Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla lempimukia, mistä pitää saada aina aamulla juotua ensimmäiset kahvit/teet? Minkälainen muki?

Vierailija
03.07.2025 |

Ja mikään muu muki ei kelpaa. 

Mulla on tämmöinen: 

https://flyingtiger.com/fi-fi/products/mug-330-ml-3033617

Aikoinaan Tigeristä ostettu. Mistään muusta mukista aamukahvi ei maistu yhtä hyvältä.

Toki jos kyseinen muki on likaisena, voin häthätää juoda aamukahvit jostain muustakin mukista, mutta aina ehdottomasti ensin tämä muki. 🥰

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomonosovin teekuppi.

Vierailija
42/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jännä, että mukin/kupin väri voi vaikuttaa siihen, miltä kahvi kullekin maistuu.

Mun mielestä kahvi maistuu mustasta mukista paremmalta, ja mun isä taas ei jois kahvia muusta kuin valkoisesta mukista. 😁 Ap

Mulle läpinäkyvä, haluan aina katsella kun latte tai macchiato liikkuu lasissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jännä, että mukin/kupin väri voi vaikuttaa siihen, miltä kahvi kullekin maistuu.

Mun mielestä kahvi maistuu mustasta mukista paremmalta, ja mun isä taas ei jois kahvia muusta kuin valkoisesta mukista. 😁 Ap

En tiedä mutta mustasta mukista se maistuu kuumemmalle. Syytä tähän en ole koskaan oikein hahmottanut.

Juuri näin. Mustassa mukissa kahvi säilyy pidempään kuumana kuin valkoisessa. Oon huomannu saman. Ihme juttu. 🤔 Ap

Vierailija
44/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen tylsä harmaa muki, jossa lukee "coffee" ja "latte", ja siinä on kuva kahvikupista ja kahvipavuista. Se on just sopivan kokoinen. Sain tyttäreltä lahjaksi ison mustan "Imperiumin vastaisku"-kuvioidun mukin, mutten ole raaskinut käyttää sitä :D

Vierailija
45/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iittala Sarjaton letti, vaaleanpunainen

Vierailija
46/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taika-mukeja mulla on neljä, niistä yleensä juon. En mene tolaltani jos joudun jostain muusta juomaan, en esim. vie yökylään tai reissuun noita mukanani... 

Vierailija
47/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIP-Studion mukeja, niitä isompia missä on kukkia ja lintuja, vaalean punaisia ja vaalean sinisiä. Marraskuun puolivälissä otan PIP-Studion Winter Wonderland mukit käyttöön. Ihan vain siitä syystä, että kauniiden kuvioiden myötä aamut eivät suututa ihan niin paljon.

Vierailija
48/49 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta mustasta mukista se maistuu kuumemmalle. Syytä tähän en ole koskaan oikein hahmottanut.

Juuri näin. Mustassa mukissa kahvi säilyy pidempään kuumana kuin valkoisessa. Oon huomannu saman. Ihme juttu. 🤔 Ap

Tekoäly antoi tähän kattavan vastauksen:

Tämä ilmiö liittyy optiikkaan ja siihen, miten värit vaikuttavat lämmön säteilyyn ja havaintoon.

🌡 Tässä on syyt, miksi musta muki voi tuntua kuumemmalta:

- Säteilyn imeytyminen: Musta väri imee lämpösäteilyä tehokkaammin kuin valkoinen, joka heijastaa sen pois. Tämä tarkoittaa, että musta muki lämpenee nopeammin ja säilyttää lämpönsä pidempään.

- Lämpösäteilyn aistiminen: Kätesi aistii mukin pinnasta lähtevää lämpösäteilyä. Koska musta muki säteilee enemmän lämpöä, se tuntuu kuumemmaltaeven jos kahvin lämpötila on sama.

- Psykologinen vaikutus: Aistimme voivat hämääntyä väreistä. Musta usein yhdistetään kuumuuteen, joten aivot saattavat odottaa sen olevan kuumempi, mikä voi voimistaa tuntemusta.

- Materiaalin merkitys: Jos musta muki on valmistettu eri materiaalista kuin valkoinen, se voi vaikuttaa lämmönjohtavuuteen ja siihen, miten kuumalta muki tuntuu käteen.

🧪 Hauska testi: Kaada samaa kahvia kahteen samanlaiseen mukiinmustaan ja valkoiseen. Aseta ne pöydälle ja tunnustele pintalämpöä muutaman minuutin välein. Ero voi yllättää!

Vierailija
49/49 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös noutopizzaa leikkaan aina saksilla ja syön sormin, samoin makkarat nakit ja muu jokapäiväinen. 

Pizzan leikkaaminen saksilla on muuten hyväksytty tapa myös Italiassa