Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko pätevä opettaja? Oletko siis maisteri ja auskultoinut? Epäpätevät joutaakin pois koululaitoksesta. Opettaja pitää muuttaa ammattinimikkeeksi kuten lääkäri tai pappi tai juristi eli ilman koulutusta ei asiaa alalle.
Nimenomaan näin! Ei sitten voisi jättää päteviä palkkaamatta ja ottaa välivuotta viettäviä viime kevään ylioppilaita sijaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla pitäisi olla joku kesätyö. Määräaikaisilla toimeentulon takia ja vakituisilla ylipitkän kesäloman takia.
No kaikille kuuluu kait kuukauden kesäloma. Heillä olisi sitten noin ehkä kuukausi jotain muuta työtä. Ottaako joku niin lyhyeksi ajaksi töihin?
Kesällä on paljon kausityötä esimerkiksi puutarhoilla ja marjatiloilla. Onhan tämä nykyinen tilanne kurja, mutta tajuan senkin, että tulee aika kalliiksi maksaa kesäkeskeytykseltä palkkaa kahdelle eri opettajalle, joista kumpikaan ei käytännössä mitenkään toimi oppilaiden oppimisen hyväksi.
Näitä kausitöitä voi tarjota esim. koululaisille ja opiskelijoille, ei aikuisille akateemisille ihmisille!
Mä olen noin 50-vuotias akateeminen ihminen, ja totta kai lähtisin ennemmin kausitöihin kuin olisin työttömänä. Ajatteletko, että akateemisuus tekee ihmisestä raihnaisemman, vai mikä on ajatuskuvio tuossa taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla opettajilla pitäisi olla joku kesätyö. Määräaikaisilla toimeentulon takia ja vakituisilla ylipitkän kesäloman takia.
No kaikille kuuluu kait kuukauden kesäloma. Heillä olisi sitten noin ehkä kuukausi jotain muuta työtä. Ottaako joku niin lyhyeksi ajaksi töihin?
Kesällä on paljon kausityötä esimerkiksi puutarhoilla ja marjatiloilla. Onhan tämä nykyinen tilanne kurja, mutta tajuan senkin, että tulee aika kalliiksi maksaa kesäkeskeytykseltä palkkaa kahdelle eri opettajalle, joista kumpikaan ei käytännössä mitenkään toimi oppilaiden oppimisen hyväksi.
Näitä kausitöitä voi tarjota esim. koululaisille ja opiskelijoille, ei aikuisille akateemisille ihmisille!
No ei akateemisuus tee raihnaisempaa, mutta monet kausityöt vaativat hyvää fyysistä kuntoa, eikä sitä ole läheskään kaikilla vähän iäkkäimmillä, eikä edes kaikilla nuorilla.
Jos ei ole opettajan tutkintoa, ei ole opettaja. On vain muu mikä milloinkin siellä keisarina keisarin paikalla.
Mutta olihan meillä monen sadan oppilaan koulussa rehtorikin, jolla ei ollut ylempää korkeakoulututkintoa, joka sentään vaaditaan luokanopettajiltakin. Erittäin mätää. Tämä oli Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus. Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
nämä on kyllä liittojen neuvottelemia myöskin. Kannattaa muistaa, että opettajat olivat lakossa 1984 ja 2022 siinä välissä melkein 40v ilman lakkoa. Oaj ei 40v tehnyt mitään sen eteen, että sijaiset jäivät ilman palkkaa kesällä, vaikka aikoinaan opettajien palkka tasattiin koko vuodelle. Nyt saavat käsittäkseni jonkin pienen korvauksen siitä, jos eivät saa kesältä heille kuuluvaa palkkaa.
omavastuuaika on ollut aina ja käytännössä, koska opettajilla ei ole vuosilomaa, kuten muilla palkansaajilla vaan kesäkeskeytys, joka alkaa puolessa välissä kesäkuuta, ansiosidonnaiset lasketaan siten, että jos työaopimukse
eivät olleet lakossa 1995. Silloin oli lakon uhka kirjoitusten aikaan, mutta lakko peruuntui.
Vierailija kirjoitti:
Mutta olihan meillä monen sadan oppilaan koulussa rehtorikin, jolla ei ollut ylempää korkeakoulututkintoa, joka sentään vaaditaan luokanopettajiltakin. Erittäin mätää. Tämä oli Espoossa.
Mites tuo on mahdollista? Oliko muka ihan kaupungin koulu?
