Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (17461)

Vierailija
17421/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuo Jakobin esiintyminen ja haastattelu on SVT:ssä katsottavissa. Siis mä unohdin! Eilen oli siinä muka niin muuta puuhaa, että muistin vasta myöhään illalla enkä sitten enää jaksanut alkaa kaivaa tuota lähetystä esiin. Miten mä voinkin unohtaa ihanan, aina positiivisen ja iloa säteilevän Jakobin. Hän on niin hyvä ja kiva haastateltava, kun osaa olla luonteva, hauska ja ennenkaikkea sanavalmis. 

Käyttää paljon täytesanoja, kuten liksom ja nä men alltså.

Esiintyi muuten ilman kihlasormusta.

Don't shoot the messenger.

Piti tarkistaa sormusjuttu. Viikonlopun laivakeikallakaan ei ollut eikä Ellosparkenissa eikä Gröna Lundissa. Vappuaattona kuvatussa Fördomspoddenissa oli ja hän puhui puolisostaan kauniisti myös spontaanisti.

Luulen ja toivon, että hän on nyt vaan jostain parisuhteesta riippumattomasta syystä jättänyt sormuksen pois tilapäisesti tai pysyvästi.

Itseäni henkilökohtaisesti ei haittaa ollenkaan Jakobin puheen täytesanat.

Mielestäni sormushomma ei ole edes meidän asiamme spekuloida. Jakob varmasti tietää itse syyn miksi se on jäänyt pois eikä se syy kuulu meille.

Vierailija
17422/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Jakob melkoinen musiikkitietäjä ja -velho. Hän paljasti tuossa SVT:n viisulähetyksen lopussa, että hänen suosikkinsa on Bulgaria (toki hän toivoi Suomen voittoa ja kannatti Suomea). Kenenkään muun en ole ennakkoon nostaneen Bulgariaa kärkeen, vaan heidän voittonsa tuntuu olleen kaikille yllätys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17423/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä tosiaan, jos Jakob tykkäsi just Bulgariasta. 

Vierailija
17424/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuo Jakobin esiintyminen ja haastattelu on SVT:ssä katsottavissa. Siis mä unohdin! Eilen oli siinä muka niin muuta puuhaa, että muistin vasta myöhään illalla enkä sitten enää jaksanut alkaa kaivaa tuota lähetystä esiin. Miten mä voinkin unohtaa ihanan, aina positiivisen ja iloa säteilevän Jakobin. Hän on niin hyvä ja kiva haastateltava, kun osaa olla luonteva, hauska ja ennenkaikkea sanavalmis. 

Piti tarkistaa sormusjuttu. Viikonlopun laivakeikallakaan ei ollut eikä Ellosparkenissa eikä Gröna Lundissa. Vappuaattona kuvatussa Fördomspoddenissa oli ja hän puhui puolisostaan kauniisti myös spontaanisti.

Luulen ja toivon, että hän on nyt vaan jostain parisuhteesta riippumattomasta syystä jättänyt sormuksen pois tilapäisesti tai pysyvästi.

No ei muakaan haittaa. Mä en itse asiassa ole edes kiinnittänyt moiseen mitään huomiota. 

Ehkä se hänen jutustelunsa just tuon takia tuntuukin niin välittömältä ja luontevalta, kun on noita täytesanoja. 

Vierailija
17425/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette siinä SVT:n viisuennakko-ohjelmassa pelatusta pelistä? Jossa siis Jakob pantiin pelaamaan jotakin naispuolista laulajaa vastaan? Musta näytti, että ensimmäisen pisteen jälkeen Jakob päätti (tai tajusi), ettei herrasmiehenä voi ottaa voittoa, ja hävisi sitten kaksi seuraavaa pistettä tahallaan. Hänellähän on urheilutaustaa ja hän on muutenkin reaktioissaan niin salamannopea, että hän olisi muutoin vienyt kisan helposti.

Vierailija
17426/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätetään Suomen ja Ruotsin viisuhistoriaan: 
The twelve points from the Swedish jury goes to 
Yksi kaksi kolme Suomi Finland Yee! TORILLE! 

YLEn lähetyksessä, sekä suomeksi että finlandssvensk, selostajat alkoivat huutaa Jakobin päälle niin että hänen viimeinen sanansa "torille" ei kuulunut. 

