalit kuukautiset ja sitten pidin ohjeen mukaan tauon ja kuukautiset jatkuivat ja sen jälkeen välivuotoa. Sitten soitin lääkärille että en kai enää pidä taukoa kun en jaksaisi kahden viikon kuukautisia.
Kaksi tablettia aiheutti muistaakseni myös ihan pientä vuotoa jos vähän myöhästyin tabletinottoajasta. Nyt kun olen taas yhdellä tabletilla niin tuli ensin useita päiviä pientä välivuotoa ja olin jo aika tympääntynyt, mutta nyt lopulta on hetken aikaa ollut tilanne hallussa ja putkeen syön. On nyt vissiin toinen levy menossa yhden tabletin annoksella. Voi olla että ne välivuodot olivat vain ns. oikeat kuukautiset lievinä mutta olen niin sekaisin kierron kanssa että en ole laittanut edes ylös.
Minulla on myoomia kohtu täynnä, mutta gyne sanoi että ei ne aiheuta vuotoa elleivät osu kohdun vastakkaiseen seinämään. Kaikki muut sanovat että myoomakohtu aiheuttaa vuotoja mutta hän oli eri mieltä. Haluaisin eroon koko kohdusta, mutta gyne pelotteli että sitten tulee emättimenlaskeuma ja emätin roikkuu aina ulkona. Kuulemma sitten vaihdevuosissa kohtu myoomineen pienenee. Myoomien takia kierukka ei ollut minulle vaihtoehto kun ei sinne kasvainsokkeloon olisi mahtunut työntämään kierukkaa.
Onko aloittajan kohtua ultrattu?
Ap vastaa: kohtua ei ole vielä ultrattu. Lääkäri on tehnyt perus sisätutkimuksen, tunnustellut sormin ja vatsan päältä painellen. Ja kävin hpv ja papa-kokeessa.
Ennen tätä pillerien aloitusta mulla oli säännöllinen ja luotettava kierto, ei välivuotoja tai mitään oireita. Kuukautiskivut hyvin minimaalisia ekoina kahtena päivänä. Ainoa ongelma se runsastunut vuoto 2-3 päivän ajan.
Pillereiden aloituksesta alkoi tää jatkuva vuoto/välivuoto ja isot hyytymät sekä kivut. Ja nyt ei osaa luottaa siihen, että vuotaako yhtäkkiä isommin vai vähän vähemmän.
Uskon ja toivon, että ultraus ja tarkempi tutkimus olisi seuraava steppi, jos nyt ei ihmeitä tapahdu. Aion pyytää, ellei lääkäri itse ehdota.
Siis aloit vuotamaan joka päivä kun aloitit pillerit? Miksi aloitit ne etkä käytä pelkkää caprilonia?
Luotin lääkärin sanaan, että hormoneilla hoituu varmimmin. Jälkiviisaana pelkkä caprilon ois ollut varmaan hyvä.
sain lähetteen gynen polille runsastuneiden kuukautisen vuoksi. Tk:ssa alkuselvittelyt. Gynen polilla oli ultraääni ja otetiin kohdusta limakalvonäyte, jotta voitaisiin sulkea pois syöpä. Itsellä voutojen syynä oli myooma, se poistettiin ja sitten kierukka sisälle. Aikaa lähetteestä leikkaukseen meni varmaan 1 1/2 vuotta ja sinä aikana monta käyntiä gynen polilla ja kokeiltiin kaikenlaista.termoablaatiotakin harkittiin, mutta se tipahti pois valikoimasta myooman vuoksi: siinä kun pitää kohtuontelon olla tietyn kokoinen ja muotoinen, jotta tuota hoitoa voi antaa.
Kierukan asennuskipu on vain sen hetken ja sitten illalla voi olla kotona vähän jälkisupisteluja, mutta ne hoituu kipulääkkeillä. Toki nämä on kovin yksilöllisiä eikä yhden kivuttomuus merkitse sitä, että kaikille se on niin.
