Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne katosi ajatus että jos ei ole varaa eikä rahaa johonkin niin sitten ei tarvitse sitä?

Vierailija
03.07.2025 |

Ennen osattiin ajatella että jos ei ole varaa televisioon tai pesukoneeseen niin sitten ei tarvitse niitä, jos ei ole varaa puhelimeen tai ravintolaan niin sitten ei tarvitse niitä, jos ei ole varaa autoon tai lomaan niin sitten ei tarvitse niitä, jos ei varaa uusiin vaatteisiin tai herkkuihin niin sitten ei tarvitse niitä, ja jos ei ole varaa lapsiin tai lemmikkeihin niin sitten ei tarvitse niitäkään. Sen sijaan nykyisin tunnutaan ja näytetään elettävän velaksi ja yli omien varojen niin että kansalaiset velkaantuvat enennäkemätöntä vauhtia, pikavipit laulaa ja luottotietomerkintöjen määrät paukkuvat uusia ennätyksiä

Kommentit (221)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kyllähän työtön tarvitsee netin ihan vain töitä hakeakseen. Ihan oikeasti vuonna 2025 ei kävellä vaan jonnekin firmaan ja kysytä töitä. En ole koskaan ollut työtön, mutta käsittääkseni ei nyt niitä hakemuksiakaan käydä enää missään toimipisteessa tekemässä vaan kaikki pitää tehdä netissä. On paljon muitakin asioita, jotka on siirretty nettiin ja siten toimipisteitä ja työntekijöitä on voitu vähentää. Meillä ei enää edes lääkäri soita puhelimella vaan kaikki labravastaukset ja  ohjeistukset pitää käydä katsomassa Maisasta. Saatika että voisi tallustella terveyskeskuksen ovesta sisään ja kysyä sieltä. On kyllä aika teoreettista, että nyky-yhteiskunnassa ei tarvitsisi nettiä yhtään mihinkään. 

Nettiin päästäkseen ei tarvitse omia laitteita tai liittymää.

Johan tuota jo ysärillä pyörittiin kirjastossa ihan va

No mä en kyllä haluaisi, että osa kansasta tipautetaan takaisin ysärille pärjäämään miten parhaiten taitaa. Että olisi kaksi rinnakkaista yhteiskuntaa. Enkä nyt tarkoita, että pitäisi kaikilla olla kalleinta ja hienointa, ei mulla itsellänikään ole, vaikka varaa onkin. Mutta joku kohtuullisuus nyt kuitenkin köyhien kyykyttämisessäkin. 

Vierailija
142/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
144/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, ja se joku toinen, joka pyytää lainaamaan puhelinta saakin mahan alustan jalkoja täyteen ja pinkaisee puhelimen kanssa huitsin nevadaan. En todellakaan lainaisi tuntemattomalle puhelinta.

No sinä oletkin astetta pöljempi ihminen. Itsehän ihan omin pikkukätösin soittaisin sinne hätänumeroon, jos joku pyytäisi apua. Todennäköisesti olisin jo soittanut pyytämättäkin, koska ei ole tapana kulkea laput silmillä, vaan näen, jos jollain hätä. 

Vierailija
145/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
146/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ihan markkinoinnista. Jos sinulla ei ole rahaa, voit ostaa eli lainata sitä. Säästämistä myös mollataan, velaksi voi ostaa kun "on niin halpaa". Moni ei oikeasti ymmärrä että velat ja niiden kulut & korot ON maksettava. Ja kun maksat tuotteesta kalliimmin, jää rahaa muuhun kulutukseen vähemmän.

Mutta joo, tätäkin lausuntoa alapeukuttaa kaikki ne joilla on velkaa ja selkäpiissä värähtää että noinhan se on, mutta on dorkaa sanoa se ääneen.

Vierailija
147/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖö

Vierailija
148/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en kyllä haluaisi, että osa kansasta tipautetaan takaisin ysärille pärjäämään miten parhaiten taitaa. Että olisi kaksi rinnakkaista yhteiskuntaa. Enkä nyt tarkoita, että pitäisi kaikilla olla kalleinta ja hienointa, ei mulla itsellänikään ole, vaikka varaa onkin. Mutta joku kohtuullisuus nyt kuitenkin köyhien kyykyttämisessäkin. 

Mistä kyykyttämisestä nyt puhut? Monihan elää ihan vapaaehtoisesti ilman älylaitteita. Ja jos ihmisellä ei ole varaa älypuhelimeen, silloin hän on ilman. Älypuhelin ei ole ihmisoikeus. 

Vierailija
149/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu ihan markkinoinnista. Jos sinulla ei ole rahaa, voit ostaa eli lainata sitä. Säästämistä myös mollataan, velaksi voi ostaa kun "on niin halpaa". Moni ei oikeasti ymmärrä että velat ja niiden kulut & korot ON maksettava. Ja kun maksat tuotteesta kalliimmin, jää rahaa muuhun kulutukseen vähemmän.

