Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (17362)

Vierailija
16861/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista netin musiikkikriitikoista Grim on ymmärtänyt parhaiten tuon, että Kaj ei ole ensisijaisesti bändi vaan huumoriryhmä. Ryhmä, joka toki tekee musiikkia mutta myös paljon muuta. Hän tajusi heti, että pojat esittävät jokaisessa biisissään roolihahmoja, eivät pelkästään laula ja soita. Hän on monta kertaa tuonut julki myös ihailunsa siitä, kuinka täydellisesti he pysyvät rooleissaan. Laulavat he sitten saunomisen autuudesta, luterilaisesta työmoraalista tai kyläkaupan naisten torikokouksesta, aina tulee moitteettomat roolisuoritukset. En malta odottaa Grimin reaktiota Economy plussaan.

Vierailija
16862/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kovasti kappaleesta ja videosta.

Uskon, että heillä on ollut pyrkimyksenä saada mahdollisimman paljon katselu-ja kuuntelukertoja sekä tavoittaa uutta yleisöä.

Koska olen luonteeltani pessimismiin taipuvainen pelkään, että tämä on muiden kuin KAJ-fanien mielestä kohtuullinen ja parempi kuin heidän edelliset kappaleensa, mutta ei kuitenkaan niin hyvä, että he sitä kuuntelisivat.

Kaikki vanhat fanit eivät varmaankaan pidä kappaleesta ja tyylilajista ja osa järkyttyy Axelin räppiosuudesta. He eivät hylkää KAJta, mutta eivät ehkä kuuntele tätä kappaletta kovin paljoa.

Lopputuloksena kuuntelukerrat eivät nouse kovin korkealle ja radiosoittoa ei saada kuin Vegassa.

Toivottavasti olen väärässä. Toivon, että ammutte uhkakuvani alas kuten te usein onnistuneesti teettekin.

Ja toivottavasti tänään Gröna Lundissa on mahtava keikka. Onko joku meistä paikan päällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16863/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kappaleeseen sisältyvä ironia jää varmaan monilta hoksaamatta ihan kielenkin takia, mutta itse biisihän, varsinkin tuon videon kanssa, on varsin nautittava ihan sellaisenaan, jos tästä tyylilajista tykkää."

Kaj'n ironia jää luultavasti yleensäkin keskivertokuulijoilta tajuamatta, ellei se ole kirjoitettu täydelliseen read my lips -tyyliin. Economy-videoon Kaj on kuitenkin näköjään lisännyt jälkijunassa englanninkielisen käännöksen, joten siitä saa vöyriä osaamattomat lisätietoa. Tällä kertaa biisin ironia ei kyllä avaudu niinkään sanoista vaan yleisemmästä kontekstista, ja jos ei Kaj'n historiaa ja maailmaa yhtään tunne, tekstitys ei paljon auta.

Jo eilen oli ainakin kaksi Youtube-reagoijaa ottanut videon käsittelyynsä, mutta silloin englanninnosta ei vielä ollut, ja tulos oli sen mukainen. Thaimaalainen Everett (Prince BL World) on tunnetusti suuri Kaj'n ihailija, mutta Economy meni häneltä ohi. Hän arveli sen kertovan siitä, millaista lentomatkustaminen on (hän ei ole koskaan itse lentänyt). Toinen oli joku nuori länsimaalainen mies, jolle oli kyse vain menevästä bilebiisistä, ei muusta.

Kaj ei ole koskaan ollut kaikille, eikä ole tämäkään kappale. Mutta mikäpä tai kukapa koskaan olisikaan kaikille.

Vierailija
16864/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että heillä on ollut pyrkimyksenä saada mahdollisimman paljon katselu-ja kuuntelukertoja sekä tavoittaa uutta yleisöä.

Koska olen luonteeltani pessimismiin taipuvainen pelkään, että tämä on muiden kuin KAJ-fanien mielestä kohtuullinen ja parempi kuin heidän edelliset kappaleensa, mutta ei kuitenkaan niin hyvä, että he sitä kuuntelisivat.

Kaikki vanhat fanit eivät varmaankaan pidä kappaleesta ja tyylilajista ja osa järkyttyy Axelin räppiosuudesta. He eivät hylkää KAJta, mutta eivät ehkä kuuntele tätä kappaletta kovin paljoa.

Lopputuloksena kuuntelukerrat eivät nouse kovin korkealle ja radiosoittoa ei saada kuin Vegassa.