FB:n avoimessa, alkuaan vöyriläisvetoisessa faniryhmässä österbottenilaiset joutuivat selittämään riks-svenskeille, mitä Jakobin lisäämä "torille" tarkoittaa. Käännös ja selitys. Ehkäpä Vöyrillä seurattiin SVT:n lähetystä yleisemmin kuin YLEn helsinkiläistoimittajien pulinoita. 

Vierailija
17427/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLEn lähetyksessä, sekä suomeksi että finlandssvensk, selostajat alkoivat huutaa Jakobin päälle niin että hänen viimeinen sanansa "torille" ei kuulunut. English-vaihtoehto kuului paremmin, ja SVT:n Edward malttoi odottaa repliikin loppuun. 

Mistä tuo kursivoitu teksti on peräisin? "Jätetään". Pakko olla tekoälyn tai vastaavan kääntämä. 

Vierailija
17428/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voih. Olen menossa ensi viikonloppuna sukulaisen hautajaisiin. Mies ei pääse mukaan, koska on toipumassa pari viikkoa sitten tehdystä leikkauksesta. Juuri eilen mietin, kuvittelevatko harvemmin tapaamani sukulaiset minun eronneen, kun sormet ovat sen verran turvonneet, että sormukset eivät enää mahdu sormeen.

Vierailija
17429/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette siinä SVT:n viisuennakko-ohjelmassa pelatusta pelistä? Jossa siis Jakob pantiin pelaamaan jotakin naispuolista laulajaa vastaan? Musta näytti, että ensimmäisen pisteen jälkeen Jakob päätti (tai tajusi), ettei herrasmiehenä voi ottaa voittoa, ja hävisi sitten kaksi seuraavaa pistettä tahallaan. Hänellähän on urheilutaustaa ja hän on muutenkin reaktioissaan niin salamannopea, että hän olisi muutoin vienyt kisan helposti.

Mun mielestä siinä oli etu sille pelaajalle jonka oikean käden puolelle napattava juttu tuli. Olettaen että molemmat pelaajat ovat oikeakätisiä. Jakobilla tuli kaksi viimeistä vasemman käden puolelle.

Vierailija
17430/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voih. Olen menossa ensi viikonloppuna sukulaisen hautajaisiin. Mies ei pääse mukaan, koska on toipumassa pari viikkoa sitten tehdystä leikkauksesta. Juuri eilen mietin, kuvittelevatko harvemmin tapaamani sukulaiset minun eronneen, kun sormet ovat sen verran turvonneet, että sormukset eivät enää mahdu sormeen.

Jotkut ihmiset aina tekevät johtopäätöksiä toisten elämästä. Toiset eivät. Eli varmaan osa ajattelee, että olet eronnut. Osa ei vedä johtopäätöksiä. Ja sitten osa kuten minä, ei huomaa mitään sormuksia tai niiden puutetta ollenkaan.

Itse olen välillä vuosiakin pitämättä sormusta, milloin mistäkin syystä ja välillä se taas on sormessa. Eikä sillä ole mitään sen kummempaa merkitystä. Miehelle ei oma sormuksensa mahdu enää sormeen, eikä ole saanut aikaiseksi suurentaa. Ihmiset saavat min puolesta ajatella mitä huvittaa. Mulle riittää, että itse tiedämme olevamme naimisissa.

Vierailija
17431/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakob oli vahvistanut Vasabladetille, että Bulgarian Dara kuului hänen suosikkeihinsa. Hänellä meni koko päivä SVT-talossa (harjoitukset ym.). Hän sai seurata kilpailua yhdessä euroviisuasiantuntijoiden kanssa ohjaamossa, josta oli yhteys myös Wienissä selostaneeseen af Silléniin. 

Vierailija
17432/17461 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLEn lähetyksessä, sekä suomeksi että finlandssvensk, selostajat alkoivat huutaa Jakobin päälle niin että hänen viimeinen sanansa "torille" ei kuulunut. English-vaihtoehto kuului paremmin, ja SVT:n Edward malttoi odottaa repliikin loppuun. 

