Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun heinäkuulta pitäisi saada normaalisti työttömyyskorvaus.
Joo mutta se maksetaan aikaisintaan elokuun alussa, koska ne haetaan jälkikäteen. Olen siis koko kesä- ja heinäkuun pelkästään sen lomakorvauksen varassa 😢
Miksi et mene kesätöihin kesä- heinäkuussa?
Miksi sinä et mene kesätöihin Valmetille?
Ei kai kenelläkään alle vuoden määräaikaisella ole lomia?
Yleensä vain määräaikaisuutta ei saa jatkaa ottamalla määräaikaista määräaikaisuuden perään, tässä onkin joku outous, että miten tämä porsaanreikä on kierretty opetusalalla, koska tiedän useita, joita on vuosi toisenta perään otettu aina vain seuraavaksi lukuvuodeksi ja väliin kesä, eli työttömyysjakso ja taas uusi määräaikainen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenelläkään alle vuoden määräaikaisella ole lomia?
Yleensä vain määräaikaisuutta ei saa jatkaa ottamalla määräaikaista määräaikaisuuden perään, tässä onkin joku outous, että miten tämä porsaanreikä on kierretty opetusalalla, koska tiedän useita, joita on vuosi toisenta perään otettu aina vain seuraavaksi lukuvuodeksi ja väliin kesä, eli työttömyysjakso ja taas uusi määräaikainen?
Joko kyseessä on sijaisuus, jolloin ketjutus on laillista eli sille on peruste (naisvaltaisella alalla yleistä) tai laitonta, mutta kunta luottaa siihen, että harva uskaltaa viedä asiaa oikeuteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut puhuvat palkan tasaamisesta 12 kuukaudelle. Kukaan ei osaa kertoa, milloin muutos 9 kuukaudesta 12 tapahtui (tai edes todisteita koko asiasta)
Etkö osaa itse hakea tietoa?
Tuo tapahtui vuonna 1959.
En osaa hakea tuota. Nyt kun sain vuosiluvun, niin selvittelin asiaa ChatGPT:n kautta, mutta sekin sanoi mm. "Valitettavasti verkosta ei löytynyt helposti linkitettävää lähdettä, joka vahvistaisi, että opettajien palkkaus siirtyi 912 kuukauden jaksolta vuonna 1959. Usein tämä tieto esitetään vain sivulauseessa opetushistoriaa käsittelevissä teksteissä ilman tarkkoja viitteitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole opettajan tutkintoa, ei ole opettaja. On vain muu mikä milloinkin siellä keisarina keisarin paikalla.
Itse asiassa voi olla ihan maisteri, voi olla ihan pedagogiset suoritettuna, mutta ei vain tiettyä määrää opintoja kaikista opettamistaan aineista.
Esimerkiksi minä olen opiskellut kyllä aineopinnot viestinnässä, työskennellyt toimittajana ja kääntäjänä, joten ihan takuulla osaan väliaikaisesti sitä peruskoulun äikkää opettaa seiskoille. Vaikkei juuri sitä äikkää ja kirjallisuutta olekaan.
Maisteri olen ja auskultoinut olen, mutta kielistä.
Ei riitä. Olet sitä, mitä tuossa kerroit, mutta et ole opettaja. Tiedät itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olihan meillä monen sadan oppilaan koulussa rehtorikin, jolla ei ollut ylempää korkeakoulututkintoa, joka sentään vaaditaan luokanopettajiltakin. Erittäin mätää. Tämä oli Espoossa.
Mites tuo on mahdollista? Oliko muka ihan kaupungin koulu?
Kyllä oli, iso yhtenäiskoulu. Siellä oli palkattu sitten myös vararehtori, kaksi rehtoria avustavaa opettajaa ja kaksi toimistoapulaista niitä hommia hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole opettajan tutkintoa, ei ole opettaja. On vain muu mikä milloinkin siellä keisarina keisarin paikalla.
Itse asiassa voi olla ihan maisteri, voi olla ihan pedagogiset suoritettuna, mutta ei vain tiettyä määrää opintoja kaikista opettamistaan aineista.
Esimerkiksi minä olen opiskellut kyllä aineopinnot viestinnässä, työskennellyt toimittajana ja kääntäjänä, joten ihan takuulla osaan väliaikaisesti sitä peruskoulun äikkää opettaa seiskoille. Vaikkei juuri sitä äikkää ja kirjallisuutta olekaan.
Maisteri olen ja auskultoinut olen, mutta kielistä.
Ei riitä. Olet sitä, mitä tuossa kerroit, mutta et ole opettaja. Tiedät itsekin.
Olen kuule ihan lehtori. Aineenopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut puhuvat palkan tasaamisesta 12 kuukaudelle. Kukaan ei osaa kertoa, milloin muutos 9 kuukaudesta 12 tapahtui (tai edes todisteita koko asiasta)
En osaa hakea tuota. Nyt kun sain vuosiluvun, niin selvittelin asiaa ChatGPT:n kautta, mutta sekin sanoi mm. "Valitettavasti verkosta ei löytynyt helposti linkitettävää lähdettä, joka vahvistaisi, että opettajien palkkaus siirtyi 912 kuukauden jaksolta vuonna 1959. Usein tämä tieto esitetään vain sivulauseessa opetushistoriaa käsittelevissä teksteissä ilman tarkkoja viitteitä."
Tuo vuoden 1959 juttu on niin kaukainen ja niin epävarmaa tietoa, etten laittaisi sille paljoakaan painoarvoa. Eivätkä kaikki muutkaan laita, mikä tietenkin tämän ketjun aiheestakin näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun heinäkuulta pitäisi saada normaalisti työttömyyskorvaus.
Joo mutta se maksetaan aikaisintaan elokuun alussa, koska ne haetaan jälkikäteen. Olen siis koko kesä- ja heinäkuun pelkästään sen lomakorvauksen varassa 😢
Miksi et mene kesätöihin kesä- heinäkuussa?
Miksi sinä et mene kesätöihin Valmetille?
Onkohan ihan lähellä Valmettia? Ei kannata yhden kuukauden takia tämän työn perässä muuttaa. Ottavatko he edes? Ei työpaikkoihin niin vain mennä.
Valmetille haetaan juuri nyt taidemaalaria. En täytä vaatimuksia. Myös varatoimitusjohtajaa haetaan. En täytä senkään työn vaatimuksia.
Lapseni yritti hakea kesätöihin, yritti kauppoihin, kioskeihin, puutarhaan, hautausmaalle, uimahalliin yms. Aina tuli tieto, että kiitos hakemuksestasi, mutta valintamme ei kohdistunut nyt juuri sinuun. Ihan terve ihminen, joka on menestynyt opiskeluissaan hyvin. On ollut harrastuksia, mutta ei päässyt. Miten joku opettaja sitten saisi kesäksi töitä?
Vierailija kirjoitti:
Lapseni yritti hakea kesätöihin, yritti kauppoihin, kioskeihin, puutarhaan, hautausmaalle, uimahalliin yms. Aina tuli tieto, että kiitos hakemuksestasi, mutta valintamme ei kohdistunut nyt juuri sinuun. Ihan terve ihminen, joka on menestynyt opiskeluissaan hyvin. On ollut harrastuksia, mutta ei päässyt. Miten joku opettaja sitten saisi kesäksi töitä?
No koska he on kuitenkin kouluttautuneita ja heillä on työkokemusta.
Mun abi muuten sai kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei saanut. Työt ja hakijat eivät aina kohtaa. Lastani ei kutsuttu edes haastatteluun. No ei opettajan koulutus ja se työkokemus auta noissa töissä. Jos on vielä oikein tavoilleen orja opettaja, alkaa vielä hautausmaallakin opettamaan vainajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei saanut. Työt ja hakijat eivät aina kohtaa. Lastani ei kutsuttu edes haastatteluun. No ei opettajan koulutus ja se työkokemus auta noissa töissä. Jos on vielä oikein tavoilleen orja opettaja, alkaa vielä hautausmaallakin opettamaan vainajia.
Niin siis missä töissä? Itse teen käännöksiä. Kyllä saan ihan puhtaasi niitä töitä siksi, että olen nimenomaan opiskellut kieliä.
Niin täällä sitä tehdään yleistyksiä asioista, joita joillekin on tapahtunut. Tämä on oikein viisaiden kerho, jossa jokainen on tietävinään kaiken. Oikein loistaa fiksuus. Ohjeita sataa joka puolelta, eikä tiedetä itsekään oikein mistä puhutaan. On kiva olla tietävinään asiat. Eikä me tiedetä kenenkään henkilökohtaisesta elämästä mitään. Tiedä vaikka jollakin olisi jotain sairaita lapsia tms. Eivät pysty ehkä muuttamaan kovin pitkälle kotoaan. Monilla on masennusta, eikä siitäkään puhuta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mi
No jaa, mutta mieti, mitä kysyt? Ei ne työpaikat ja työntekijät kohtaa osaamisillaan. Jos ne kohtaisivat, ei meillä olisi niin paljon työttömiä. Ei auta, vaikka kuinka sinä olisit fiksu ja muutenkin osaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei saanut. Työt ja hakijat eivät aina kohtaa. Lastani ei kutsuttu edes haastatteluun. No ei opettajan koulutus ja se työkokemus auta noissa töissä. Jos on vielä oikein tavoilleen orja opettaja, alkaa vielä hautausmaallakin opettamaan v
Kysyit miten joku opettaja saisi töitä. Minä kerroin miten joku opettaja saa töitä. Koska on koulutus ja työkokemusta.
No nykyäänhän työttömät hakevat kunnanjohtajiksi yms, koska pitää työpaikkoja. Ei ole siis siitä kiinni, ettei niitä haeta. Opettaja menisi varmaan mielellään sijaistamaan kunnanjohtajaakin.
Lääkäriäkin voisi mennä sijaistamaan. Sanoisi vaikka, että olet toivoton tapaus. Mitään ei ole tehtävissä. Pappina voisi sanoa, että sinun pitää rukoilla enemmän niin asiat järjestyvät.