torjunta-aineet ja pellon vieressä asuminen
Viereisen pellon omistaja ruiskutti pellon viime yönä. Vaikuttaako meidän terveyteen? Siinä on pieni suojavyöhyke välissä.
Kommentit (259)
joo saatte peräsuolisyövän jokainen
Näitä myrkytettyjä vihanneksia etc. Myydään meille luomuna ja viherkukkahatut käskevät popsimaan vain näitä pellolla myrkytettyja kasviksia muka terveellisenä. HAHAH!
Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?
Kulkeutuuuko aineet ilman mukana pellon ympäristöön? Aika paljon nykyään rakennetaan uusia asuinalueita peltojen viereen.
Ei kai sellaisia myrkkyjä saa lehittää jotka vaikuttaa terveyteen?
Luultavasti saat enemmän myrkkyjä muovipulloista ja käärepakkauksista sekä lisäaineista kaikesta mitä syöt ja juot. Puhumattakaan, jos poltat tai juopottelee.
Vierailija kirjoitti:
Kulkeutuuuko aineet ilman mukana pellon ympäristöön? Aika paljon nykyään rakennetaan uusia asuinalueita peltojen viereen.
Varmaan vähän jos tuulista. Sitten imeytyy maaperään ja sieltä vesistöön.
Varmaan vähemmän kärsitte kuin kaupunkialueilla vilkkaiden autoteiden lähellä asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Onko viljelijät Suomessa tosi sairaita sitten kun ovat itse niiden myrkkyjen keskellä koko ajan. Tai onko viljelijöiden lapset sairaampia kuin muut?
Se on viljeliät, ei viljelijät
Jos ihan pellon vieressä asutte, niin kyllä ne siihen leviää. Yleensä pellon ja asutuksen välissä on kuitenkin ainakin kymmeniä metrejä sekä muuta kasvustoa. Juuri käsitellylle pellolle ei saa mennä kävelemään, tai toisen pellolle ylipäätään. Viljelijät käyttävät henkilösuojaimia käsitellessään kasvinsuojeluaineita.
En ole maanviljelijä, mutta maalaisjärjellä ajatellen tähän aikaan pelloille levitetään varmaankin homeenestoaineita eikä mitään rikkakasvimyrkkyjä. Hyvä vaan jos siitä roiskui teidänkin pihalle asti, eipähän homehdu mansikat tai muutkaan teidän omat viljelykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on viljeliät, ei viljelijät
Sinun ei kyllä kannata antaa kirjoitusohjeita kenellekään...
Vierailija kirjoitti:
Sairastuvat usein suolistosyöpään.
Olen katsellut itselleni uutta kotia viime aikoina. Haluaisin kasvattaa luomuruokaa. Aina kuitenkin ostaminen tyssää siihen että tontti on pellon laidalla, just tästä torjunta-ainesyystä. Metsän laidalla saa sitten pelätä että metsä kaadetaan kerralla pois ja loppuelämän joutuu katsomaan raiskiota.
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut itselleni uutta kotia viime aikoina. Haluaisin kasvattaa luomuruokaa. Aina kuitenkin ostaminen tyssää siihen että tontti on pellon laidalla, just tästä torjunta-ainesyystä. Metsän laidalla saa sitten pelätä että metsä kaadetaan kerralla pois ja loppuelämän joutuu katsomaan raiskiota.
Osta se viereinen metsäkin, niin mekin tehtiin kun vuosi sitten muutettiin maalle. Nyt on ympärillä 20 hehtaaria omaa metsää.
Tavanomaisten viljelijöiden siittiöiden laatu on heikompi kuin luomuviljelijöiden, tosin tutkimus on muualta Euroopasta, jossa torjunta-aineita käytetään enemmän. Suojavarusteiden käyttö on tärkeää, mutta tuskin torjunta-aineista teille haittaa on, ellette juuri silloin mene pellolle kävelemään, kun ruiskutetaan.
Isompi vaara on ruoka, jokaisesta tuotteesta kun tulee jotain torjunta-ainetta, niin kuormitusta tulee paljon, vaikka mikään yksittäinen tuote ei ylitä raja-arvoa. Kukaan ei tiedä mitä kaikkia vaikutuksia tuolla on, koska ruokavalion kokonaisuutta ei voida mitenkään tutkia pitkällä aikavälillä. Kuitenkin varminta on vältellä tavanomaisten tuotteiden käyttöä, niin altistusta ei tule lainkaan. Erityisesti mansikoissa, paprikoissa ja viinirypäleissä käytetään paljon torjunta-aineita. Niitä en söisi. Ja jopa tullin valvontaviranomainen välttää noita tuotteita tavanomaisina, Hesarissa oli tästä pari kuukautta sitten juttua.
Mä asun maalla ja en osta näitä myrkkyperunoita joita ruiskutetaan monta kertaa kasvukauden aikana.
Haen omat perunani suoraa paikalliselta luomuviljelijältä. Varhaisperunat kasvatan itse ja luomuna nekin.
Vierailija kirjoitti:
Näitä myrkytettyjä vihanneksia etc. Myydään meille luomuna ja viherkukkahatut käskevät popsimaan vain näitä pellolla myrkytettyja kasviksia muka terveellisenä. HAHAH!
Joo, ulkomailta saa terveellisempää,
Osta niitä.
Suomessa edes on glyfosaattikielto tuleen- nuttamiseen mutta muualla saa laittaa monta kertaa kesässä.
Luomuun ei saa laittaa mitään.
Joo ei todellakaan kannata sinne pellolle mennä nyt eikä muutenkaan.