Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko polttopuut maksaa vai teettekö itse?

Vierailija
03.07.2025 |

Just ostettiin "kesäalesta" koivuklapeja 100e heittokuutiolta. Tuliko tehtyä tyhmyys? Paljonko teillä päin maksaa vai teettekö itse?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain naapurilta 10 kiloa sahanpurusta puristettuja puubrikettejä. Hurjaa tavaraa. Palavat pitkään ja lämmittävät kovasti. 

Vierailija
102/121 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45€ kiintokuutio kuivaa koivua. Pihaan tuotuna.

Maalla varmaan. Täällä Jyväskylässä koivusta halvin 75 e heittomotti + 25 euroa tuonti, kallein 105 e + 50 e tuonti. Hinnat ampaisi kattoon Ukrainan sodan takia, niin kuin sähkökin ja polttoöljy, mutta eivät ole laskeneet, vaikka sähkön ja öljyn hinta on. Miksi, osaisiko joku minua fiksumpi selittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubbilta kannattaa ostaa enemmin kuin itse väsätä. On se moskaista hommaakin.

Vierailija
104/121 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunpungin hakkuutyömaalta pyyysin ja sain luvan kerätä oksia ja latvuksia jne. Kävin kesän mittaan viisi täyttä peräkärryllistä, nyt on about 9 m3 klapia kuivumassa. Ensi kesänä ja syksynä riittää poltettavaa, kunhan vuoden kuivuvat.

Vierailija
105/121 |
12.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla varmaan. Täällä Jyväskylässä koivusta halvin 75 e heittomotti + 25 euroa tuonti, kallein 105 e + 50 e tuonti. Hinnat ampaisi kattoon Ukrainan sodan takia, niin kuin sähkökin ja polttoöljy, mutta eivät ole laskeneet, vaikka sähkön ja öljyn hinta on. Miksi, osaisiko joku minua fiksumpi selittää?

Tee ite ja mieti sitten, miksi joku ei halua lahjoittaa sinulle puuta vaan haluaa vaivanpalkkaa

Vierailija
106/121 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään itse omat polttopuut kotiin ja mökille.. Laskin, että pinokuution hinnaksi tulee n. 60€, eli ei kovin kannattavaa touhua sellaisenaan, mutta kun mökin alueita pitää kuitenkin pitää siistinä, niin siinähän nuo sitten tulee sivutuotteena.

Vierailija
107/121 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö keskimäärin 6 snt / kWh ja yhdellä kilowattitunnillä sähköä pumppaa taloon lämpöä 4 - 5 kWh.

Eipä kannata puulla savustaa lähitienoota.

Vierailija
108/121 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse polttopuuni, noin 10 pinokuutiota vuodessa.

Vierailija
109/121 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee ap:hen, niin hyvä aloitus

Vierailija
110/121 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkitontilta kaadan puuta eli mäntyä ja koivua vuosittain sen verran, että siitä tulee noin 2,5 pinokuutiometriä. Puun käytän vakituisessa asunnossa ja mökillä. Olen laskeskellut, että tuntipalkoille ei pääse.

Tuon puumäärän kaato, karsiminen, pätkiminen, haloiksi teko ja ulkopinoon kasaaminen vie noin 40 tuntia. Siirto talveksi mökin puuvajaan jokunen tunti. Pakkaus ja kuljetus kotiin seuraavana vuonna auton tavarasäiliössä puoli kuutiota kerrallaan. Matka kestää kolme varttia ja lisänä kotona pinoaminen puuvajaan. Kaikki yhteensä noin 50 tuntia eli 20 tuntia per kuutio.

Nykyisillä klapinhinnoilla tuntipalkoilla palkaksi jää muutama euro. Vastapainona mökkitontin pysyminen siistinä ja kunnon ylläpito. Kuluiksi tietysti vielä päivä kerrallaan tehtäviin puutöihin ajo mökille edestakaisin puolitoista tuntia, koska varsinaisen mökkikauden eli kesän omistan laiskottelulle.

Vierailija
111/121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö keskimäärin 6 snt / kWh ja yhdellä kilowattitunnillä sähköä pumppaa taloon lämpöä 4 - 5 kWh.

Eli tarkoitatko että sähkö halvempi lämmitys muoto kuin puu?

Vierailija
112/121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 12 kuutiota koivua pinoon omista puista. Bensat sahaan maksoi jonkun kympin.

Vierailija
113/121 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain naapurilta 10 kiloa sahanpurusta puristettuja puubrikettejä. Hurjaa tavaraa. Palavat pitkään ja lämmittävät kovasti. 

Mullakin on hyvä kokemus briketeistä. Palaa puhtaasti eikä nokea. 

Niitä on erilaisia, kaikki eivät niin edullisia. Muistaakseni omat briketit oli virolaisia, Puuilosta aikoinaan ostin. 

Vierailija
114/121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan tietysti

PuuPää

Vierailija
115/121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tarkoitatko että sähkö halvempi lämmitys muoto kuin puu?

Ei ole. Joku puunpolton vastustaja oli poistattanut laskelmani todellisista sähkölämmityksen kuluista, kun pörssisähkösopimus. 

Talviaikaan sähköllä tuotettu lämpö maksaa 20-30 c/kWh.

Vierailija
116/121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen kuution peräkärrykuorman veroton hinta olis ollut neljäsataa jos olisin rahalla maksanut mutta tein klapiukolle pikku remonttia pari lyhyttä päivää ja hain ja kippasin itse klapit mökille traktorin kanssa.

Vierailija
117/121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin puun arvostus energianlähteenä on mukavasti kasvanut, vaikka sähköt katkeaa niin puun kanssa lämpöä riittää. On omaakin kokemusta parista syysmyrskystä. Ja metsäyhtiötkin keräävät talteen kaiken mahdollisen hakkuilta energiaksi. Puuta ei enää voi kerätä hakkuilta niinkuin ennen omaan käyttöön tai myyntiin. Eikä puun hintaan juuri vaikuta öljyn tai sähkön maailmanmarkkinahinnat eikä varsinkaan pörssit jotka ovat pilanneet sähkön hinnat ja niiden vakauden. Tämä on omaa päätelmää, en käytä ns. tekoälyä.

Vierailija
118/121 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli 2000kpl koivun taimia 60snt/kpl.  Niistä saa helposti kasvatettua 2000 kuutioita koivua.

No ei ne taimet 60 senttiä per kpl maksa etkä niistä tule todellakaan mitään 2000 kiintokuutiota puuta tule saamaan. 400-500 on lähempänä todellisuutta.

Yhdestä noin 30- 40 sentin tyvimittaisesta koivusta niinkuin kuusesta ja männystäkin saa taatusti yli kuution polttopuuta kun siitä saa sen kuution sahatavaraakin ja puolet menee hukkaan. Lisäksi oksat. Se vaan että muutama taimi ei menesty ja odotella pitää muutama kymmenen vuotta. 

Vierailija
119/121 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ostopuilla enään kannata lämmittää, paitsi fiilistelymielessä, puunmyyjät nostivat koronakriisin jälkeen hintoja siihen tahtiin että minä ainakin lopetin puunoston, pörssisähköllä mennään.

Vierailija
120/121 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

300€ ne maksaa. Usko jo!

Ketju on lukittu.