Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jolle vanhempi sukupolvi antaa täysin utopistisia pariutumisvinkkejä

Vierailija
03.07.2025 |

Olen 24 ja juuri kukaan kavereistani tai entisistä opiskelukavereista ei edes halua seurustella. Ne jotka seurustelevat ovat kaikki tavanneet somessa tai Tinderissä.

Silti neuvotaan lavatansseja (ei näissä käy kukaan alle 50v), katua tai kauppaa (silkkaa ahdistelua), harrastuksia (paistaa tosi vahvasti läpi jos olet siellä pokailemassa), työpaikkaa (mikä 'työpaikka'? Hyvä kun saa muutaman viikon pätkissä nollatuntihommia joissa koko ajan vaihtuu porukka)

Tuntuu, että ei osata asettua toisen asemaan, vaan ekstrapoloidaan omien kokemusten kautta ja jumitutaan niihin ymmärtämättä että ajat ovat muuttuneet.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat muuttuu, ennen kuitenkin pariuduttiin ihan naimisiinkin asti, nykytekniikka ei tue sellaista toimintaa. Oisko silläkin vaikutusta  vähäiseen syntyvyyteen. 

42/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa nuoret tajuaisivat pariutua livenä. Ei mulla muuta. 

Tämä. Ja kunpa pariutumista miettivät ymmärtäisivät sen, että ilman kohtaamisia ei voi kohdata kiinnostavia ihmisiä. Eli pitäisi valita sosiaalinen harraste, jossa ihan elävinä eikä vain netin välityksellä on mukana paljon niitä kiinnostavia ihmisiä.

Paritanssia suositellaan miehille siksi, että tansseissa ja kursseilla on miehistä pulaa ja lajia harrastava on koko tanssimisen ajan lähikosketuksissa naisen kanssa eli käsi kädessä ja käsi selässä.

M60+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista, jos nuoren mielestä vain digitaalinen tutustuminen on hyväksyttävää. Itsepähän olette tienne valinneet.

Vierailija
44/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 24-vuotiaat ole vielä aika nuoria pariutumista ajatellen. Mikä kiire? N60

Vierailija
45/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lavatansseissa käy kyllä paljonkin alle 50 vuotiaita. Ihan viikko sitten käväisin arkena päivätansseissa, jotka etenkin mielletään vain eläkeläisten puuhaksi, sielläkin oli neljän alta parikymppisen tytön porukka ja ainakin yksi mielestäni tuohon ryhmään kuulumaton saman ikäinen neiti.

Viikonloppuiltoina nuorten osuus on tietysti paljon isompi.

Vierailija
46/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa nuoret tajuaisivat pariutua livenä. Ei mulla muuta. 

Tämä. Ja kunpa pariutumista miettivät ymmärtäisivät sen, että ilman kohtaamisia ei voi kohdata kiinnostavia ihmisiä. Eli pitäisi valita sosiaalinen harraste, jossa ihan elävinä eikä vain netin välityksellä on mukana paljon niitä kiinnostavia ihmisiä.

Paritanssia suositellaan miehille siksi, että tansseissa ja kursseilla on miehistä pulaa ja lajia harrastava on koko tanssimisen ajan lähikosketuksissa naisen kanssa eli käsi kädessä ja käsi selässä.

Ei millään pahalla, mutta sulla on lievä pakkomielle tosta tanssimisesta

Vierailija
47/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap maitolaiturilla käynyt? 

Vierailija
48/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehhh... Tuossa iässä oli ennen lapsiluku jo täynnä normaaleilla ihmisillä. Ja nykyään on se kiire, että kun ikää alkaa olla 40v tienoilla, niin perheen perustaminen on helpommin sanottu kuin tehty. Myös miehillä. 

Vierailija
49/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehhh... Tuossa iässä oli ennen lapsiluku jo täynnä normaaleilla ihmisillä. Ja nykyään on se kiire, että kun ikää alkaa olla 40v tienoilla, niin perheen perustaminen on helpommin sanottu kuin tehty. Myös miehillä. 

Kyllä se perheen perustaminen tehdään osalle mahdottomaksi viimeistään tarhassa. Tai päiväkodissa. Ellei sitten satu syntymään jonkun geenipoikkeaman tai vaurion kanssa, joka estää lasten saamisen.

Vierailija
50/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen 24 ja juuri kukaan kavereistani tai entisistä opiskelukavereista ei edes halua seurustella. Ne jotka seurustelevat ovat kaikki tavanneet somessa tai Tinderissä"

Nykyäänkin suurin osa nuorista aloittaa pitkän parisuhteen peruskoulussa, koulukaverin/luokkakaverin kanssa.

Vierailija
51/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alle 30-vuotias työkaveri, joka käy miehensä kanssa ahkerasti lavatansseissa. En tiedä, missä ovat tavanneet, mutta ainakin tuon perusteella sanoisin, että myös nuoria näkyy lavatansseissa.

Vierailija
52/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykynuoret on lähes kaikissa elämän alueissa kädettömiä, valittavat ainoastaan että ennen tää ja tää asia on ollut paremmin?

Kuitenkin Jutia lainatakseni "nukutaan ja mennään eteenpäin " kokoajan

Vierailija
53/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että jopa ikäiseni viisikymppiset kyselevät vimmatusti joko lapseni vihdoin 22-vuotiaana seurustelee. Ja heidän omat kuulumisensa koskevat yhä nuorempien lastensa seurustelusuhteita. Ikään kuin olisi joku tärkeäkin kunnia-asia että lapsi "pärjää" parisuhdemarkkinoilla. Huoli nousee heti, jos näyttää ettei sellainen kiinnosta.

