Paljonko polttopuut maksaa vai teettekö itse?
Just ostettiin "kesäalesta" koivuklapeja 100e heittokuutiolta. Tuliko tehtyä tyhmyys? Paljonko teillä päin maksaa vai teettekö itse?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse omasta metsästä. Onhan se valmis kallista näinä aikoina.
Kesällä kannattaa ostaa niin varautuu jo tulevaan talveen kun kaikki ydinvoimalat menee jostain syystä aina samaan aikaan huoltoon (jotta sähköyhtiöt tekee hilloa).
Eivät ne mene samaan aikaan huoltoon, jo siksi, että sama porukka niitä pitkälti huoltaa.
Hakkaan halot halki kirveellä.
Sellaista isoa Fiskarsia heiluttelen. Taitavasti liikutellen. Välillä voimalla survoen, välillä pienin napauksin, kunnes lopulta halkeaa ja tulee oikein hyvä olo!
Vierailija kirjoitti:
Hakkaan halot halki kirveellä.
Sellaista isoa Fiskarsia heiluttelen. Taitavasti liikutellen. Välillä voimalla survoen, välillä pienin napauksin, kunnes lopulta halkeaa ja tulee oikein hyvä olo!
Tuletko heiluttamaan isoa kirvestäsi meidänkin mökille? Olis tarvetta,
Huomaa että joku pikkupoika ilman elämänkokemusta siellä taas kirjoittelemassa. Jos olisit edes kerran elämässä käynyt ns. breakdownin läpi niin olisi jotain empatiaa.
Kyllä polttopuut maksaa vaikka ne tekisi itse. Polttoainetta kuluu ja monta muutakin piilokulua on.
Eihän se vaikuta mitään hintaan, että kuka ne puut on tehnyt. Se on oma valintasi poltatko ne puusi vai myytkö sen pinosi.
Valitettavasti klapien hinnat on kohonneet niin korkeiksi et hankin ilmalämpöpumpun.
Ostin kuivaa koivuklapia 60€/heittomotti.
Aiemmin olin kaatanut, oksinut, pilkkonut, klapittanut yhden isohkon koivun, myrskykonkelon. Totesin, että en siihen rahaan tekisi tuota hommaa, vaikka itse puuaines on ilmainen. Toki minulta puuttuu rutiini hommaan, enkä omista edes klapikonetta, vain moottorisahan.
Nyt on hyvää polttopuuta 3-5 vuodeksi, riippuen siitä, miten usein lämmitän saunaa. Å
Aikoinaan tehty iso puuliiteri ja rako laudoitus.Voi hyvin sitten tuoreena nakella sisään ja pari ovet molemmissa päissä mitä käyttää vuorollaan ja käyntiovet.
Teen itse. Mökillä jouduttiin kaatamaan puita, jotka oli olleet liian pitkään kaatamatta.
Viime talvena 12 runkoa nurin, jotka metsuri sahasi pölkyiksi. Tähän mennessä olen halkonut niitä kirveellä 9m3 edestä ja urakka jatkuu aina kun ehtii.
Ensi keväänä on kuivaa kalikkaa poiskuljetettavaksi mökiltä> kotio ja monen vuoden tarpeisiin, koska 2-3 kuutiota menee vuodessa.
Hienoa. Mutta.
Nyt on ollut niin paahteinen kesä, että olen eri mieltä tuosta kesän 27 saunapuista. Kaadoimme helmi-maaliskuussa runkoja, ne pätkittiin pölleiksi ja halkaistiin puoliksi tai neljään osaan toukokuussa, kun aika ei riittänyt tehdä loppuun asti.
Nyt olen kesän mittaan siitä eteenpäin tehnyt klapiksi. Osa on jo nyt niin kuivaa, että voisi samantien polttaa. Eilen viskasin satsin varastoon ja kyllä niitä aletaan polttamaan viimeistään ensi kesänä, mutta luultavasti jo tänä syksynä, koska aurinko ja tuuli on tehnyt tekosensa.