Mutta joo, tätäkin lausuntoa alapeukuttaa kaikki ne joilla on velkaa ja selkäpiissä värähtää että noinhan se on, mutta on dorkaa sanoa se ääneen.

NÖNNÖNNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten samaan aikaan meillä kauppiaat narisee, kun suomalaiset tilaa Temusta yms paikoista (joihin heillä on varaa). 

Vierailija
151/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien vihaajat vauhdissa, uskokaa pois, karma kostaa.

Vierailija
152/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sä soitat vaikkapa hätänumeroon jos sulla ei ole puhelinta?

Jonkun toisen puhelimella

Just, ja se joku toinen, joka pyytää lainaamaan puhelinta saakin mahan alustan jalkoja täyteen ja pinkaisee puhelimen kanssa huitsin nevadaan. En todellakaan lainaisi tuntemattomalle puhelinta.

Miksi sitä puhelinta pitäisi lainata, kun voi ihan itsekin hoitaa soittamisen? 

Vierailija
153/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖPÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
154/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien vihaajat vauhdissa, uskokaa pois, karma kostaa.

Hah! Eipä siihen mitään köyhien vihaamista tarvita, että ymmärtää mikä on elämässä pakollista ja mikä ei. Itse kukin on tässä elämän varrella joutunut miettimään, onko asia x nyt ihan niin välttämätön, että sen takia kannattaa esim. tinkiä ruokakuluista. Yleensä ei ole. 

Vierailija
155/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten samaan aikaan meillä kauppiaat narisee, kun suomalaiset tilaa Temusta yms paikoista (joihin heillä on varaa). 

Harvinaisen hukassa elämänhallinta, jos pitää terveytensä tuhota Temulla, vaikka Rustasta tai vastaavasta saa saman tuotteen lähes samaan hintaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kyykyttämisestä nyt puhut? Monihan elää ihan vapaaehtoisesti ilman älylaitteita. Ja jos ihmisellä ei ole varaa älypuhelimeen, silloin hän on ilman. Älypuhelin ei ole ihmisoikeus. 

On aivan eri asia olla vapaaehtoisesti ilman jotain kuin pakon edessä. Mä rakastan nuukailua, itse tekemistä, downshiftaamista ja downgreidaamistakin, koska mulla on toinenkin vaihtoehto. Voisin kuluttaa, mutta en halua. 

Vierailija
157/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sen narisemisen sijaan voisivat tehdä asialle jotain ja tarkistaa omaa toimintaansa. Ei ole suomalaisia yrittäjiä juurikaan asiakkaat tai asiakaspalvelu kiinnostanut muuten kuin vasta sitten kun niitä ei ole ja sitten on myöhäistä.

Vierailija
158/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko todella sitä mieltä, ettei talvipakkasillakaan tarvitse lainkaan vaatteita jos ei ole niihin varaa? 

Oletko tosiaan sitä mieltä, että ihmisellä ei ole varaa esim. kierrätyskeskuksen tai UFFin talvitakkiin, vaikka kuinka priorisoisi muut hankintansa? Vai oletko sitä mieltä, että jokaisella on oikeaus Canada Gooseen, kun onhan se noloa kulkea 8€ vanhassa toppiksessa? Tässä ytheiskunnaassa ei muuten edelleekään, nykyhallituksen hyvistä yrtiksistä huolimatta, kukaan joudu kulkemaan vaatteitta, vaan sossu kyllä hoitaa ne oikeat perustarpeet jokaiselle. 

Ymmärrän hyvin aloittajan pohdinnat, sillä todella monella (ei läheskään kaikilla onneksi kuitenkaan), tuntuu olevan se käsitys, että mukavuustuotteet ovat jotain perutarpeita, ja jokaisella tosiaan pitäisi olla se untuvatakki, iPhone, merkk

Se on se kova itsekorostuksen tarve näillä muka paremmilla kansalaisilla. Oma keskiluokkaisuus ei oikein erotu edukseen jos jollain köyhällä on myös toppatakki ja älypuhelin. Tuollainen sadismi on helppo naamioida merkkituoteluetteloiden taakse vaikka tarkoituksena on vain pönkittää omaa egoa taloudellisesti heikommilla olevien hyvinvoinnin kustannuksella.

Vierailija
159/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan kaiken ostettua mitä haluan ja ilmaistuotteita tulee joka kerta mukaan. Kahden viikon välein shoppailen uutta ja väliin jonnin joutavaakin kun se on hauskaa ja sitte mukava hypistellä uusia vaatteita ja romuja vesisateisina päivinä. Tämän kaiken mahdollistaa Temu!

Vierailija
160/221 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan eri asia olla vapaaehtoisesti ilman jotain kuin pakon edessä. Mä rakastan nuukailua, itse tekemistä, downshiftaamista ja downgreidaamistakin, koska mulla on toinenkin vaihtoehto. Voisin kuluttaa, mutta en halua. 

Luepa ihan kokonaan tuo viesti, jota lainasit. Nyt et selkeästi lukenut. Korostetaan vielä: älypuhelin ei ole ihmisoikeus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän