Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

torjunta-aineet ja pellon vieressä asuminen

Vierailija
03.07.2025 |

Viereisen pellon omistaja ruiskutti pellon viime yönä. Vaikuttaako meidän terveyteen? Siinä on pieni suojavyöhyke välissä. 

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaivo peltoihin nähden alarinteessä ja kaivolta pellolle lyhimmillään 20 metriä. Sujuvasti on naapurin maajussi myrkyttänyt peltonsa ihan reunaa myöten, vaikka tietää kaivoni sijainnin. Samainen jussi on hakannut tonttini ympäriltä mettät tasaseksi ja vain yhdellä puolella on enää kaistale metikköä ja juurikin sillä puolellla josta yleensä tuulee. Jos senkin meinaa vetää tasaikseksi niin silloin sanon, että harkitte vielä, nimittäin siihen loppuu myrkytyksesi sata metrin etäisyydeltä kaivostani joka tarkoittaa yli paria hehtaaria. Näin siis sanoo laki, eikä siinä ole jussilla nokan koputtamista, jos vien asian eteenpäin.

Osta se vai eikö rahat riitä?

Niin että jussi sais jatkaa kaivoni myrkyttämistä, sitäkö meinasit? Eikä se maitaan m

Tarpeeksi rahaa tiskiin niin varmasti myy sun viihdekäyttöön metsästään siivun ja vielä vainoharhasuojavyöhykkeen pellostakin kaihosi ympärille. Maajussi tekee bisnestä pelloillaan ja kaikki on kaupan jos hinta on kohdillaan eli maata myymällä tienaa viljelyä paremmin.

Minkä helvetin takia mun pitäis maksaa ylihintaa sen mettistä? 

Se sen mettäsiivu ei ole tässä se olennainen asia vaan lainavastainen toiminta jonka yrität tässä kivasti sivuuttaa keskittymällä nyt siihen mettään. Edelleen, voi ihan vapaasti kaataa mettänsä, mutta siihen loppuu myrkytys.

Vierailija
62/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt peen jauhaminen oletko Hankkijalla duunissa, ketään ei kiinnosta valheesi, se on täysin tai osittain kielletty aine jo mm. Itävallassa, Ranskassa, Hollannissa, Kanadassa. 

Niin, se on kielletty kotitalouskäytössä ja julkisilla alueilla, ja osassa tuo kielto on jo rauennut. Olisko Vietnam ainoa missä se on kielletty kokonaan.

Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi että sen käyttö voitaisiin kieltää, koska se on hyvin kyseenalainen tuote monellakin tapaa. Joskaan kaikki tutkijat eivät ole varmoja sen yhteydestä syöpään.

Erityisesti kotitalouskäytössä se tulisi kieltää heti, koska rikkaruohojen poisto pihoilta ja puistoista onnistuu muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sen mettäsiivu ei ole tässä se olennainen asia vaan lainavastainen toiminta jonka yrität tässä kivasti sivuuttaa keskittymällä nyt siihen mettään. Edelleen, voi ihan vapaasti kaataa mettänsä, mutta siihen loppuu myrkytys.

No ei se myrkytys varmaankaan lopu, vaan vain suojaetäisyys on pidettävä. Voihan se muun osan myrkyttää. -ohis

Vierailija
64/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin tuosta kaivoasiasta viljelijältä, että mitä aineita hän käyttää, jos todella on niin, että osalle aineista on kielto olemassa. Aika paljonhan noita valvotaan nykyään, vaikkei tavanomaisia tiloja kuin pistotarkastuksena satunnaisotoksena. Viljelijät ovat hyvin kouluttauneita ja joutuvat käymään erilaisia torjunta-ainekurssejakin. En usko, että viljelijät haluavat pilata luontoa tahallaan, toki jokaiseen ammattikuntaan mahtuu mätämunia. 

Mutta koska itse olen tarkka, niin selvittäisin kyllä kaivoasian kysymällä viljelijältä ja vaikka kunnan viranomaiselta. Ehkä kaivoa kunnostamallakin voi ehkäistä saastumia? 

Vierailija
65/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Onko joku taho mistä voin selvittää maanomistajan tiedot? Että voisin kysyä mitä aineita on käyttänyt. Jos olis kovia myrkkyjä levinnyt, niin ehkä se sitten tuhoaisi kasveja myös meidän pihalta? Katsotaan miten rikkaruohoille käy.

Vierailija
66/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Onko joku taho mistä voin selvittää maanomistajan tiedot? Että voisin kysyä mitä aineita on käyttänyt. Jos olis kovia myrkkyjä levinnyt, niin ehkä se sitten tuhoaisi kasveja myös meidän pihalta? Katsotaan miten rikkaruohoille käy.

Kuule ap, ihan turhaan kyselet. Te kuolette varmaan niihin myrkkyihin ihan kohta koko perhe. Sitähän sä tässä nyt haet.

Ja jos on ollut rikkaruohomyrkkyä, niin saattaahan ne rikkaruohot siitä pihalta kuolla pieneltä alueelta. Suomen sallitut myrkyt löytää googlaamalla ja maanviljelijä voi hyvinkin tehdä duunia yölläkin kun on siihen suotuisa keli. Ja muita kuin sallittuja ei oikein mistään löydy. Maanviljelijät ei ole mitään 8-16 työläisiä.

Vierailija
67/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä helvetin takia mun pitäis maksaa ylihintaa sen mettistä? 

Mikä lainvastainen toiminta? Kerroin jo miten laki menee kaivojen suhteen. Vain pohjavesialueita kielletyillä aineilla on suojaetäisyyksiä jollainen voisi tulla kyseeseen. Kerro nyt mitä ainetta se naapuri ruiskuttelee liian lähelle kaivoasi?

Metsän kaataminen ei liity mitenkään myrkyttämiseen. Molempiin hänellä on täysi lain suoma oikeus. Kuvittelet liikoja itsestäsi jos luulet että sulla olis jotain valtaa. Ei ole. Lopeta toisten kyttääminen kadehtiminen ja kiusaaminen ja keskity omaan elämääsi.

Jos haluat vaikuttaa kuinka tonttisi rajoilla olevia peltoja tai metsiä viljellään, ainut laillinen ja realistinen keino on ostaa tai vuokrata ne omaan hallintaasi. Sori, kommari, näin se lain mukaan menee. 

Vierailija
68/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaivo peltoihin nähden alarinteessä ja kaivolta pellolle lyhimmillään 20 metriä. Sujuvasti on naapurin maajussi myrkyttänyt peltonsa ihan reunaa myöten, vaikka tietää kaivoni sijainnin. Samainen jussi on hakannut tonttini ympäriltä mettät tasaseksi ja vain yhdellä puolella on enää kaistale metikköä ja juurikin sillä puolellla josta yleensä tuulee. Jos senkin meinaa vetää tasaikseksi niin silloin sanon, että harkitte vielä, nimittäin siihen loppuu myrkytyksesi sata metrin etäisyydeltä kaivostani joka tarkoittaa yli paria hehtaaria. Näin siis sanoo laki, eikä siinä ole jussilla nokan koputtamista, jos vien asian eteenpäin.

Oikeasti luulet että sun uhkailus takia jättäis metsästä tuoton saamatta :D

Se sanoo okei ja kiertää kaivos kaukaa ja myy metsänsä. Voi luoja nyt näitä taas.

Vierailija
69/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti luulet että sun uhkailus takia jättäis metsästä tuoton saamatta :D

Se sanoo okei ja kiertää kaivos kaukaa ja myy metsänsä. Voi luoja nyt näitä taas.

Eikä se mitään kierrä, kun valitsee aineet joilla ei ole pohjavesirajoitusta.

Vierailija
70/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää minne kaikki leppäkertut on kadonnut. Silloin kun olin lapsi niin niitä oli vaikka kuinka paljon ja nyt ei enää näy ollenkaan. 

Syynä on nämä ns. kasvinsuojeluaineet joita pelloille levitetään.

Vierailija
71/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistön omistajan pysyy selvittämään maanmittauslaitokselta, mutta ei taida olla ilmaista. 

Vierailija
72/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää minne kaikki leppäkertut on kadonnut. Silloin kun olin lapsi niin niitä oli vaikka kuinka paljon ja nyt ei enää näy ollenkaan. 

Tänä kesänä leppäkerttuja aivan valtavasti. 

Vierailija
73/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä kesänä leppäkerttuja aivan valtavasti. 

Missäpäin Suomea?

Vierailija
74/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Toissa syksynä puimassani kaurasadossa oli noin 1% leppäkerttua. 

Leppäkerttu on peto ja sen määrät heijastelevat saalishyönteisten esiintymistä. Kun jotain kirvaa on runsaasti, leppiksiäkin tulee paljon. Tuhohyönteismyrkyt tappavat toki leppäkerttua siinä missä sen saalishyönteisiäkin, mutta hyönteismyrkkyjä ei esim. viljoille levitetä kuin silloin, kun tuhohyönteisiä on merkittävän paljon.