Opettajat (varsinkin naisopettajat) ovat liian nöyriä. He suostuvat jos jonkinlaisiin tehtävänkuvien muutoksiin. Esimerkiksi yläkoulun luokanohjaajuus on esimerkki tehtävästä, jossa vähempikin riittää. Jos siitä maksetaan tunnin korvaus viikossa, miksi tehdä enempää. Tiedän kollegoita, jotka tekevät psykologin, kuraattorin, sosiaalityöntekijän tehtäviä koulussa (koska ne osittain puuttuvat kunnasta). Miksi ihmeessä? Minä en tee, koska en edes ole koulutettu niihin tehtäviin. Esimerkiksi paljon poissaolevien oppilaiden kanssa, minun tehtäväni luokanohjaajana on viedä tieto esimiehelleni. Hän keksiköön keinot. Minun tehtäväni se ei luokanohjaajana ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole opettajan tutkintoa, ei ole opettaja. On vain muu mikä milloinkin siellä keisarina keisarin paikalla.
Itse asiassa voi olla ihan maisteri, voi olla ihan pedagogiset suoritettuna, mutta ei vain tiettyä määrää opintoja kaikista opettamistaan aineista.
Esimerkiksi minä olen opiskellut kyllä aineopinnot viestinnässä, työskennellyt toimittajana ja kääntäjänä, joten ihan takuulla osaan väliaikaisesti sitä peruskoulun äikkää opettaa seiskoille. Vaikkei juuri sitä äikkää ja kirjallisuutta olekaan.
Maisteri olen ja auskultoinut olen, mutta kielistä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat (varsinkin naisopettajat) ovat liian nöyriä. He suostuvat jos jonkinlaisiin tehtävänkuvien muutoksiin. Esimerkiksi yläkoulun luokanohjaajuus on esimerkki tehtävästä, jossa vähempikin riittää. Jos siitä maksetaan tunnin korvaus viikossa, miksi tehdä enempää. Tiedän kollegoita, jotka tekevät psykologin, kuraattorin, sosiaalityöntekijän tehtäviä koulussa (koska ne osittain puuttuvat kunnasta). Miksi ihmeessä? Minä en tee, koska en edes ole koulutettu niihin tehtäviin. Esimerkiksi paljon poissaolevien oppilaiden kanssa, minun tehtäväni luokanohjaajana on viedä tieto esimiehelleni. Hän keksiköön keinot. Minun tehtäväni se ei luokanohjaajana ole.
Luepa ovtes uudelleen.. Lv-rooliin voi laittaa käytännössä mitä vain tehtäviä ja poissaoleviennoppilaiden koulutyön tukeminen on yksi näistä tehtävistäsi lv:nä.
kannattaa miettiä, miten paljon se liitto on ajanut asioitasi ylipäänsä ja onko järkeä kuulua liittoon vain kuulumisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa voi olla ihan maisteri, voi olla ihan pedagogiset suoritettuna, mutta ei vain tiettyä määrää opintoja kaikista opettamistaan aineista.
Esimerkiksi minä olen opiskellut kyllä aineopinnot viestinnässä, työskennellyt toimittajana ja kääntäjänä, joten ihan takuulla osaan väliaikaisesti sitä peruskoulun äikkää opettaa seiskoille. Vaikkei juuri sitä äikkää ja kirjallisuutta olekaan.
Maisteri olen ja auskultoinut olen, mutta kielistä.
Osaan minäkin äikkää opettaa väliaikaisesti, vaikka ei kielenopintoja lainkaan olekaan. Osaan kotitaloutta ja kuvistakin ooettaa väliaikaisesti.. tai ihan mitä vain.
Oon sen lukenut ja normaalit keskustelut, viestit, monialaiset palaverit, seuranta riittää.
Edelleenkään en ala tekemään psykologin, sosiaalityöntekijän enkä kuraattorin tehtäviä itsenäisesti, jos nämä työntekijät kunnasta puuttuu.
Kyllä opettajina ja myös rehtorina toimii epäpäteviä henkilöitä. Ovat päässeet sinne suhteiden avulla. Voi olla joku tuttu, jolla on vaikutusmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on ammatti, ei tutkintonimike. Jos toimii opettajan työssä, on opettaja. Joko kelpoinen tai ei-kelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin suunnittelen jo kesällä tunteja, kerään materiaalia ja lasken koepäivät jne. Tulostin jo ekat kokeetkin valmiiksi kopioitaviksi.
Siitä harvinainen tilanne, että minulla on jopa lukujärjestys jo.
Näin pystyn nopeuttamaan työntekoani lukuvuoden aikana ja tekemään kaikki mahdolliset lisätunnit mitä eteen tulee.