Mistä tuo kursivoitu teksti on peräisin? "Jätetään". Pakko olla tekoälyn tai vastaavan kääntämä. 

Veikkaan naamakirjaa. Ainakin mulla Facebook on viime aikoina ryhtynyt näyttämään kaikki tekstit suomeksi "käännettyinä", oli alkukieli mikä tahansa. Ja käännökset on just tuota tasoa. Riepoo välillä munaskuita myöten. Mä en ole onnistunut löytämään keinoa, jolla ne älyvapaat suomennokset saisi pois päältä, osaisiko joku neuvoa?

Vierailija
17433/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas Jakob melkoinen musiikkitietäjä ja -velho. Hän paljasti tuossa SVT:n viisulähetyksen lopussa, että hänen suosikkinsa on Bulgaria (toki hän toivoi Suomen voittoa ja kannatti Suomea). Kenenkään muun en ole ennakkoon nostaneen Bulgariaa kärkeen, vaan heidän voittonsa tuntuu olleen kaikille yllätys.

Siinä SVT:n viisuennakko-ohjelmassa kysyttiin kuka voisi tulla kolmanneksi ja joku toinen sohvalla istuneista nosti esiin, että Bulgaria on kova. Jakob sitten komppasi, että se on hänen suosikkinsa (Suomen jälkeen).

Vierailija
17434/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan naamakirjaa. Ainakin mulla Facebook on viime aikoina ryhtynyt näyttämään kaikki tekstit suomeksi "käännettyinä", oli alkukieli mikä tahansa. Ja käännökset on just tuota tasoa. Riepoo välillä munaskuita myöten. Mä en ole onnistunut löytämään keinoa, jolla ne älyvapaat suomennokset saisi pois päältä, osaisiko joku neuvoa?

Mun facevirtaan tuli just tällainen kommentti euroviisujen tuloksista: "Vanhalla säännöksellä, jossa välierät ilman valamiehistöä, telekuva olisi tuominnut Ruotsin rajusti karsintaan, mikä ei kuulosta niinkään teokselta vaan siksi, että kyseessä on Ruotsi."  Että hurraa vaan konekäännökset.

Vierailija
17435/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17436/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan mahdollista löytää tai luoda aivan omat palstat tekoälykäännöksistä (ja ihmisten tekemistä kieli- tai kirjoitusvirheistä) keskustelemiseen? 

Vierailija
17437/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SVT:n etkolähetyksen Jakob-osuus on nyt englanniksi tekstitettynä YT:ssä

Vierailija
17438/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SVT:n etkolähetyksen Jakob-osuus on nyt englanniksi tekstitettynä YT:ssä

Ja linkki perään 

Vierailija
17439/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin keikkakokemuksia minultakin.  Oli hieno keikka ja upea tunnelma. Kun laivalle kasaantuu faneja monesta maasta, on tunnelma jo ennen poikien astumista lavalle katossa. Kuten videoista näkyy, melkoisen vauhdikas keikka, sopii sinänsä hyvin yökerhoon.  Mutta tuntui, että meni taas aivan liian nopeasti.

Kun biisit ovat pääasiassa nopeatempoisia ja välispiikkejäkin tavallista vähemmän/lyhyempiä, täytyy noilla duracelleilla olla mielettömän kova kunto. Ja vielä vetää tunnin korkeasykkeinen jumppatuokio puvut päällä, kuumissa valoissa (jopa yleisössä oli sangen lämmin) ja vielä laulaa samalla. En tajua. En tajua, mutta hikinen ja onnellinen olin, kuten varmaan koko muu yleisökin. Ja esiintyjät. Jakob oli taas kuin Hangon keksi ensimmäisestä sekunnista lähtien, kun näki yleisön verhon avauduttua.

Paikka oli ilmeisesti täynnä, mutta eipä siinä muistanut taakseen vilkuilla.

Vierailija
17440/17461 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laivaristeilyllä yksi voimakkaimmista kokemuksista oli se euforia, joka yleisössä oli konsertin alussa ja miten se heijastui KAJ:sta takaisin päin. 
Youtubesta löytyy hyvä koko konsertin video, mutta tässä on konsertin alku hyvästä kuvakulmasta. Katsokaa mitkä valtavat suosionosoitukset myös ekan kappaleen jälkeen.