Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon

Vierailija
04.07.2025 |

Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.

Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.

Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.

Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.

Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia. 

Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.

Kommentit (463)

Vierailija
341/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastajan sijaiseksi voisi myös kesäksi mennä. Sitten vain kalastaisi, eikä tulisi ehkä kaloja, no mutta olisi sitten vain töissä. 

Vierailija
342/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut puhuvat palkan tasaamisesta 12 kuukaudelle. Kukaan ei osaa kertoa, milloin muutos 9 kuukaudesta 12 tapahtui (tai edes todisteita koko asiasta)

Etkö osaa itse hakea tietoa?

Tuo tapahtui vuonna 1959. 

En osaa hakea tuota. Nyt kun sain vuosiluvun, niin selvittelin asiaa ChatGPT:n kautta, mutta sekin sanoi mm. "Valitettavasti verkosta ei löytynyt helposti linkitettävää lähdettä, joka vahvistaisi, että opettajien palkkaus siirtyi 912 kuukauden jaksolta vuonna 1959. Usein tämä tieto esitetään vain sivulauseessa opetushistoriaa käsittelevissä teksteissä ilman tarkkoja viitteitä."

Tuo vuoden 1959 juttu on niin kaukainen ja niin epävarmaa tietoa, etten laittaisi sille paljoakaan painoarvoa. Eivätkä kaikki m

Se on kuitenkin ainoa vuosiluku, joka asiasta on ketjussa esitetty, ja tarkistettavissa lähteistä. En tosin ymmärrä, millä tavalla se on edes olennainen ketjun aiheen kannalta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So sad. Olisi kannattanut ehkä kouluttautua paremmin. Harmi nyt sitten. :))

Vierailija
344/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää röihin, menkää röihin!

Vierailija
345/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole opettajan tutkintoa, ei ole opettaja. On vain muu mikä milloinkin siellä keisarina keisarin paikalla.

Itse asiassa voi olla ihan maisteri, voi olla ihan pedagogiset suoritettuna, mutta ei vain tiettyä määrää opintoja kaikista opettamistaan aineista.

Esimerkiksi minä olen opiskellut kyllä aineopinnot viestinnässä, työskennellyt toimittajana ja kääntäjänä, joten ihan takuulla osaan väliaikaisesti sitä peruskoulun äikkää opettaa seiskoille. Vaikkei juuri sitä äikkää ja kirjallisuutta olekaan.

Maisteri olen ja auskultoinut olen, mutta kielistä.

Ei riitä. Olet sitä, mitä tuossa kerroit, mutta et ole opettaja. Tiedät itsekin.

Olen kuule ihan lehtori. Aineenopettaja.

Ilman opettajankoulutusta eli muodollista pätevyyttä et ole opettaja, mutta voit olla valitettavasti opettajan sijainen.

Vierailija
346/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalinta kysymys. Tätä samaa mantraa toitotetaan meille hoitajillekin.

Kannattaa nostaa kytkintä, niin itsekin tein hoitajana 

Vierailija
347/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman opettajankoulutusta eli muodollista pätevyyttä et ole opettaja, mutta voit olla valitettavasti opettajan sijainen.

MINULLA _ON_ AINEENOPETTAJAN PÄTEVYYS, KUTEN KIRJOITIN.

Myös sijaiset voivat olla muodllisesti päteviä. Mistä ihmeestä te kuvittelette, että sijaiset olisivat epäpäteviä?

Vierailija
348/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut puhuvat palkan tasaamisesta 12 kuukaudelle. Kukaan ei osaa kertoa, milloin muutos 9 kuukaudesta 12 tapahtui (tai edes todisteita koko asiasta)

Etkö osaa itse hakea tietoa?

Tuo tapahtui vuonna 1959. 

En osaa hakea tuota. Nyt kun sain vuosiluvun, niin selvittelin asiaa ChatGPT:n kautta, mutta sekin sanoi mm. "Valitettavasti verkosta ei löytynyt helposti linkitettävää lähdettä, joka vahvistaisi, että opettajien palkkaus siirtyi 912 kuukauden jaksolta vuonna 1959. Usein tämä tieto esitetään vain sivulauseessa opetushistoriaa käsittelevissä teksteissä ilman tarkkoja viitteitä."

Tuo vuoden 1959 juttu on niin kaukainen ja niin epävarmaa tietoa, etten laitt

Tuostahan juuri on hyvinkin vaikea löytää lähdettä. Vai löydätkö sinä? Joo, ei ole tän ketjun pääpointti.

Vierailija
349/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Opettajan töitä tekevä on opettaja. Opettaja on ammatti, ei tutkintonimike. Merkonomi voi olla opettaja, jos tekee opettajan töitä. Opettajan kelpoisuuden yliopistossa opiskellut ei ole opettaja, jos työskentelee toimittajana. Hyvin yksinkertainen asia, jota ei kannata jäädä enää jankkaamaan.

Vierailija
350/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-4 vuotiaita on 100000 vähemmän kuin 10-14 vuotiaita.

Jo lähitulevaisuudesas tarvitsemme 5000 luokanopettajaa vähemmän, joten ei ole mitään järkeä palkata tähän tilanteeseen vakituisia opettajia.

Vierailija
351/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Opettajan töitä tekevä on opettaja. Opettaja on ammatti, ei tutkintonimike. Merkonomi voi olla opettaja, jos tekee opettajan töitä. Opettajan kelpoisuuden yliopistossa opiskellut ei ole opettaja, jos työskentelee toimittajana. Hyvin yksinkertainen asia, jota ei kannata jäädä enää jankkaamaan.

Epäpätevät kouluissa roikkuvat eivät ole opettajia, vaan valeopettajia.

Vierailija
352/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös sijaiset voivat olla muodllisesti päteviä. Mistä ihmeestä te kuvittelette, että sijaiset olisivat epäpäteviä?

Siitä että kouluissa viliseen epäpäteviä eli valeopettajia.

Vierailija
353/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisatuloksista voisi päätellä, ettei Suomen opettajankoulutus tuota enää sitä käytännön pätevyyttä.

Vierailija
354/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajatko ne Pisa-tutkimukset tekee?

Vierailija
355/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monessa kunnassa palkataan määräaikaisia myös koko lukuvuodeksi. Kannattaa siis katsoa ensiksi vaikka naapurikunnan tilannetta.

Vierailija
356/463 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Se olisi pässi kaalimaan vartijana.

Pisalla mitataan opettajien työn tuloksia ja pätevyyttä.

Armoton mittari!

Vierailija
357/463 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisatuloksista voisi päätellä, ettei Suomen opettajankoulutus tuota enää sitä käytännön pätevyyttä.

Suomessa ei enää saada missään alalla hyviä tuloksia. Tyttömyyskin vain kasvaa. 

Vierailija
358/463 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö saada lomailla ja nostaa ansiosidonnaista yhtä aikaa? Jos ap on ollut töissä koko lukuvuoden, lomapäiviä on kertynyt 2,8 pvää/ kk eli ap on lomaillut kesäkuussa 28 pvää. Tästä ap on saanut lomakorvauksen, koska ei ole voinut työsuhteen aikana pitää kertyneitä lomapäiviä. Lisäksi on maksettu lomarahat normaalisti.

Hän on saanut lomailla työsuhteen aikana myös 4 vkoa palkallisena. (Syys-, joulu- ja talviloma) Missä muussa työssä saa näin hyvät lomaedut vajaan 10 kk työsuhteen ajalta? N. 8 vkoa palkallista lomaa? 

Omassa kunnassani ei ole löytynyt kesäpalkallisiin aineenopettajan paikkoihin päteviä tekijöitä. 

Vierailija
359/463 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmettä tämäkin sössötys tarkoittaa??

Aineenopettaja työskentelee yläkoulussa ja lukiossa, opettaa yksittäisiä omia aineitaan, eikä millään tavoin vastaa oppilaidensa/opiskeljoidensa kädentaidoista.

Vierailija
360/463 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Se olisi pässi kaalimaan vartijana.

Pisalla mitataan opettajien työn tuloksia ja pätevyyttä.

Armoton mittari!

Ja sen mukaan Suomen koulu on maailman kärkeä. Ei enää ykkössijoilla, kuten parikymmentä vuotta sitten, mutta länsimaissa edelleen huippua. Jos oikeasti perehdyt asiaan etkä lue vain otsikoita, tietäisit sen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme