Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (16007)

Vierailija
15981/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkö Huppari-version Grim arvioi? Vähän sääli, jos. Kun pääosassa kuitenkin on se pöhkö suomen kieli, ja jos sen missaa, ei jää paljon jäljelle. Tietysti sanoitukset on olennaisia Kaj'n tuotannossa muutenkin, mutta ruotsiksi (vöyriksi) kirjoitetut on kuitenkin helpompi kääntää englanniksi, kunhan sanaleikit ja konteksti selitetään alaviitteissä. Toki Grim aina keskittyy musiikilliseen antiin, mutta siltikin.

Tämä englanniksi tekstitettynä. Hän erikseen mainitsi, että sanat, joissa on asteriski ovat olleet keksittyä suomea.

Vierailija
15982/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupparipäivän synnystä ovat pojat muistaakseni jotain kertoneet, muistaako joku kuulleensa? Jakobilla oli tosi huono päivä tai jotain, ja liittyi tällaiseen....? (Tai siis, lieneekö asia sitten oikeasti niin vaan onko vaan poikien tarina.)

Kiinnostavaa, mä en ole koskaan kuullut Jakobin huonosta päivästä (joka siis liittyisi Hupparipäivään). Muistan Axelin maininneen, että he olivat ennen biisin tekoa juuri muuttaneet Helsinkiin ja törmänneet rankasti kielimuuriin. Eivät ymmärtäneet suomalaista räpistä(kään) mitään, mutta halusivat silti tehdä siitä oman versionsa, ja samaan aikaan pohjalainen suomenkielinen räppäri teki vastaavasti ruotsinkielisen biisin omalla (heikolla) ruotsintaidollaan. Jonkinlainen collaboration, hauska sellainen.

Mähän olen kuullut sen ruotsinkielisen biisin. Missä se mahtoi olla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15983/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim on löytänyt lisää vanhempaa materiaalia. Hupparipäivä ja Suomalainen Casanova tulivat tänään Patreoniin. Hupparipäivä tulee myös You Tubeen.

Mielenkiintoiset valinnat, KAJ'n suomenkieliset biisit. Tai Casanova puoliksi suomenkielinen. Hupparipäivän kyllä oletin tulevan hänelle kuunteluun ennemmin tai myöhemmin, koska sitä varmaan on paljon toivottu. Kiinnostavaa nähdä reaktio. Omasta mielestä tämä suomirap-parodia on mainio, mutta luultavasti tämä biisi avautuu täydellisesti vain suomalaiselle. Toki biisiä voi fiilistellä ja arvioida musiikillisesti omassa lajissaan vaan vauhdikkaana party-rappina, enkunkielisessä käännöksessä kun häviää se tekstin "idea" - jossa siis ei käytännössä ole päätä ei häntää ja siksi juuri niin hauska. Ja Suomalainen Casanova taas on.... hmmm..... suomalainen casanova, tangon tahtiin....

Mutta eihän se tangoa ole. Mikä se itse asiassa on? Hain jo bossanovan ja paso doblen, ei ollut kumpikaan. En ole hyvä näissä. 

Vierailija
15984/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim on löytänyt lisää vanhempaa materiaalia. Hupparipäivä ja Suomalainen Casanova tulivat tänään Patreoniin. Hupparipäivä tulee myös You Tubeen.

Mielenkiintoiset valinnat, KAJ'n suomenkieliset biisit. Tai Casanova puoliksi suomenkielinen. Hupparipäivän kyllä oletin tulevan hänelle kuunteluun ennemmin tai myöhemmin, koska sitä varmaan on paljon toivottu. Kiinnostavaa nähdä reaktio. Omasta mielestä tämä suomirap-parodia on mainio, mutta luultavasti tämä biisi avautuu täydellisesti vain suomalaiselle. Toki biisiä voi fiilistellä ja arvioida musiikillisesti omassa lajissaan vaan vauhdikkaana party-rappina, enkunkielisessä käännöksessä kun häviää se tekstin "idea" - jossa siis ei käytännössä ole päätä ei häntää ja siksi juuri niin hauska. Ja Suomalainen Casanova taas on.... hmmm..... suomalainen casanova, tangon tahtiin....

Mutta eihän se tangoa ole. Mikä se itse asiassa on? Hain jo bossanovan ja paso doblen, ei ollut kumpikaan. En ole hyvä näissä. 

Mä olen myös huono näissä. Kysyin rikkiviisaalta ystävältämme tekoälyltä, jonka mukaan Casanovassa on "paso doble -vaikutteita". Tiedä häntä.

Vierailija
15985/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Vasabladetilla ja Österbottens Tidning'illä näyttää olevan tutustumistarjouksia ajoittain. Ajattelin tilata kesäksi, kun Hemmaplan lähestyy. En tiedä, voiko sama tilaaja ottaa tarjouksen molemmista peräkkäin, kun ovat saman kustantajan julkaisuja, siten osaksi samansisältöisiä aina otsikkoja ja kuvitusta myöten. 

