Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko polttopuut maksaa vai teettekö itse?

Vierailija
03.07.2025 |

Just ostettiin "kesäalesta" koivuklapeja 100e heittokuutiolta. Tuliko tehtyä tyhmyys? Paljonko teillä päin maksaa vai teettekö itse?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreena ostettu, valmiiksi pilkottu koivuklapi maksaa 65 euroa/heittokuutio, pihaan tuotuna. Pitää itse kuivattaa ja pinota.

Kuiva, käyttövalmis koivuklapi maksaa 75 euroa/heittokuutio. Pihaan tuotuna. Itse pinotaan tämäkin.

Näihin ei lisätä erikseen mitään rahti- tai toimituskuluja.

Omassa pihassa olisi yksi koivu, joka pitäisi kaataa ja pilkkoa polttopuiksi, mutta tarvittaisi saha.

Vierailija
62/107 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tl;dr

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takka ei ole suuri, vaan sen joutuu talvella pakkasilla joka päivä lämmittämään. On siinä touhua ja tuhkat vielä vietävä pois. Monta pesällistä poltan kerrallaan jos ihan pääsee jäähtymään.

Pihalla on korkeita puupinoja lavoje päälle laitettu, ovat jo kovin vanhoja, mutta sitä mukaa poltan kun tarve vaatii.

Vierailija
64/107 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takka ei ole suuri, vaan sen joutuu talvella pakkasilla joka päivä lämmittämään. On siinä touhua ja tuhkat vielä vietävä pois. Monta pesällistä poltan kerrallaan jos ihan pääsee jäähtymään.

Pihalla on korkeita puupinoja lavoje päälle laitettu, ovat jo kovin vanhoja, mutta sitä mukaa poltan kun tarve vaatii.

En ole koskaan ostanut puita, lavoittain on rakennuksilta toimitettu puita, jotka muuten olisivat joutuneet roskiin ja kuljettaja olisi vielä siitä maksanut, lähestulkoon kahvirahat on riittäneet kuljettajalle,

Vierailija
65/107 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreena ostettu, valmiiksi pilkottu koivuklapi maksaa 65 euroa/heittokuutio, pihaan tuotuna. Pitää itse kuivattaa ja pinota.

Kuiva, käyttövalmis koivuklapi maksaa 75 euroa/heittokuutio. Pihaan tuotuna. Itse pinotaan tämäkin.

Näihin ei lisätä erikseen mitään rahti- tai toimituskuluja.

Omassa pihassa olisi yksi koivu, joka pitäisi kaataa ja pilkkoa polttopuiksi, mutta tarvittaisi saha.

Kauanko talvella kestää polttaa? Onko asunto iso?

Vierailija
66/107 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on, mutta se ei järjestäydy itsestään.

Vierailija
67/107 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kipale?

Vierailija
68/107 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
69/107 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Vierailija
70/107 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatiin aikoinaan häälahjaksi pieni pala metsää, polttopuumetsää. Käytiin yli 10 v metsätöissä ja paluupostina tuli vuoden puut.

Pari v sitten eno, joka häälahjan antoi, ilmoitti myy talon, pellon ja metsät. Tehtiin meidän metsän kohdalla avohakkuun ja uudelleen istutus jne. Puut sitten aikoinaan haloiksi ja heillä on 5 isoa puuliiteriä pihalla, täynnä puuta. Veikkaan kestää siihen asti, kun päästään eläkkeelle ja sitten me muutetaankin omakotitaloin.

Miten te kuivaatte puut ennen kuin heitätte ne liiteriin?

Halkopinossa halot kuivuu ihan kuivaamatta.

Vierailija
71/107 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse omasta metsästä. Onhan se valmis kallista näinä aikoina.

Kesällä kannattaa ostaa niin varautuu jo tulevaan talveen kun kaikki ydinvoimalat menee jostain syystä aina samaan aikaan huoltoon (jotta sähköyhtiöt tekee hilloa).

Mikähän sellainen voimalaitos on joka tekee rahaa tuottamatta sähköä?

Vierailija
72/107 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan kaverilta ilmaiseksi puut. Tai on ne tavallaan maksettu, kun on vähän kuin vaihtotyö.

Vierailija
73/107 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takkapuuta kyselen rakennuksilta. Itse sahataan, on onnistunut tähän saakka. On siinä ramppaaminen ja tekeminen, mutta mikä parempaa kesähommaa. 90 neliötä.

Talvella takkaa pitää lämmittää joka päivä, ettei pääse ihan kylmäksi.

Yhdellä kuutiolla kuivaa puuta, kauanko niillä lämmittää talvella ja millaisista tiloista on kyse?

Vierailija
74/107 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko siellä  takassa aina polttaa koivua, muutkin puulajit tuottavat lämpöä. Itse lisään käpyjä takkaan puun polton lisäksi.

Vierailija
75/107 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatiin aikoinaan häälahjaksi pieni pala metsää, polttopuumetsää. Käytiin yli 10 v metsätöissä ja paluupostina tuli vuoden puut.

Pari v sitten eno, joka häälahjan antoi, ilmoitti myy talon, pellon ja metsät. Tehtiin meidän metsän kohdalla avohakkuun ja uudelleen istutus jne. Puut sitten aikoinaan haloiksi ja heillä on 5 isoa puuliiteriä pihalla, täynnä puuta. Veikkaan kestää siihen asti, kun päästään eläkkeelle ja sitten me muutetaankin omakotitaloin.

Miten te kuivaatte puut ennen kuin heitätte ne liiteriin?

Kyllähän puu kuivuu hyvin myös liiterissä pinottuna. Harva liiteri on niin tiivis että ei kuivu.

Kuivuu kyllä kun on harva liiteri, kun puut vaan on pinta kuivia.  Tiiviissä ei kuivu, monella umpinainen yhdellä ovella, ei läpivetoa niin ei varmasti kuivu.

Vierailija
76/107 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse omasta metsästä. Onhan se valmis kallista näinä aikoina.

Kesällä kannattaa ostaa niin varautuu jo tulevaan talveen kun kaikki ydinvoimalat menee jostain syystä aina samaan aikaan huoltoon (jotta sähköyhtiöt tekee hilloa).

Mikähän sellainen voimalaitos on joka tekee rahaa tuottamatta sähköä?

Voimalaitoksilla ei ole monta omistajaa.  Aina joku mylly jauhaa sitä kallista sähköä kun toista huolletaan.

Vierailija
77/107 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ups.

Vierailija
78/107 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään eroa, ostatko vai teetkö itse. Saat sillä pinollasi myydessä yhtä paljon mitä joudut puista maksamaan. Oma valinta poltatko pinosi vai myytkö sen.

Vierailija
79/107 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

300€ maksoi.

Vierailija
80/107 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökillä kuluu 3-4 pinokuutiota vuodessa. Kaadan, katkon, pilkon ja pinoan. Ihan hyvää mökkiliikuntaa. Isompien puiden turvallinen kaataminen ja muukin moottorisahan käyttö vaatii kokemusta ja/tai koulutusta. Ihan kokemattomalle en suosittele. Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä viemään valmista klapia saarimökille.

Polttopuun olisi hyvä antaa kuivua yhden kesän yli. Eli tänäänkin tein kesän 2027 saunapuita.