Kuka näissä hinnankorotuksissa voittaa? Kun siis näin ennen palkkapäivää tyhjentelen pakastinta sen sijaan että ostaisin luotolla
enää ei riitä normaali 400/kk ruokakaupparahaa. Ennen saanut tuhlata aika hövelistikin, syödä ulkona väh. kerran viikkoon jne. Nyt mulla tilillä 9 € ja palkka tulee maanantaina.
Mutta siis kuka tässä nyt voittaa? Ei ainakaan lähikauppani jonne en siis vie yhtään sen enempää rahaa kuin ennenkään, ostan vain sitten vähemmän ja/tai huonolaatuisempaa.
Vielä riittää pakastimessa ruokaa, löysin jopa muinoin tekemääni keittoa pari pussia josta tulee kelpo eväs maanantaiksi töihinkin.
En ole valmis luopumaan säästötavoitteestani joten kulutuksesta kaikki nämä alvin korotukset ja muut ostovoiman alennukset ovat pois. Saan jopa palkankorotuksen syksyllä (ikälisä) mikä tarkoittaa vain sitä että laitan entistä enemmän rahaa säästötilille.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan kyllä luotolla tarvittaessa. Kulut tasaantuvat perheellisenä kuukausisitasolla kuitenkin. Eihän tässä voita kukaan, Suomi on vaan niin huonossa jamassa, että luottoluokituksen takia on pakko tehdä toimenpiteitä. Mitä huonompi luottoluokitus sitä enemmän valtion lainojen korot kasvavat.
Suomi on niin pieni maa ja väkimäärä vähäinen, että yksityisellä kulutuksella tätä maata ei saada nousuun. On se yksityinen kulutus luottoa tai ei.
Joo siis mun ei edes tarvitsisi ostaa luotolla vaan sen kun siirtäisin säästötililtä käyttötilille mutta en vaan tee sitä. Siinäs nostavat hintoja ym niin siirryn yhä halvempaan ja halvempaan ruokavalioon. On tässä vielä reilusti pelivaraakin.
Vierailija kirjoitti:
Plutokratiaa kohti.
Olemme jo siellä, Yhdysvallat ja iso osa anglosfääriä varsinkin.
Vielä jokin aika sitten ostin viikonlopuksi aina jotain hyvää, leivosta jostain leipomosta, hyvät aamupalatarvikkeet brunssimeiningillä, tuoremehua, kunnon ruokaa tyyliin pihvi.
Ja nyt tosiaan sulatan pakastimesta bataattikeittoa joka on tehty v. 2022 :D
Viikolla leivoin mustikkapiirakkaa ja siihenkin käytin suurimmaksi osaksi jo kaapista löytyviä aineksia + ilmaiset mustikat metsästä jne.
Paluu 80-luvulle?
Luin tuosta plutosta ja kyllähän se nyt siltä vaikuttaa että rikkaat armotta vie kaikilta tuhkatkin pesästä, ei mitään armoa. Itselle vaan kaikki fyffet. Hyvin tulee päätymään tällainen ja historia vissiin toistaa taas itseään.
Saas nähdä saako orpo taas Suomen luottoluokituksen laskettua.
Vaikuttaa valtion lainoihin, korot nousee.
On tässä hyvääkin. Entistä enemmän köyhiä mitä sossulat tykkää jahdata.
Miehenä pääsen nyt helpommalla :)
No hyvähän se pakastinkin on välillä tyhjätä, ei ne ruuat sielläkään ikuisia ole. Ja kalleimmaksi tulee pois heitetty ruoka.
Kauppa antaa sulle samaa summaa vastaan vähemmän ruokaa. Eli niin se hyötyy.
Mä ostan kyllä luotolla tarvittaessa. Kulut tasaantuvat perheellisenä kuukausisitasolla kuitenkin. Eihän tässä voita kukaan, Suomi on vaan niin huonossa jamassa, että luottoluokituksen takia on pakko tehdä toimenpiteitä. Mitä huonompi luottoluokitus sitä enemmän valtion lainojen korot kasvavat.
Suomi on niin pieni maa ja väkimäärä vähäinen, että yksityisellä kulutuksella tätä maata ei saada nousuun. On se yksityinen kulutus luottoa tai ei.