Jos kierukka tulee ulos, niin se tulee ulos: ei voi etukäteen tietää käykö niin. Olen kokenut yhde ulostulon: johtui myoomasta - eivät mahtuneet yhtä aikaa kohtuun molemmat (oma kokemus on se, että tuli kivuttomammin ulos kuin kuukautisvuoto, yksi rajumpi supistus ja se oli siinä). Pelkkä runsas vuoto hyvin harvoin kuulemma poistaa kierukkaa (vaikka sitäkin on kuulemma tapahtunut), useimmiten, jos vaikka lanka jäänyt tamponiin kiinni tai vaikka kuukuppia poistaessa onnistuu vetäisemään samalla langasta.
minun oli helppo valita minipillereiden ja kierukan väliltä. Ajattelin käytännön kannalta: ottamalla kierukan ei tarvitse muistaa päivittäistä pillerin ottamista ja toisaalta pillerit vaikuttaa enemmän koko kehoon, kun kierukan vaikutus on pääasiassa paikallinen. Kierukan sain myös ilmaiseksi, koska gyne oli määrännyt sen sairauden hoitoon. Polilla se myös aennettii.
Nyt on mennyt 5 kuukautta ja alkaa vaikuttaa siltä, että kierukka auttaa. Kuukautiset kestävät 7-8 päivää (ennen kierukan asenusta 5 päivää), mutta vain yhtenä päivänä on runsaampaa vuotoa (eikä ole läheskään yhtä pahaa kuin ennen hoitoja. Silloin se vain lorisi 24/7 ja istuin suurinpiirtein jätesäkin päällä tai vessassa, kun tuntui täysin turhalta vaihtaa sidettä pahimmillaan puolen tunnin välein, nyt tuo tämän hetken runsas vuoto on sellaista, että vuorokaudessa menee 3 yösidettä), muut päivät menee helposti phs:illä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jotenkin niin näen mielessäni, että kierukka tulee vaan ulos kun kaikki ronklaaminen tekee supistuksia ja vuodan niin paljon.
Jos olisi täysin varma apu kierukasta, ottaisin sen heti ja pyytäisin kipuun jotain ja ehkä jos saisi jotain vähän rauhoittavaa. Mut en tiiä, kun nää pillerit oli iso pettymys (tiedossa oli vuoto-ongelmat, mutta ei pitänyt olla näin pahat), ei oo luottoa hormonivalmisteisiin.
Kierukan suhteen ei oo minkäänlaista omaa kontrollia, pillerit vois lopettaa kun itse päättää.
Onko kokemuksia siitä, että pillerit ei todellakaan toimineet, mutta kierukka sitten toimi? Tää mua epäilyttää kovasti.
ap
Mitä sitten vaikka se tulisikin itsestään pois? Miksi se sinua estää kokeilemasta? Kuulostaa todella oudolta tekosyyltä. Jos se tulee itsestään pois, niin sitten tulee. Se ei satu. Ja onpahan sitten
Mistä tiedät, ettei satu? Jos on noin supistusherkkä kohtu kuin aloittajalla, niin hyvinkin kohtu saattaa "synnyttää" kierukkaa niin kauan, että se tulee ulos. En ihan silloin sanoisi, ettei se satu.
Toiseksi, jos minipillerit aiheuttavat jatkuvat vuodot, niin silloin myös kierukka aiheuttaa, sillä niissä on samanlaiset hormonit.
-eri
Nyt tulee vähän epäonnisten sattumusten sarja-tyyppinen kokemus samasta ongelmasta. Minulla todettiin raudanpuuteanemia kuukautisista johtuen vähän ennen kuin täytin 40. Hormonilääkitystä en voi käyttää aivoinfarktiriskin ja rintasyöpäriskin takia, joten anemian hoitoon erikoistunut lääkäri määräsi Mirenan sekä kohdun tarkastuksen. Sitä odotellessa sain Caprilonit, jotka eivät hirveästi auttaneet ja niitä piti syödä tyyliin 32 kpl / viikko, koska runsauden lisäksi ongelmana oli 7-10 päivää kestävä vuoto.
Tarkastuksessa löytyi niin paljon polyyppeja, että piti käydä kaksi kertaa leikattavana. Sen jälkeen Mirenan asennus. Ajattelin, että nyt helpottaa, mutta Mirena ei asettunut. Kohtu tappeli sitä vastaan 24/7. Jatkuvaa supistelua, niin hirveitä kipuja ettei mikään määrä lääkettä auttanut, ja kaiken lisäksi vuoto paheni ja aloin vuotaa 3-4 viikkoa kuukaudesta putkeen. Kun Mirena oli ollut 2 vuotta näillä oireilla ja tullut kaksi kertaa itsekseen ulos, päätin, että en ota kolmatta.