Toivottavasti olen väärässä. Toivon, että ammutte uhkakuvani alas kuten te usein onnistuneesti teettekin.

Ja toivottavasti tänään Gröna Lundissa on mahtava keikka. Onko joku meistä paikan päällä?

Minusta keskustelu on ollut nyt aika kilttiä FB:n faniryhmissä.  Joku kyllä sanoi, ettei pidä Axelin räpistä, se ei ole KAJ'n tyyliä. Joku toinen vastasi, että ei tarvitsekaan tykätä, mutta kaikki minkä he kirjoittavat itse on heidän tyyliään. 

Vierailija
16865/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta keskustelu on ollut nyt aika kilttiä FB:n faniryhmissä.  Joku kyllä sanoi, ettei pidä Axelin räpistä, se ei ole KAJ'n tyyliä. Joku toinen vastasi, että ei tarvitsekaan tykätä, mutta kaikki minkä he kirjoittavat itse on heidän tyyliään. 

Jännän erilailla me ihmiset tulkitsemme ja näemme KAJ'n. Alkuun en ihan tajunnut, miksi räppiosuus on englanniksi, mutta kun biisin parodian oivalsi, minusta juuri se on hyvin KAJ'n tyyliä. Ja varsinkin erittäin Axelia. Axel on porukasta sarkastisia ja aina hetkittäin vähiten korrektein. Itsestäni on tuntunut, että varsinkin Axelin korvien välissä elää paljon enemmän epäkorrektiutta ja jopa räävittömyyttä kuin yleensä näyttää ulos. Tuo Mr International kaikkineen siis sopii Axelille kuin nenä päähän.

Vierailija
16866/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiosoittoja Economy ei varmasti saa (poikkeuksena se Vega). Eihän radiot ole soittaneet Kaj'n aiempiakaan biisejä. Se nyt ei vaan ole bändi, joka asettuisi "radiokelpoisen" formaatin ahtaisiin raameihin. Mutta vanha perusyleisö ja uuskajahtaneet luultavasti molemmat kuuntelee biisiä ainakin sen verran kuin muitakin Kaj'n "uuden ajan" kappaleita. Video taas on niin loistava, että sitä varmasti katsotaan paljonkin. Mäkin olen sitä tässä pyörittänyt aivan ihastuneena, vaikka diskojumputus tai räppi ei ole mun genrejäni ollenkaan. Mutta Kaj on mun genre, aina.

Vierailija
16867/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facessa ei mun mielestä aktiivisesti kirjoittele kuin muutama ennen viime vuotta mukaan tulleista faneista. Jos he eivät tykkää, he eivät välttämättä kerro sitä faniryhmäsdä.

Vierailija
16868/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita järkyttyneitä taitaa jokunen jo ollakin. Omasta mielestä on ihan tervetullutta, että KAJ vähän "shokeeraa* välillä. Eihän tämä mitään ainutkertaista heiltä ole (mm. Taxi taxi aah), mutta aina joku kulmiensa kohottelija löytyy. 

Mitä enemmän tätä uutta biisiä kuuntelen ja katselen, niin sitä enemmän mua viehättää se, että on tehty häpeilemättömällä ja itsevarmalla asenteella sitä mitä on haluttu tehdä. Jonkun mielestä tämä uusi biisi on vain hölmö vitsi, mutta itse en näe sitä vitsinä. Uskoisin, että KAJ tosi pitkällä kokemuksella tietää mitä tekee, vaikka viime vuosi sekoittikin pakkaa. Jollain tapaa ainakin mulle tulee tästä uudesta biisistä tunne, että kaiken parodian lisäksi kertovat olevansa tietoisia, että ottavat riskin, mutta ottavat sen silti. Ikaros on jo lähellä aurinkoa.  Palaako siipi? 

Vierailija
16869/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännän erilailla me ihmiset tulkitsemme ja näemme KAJ'n. Alkuun en ihan tajunnut, miksi räppiosuus on englanniksi, mutta kun biisin parodian oivalsi, minusta juuri se on hyvin KAJ'n tyyliä. Ja varsinkin erittäin Axelia. Axel on porukasta sarkastisia ja aina hetkittäin vähiten korrektein. Itsestäni on tuntunut, että varsinkin Axelin korvien välissä elää paljon enemmän epäkorrektiutta ja jopa räävittömyyttä kuin yleensä näyttää ulos. Tuo Mr International kaikkineen siis sopii Axelille kuin nenä päähän.

Olen tuo aiempi pessimisti ja itse rakastan biisissä eniten tätä osuutta. Mutta minä olenkin kajahtanut.