Vierailija
15986/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupparipäivän synnystä ovat pojat muistaakseni jotain kertoneet, muistaako joku kuulleensa? Jakobilla oli tosi huono päivä tai jotain, ja liittyi tällaiseen....? (Tai siis, lieneekö asia sitten oikeasti niin vaan onko vaan poikien tarina.)

Kiinnostavaa, mä en ole koskaan kuullut Jakobin huonosta päivästä (joka siis liittyisi Hupparipäivään). Muistan Axelin maininneen, että he olivat ennen biisin tekoa juuri muuttaneet Helsinkiin ja törmänneet rankasti kielimuuriin. Eivät ymmärtäneet suomalaista räpistä(kään) mitään, mutta halusivat silti tehdä siitä oman versionsa, ja samaan aikaan pohjalainen suomenkielinen räppäri teki vastaavasti ruotsinkielisen biisin omalla (heikolla) ruotsintaidollaan. Jonkinlainen collaboration, hauska sellainen.

Mähän olen kuullut sen ruotsinkielisen biisin. Missä se mahtoi olla? 

Levyllä on se versio Hupparipäivästä, jossa on ruotsinkielinen osuus mukana.

Vierailija
15987/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli KAJahduskevään jälkeen parin-kolmen kuukauden ÖT-tilaus. Sen loputtua ei ole soiteltu perään eikä lähetelty muistutusviestejä (kuten eräästä pohjoissuomalaisesta maakuntalehdestä). 

Vierailija
15988/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Vasabladetilla ja Österbottens Tidning'illä näyttää olevan tutustumistarjouksia ajoittain. Ajattelin tilata kesäksi, kun Hemmaplan lähestyy. En tiedä, voiko sama tilaaja ottaa tarjouksen molemmista peräkkäin, kun ovat saman kustantajan julkaisuja, siten osaksi samansisältöisiä aina otsikkoja ja kuvitusta myöten. 

Hyvä idea. Varmasti voi ottaa tarjouksen molemmista peräkkäin. Ne on kuitenkin eri lehtiä, vaikka kustantaja on sama. Myös Hesarissa ja Aamulehdessä on ollut paljon samaa sisältöä sen jälkeen kun Sanoma osti AL:n, mutta silti ne on itsenäisiä julkaisuja omine tilauksineen ja tarjouksineen. Mullakin oli joskus joku lyhyt nettilukuoikeus Vasabladetiin; täytyykin taas harkita.

Vierailija
15989/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Face-virrassani tuli juuri vastaan Ylen ruotsinkielisistä uutisista pätkä, jossa esiteltiin tulevaa Halln-kautta ja haastateltiin tekijöitä. Menee epäilemättä sohvanaluskatseluksi monella. Mikaelin kehittämässä minkkifarmionnenpyörässä voi tulla hyviä voittoja, mutta jos käy huono tuuri, tuleekin kettutyttö (!). Raymond on palannut ja ryhtynyt heittämään kapuloita yhteen lyöttäytyneiden Mikaelin ja Jonan rattaisiin. Ja kuvauksissa on taas ongelmia, koska näyttelijöillä (muillakin kuin Jakobilla) on vaikeuksia pokan pitämisessä.

Vierailija
15990/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisenkin olin jättänyt selaimeen auki, mulla on sivujen siivoaminen menossa. Minäkin vähän kannan huolta siitä, ettei KAJ lähtisi ihan joka retuuttajan matkaan. Ymmärrän näyttämisen halun, jos on jäänyt hampaankoloon jotain ruotsalaisen kulttuuriväen aliarvostuksesta. Mutta toivottavasti eivät koko ajan ala laukata ruotsalaisia kevytviihdyttämässä. Pelkään, että he ovat ehkä liian kilttejä sitten kuitenkin ja ihan varmasti aliarvioivat oman tekemisensä arvoa. Nuorina aikuisina heillä on vaara halveksia aiempien vuosien saavutuksia ja työn laatua. Toivoisin, etteivät heitä lasta pesuveden mukana. Eivätkä anna tilanteen imarrella vaan nostavat skaalaansa. Meir piss i huvu ehkä tarvittaisiin. Voi olla helposti lähestyttävä ja omanarvontuntoinen samaan aikaan.

He ovat niin pitkään ansainneet leipänsä viihdyttämällä ihmisiä, ja varmasti joutuneet moneen kertaan miettimään suuntaa ja kuitenkin jonkinlaisia kompromisseja tekemään. Toivottavasti harkinta säilyy nytkin, vaikkei sille enää ole taloudellista pakkoa. Samaten omien motiivien pohtiminen olisi aiheellista. Jos alun perin on ajanut alalle esiintymisinto, niin nyt pitäisi olla kokemusta liikojen rönsyjen rajaamisesta ja harkinnantarpeesta. Se voi olla liian uusi tilanne liian äkkiä. Olen hiukan huolissani siitä, että keikkakalenteri on niin runsas tänäkin vuonna. Eivätkö he uskoneet kysyntää riittävän tälle vuodelle, vai miksi keikkoja nousee kuin sieniä sateella vastoin aiempia puheita?

Vierailija
15991/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tämä oli reagoimani viestiketju, joka taas jäi lainauksesta pois ja tuntui nyt ajankohtaiselta:

""Ketju on tosi pitkä ja en ollut vielä kesällä tällä palstalla joten en tiedä onko tästä jo puhuttu täällä ...

Mutta minun mielestäni KAJ teki hienon kunnianosoituksen ja kulttuuriteon viime kesän Allsång På Skanssenissa kun nosti framille ja esitti upeasti Högt över havet-laulun. Minusta se on aina ollut hieno kappale ja harmittavasti oli/on jo aika unohdettu. Arja Saijonmaan kappale siis jolla hän yritti 80-luvulla Ruotsin Euroviisuedustajaksi."

Kaj'n kaltaisten osaajien ei mun mielestäni tarvitsisi eikä pitäisi esittää covereita. Ei varsinkaan mitään euroviisuhömppää, joka ei ole heidän arvoistaan. Heidän oma musiikkinsa riittää, ja enemmän kuin riittää. Mutta tämä tilaisuus oli poikkeus, todellakin tyylikäs kunnianosoitus Arja Saijonmaalle. Toinen hieno poikkeusteko oli Finlandian laulaminen Sibeliuksen syntymäpäivänä kansallissäveltäjämme juhlavuonna. Poikkeukset vahvistakoot säännön. :)"

Vierailija
15992/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on menossa Vasabladetin 1 euron 1kk lukuoikeus ja sen jälkeiset 3kk puoleen hintaan. Hankin sen silloin, kun se yksi Vasabladetin toimittaja teki sen haastattelujutun KAJn ulkomaisista faneista, ja halusin lukea nimenomaan sen. Mä vaan käytän tuota lukuoikeutta vähän laiskasti, vähän huono lukemaan lehtiä olen muutoinkin. No, nyt luin jotain niitä Halln-artikkeleita. Ja yhden viimevuotisen jutun, jossa eräs toimittaja listasi omasta mielestään 20 parasta KAJn biisiä. Vähän yllättävä muuten hänen listansa, siinä oli muistaakseni vaan 2 biisiä Karar i arbeit -albumilta (30 år ja Älska en gubb) ja listan ykkönen oli Pa to ta na kako. Yllättävän monta musikaalibiisiä oli myös päässyt listalle. 

Vierailija
15993/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis tarkennan vielä, etten siis nostanut omaa aiempaa viestiäni. Joku muu on pohtinut samaa, heidän ei ehkä pitäisi liikaa lähteä muiden projekteihin, saati samaan aikaan kun päästävät muut sohlaamaan biisintekoonsa. Vaikka ne muut olisivat miten taitavia. 

Vierailija
15994/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa liikaa sääliä Kajta, oli kyse sitten Axelin sähköshokeeraamisesta, thirst trapeista, traumaattisesta viisukeväästä tai kiireisestä  keikkakalenterista. Aikuisia miehiä kuitenkin ovat, jotka tekevät mitä itse haluavat :D ehkä kun olen itse saman ikäinen, niin ei ole kyllä lainkaan äidillisiä tunteita kolmikkoa kohtaan. Muita tunteita he kyllä herättävät, mutta ei niistä sen enempää ;)

Vierailija
15995/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä tilanne muuttumassa, alkaako KAJ näkyä ruotsalaisessa mediassa muutenkin kuin luontaisten ekstroverttien haastateltavana? 

Jotta saadaan pohdintojeni sekaan hiukan hauskaakin, nostan suomalaisesta mediasta tämän, jossa vanhemmat kertovat suomeksi pojistaan:

https://yle.fi/a/74-20148788

Vierailija
15996/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että konsertointi on esiintyvän taiteilijan työtä. Sillä hankitaan leipä pöytään. Vaikka viime vuosi oli Kaj'lle taloudellisesti huippuvuosi, ei heistä varmastikaan niin rikkaita tullut, että voisivat loppuikänsä levätä laakereillaan ja elellä koroilla.

Mulle heidän kalenterinsa täyttyminen on siis täysin luonnollista. Karar i arbeit. Artistit saattoivat joskus muinoin elää levymyynnilläkin, mutta se on enää kuriositeetti. Musiikki kuunnellaan jostakin spotifysta, joka toki maksaa tekijöille korvauksia mutta pelkkiä pennosia siihen verrattuna, kuinka levyt aikoinaan tuottivat. Nyt leipä pitää hakea murusina keikkalavoilta.

