Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (16007)

Vierailija
15961/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim on löytänyt lisää vanhempaa materiaalia. Hupparipäivä ja Suomalainen Casanova tulivat tänään Patreoniin. Hupparipäivä tulee myös You Tubeen.

Mielenkiintoiset valinnat, KAJ'n suomenkieliset biisit. Tai Casanova puoliksi suomenkielinen. Hupparipäivän kyllä oletin tulevan hänelle kuunteluun ennemmin tai myöhemmin, koska sitä varmaan on paljon toivottu. Kiinnostavaa nähdä reaktio. Omasta mielestä tämä suomirap-parodia on mainio, mutta luultavasti tämä biisi avautuu täydellisesti vain suomalaiselle. Toki biisiä voi fiilistellä ja arvioida musiikillisesti omassa lajissaan vaan vauhdikkaana party-rappina, enkunkielisessä käännöksessä kun häviää se tekstin "idea" - jossa siis ei käytännössä ole päätä ei häntää ja siksi juuri niin hauska. Ja Suomalainen Casanova taas on.... hmmm..... suomalainen casanova, tangon tahtiin....

Kyllä sieltä Grimin suusta kuului, että tämä on varmaan parodia suomalaisesta rapista. Hän tuntee KAJ'n jo niin hyvin, että osaa päätellä. Hänellä oli ennakkotieto, että se on huonoa suomea. Suosittelin vilkaisemaan muitakin kalenteriluukkuja, erityisesti Vinterdepressionin. Mainostin myös Fabbon matkaohjelmia ja Home Alone-parodioita vaikkei hän niitä kanavalleen laittaisikaan. 

Vierailija
15962/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitsisitkö lyhyesti luonnehtia Grimin suhtautumista Suomalaiseen Casanovaan, joka on, hm, aikamoinen teinihuumorin ilmentymä.

Hän ei oikeastaan kommentoinut tarinaa, sanoin vain, että Casanova on pysäyttämätön. Hän kuunteli taas taustoja tarkalla korvalla ja mietti kuka laulaa missäkin kohdassa. Oli kyllä taas vaikuttunut. 

No nyt kun KAJland-luukku on avattu, niin seuraavaksi sitten Grimille kuunteluun Skarvens död. Siitä on jonkintasoinen englanninkielinen käännös olemassa netissä, mutta ei taida youtubesta löytyä tekstitettyä versiota, harmi. Mutta olisi varmaan taas Grimille aikamoinen yllätys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15963/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitsisitkö lyhyesti luonnehtia Grimin suhtautumista Suomalaiseen Casanovaan, joka on, hm, aikamoinen teinihuumorin ilmentymä.

Hän ei oikeastaan kommentoinut tarinaa, sanoin vain, että Casanova on pysäyttämätön. Hän kuunteli taas taustoja tarkalla korvalla ja mietti kuka laulaa missäkin kohdassa. Oli kyllä taas vaikuttunut. 

No nyt kun KAJland-luukku on avattu, niin seuraavaksi sitten Grimille kuunteluun Skarvens död. Siitä on jonkintasoinen englanninkielinen käännös olemassa netissä, mutta ei taida youtubesta löytyä tekstitettyä versiota, harmi. Mutta olisi varmaan taas Grimille aikamoinen yllätys.

Joku ehdotti Marlenea ja sanoi, että netissä on ihan decent käännöksiä. En voinut olla kommentoimatta, että Marlene ja decent samassa lauseessa on vähän liikaa. Sanoin myös, että kannattaa odottaa, että kun saadaan KOI-tallenne, siitä joku lohkaisee Marlenen omaksi videokseen ja laittaa tekstityksen. Määninin tepastelu ja sanojen ihana kaksimielisyys ansaitsevat täyden huomion.

Vierailija
15964/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että uutta reaktiota on tulossa.

Grimille voisi vinkata myös sen videon, johon on koottu niitä koronacovereita. Hän kun aina ihaillen kommentoi kun Kajn jäsenet soittaa eri instrumentteja ja laulaa eri kielillä, niin siitä löytyisi paljon molempia lajeja ja taas vähän erilaista puolta Kajsta.

Vierailija
15965/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grimille voisi vinkata myös sen videon, johon on koottu niitä koronacovereita. Hän kun aina ihaillen kommentoi kun Kajn jäsenet soittaa eri instrumentteja ja laulaa eri kielillä, niin siitä löytyisi paljon molempia lajeja ja taas vähän erilaista puolta Kajsta.

Nyt vinkattu ja linkitetty. 

Vierailija
15966/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupparipäivän synnystä ovat pojat muistaakseni jotain kertoneet, muistaako joku kuulleensa? Jakobilla oli tosi huono päivä tai jotain, ja liittyi tällaiseen....? (Tai siis, lieneekö asia sitten oikeasti niin vaan onko vaan poikien tarina.)