Vierailija
16870/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita järkyttyneitä taitaa jokunen jo ollakin. Omasta mielestä on ihan tervetullutta, että KAJ vähän "shokeeraa* välillä. Eihän tämä mitään ainutkertaista heiltä ole (mm. Taxi taxi aah), mutta aina joku kulmiensa kohottelija löytyy. 

Mitä enemmän tätä uutta biisiä kuuntelen ja katselen, niin sitä enemmän mua viehättää se, että on tehty häpeilemättömällä ja itsevarmalla asenteella sitä mitä on haluttu tehdä. Jonkun mielestä tämä uusi biisi on vain hölmö vitsi, mutta itse en näe sitä vitsinä. Uskoisin, että KAJ tosi pitkällä kokemuksella tietää mitä tekee, vaikka viime vuosi sekoittikin pakkaa. Jollain tapaa ainakin mulle tulee tästä uudesta biisistä tunne, että kaiken parodian lisäksi kertovat olevansa tietoisia, että ottavat riskin, mutta ottavat sen silti. Ikaros on jo lähellä aurinkoa.  Palaako siipi? 

Hyvin sanottu, itse tulkitsen tämän samoin. Sen lisäksi, että parodioivat staran imagoa, ravistelevat sitä yltiöasiallista roolia, jota viime vuonna esittivät. Ottavat riskejä, kuten aina, loikkaavat sinne mitä ei ehkä aivan odotettu. Ja se självdistans ja ehkä jopa vakava pohdinta: Onko tässä kohta itseltä sulamassa siivet ja suosio? Mutta silläkin riskillä, että siivet kärähtävät, tehdään täysillä sitä mitä tehdään eikä himmailla.

Mitä enemmän tätä katson ja kuuntelen, sitä enemmän päädyn siihen lopputulokseen, että tämä on todellakin aidointa KAJ'ta. Onnistuneiden biisien merkki heiltä on ollut ainakin itselleni se, että usein ensin ajattelen, että ihan kiva / mitä ihmettä. Ja vasta useamman kuuntelun jälkeen alan oivaltamaan mistä on kyse. Tässä on tapahtumassa itselleni sama kuin Vörjeansin ja Marlenen kanssa: Aluksi en saanut kiinni ideasta ollenkaan, mutta kun vihdoin oivalsin se oli menoa.

Vierailija
16871/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vanha perusyleisö poikkeaa kajahtaneista monella tavoin. Perusyleisö kannattaa hiljaa hyväksyen, kansoittaa uskollisesti kaikki konsertit, istuu niissä pylly penkissä ja taputtaa joka biisin jälkeen. Eivät horju eivätkä heilu eivätkä kirjoittele nettiin. Ovat näin pitäneet Kaj'n pystyssä kohta 17 vuotta, mikä on mahtava suoritus molemmilta osapuolilta.

Kajahtaneet on eri maata, horjuvat ja heiluvat ja huutavat, myös netissä. Viihdyttävää seurata heidän (= meidän) intoaan ja kiihkoaan ja välillä kiihkeää kinasteluaankin. Ei voi kuin toivoa, että me ollaan faneina yhtä sitkeitä ja sinnikkäitä kuin alkuperäiset ja jaksetaan tukea poikia myös tuulessa ja tuiskussa (kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti) ainakin seuraavat 17 vuotta.

Vierailija
16872/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn kappaletta ylistävien joukkoon. KAJ’n riimittely ja itseironia tuotettuna ruotsalaisittain toimii. Kun ovat päässet ujuttautumaan Ruotsin hittikoneistoon, niin kyllähän sieltä kannattaa ottaa hyöty irti ja opit talteen. Onhan tämä kappale tuotannoltaan ääniraitaa toisensa päällä ja ihan muuta kuin alkuaikojen kappaleet joiden esittämiseen riittää kitara, basso ja pieni punainen rumpu. Ja rakastan molempia. Harva bändi taitaa keikoillaan vetää näin erilaisia kappaleita?

KAJ ei tosiaan ole mikään lastenlauluyhtye. Mutta Hesarissa oli pari päivää sitten otsikko ”Tuutulaulut jyräävät Ruotsin soittolistoilla”, olisipa ihanaa saada sellainenkin KAJ’lta 😍

Vierailija
16873/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus viime vuonna täällä pohdittiin onko asiallinen ja aikuinen imago pysyvää, nyt kun ovat aikuisia. Ja onko levottomia sanoituksia yleensäkään ollut kuin muutama nuoruuden hairahdus. Ja voiko ja haluaako perheelliset miehet tehdä enää mitään vihjailevampaa tuotantoa.