Poikien jaksamisestakin on mun mielestä turha huolehtia. He ovat terveitä kolmekymppisiä miehiä. Niinhän me muutkin painetaan sorvin ääressä viisi päivää viikossa ympäri vuoden, eikä kukaan ihmettele. Ei taiteilijat sen heikompaa tekoa ole kuin taviksetkaan.

Ja tärkein pointti: kuinka meille kajahtaneille kävisi, jos Kaj yhtäkkiä päättäisikin pitää sapattivuoden tai pari. Ei kärsi ajatellakaan.

Vierailija
15997/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Face-virrassani tuli juuri vastaan Ylen ruotsinkielisistä uutisista pätkä, jossa esiteltiin tulevaa Halln-kautta ja haastateltiin tekijöitä. Menee epäilemättä sohvanaluskatseluksi monella. Mikaelin kehittämässä minkkifarmionnenpyörässä voi tulla hyviä voittoja, mutta jos käy huono tuuri, tuleekin kettutyttö (!). Raymond on palannut ja ryhtynyt heittämään kapuloita yhteen lyöttäytyneiden Mikaelin ja Jonan rattaisiin. Ja kuvauksissa on taas ongelmia, koska näyttelijöillä (muillakin kuin Jakobilla) on vaikeuksia pokan pitämisessä.

Kyllä odotan mielenkiinnolla. Jossain jutuissahan tekijät ovat vihjanneet, että kakkoskausi olisi vielä astetta kreisimpi ja absurdimpi kuin ykköskausi. Ykköskausi jo jakoi rajusti yleisön ja ammattikriitikoidenkin mielipiteitä. Jotkut lyttäsi, jotkut pitivät suunnilleen parhaana mitä ovat nähneet. Mun 50%:sti suomenruotsalainen kaverini nauroi kippurassa, minä ensi alkuun hymähtelin ja kummastelin. Loppujen lopuksi hurahdin sarjaan ihan täysin, ja nyt on tosiaan jännää, mitä sieltä oikein on tulossa. Vedetäänkö kunnolla överiksi.

Vierailija
15998/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on menossa Vasabladetin 1 euron 1kk lukuoikeus ja sen jälkeiset 3kk puoleen hintaan. Hankin sen silloin, kun se yksi Vasabladetin toimittaja teki sen haastattelujutun KAJn ulkomaisista faneista, ja halusin lukea nimenomaan sen. Mä vaan käytän tuota lukuoikeutta vähän laiskasti, vähän huono lukemaan lehtiä olen muutoinkin. No, nyt luin jotain niitä Halln-artikkeleita. Ja yhden viimevuotisen jutun, jossa eräs toimittaja listasi omasta mielestään 20 parasta KAJn biisiä. Vähän yllättävä muuten hänen listansa, siinä oli muistaakseni vaan 2 biisiä Karar i arbeit -albumilta (30 år ja Älska en gubb) ja listan ykkönen oli Pa to ta na kako. Yllättävän monta musikaalibiisiä oli myös päässyt listalle. 

Ihanaa! Joku toinenkin tykkää Träti årista ja Älska en gubbista. Ne on mun kaksi suurinta Kaj-suosikkia ja oon aina tuntenut itseni vähän kummajaiseksi, kun kukaan muu ei yleensä mainitse niitä. Joo tiedän, smaken som baken jne. Mutta silti kiva löytää (tuntematon) hengenheimolainen.

Vierailija
15999/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä odotan mielenkiinnolla. Jossain jutuissahan tekijät ovat vihjanneet, että kakkoskausi olisi vielä astetta kreisimpi ja absurdimpi kuin ykköskausi. Ykköskausi jo jakoi rajusti yleisön ja ammattikriitikoidenkin mielipiteitä. Jotkut lyttäsi, jotkut pitivät suunnilleen parhaana mitä ovat nähneet. Mun 50%:sti suomenruotsalainen kaverini nauroi kippurassa, minä ensi alkuun hymähtelin ja kummastelin. Loppujen lopuksi hurahdin sarjaan ihan täysin, ja nyt on tosiaan jännää, mitä sieltä oikein on tulossa. Vedetäänkö kunnolla överiksi.

Raymond näyttää kuvassa aika boheemilta ja Tommyn Minky-maskottiasu on hieno.

Vierailija
16000/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! Joku toinenkin tykkää Träti årista ja Älska en gubbista. Ne on mun kaksi suurinta Kaj-suosikkia ja oon aina tuntenut itseni vähän kummajaiseksi, kun kukaan muu ei yleensä mainitse niitä. Joo tiedän, smaken som baken jne. Mutta silti kiva löytää (tuntematon) hengenheimolainen.

Listan laatinut toimittaja oli Patrik Back 😊