Rikkamyrkyt eivät hyönteisiin tepsi, vain kasveihin yleensä melko valikoiden, paitsi glyfo joka tappaa lähes kaikki kasvit.

Vierailija
75/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?

Sairastuvat usein suolistosyöpään.

Tutun ystäväperheessä kuolivat järjestäin maksasyöpään. Ensin menivät maanviljelijävanhemmat ja sitten aikuinen tytär. Totesivat johtuvan kasvinviljelyssä käytetystä aineesta.

Että "kyllä meillä Suomessa on kuulkaas niin puhdasta ruokaa, että sama melkein kun luomuna viljelty, ellei peräti puhtaampaa!".

Jep jep.

Vierailija
76/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?

Tutun ystäväperheessä kuolivat järjestäin maksasyöpään. Ensin menivät maanviljelijävanhemmat ja sitten aikuinen tytär. Totesivat johtuvan kasvinviljelyssä käytetystä aineesta.

Että "kyllä meillä Suomessa on kuulkaas niin puhdasta ruokaa, että sama melkein kun luomuna viljelty, ellei peräti puhtaampaa!".

Jep jep.

Kuka ja miten totesi? Nämä kuolleet itse meedioitse ilmoittivat jolleen suvun höyrähtäneelle erakkotätivanhallepiialle?

Vierailija
77/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todettu ympärin maailmaa, että maanviljelijöiden lapsilla ainakin astma on selvästi yleisempää kuin muilla.

Yhdysvalloissa eräs maanviljelijä sai miljoonakorvaukset saatuaan syövän torjunta-aineista.

Vierailija
78/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep.

Kuka ja miten totesi? Nämä kuolleet itse meedioitse ilmoittivat jolleen suvun höyrähtäneelle erakkotätivanhallepiialle?

Oiskohan ihan ollut syöpää hoitanut lääkäri. Mutta jos et usko niin kokeile, miten vaikuttaa moiset aineet ruuassasi. Suosittelen sulle, niin päästäis taas yhdestä i*iootista eroon.

Vierailija
79/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle,, jos oli tuulinen sää jateidän tontille tuuli toi näitä myrkkyjä JA JOS ITSE VILJELETTE JOTAIN ,niin silloin on mahdollisuus saada näitä aineita tekin. Mutta tyyni sää, eikä omalla tontilla mitään marjoja tai juureksia kasva , niin ei huolta.

Ihmetellään, miks syöpä on valtavasti lisääntynyt. Mitikää mitä saadaan ,kun kaikki viljeltävät ruiskutetaan meillä ja muualla , kaikkialla.  Mani mani,,,mani,,,

Vierailija
80/259 |
03.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todettu ympärin maailmaa, että maanviljelijöiden lapsilla ainakin astma on selvästi yleisempää kuin muilla.

Yhdysvalloissa eräs maanviljelijä sai miljoonakorvaukset saatuaan syövän torjunta-aineista.

Maanviljelyyn liittyy paljon pölyaltistusta. Luultavasti se aiheuttaa erilaisia sairauksia, muutakin kuin ilmeisiä pölykeuhkotauteja. Varsinkin nyt maailmanlaajuisesti, kun työsuojelua ei erityisesti maanviljelyssä ole. Suomessakin vasta ehkä 20 vuotta viljelijät ovat alkaneet uskoa että hengistyssuojaimissa on jotain järkeä.

Toki varmasti saa pahoja tauteja, jos menee hengittämään jauhemaisia gramma-aineita raakana siinä vaiheessa kun ruiskutusseosta valmistaa. Aineiden pitoisuudet tuossa vaiheessa ovat jauhepölyssä jotain miljardikertaisia verrattuna pellolle ruiskutettuun vesiliuossumuun, jota ei järkevä ihminen tietenkään hengitä tahallaan sitäkään. 

Jossain kehitysmaissa tuskin ymmärretään/piitataan tällaisia vaaroja ja työsuojeluasioita, eikä suojaimiin olisi edes varaa. Ehkä vedetään joku rätti suun ja nenän eteen mikä estää lähinnä hyönteisten lentämisen avoimeen kitaan.

Tämä ei liity millään tavoin aiheeseen eli siihen onko myrkystä haittaa naapureille, kun se levitetään peltoon. 

Mikä tahansa aine on myrkyllistä. Ihan mikä tahansa. Kyse on vain pitoisuuksista.