Paljonko polttopuut maksaa vai teettekö itse?
Just ostettiin "kesäalesta" koivuklapeja 100e heittokuutiolta. Tuliko tehtyä tyhmyys? Paljonko teillä päin maksaa vai teettekö itse?
Kommentit (107)
Maksavat sen verran, ettei niitä ilkeä enää polttaa.
45e rankakuutio, itse jalostan liiteriin. Menekki on jotain 40 kuution luokkaa vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin aikoinaan häälahjaksi pieni pala metsää, polttopuumetsää. Käytiin yli 10 v metsätöissä ja paluupostina tuli vuoden puut.
Pari v sitten eno, joka häälahjan antoi, ilmoitti myy talon, pellon ja metsät. Tehtiin meidän metsän kohdalla avohakkuun ja uudelleen istutus jne. Puut sitten aikoinaan haloiksi ja heillä on 5 isoa puuliiteriä pihalla, täynnä puuta. Veikkaan kestää siihen asti, kun päästään eläkkeelle ja sitten me muutetaankin omakotitaloin.
Miten te kuivaatte puut ennen kuin heitätte ne liiteriin?
polttopuut kanattaa tehdä keväällä koska kasassa kuivavat nopsaa auringossa ..ja sitten on näitä isoja kuution verkkosäkkejä .hyvä viritellä joku pressu katoksi.
Mökki ja talo; 65 ja 55 euroa on viime vuonna maksettu per heittokuutio, naapurit myy. Aika harvoin tarvinnut ostaa, koska tontteja on kaksi ja molemmilla kokoa on sen verran että muutama koivu aina mieheltä omastakin takaa kaatuu, mutta miehellä oli viime vuonna terveysongelmaa päästä kaatamaan, niin ostettiin kummassakin päässä muutama kuutio tätä vuotta varten. Minä hoidin liiteriin pinoon lappamiset. Siellähän ne talven yli kuivaa, ilmankierron pitää olla hyvä.
Syksyisen myrskyn jäljiltä täälläpäin oli vaikka kuinka paljon puutaa otettavaksi metsistä. Moto jätti pitkiä tyviä ja kaikenlaisia taimia kone vain runnoi maahan. Luulen, jos kysyisi, niin metsänomistajat antaisivat ilmaiseksi.
Itse olen kerännyt polttopuut metsästä. Itse tehdenkään ei saa polttopuita ilmaiseksi, vaan pitää olla ensinnäkin saha ja turvavarusteet: housut ja saappaat, käsineet ja kypärä, ja myös kuljetus ja huolto. Klapikonekin maksaa.
Han metsästä ko vuja joka vuosi ja teen polttopuiksi n. 60 mottia. Puolet myyn "kädettömille", 70€/ motti.
Klapi-kauppiaat ilmoittavat hinnat todella huonosti sekä erilaisia kokoja on monta.
Jos paikallisessa naamakirjaryhmässä kysyy hintoja niin vastaus on aina: laita yv.
Teen itse omista, mutta laskin että hinnaksi tulee silti n. 50€/heittokuutio jos laskee omalle työlle edes minimipalkan edestä arvoa.
Puut tosin on lähinnä kesämökin alueiden ylläpidon sivutuote, eli jotain niille olisi kuitenkin tehtävä.. miksei siis polttopuita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin aikoinaan häälahjaksi pieni pala metsää, polttopuumetsää. Käytiin yli 10 v metsätöissä ja paluupostina tuli vuoden puut.
Pari v sitten eno, joka häälahjan antoi, ilmoitti myy talon, pellon ja metsät. Tehtiin meidän metsän kohdalla avohakkuun ja uudelleen istutus jne. Puut sitten aikoinaan haloiksi ja heillä on 5 isoa puuliiteriä pihalla, täynnä puuta. Veikkaan kestää siihen asti, kun päästään eläkkeelle ja sitten me muutetaankin omakotitaloin.
Miten te kuivaatte puut ennen kuin heitätte ne liiteriin?
Liiterissä on niin harvat seinät, että kuivuvat siellä. Sama kuin heinäladoissa.
Ei heiniäkään märkänä latoon viedä.
Osittain voivat olla kosteita ,siksi niihin laitetaan heinäsuolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45€ kiintokuutio kuivaa koivua. Pihaan tuotuna.
Tuohon hintaan olettaisi että olisi liiteriin pinottuna.
Ja vielä höylättyä ja hiottua puuta ettei tule tikkuja sormiin.
Hintojen ilmoittamisessa olisi toivomisenvaraa, aika villit on markkinat.
halvemmaksi tulee kun lämmittää ilp:llä ja pörssisähkö.
Montako takallista tuollaisesta kuutiosta klapeja polttaa? Olen muuttamassa ok-taloon syksyllä enkä ole koskaan aiemmin ollut tekemisissä takkojen ja puiden kanssa.
Välillä hintavertailu on hankalaa. Motti, kuutio, heittokuutio, traktorin peräkärryllinen.
Kun löydät hyvän toimittajan niin saat puut pihalle kuivina ja aurinkoisena päivänä.
Ette mitään tiedä. Kyllähän muuten vietiin. Meillä näet oli latokuivuri silloin entisaikaan. Nykyään navetta palvelee enää vain muutamaa hämähäkkiä ja paria hiirtä. Ei tarvetta heinille. Tuskin kuivurikaan enää toimisi?