Vanhemmalta kansalta sen vielä ymmärrän, kun kyse on valitettavasti ollut pärjäämisestä. Mutta annetaan nyt ihmisten olla ja päättää suhteistaan ihan itse.

Vierailija
54/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa pariutumista toivovat parantaisivat yksinkertaisesti sosiaalisia suhteitaan muihin ihmisiin - tutustuisivat sekä omanikäisiin naisiin että miehiin enemmän, viettäisivät aikaa toisten kanssa livenä enemmän. Usein kestävimmät parisuhteet löytyvät sosiaalisen verkoston kautta - joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun, ja sitten yhteisissä illanistujaisissa tavataan jne. Lisäksi usein esim. yhteinen ystäväpiiri on tapailun alkuvaiheessa ns. laadun ja turvallisuuden tae.

Vierailija
55/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat sukupolvet ovat ehkä pihalla nykyajan deittailusta mutta kyllä nuoretkin tuntuvat olevan todella pahasti pihalla myös itse. On nieleistu sellaisenaan se netin influenssereiden antama kuva jossa miehen ja naisen pitää olla täydellinen ja jokainen pienikin yksityiskohta ensin kunnossa ja sitten ehkä voi varovaisesti aloittaa deittailua. Ei tutustuta muihin, ei uskalleta tehdä mitään eikä oteta pienintäkään riskiä missään. Ei sillä tavalla mitään kyllä tapahdukaan.

Jos katson niitä tuntemiani nuoria jotka ovat pariutuneet niin heitä yhdistää kyllä juuri se että on hyväksytty se että se kumppani löytyy sattumalta eikä etsimällä ja se toinen on se mikä on. On tavattu koulussa tai opiskeluissa, yhteisten kavereiden kautta tai vaikka festareilla. Siis siellä missä on muita ihmisiä. Yksi ainoa on tavannut tinderissä ja ihmettelee itsekin miten sieltä löytyi joku.

Ja toinen yhdistävä tekijä on tosiaan se että ei ole vaadittu täydellisyyttä. Ei tarvitse olla valmiina omakotitaloja tai hienoja ammatteja. On tavattu opiskelijoina, pätkätöissä tai kun on mietitty että mitä halutaan. Yhdessä sitten katsotaan että mihin elämä vie ja mitä tapahtuu.

Vierailija
56/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lavatansseissa käy nuortakin väkeä. Erityisesti silloin, kun soittamassa on Komiat -niminen yhtye. Komioiden keikoilla käyviä nuoria naisia ei varmaan hirveästi haittaisi vaikka siellä olisi nuoria komeita miehiä muuallakin kuin esiintymislavalla.

Komioiden keikalla naiset heittelevät viestejä ja ’’pikkuhousuja’’ soittajille, ei ne muista välitä.

Vierailija
57/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa yli 40-vuotiaiden juttuja vakavasti paitsi jos tämä on työelämässä niin voi puhua omasta työstään järkeviä. 

Sinänsä ehkä voisi tarkistaa myös omia käsityksiään ihmisten iästä eikä niputtaa kaikkia samaan muottiin. Olen 57v. ja olen nettideittaillut jo 1990-luvun lopussa. Olen toista kertaa naimissa ja molemmat vaimot on löytyneet netistä. Tosin tämä on aikaa ennen Tinderiä, mutta silti.

Vierailija
58/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on naispainotteinen harrastus, piirustus ja puolisoni sukeltaa.

Piirustusporukka on pitkälti vakio ja itse olen parittanut 3 puolisoni sukeltajatuttua viim 10 v aikana.

Kukaan tuskin olisi ilman meitä tavanneet ja lapsia on nyt syntynyt 5.

Kaikki ovat kutsuneet meidät häihin ja asia on tuotu siellä esille

Vierailija
59/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ota huomioon että osalla neuvojen antajista edes internetiä ei ollut vielä olemassa omassa elämässä. kehitys on ollut niin massiivinen harppaus lyhyessä ajassa ettei monen kivikautiset aivot pysy perässä vaan roikutaan mentaalisesti kirjepalstoilla, pubeissa ja lavatansseissa

keskittykää omiin juttuihin omilla ehdoilla ja antakaa neuvojen mennä toisesta korvasta ulos. digikanavat ovat nuorilla se yleisin vaihtoehto

-kehäraakki vm. 1968

Niinkuin kirjeet, tanssit, discot tai pubit olisivat jotenkin alkeellisia tapoja tehdä tuttavuutta 😳

Ei, kyllä nuo ovat satakertaa sivistyneempiä kuin deittipalstapisteyttäminen tai vauhkoilu jonkun hymystä kaupassa. Ollaan viikko hysteerisiä kun taas joku ahdisteli inhottavasti vaikka tervehtimällä.

Vierailija
60/182 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa yli 40-vuotiaiden juttuja vakavasti paitsi jos tämä on työelämässä niin voi puhua omasta työstään järkeviä. 

Sinänsä ehkä voisi tarkistaa myös omia käsityksiään ihmisten iästä eikä niputtaa kaikkia samaan muottiin. Olen 57v. ja olen nettideittaillut jo 1990-luvun lopussa. Olen toista kertaa naimissa ja molemmat vaimot on löytyneet netistä. Tosin tämä on aikaa ennen Tinderiä, mutta silti.

Täällä myös viisikymppinen ja löysin kumppanin n 25 v sitten netistä. 

Lavatansseissa olen käynyt elämässäni kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan