Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko polttopuut maksaa vai teettekö itse?

Vierailija
03.07.2025 |

Just ostettiin "kesäalesta" koivuklapeja 100e heittokuutiolta. Tuliko tehtyä tyhmyys? Paljonko teillä päin maksaa vai teettekö itse?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesämökillä kuluu 3-4 pinokuutiota vuodessa. Kaadan, katkon, pilkon ja pinoan. Ihan hyvää mökkiliikuntaa. Isompien puiden turvallinen kaataminen ja muukin moottorisahan käyttö vaatii kokemusta ja/tai koulutusta. Ihan kokemattomalle en suosittele. Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä viemään valmista klapia saarimökille.

Polttopuun olisi hyvä antaa kuivua yhden kesän yli. Eli tänäänkin tein kesän 2027 saunapuita.

Hienoa. Mutta.

Nyt on ollut niin paahteinen kesä, että olen eri mieltä tuosta kesän 27 saunapuista. Kaadoimme helmi-maaliskuussa runkoja, ne pätkittiin pölleiksi ja halkaistiin puoliksi tai neljään osaan toukokuussa, kun aika ei riittänyt tehdä loppuun asti.

Nyt olen kesän mittaan siitä eteenpäin tehnyt klapiksi. Osa on jo nyt niin kuivaa, että voisi samantien polttaa. Eilen viskasin satsin varastoon ja kyllä niitä aletaan polttamaan viimeistään ensi kesänä, mutta luultavasti jo tänä syksynä, koska aurinko ja tuuli on tehnyt tekosensa.

Vierailija
82/107 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse omasta metsästä. Onhan se valmis kallista näinä aikoina.

Kesällä kannattaa ostaa niin varautuu jo tulevaan talveen kun kaikki ydinvoimalat menee jostain syystä aina samaan aikaan huoltoon (jotta sähköyhtiöt tekee hilloa).

Eivät ne mene samaan aikaan huoltoon, jo siksi, että sama porukka niitä pitkälti huoltaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaan halot halki kirveellä.

Sellaista isoa Fiskarsia heiluttelen. Taitavasti liikutellen. Välillä voimalla survoen, välillä pienin napauksin, kunnes lopulta halkeaa ja tulee oikein hyvä olo!

Vierailija
84/107 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakkaan halot halki kirveellä.

Sellaista isoa Fiskarsia heiluttelen. Taitavasti liikutellen. Välillä voimalla survoen, välillä pienin napauksin, kunnes lopulta halkeaa ja tulee oikein hyvä olo!

Tuletko heiluttamaan isoa kirvestäsi meidänkin mökille? Olis tarvetta,

Vierailija
85/107 |
02.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi elämässä on muitakin asioita kuin netti.

Vierailija
86/107 |
03.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että joku pikkupoika ilman elämänkokemusta siellä taas kirjoittelemassa. Jos olisit edes kerran elämässä käynyt ns. breakdownin läpi niin olisi jotain empatiaa.

Vierailija
87/107 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mikä on parasta elämässä? Se on yllätys!

Vierailija
88/107 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla noin alhanen itsevarmuus ettet osaa pitää päätäs

Vierailija
89/107 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D ai sensuuri

Vierailija
90/107 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Helsingin keskellä kulkee juna?

Vierailija
91/107 |
06.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten juu, en suosittele.

Vierailija
92/107 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyy äär cörrect. Wee äär veri sÖrry

Vierailija
93/107 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitähän tulee!

Vierailija
94/107 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä polttopuut maksaa vaikka ne tekisi itse. Polttoainetta kuluu ja monta muutakin piilokulua on.

Vierailija
95/107 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se vaikuta mitään hintaan, että kuka ne puut on tehnyt. Se on oma valintasi poltatko ne puusi vai myytkö sen pinosi.

Vierailija
96/107 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti klapien hinnat on kohonneet niin korkeiksi et hankin ilmalämpöpumpun.

Vierailija
97/107 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekalainen 35 cm klapi 65 euroa heittomotti rahteineen

Vierailija
98/107 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kuivaa koivuklapia 60€/heittomotti.

Aiemmin olin kaatanut, oksinut, pilkkonut, klapittanut yhden isohkon koivun, myrskykonkelon. Totesin, että en siihen rahaan tekisi tuota hommaa, vaikka itse puuaines on ilmainen. Toki minulta puuttuu rutiini hommaan, enkä omista edes klapikonetta, vain moottorisahan.

Nyt on hyvää polttopuuta 3-5 vuodeksi, riippuen siitä, miten usein lämmitän saunaa. Å

Vierailija
99/107 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tehty iso puuliiteri ja rako laudoitus.Voi hyvin sitten tuoreena nakella sisään ja pari ovet molemmissa päissä mitä käyttää vuorollaan ja käyntiovet.

Vierailija
100/107 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Mökillä jouduttiin kaatamaan puita, jotka oli olleet liian pitkään kaatamatta.

Viime talvena 12 runkoa nurin, jotka metsuri sahasi pölkyiksi. Tähän mennessä olen halkonut niitä kirveellä 9m3 edestä ja urakka jatkuu aina kun ehtii.

Ensi keväänä on kuivaa kalikkaa poiskuljetettavaksi mökiltä> kotio ja monen vuoden tarpeisiin, koska 2-3 kuutiota menee vuodessa.