Annan myös yksityistunteja jonkin verran.
t. määräaikainen ope
Mistä sinä voit tietää, missä sinä olet opettajana tulevana lukuvuonna ja mitä opetat? Varaudu siihen, että ehkä siihen paikkaan hakee ensi keväänä pätevä opettaja ja sinulla ei ole töitä. Vai oletko sinä rehtorin tai sivistysjohtajan puoliso ja siksi sinulle on räätälöity saksan, et:n, musiikin, kotitalouden, teknisen työn ja atk:n opetus niin, että ei koskaan tarvitse ottaa pätevämpää hakijaa?
Mistä päättelit, että hän ei olisi kelpoinen opettaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin suunnittelen jo kesällä tunteja, kerään materiaalia ja lasken koepäivät jne. Tulostin jo ekat kokeetkin valmiiksi kopioitaviksi.
Siitä harvinainen tilanne, että minulla on jopa lukujärjestys jo.
Näin pystyn nopeuttamaan työntekoani lukuvuoden aikana ja tekemään kaikki mahdolliset lisätunnit mitä eteen tulee.
Annan myös yksityistunteja jonkin verran.
t. määräaikainen ope
Mistä sinä voit tietää, missä sinä olet opettajana tulevana lukuvuonna ja mitä opetat? Varaudu siihen, että ehkä siihen paikkaan hakee ensi keväänä pätevä opettaja ja sinulla ei ole töitä. Vai oletko sinä rehtorin tai sivistysjohtajan puoliso ja siksi sinulle on räätälöity saksan, et:n, musiikin, kotitalouden, teknisen työn ja atk:n opetus niin, että ei koskaan tarvitse ottaa pätevämpää hakijaa?
Koska sovin ko työpaikasta huhtikuussa ja sain 22.5 jo tarkan lukkarinkin.
Milloin sinä ajattelit että ne tulevan lukuvuoden paikat sovitaan?
Ja ihan olen pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen pykälä, että lomakorvaus otetaan tulona huomioon? Eikö omavastuuaika ole pitkä vain sen ensimmäisen kerran kun jää työttömäksi. Joka kesäkö uusi omavastuuaika?
Lomakorvaus lasketaan aina tuloksi ja se vaikuttaa tukiin. Joka kerta.
Se muuttui tosiaan vuoden 2024 alussa. Sitä ennen ei näin toimittu.
No kyllä itselläni on koko työssäoloni ajan laskettu lomarahat ansiosidonnaisiin vaikuttaviin tuloihin, kun kausityössä lomautuksia on ollut lähes joka talvi. Ihan jo 16 vuotta.
Lomakorvausta työsuhteen päättyessä ei koskaan oteta huomioon ansiosidonnaisen määrää laskettaessa. Sen sijaan se otetaan huomioon jaksottamalla se työttömyyden alkaessa niin, että ansiosidonnaista alkaa saada vasta lomarahan jaksotuksen jälkeen.
"Lomarahat" on epätarkka käsite, koska sillä viitataan sekä lomapalkkaan että lomarahaan ja opettajien tapauksessa myös lomapäiväkorvaukseen.
Jos lomakorvaus maksetaan joka palkkajaksolla työsuhteen aikana, kuten voidaan esimerkiksi kaupan alalla sopia, sitä silloin ei tietenkään voi jaksottaa enää joskus myöhemmin, kun työsuhde päättyy. Koska on katsottu loma pidetyksi jo työsuhteen aikana, kun rahakin on saatu.
Koskee kaikkia työttömiä ja myös lomautettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei edelleenkään nykyään kukaan ota jotain vanhahkoa opettajaa vaativiin puutarhatöihin tai marjatiloille, jossa pitää olla nopea ja ripeä. Eikä tuollaiset marjan
En ymmärrä, miksi marjatiloilla pitäisi olla nopea. Laadukkaampi tulos, kun poimii hitaammin. Siellähän maksetaan kerätyistä marjoista, ei käytetystä ajasta. Joten miksi ei voisi ottaa vanhempaa henkilöä töihin, jos tämä itse on halukas tulemaan?
Minulla. Lomat on yleensä pidetty työsuhteen lopuksi, mutta määräaikainen voi pitää siihen mennessä kertyneet lomat jo työsuhteen aikana vaikka kaksi päivää joka kuukausi. Esimerkiksi viime vuonna syyskuussa määräaikaisena aloittanut voi pitää nyt heinäkuussa 3 viikkoa palkallista lomaa.
Sinäkin tietäisit tämän, jos olisi joskus ollut määräaikaisena.