Mitään vikaa kohdusta ei koskaan löytynyt, eikä mitään syytä runsaisiin vuotoihin. Mirenan olisi pitänyt toimia ongelmitta, koska se on melkein pomminvarma, mutta minulle se ei sopinut. Tätä kulkee suvussa, äidillekään ei voitu asentaa kierukkaa, koska se tuli ulos aina 2-3 kuukauden päästä.
Mirenan takia rauta-arvot tipahtivat 7 pistettä alemmas eli olin entistä huonommassa kunnossa. Vaihtoehdoiksi jäivät lämpöpallohoito tai kohdunpoisto. Omalla toiveella pääsin suoraan kohdunpoistoon mitään vänkäämättä, kun olin 41. Elämä on hymyillyt siitä asti, eikä alavatsa- ja alaselkäkipuja ole enää päivittäin. Ilmeisesti minulla oli vaan vähän känkkäränkkäinen kohtu, joka supisteli jatkuvasti ihan vaan huvikseen :D
Sain rautainfuusion, koska IBS:n takia minulle sopi vain Sideral ja se ei riittänyt rautavarastojen täyttämiseksi. Rauta hyppäsi suoraan 129 ja oli kuin olisin syntynyt uudelleen! Ehdottomasti infuusioon, jos sinne vaan pääsee.
Summa Summarum: Kaikki hoitokeinot, se kierukka mukaan lukien, on melkein pakko testata ensin. Minulla meni 3 vuotta Mirenan ja eri rautavalmisteiden kanssa, ennen kuin pääsin asianmukaiseen hoitoon, koska leikkausta pyritään aina välttämään komplikaatioriskien takia.
Kohdunpoistosta ei koitunut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee vähän epäonnisten sattumusten sarja-tyyppinen kokemus samasta ongelmasta. Minulla todettiin raudanpuuteanemia kuukautisista johtuen vähän ennen kuin täytin 40. Hormonilääkitystä en voi käyttää aivoinfarktiriskin ja rintasyöpäriskin takia, joten anemian hoitoon erikoistunut lääkäri määräsi Mirenan sekä kohdun tarkastuksen. Sitä odotellessa sain Caprilonit, jotka eivät hirveästi auttaneet ja niitä piti syödä tyyliin 32 kpl / viikko, koska runsauden lisäksi ongelmana oli 7-10 päivää kestävä vuoto.
Tarkastuksessa löytyi niin paljon polyyppeja, että piti käydä kaksi kertaa leikattavana. Sen jälkeen Mirenan asennus. Ajattelin, että nyt helpottaa, mutta Mirena ei asettunut. Kohtu tappeli sitä vastaan 24/7. Jatkuvaa supistelua, niin hirveitä kipuja ettei mikään määrä lääkettä auttanut, ja kaiken lisäksi vuoto paheni ja aloin vuotaa 3-4 viikkoa kuukaudesta putkeen. Kun Mirena oli ollut 2 vuotta näillä oireilla ja tullut
Siis ensin sanoivat, ettei hormonilääkitystä voi käyttää, mutta sitten kuitenkin määräsivät hormonikierukan? Epäloogista minusta. Ilmeisesti tarkoittivat hormonilääkityksellä estrogeenivalmisteita. Miksiköhän minipillereitä ei kokeiltu? Niissäkään ei ole estrogeeniä ja ne voi lopettaa samantien, jos tulee vaikeita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastuksessa löytyi niin paljon polyyppeja, että piti käydä kaksi kertaa leikattavana. Sen jälkeen Mirenan asennus. Ajattelin, että nyt helpottaa, mutta Mirena ei asettunut. Kohtu tappeli sitä vastaan 24/7. Jatkuvaa supistelua, niin hirveitä kipuja ettei mikään määrä lääkettä auttanut, ja kaiken lisäksi vuoto paheni ja aloin vuotaa 3-4 viikkoa kuukaudesta putkeen. Kun Mi
kierukkaa voi monesti käyttää vaikka muut hormonilääkkeet olisi kielletty. se on nykylinja.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jotenkin niin näen mielessäni, että kierukka tulee vaan ulos kun kaikki ronklaaminen tekee supistuksia ja vuodan niin paljon.
Jos olisi täysin varma apu kierukasta, ottaisin sen heti ja pyytäisin kipuun jotain ja ehkä jos saisi jotain vähän rauhoittavaa. Mut en tiiä, kun nää pillerit oli iso pettymys (tiedossa oli vuoto-ongelmat, mutta ei pitänyt olla näin pahat), ei oo luottoa hormonivalmisteisiin.
Kierukan suhteen ei oo minkäänlaista omaa kontrollia, pillerit vois lopettaa kun itse päättää.
Onko kokemuksia siitä, että pillerit ei todellakaan toimineet, mutta kierukka sitten toimi?
Mitä sitten vaikka se tulisikin itsestään pois? Miksi se sinua estää kokeilemasta? Kuulostaa todella oudolta tekosyyltä. Jos se tulee itsestään poi
Mistä tiedät, ettei satu? Jos on noin supistusherkkä kohtu kuin aloittajalla, niin hyvinkin kohtu saattaa "synnyttää" kierukkaa niin kauan, että se tulee ulos. En ihan silloin sanoisi, ettei se satu.
Toiseksi, jos minipillerit aiheuttavat jatkuvat vuodot, niin silloin myös kierukka aiheuttaa, sillä niissä on samanlaiset hormonit.
Todennäköisemmin ei satu. Joku näytteen otto nyt on ihan eri asia kuin kierukan ulos tuleminen! Kierukka ei nappaise mukaansa palaa ihmisestä...
Ja typerää ja ennakkoluuloista sanoa, että kierukka aiheuttaisi samanlaista jatkuvaa vuotoa kuin minipillerit, jos niistä sellaista on tullut. Newsflash: ei pidä paikkaansa! Ihan voin kokemuksesta sanoa ja tiedän muitakin. Sinä se et tunnu tietävän aiheesta juurikaan mitään, pelkkiä luuloja vain.
Kävin 41 vuotiaana kohdunpoistossa. Paras päätös ikinä. Loppui anemia ja jatkuvat vuodot kun seinään.
Seksielämä myös aivan eri levelillä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vain ruokavalion korjausta.
Typerin kommentti aikoihin
Vierailija kirjoitti:
Kohdun limakalvon lämpöhoito eli termoablaatio, googleta.
Tämä!
Vaatii kyllä sitä, että ei luovuta julkisen terveydenhuollon kanssa. Siellä tyrkytetään joka käänteessä kierukkaa, vaikka se ei todellakaan sovi kaikille.
Kun nelikymppisenä halusin sterilisaation, piti minun vääntää muutamalle eri lääkärille rautalangasta, että ei, en halua kierukkaa eikä sitä minulle koskaan tulla laittamaan.
Raudan syönti purkista on sinun tapauksessasi aika lailla yhtä tyhjän kanssa, koska kuvauksesta päätellen saatat menettää jopa 100mg rautaa kuukautisten aikana. (Yhdestä 100mg rautatabletista imeytyy ehkä 10mg). Ruuan kautta saadulla raudalla ei ole tilanteessasi mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkastuksessa löytyi niin paljon polyyppeja, että piti käydä kaksi kertaa leikattavana. Sen jälkeen Mirenan asennus. Ajattelin, että nyt helpottaa, mutta Mirena ei asettunut. Kohtu tappeli sitä vastaan 24/7. Jatkuvaa supistelua, niin hirveitä kipuja ettei mikään määrä lääkettä auttanut, ja kaiken lisäksi vuoto paheni ja aloin vuotaa 3-4 viikkoa kuukaudesta putkeen. Kun Mi
No siis minäkin olin Mirenaa vastaan, koska sehän on hormonivalmiste, mutta lääkärin mukaan siitä erittyy niin vähän hormonia ja vain sinne kohtuun, että sitä voi käyttää. Lääkäri oli hyvin tiukkana tästä, että se Mirena, Mirena, Mirena, se pitää nyt ottaa. Otin sen vastahakoisesti vastaan oltuani Capriloneilla 4kk ja se ei auttanut, ja ihan hyvä että otin. Tulipahan testattua, että se ei sovi ja jatkohoito oli helpompaa, eikä tullut enää lääkäriltä vastaan vänkäämistä. (Ja hormonihan ei jää sinne kohtuun, vaikka lääkäri mitä väittäisi.) Ehkä lääkärillä oli se ajatus, että riski on olemassa, mutta se on hyötyihin nähden tarpeeksi pieni?
Minipillereistä puhuttiin gynen kanssa. Yksi merkki oli, jonka lääkäri olisi määrännyt, mutta siinäkin oli kohonnut rintasyöpäriski. Koska äidillä on ollut rintasyöpä, tulin siihen tulokseen, että en halua sitä, vaan tässä vaiheessa lämpöpallohoito tai kohdun poisto. Sain sen kohdunpoiston.
Syötkö maksaa?