Olemme saaneet vastauksen mitä mieltä itse ovat: He voivat tehdä ja olla aivan mitä huvittaa. Ja tekevät. Eivät pyytele keneltäkään lupaa, anteeksi tai kysele onko sopivaa. Ovat yhtä aikaa kaikissa rooleissa, kysymättä voiko niin tehdä. 

Juuri tätä rakastan tuossa kolmikossa ja toivon, että se voisi olla oppi myös meille muille ihmisille. Ei tarvitse tunkea itseään yhteen lokeroon, vaan voi olla kaikkea yhtä aikaa mitä haluaa.

Vierailija
16874/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus viime vuonna täällä pohdittiin onko asiallinen ja aikuinen imago pysyvää, nyt kun ovat aikuisia. Ja onko levottomia sanoituksia yleensäkään ollut kuin muutama nuoruuden hairahdus. Ja voiko ja haluaako perheelliset miehet tehdä enää mitään vihjailevampaa tuotantoa.

Olemme saaneet vastauksen mitä mieltä itse ovat: He voivat tehdä ja olla aivan mitä huvittaa. Ja tekevät. Eivät pyytele keneltäkään lupaa, anteeksi tai kysele onko sopivaa. Ovat yhtä aikaa kaikissa rooleissa, kysymättä voiko niin tehdä. 

Juuri tätä rakastan tuossa kolmikossa ja toivon, että se voisi olla oppi myös meille muille ihmisille. Ei tarvitse tunkea itseään yhteen lokeroon, vaan voi olla kaikkea yhtä aikaa mitä haluaa.

Tähän sopii hienosti Siw Malmqvistin kiitospuheen loppu Grammis-gaalassa, jossa hän sai elämäntyöpalkinnon.

https://youtu.be/lBCIZ7ewBUw 

Vierailija
16875/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Axelissa on näistä kolmesta ehdottomasti eniten sarkasmia, terävyyttä ja tiettyä epäkorrektiuttakin. Nämä ominaisuudet aina välillä pulpahtelee esiin, esimerkiksi viimevuotisissa joulukalenteriklipeissä ja silloin, kun hän istui viisi tuntia pelaamassa Seesar XL:n kanssa. Vaikka huumori on Axelin kirjoissa enimmäkseen lempeää ja myötätuntoista, niissäkin hän aina välillä yllättää jollakin nautittavan sarkastisella näkökulmalla. Ei siis mikään ihme, että juuri hän on luonut Mr Internationalin hahmon ja luultavasti ollut pääarkkitehtina myös silloin, kun pojat on yhdessä kirjoittaneet Bertel Bäckin roolia. Me like mucho!

Vierailija
16876/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Axelissa on näistä kolmesta ehdottomasti eniten sarkasmia, terävyyttä ja tiettyä epäkorrektiuttakin. Nämä ominaisuudet aina välillä pulpahtelee esiin, esimerkiksi viimevuotisissa joulukalenteriklipeissä ja silloin, kun hän istui viisi tuntia pelaamassa Seesar XL:n kanssa. Vaikka huumori on Axelin kirjoissa enimmäkseen lempeää ja myötätuntoista, niissäkin hän aina välillä yllättää jollakin nautittavan sarkastisella näkökulmalla. Ei siis mikään ihme, että juuri hän on luonut Mr Internationalin hahmon ja luultavasti ollut pääarkkitehtina myös silloin, kun pojat on yhdessä kirjoittaneet Bertel Bäckin roolia. Me like mucho!

Tämä lempeys ja sarkistisuus samassa ihmisessä on mielenkiintoinen yhdistelmä. Ja varmasti yksi syy, miksi KAJ'n tuotanto on niin  mielenkiintoista.

Vierailija
16877/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finska-enemmistöisessä Vaasassa luetaan myös Ilkka-Pohjalainen-lehteä. En löytänyt heiltä tutustumistarjouksia. 

Lähetin tiedustelun asiakaspalvelu(a)ilkkapohjalainen.fi. Vastasivat lauantaina: 
Hei! Kiitos viestistänne ja tiedustelusta. Meillä olisi Ilkka-Pohjalaisen tutustumistarjous 2 viikkoa veloituksetta. 

Haluatteko tilata tuon tutustumisjakson? Tilausta varten tarvitsemme nimi- ja osoitetietonne, 

puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. 

Vierailija
16878/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä enemmän tätä katson ja kuuntelen, sitä enemmän päädyn siihen lopputulokseen, että tämä on todellakin aidointa KAJ'ta. Onnistuneiden biisien merkki heiltä on ollut ainakin itselleni se, että usein ensin ajattelen, että ihan kiva / mitä ihmettä. Ja vasta useamman kuuntelun jälkeen alan oivaltamaan mistä on kyse. Tässä on tapahtumassa itselleni sama kuin Vörjeansin ja Marlenen kanssa: Aluksi en saanut kiinni ideasta ollenkaan, mutta kun vihdoin oivalsin se oli menoa."

Tismalleen sama tarina täälläkin! Ihan just noin on käynyt, juuri tämä sama" ihan kiva/mitä ihmettä"  -reaktio monen monen biisin kanssa (etenkin Vörjeans). Valvoin silloin 1.5. vasten yöllä, kun biisi julkistettiin ja kuuntelin. Precis ja exakt tuo ajatus ekan kuuntelukerran jälkeen. Eli ihan ok, joo, kyllä tätä voi kuunnella, tää nyt on tällainen jytkytys nokkelilla sanoituksilla.... Mutta sitten kuuntelin vaan useamman ja useamman kerran ja alkoi tulla ajatusta, että hei, kyllä tässä jotain taitaa olla. Ja tuo video avasi parodian sitten lopullisesti paketoi koko homman. Yllättävän paljon ainakin toistaiseksi tykkään tästä paketista, vaikka normisti en juuri ollenkaan tämän tyylistä kuuntele. 

Vierailija
16879/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut fanit ovat kuvien perusteella jo jonossa Gröna Lundissa. Pojat näyttävät viettäneen vappua kukin tahoillaan. Toivottavasti ei tarvitse kulkea Kiirunan kautta Tukholmaan. 

Vierailija
16880/17362 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tillbaka till Pro-Mink. Yle Vega Österbotten on haastatellut Mikaelia, Raymondia ja Jonaa sekä Joel Rönniä ja Axelia Hallnin kuvauksissa.

https://arenan.yle.fi/1-77830255? 

Ihana haastattelu, kiitos kun linkkasit! Herkkua luvassa ensi syksynä. Axel ja Joel Rönn oli siis alkaneet kirjoittaa tätä kakkoskautta jo viime vuoden helmikuussa, ja sitten tuli väliin joku Mello. Joel oli kysynyt, häiritseekö se heidän kirjoitustyötä ja Axel vastannut, että ei tietenkään, ei siihen mene kuin yksi viikonloppu, kun Kaj käy heittämässä keikan karsinnassa. No, tulikin sitten viikonlopun sijaan vuoden mittainen keskeytys....

Mutta sen jälkeen löytyi vihdoin hetki työn viemiseen loppuun. Sitten löytyi onnekkaasti vuoden 2026 kalenterista ne ainoat 12 päivää, jolloin kaikki asianosaiset (mm. Axel tuottajana ja Jakob näyttelijänä) olivat yhtä aikaa vapaina, ja kuvauksetkin saatiin tehtyä. Näyttelijät esittivät toimittajalle improvisoidun kohtauksen, jotta tämä pääsisi mukaan jutun juoneen.

Mikael ja Jona on sopineet vanhat riitansa ja ryhtyneet yhdessä tekemään Pro-Minkistä Farmalandiaa eli puuhapuistoa, jossa lapsia opetetaan tulevaisuuden minkkifarmareiksi. Jona on tohkeissaan ja vakuuttaa, että luvassa on maailmanmenestys, Suomen uusi Angry Birds. Mikaelin mukaan on avautumassa miljardimarkkinat. Mutta Espanjasta paikalle pamahtanut Raymond ryhtyykin panemaan veljeään ja poikaansa kuriin ja palauttamaan firmaa vanhaan ruotuun.

Tekijät odottavat innolla kakkoskauden vastaanottoa ja uuden yleisön reaktiota. Ensimmäistä kautta oli alun perin kuulemma seurattu lähinnä Pohjanmaalla, mutta Mello käänsi esitysluvut nousuun ja ohjelma on saanut jopa kansainvälisiä faneja. Mä henkilökohtaisesti odotan erityisesti Celesten reaktiota, en vaan saa tarpeekseni hänen naurukohtauksestaan, kun Tommyä istutetaan jumppapallolle vaan vajoan hysteriaan itsekin.  :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi