Määräaikaisella opettajalla ei oikeutta lomaan eikä toimeentuloon
Ansiosidonnaisen päätös kesäkuulta: 0 €. Syy: omavastuuaika ja kesäkuun alussa saatu lomakorvaus.
Tämä on siis hallituksen politiikan tulos. He ovat pidentäneet omavastuuaikaa ja määritelleet niin, että lomakorvaus vaikuttaa tuen suuruuteen.
Olen viimeeksi saanut palkan toukokuussa. Kesäkuussa toisiaan sain lomakorvauksen. Heinäkuussa en saa mitään tuloa. Seuraavan kerran saan elokuun alkupuolella.
Näin meitä peruskoulussa koko vuoden opettaneita kiitetään. Ei siis oikeutta lomaan eikä toimeentuloon.
Ja kunta tietenkin hyödyntää näitä määräaikaisia sopimuksia.
Enpä taida enää mennä töihin syksyllä. En ainakaan opettamaan. Alkaa olla niin vi*un sama kaikki.
Kommentit (463)
Kenellä muulla määräaikaisella on palkallinen loma? Ei ainakaan itselläni. Ihan sama tilanne kuule kaikilla muilla, ihan turhaan kitiset. Hae kesäkerho-ohjaajaksi?
Tuohan saa olla kesä- ja heinäkuun vapaalla ja sanoo "ei oikeutta lomaan"?
roikuin nuorena teollisuudessa 247 tehtaassa 11 vuotta määräaikaisena, talvella 2-4kk työtön, menin kaukoitään ja elin säästöillä ja ansiosidonnaisella.
en nyt oikein ymmärrä mikä on ap:n ongelma? Aika pienen pätkän oot työtön ja hommat jatkuu? Yleensä monen työelämä alkaa tuolla tavalla, eikai siinä mitään kummempaa ole?
Ap, oletko pätevä opettaja? Oletko siis maisteri ja auskultoinut? Epäpätevät joutaakin pois koululaitoksesta. Opettaja pitää muuttaa ammattinimikkeeksi kuten lääkäri tai pappi tai juristi eli ilman koulutusta ei asiaa alalle.
Vierailija kirjoitti:
roikuin nuorena teollisuudessa 247 tehtaassa 11 vuotta määräaikaisena, talvella 2-4kk työtön, menin kaukoitään ja elin säästöillä ja ansiosidonnaisella.
en nyt oikein ymmärrä mikä on ap:n ongelma? Aika pienen pätkän oot työtön ja hommat jatkuu? Yleensä monen työelämä alkaa tuolla tavalla, eikai siinä mitään kummempaa ole?
No onhan nuo määräaikaiset aina väärin, jos samassa paikassa on muita, joilla ei ole vuodesta toiseen määräaikaisuuksia. Tämä on siis epäoikeudenmukaista, oli ala sitten mikä tahansa.
Missä tällainen pykälä, että lomakorvaus otetaan tulona huomioon? Eikö omavastuuaika ole pitkä vain sen ensimmäisen kerran kun jää työttömäksi. Joka kesäkö uusi omavastuuaika?
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen pykälä, että lomakorvaus otetaan tulona huomioon? Eikö omavastuuaika ole pitkä vain sen ensimmäisen kerran kun jää työttömäksi. Joka kesäkö uusi omavastuuaika?
Se muuttui 1.1.2024. En tiedä mistä se löytyy täsmälleen.
t. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Lomakorvaus lasketaan aina tuloksi ja se vaikuttaa tukiin. Joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se muuttui tosiaan vuoden 2024 alussa. Sitä ennen ei näin toimittu.
Mun opettajan työ on ainakin niin uuvuttavaa, että käyn itse psykiatrin luona. Hän on ihmeissään siitä, kun noita töitä vuodesta toiseen ketjutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä muulla määräaikaisella on palkallinen loma? Ei ainakaan itselläni. Ihan sama tilanne kuule kaikilla muilla, ihan turhaan kitiset. Hae kesäkerho-ohjaajaksi?
Jatkuuko sinun työsi kesän jälkeen? Samassa paikassa? Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Mun opettajan työ on ainakin niin uuvuttavaa, että käyn itse psykiatrin luona. Hän on ihmeissään siitä, kun noita töitä vuodesta toiseen ketjutetaan.
Olen syksyllä ekaa kertaa koulussa, jossa kaikki kolme rehtoria edes on vakituisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo näin on. Välillä oli joitakin vuosia, ettei vaikuttanut tukiin. Joskus aikaisemmin taas vaikutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itselläni on koko työssäoloni ajan laskettu lomarahat ansiosidonnaisiin vaikuttaviin tuloihin, kun kausityössä lomautuksia on ollut lähes joka talvi. Ihan jo 16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sun heinäkuulta pitäisi saada normaalisti työttömyyskorvaus.
Joo mutta se maksetaan aikaisintaan elokuun alussa, koska ne haetaan jälkikäteen. Olen siis koko kesä- ja heinäkuun pelkästään sen lomakorvauksen varassa 😢
Mene töihin. Et ole mitenkään huonossa asemassa muuta kuin verrattuna opettajiin. Muut painaa ympäri vuoden. Saat kuitenkin sen lomarahan
Vierailija kirjoitti:
Opettajat pitäisi saada normaalin vuosiloma ainsäädännön piiriin, niin loppuisi tämä kikkailu. Siis 30 vuorokautta vuodessa lomaa kuten muillakin, eikä kesäkeskeytystä. Kyllä niitä töitä löytyisi vaikka oppilaat olisivat lomalla 10 viikkoa.
Mikä kikkailu? Luuletko, että opettajat tätä haluavat? Minulla on vuosityöaika nykyisin. Aiemmin tein vuosikaudet määräaikaisuuksia, koska muuta ei saanut.
No onhan se vaihtoehto. Jää työttömäksi. Saat parin vuoden päästä sen 595€. Tuntuuko paremmalta ratkaisulta?
Mä odotan ainakin, että pääsisin tästä koulumaailmasta eläkkeelle. Vielä on jäljellä muutamia vuosia. Vatsa oireilee jatkuvasti, on uniongelmia yms.
Vierailija kirjoitti:
Joo meillä työpaikalla on tuntipalkkaiset ja määräaikaiset opettajat vallan toisen luokan kansalaisia. Niitä voi katsoa vähän ylhäältä käsin sillä tavalla säälivästi.
Tuntipalkkaisen sinulla on todennäköisesti parempi tuntipalkka kuin oli kuukausipalkasta laskettuna. Jos on yhtä paljon tunteja, saatat tienata enemmän kuin uusi vakinainen. Tietenkään se ei kesällä lohduta.
Myös johtaminen on kouluissa usein pielessä. On vanhanaikaista autoritääristä johtamista, jossa myös opettajia kyykytetään. Teetetään jos jonkinlaisia töitä. On useamman kerroksen väkeä. Suositaan tuttuja/ystäviä palkkaamisissa. Raskaimmat tapaukset joillekin, joita halutaan kyykyttää.