Kiinnostavaa, mä en ole koskaan kuullut Jakobin huonosta päivästä (joka siis liittyisi Hupparipäivään). Muistan Axelin maininneen, että he olivat ennen biisin tekoa juuri muuttaneet Helsinkiin ja törmänneet rankasti kielimuuriin. Eivät ymmärtäneet suomalaista räpistä(kään) mitään, mutta halusivat silti tehdä siitä oman versionsa, ja samaan aikaan pohjalainen suomenkielinen räppäri teki vastaavasti ruotsinkielisen biisin omalla (heikolla) ruotsintaidollaan. Jonkinlainen collaboration, hauska sellainen.

Vierailija
15967/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupparipäivän synnystä ovat pojat muistaakseni jotain kertoneet, muistaako joku kuulleensa? Jakobilla oli tosi huono päivä tai jotain, ja liittyi tällaiseen....? (Tai siis, lieneekö asia sitten oikeasti niin vaan onko vaan poikien tarina.)

Kiinnostavaa, mä en ole koskaan kuullut Jakobin huonosta päivästä (joka siis liittyisi Hupparipäivään). Muistan Axelin maininneen, että he olivat ennen biisin tekoa juuri muuttaneet Helsinkiin ja törmänneet rankasti kielimuuriin. Eivät ymmärtäneet suomalaista räpistä(kään) mitään, mutta halusivat silti tehdä siitä oman versionsa, ja samaan aikaan pohjalainen suomenkielinen räppäri teki vastaavasti ruotsinkielisen biisin omalla (heikolla) ruotsintaidollaan. Jonkinlainen collaboration, hauska sellainen.

Se taisi olla KOI:n välispiikissä. Joulukalenteriversio sopii hyvin siihen yhteyteen.

Vierailija
15968/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronacoverit on ihania ja omiin ehdottomiin suosikkeihin näistä kuuluu Frozen - Let it go. Ja tietenkin Majvor - vai kuuluuko se näihin fredagscovereihin ylipäätään...? Olen aina vaan kuvitellut että kuuluu. 

Vierailija
15969/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eilinen Grönan video oli Grönan liven alun perin jakama, KAJ vain uudelleenjulkaisi sen. Siinä viitattiin siis vain Grönanin kauden avaukseen, sillä KAJ'n konsertti on kauden ensimmäinen konsertti Grönanissa.

Vierailija
15970/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kuullut tuon Jakobin huono päivä-jutun Axelin suusta. Se oli ehkä siinä Kom ti byin levynjulkkarikeikalla. Jakobilla oli hajonnut kahvinkeitin ja kaikki vaatteet likaisina. Silloin hän mietti, että se oli juuri sellainen päivä, jolloin suomenkielinen räppäri tekisi biisin.

Vierailija
15971/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronacoverit on ihania ja omiin ehdottomiin suosikkeihin näistä kuuluu Frozen - Let it go. Ja tietenkin Majvor - vai kuuluuko se näihin fredagscovereihin ylipäätään...? Olen aina vaan kuvitellut että kuuluu. 

Mulla samoja suosikkeja, sitten myös Satumaa, Over The Hills and far Away ja 99 Luftballons.

Vierailija
15972/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grim on löytänyt lisää vanhempaa materiaalia. Hupparipäivä ja Suomalainen Casanova tulivat tänään Patreoniin. Hupparipäivä tulee myös You Tubeen.

Mielenkiintoiset valinnat, KAJ'n suomenkieliset biisit. Tai Casanova puoliksi suomenkielinen. Hupparipäivän kyllä oletin tulevan hänelle kuunteluun ennemmin tai myöhemmin, koska sitä varmaan on paljon toivottu. Kiinnostavaa nähdä reaktio. Omasta mielestä tämä suomirap-parodia on mainio, mutta luultavasti tämä biisi avautuu täydellisesti vain suomalaiselle. Toki biisiä voi fiilistellä ja arvioida musiikillisesti omassa lajissaan vaan vauhdikkaana party-rappina, enkunkielisessä käännöksessä kun häviää se tekstin "idea" - jossa siis ei käytännössä ole päätä ei häntää ja siksi juuri niin hauska. Ja Suomalainen Casanova taas on.... hmmm..... suomalainen casanova, tangon tahtiin....

Grimille voi ehdottaa katsottavaa esim. You Tuben kommenteissa, mutta sinne tulee niin paljon toiveita, että vii mennä kauankin, että hän toimii. Patreonin toiveisiin hän reagoi nopeasti. 

Vierailija
15973/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kuullut tuon Jakobin huono päivä-jutun Axelin suusta. Se oli ehkä siinä Kom ti byin levynjulkkarikeikalla. Jakobilla oli hajonnut kahvinkeitin ja kaikki vaatteet likaisina. Silloin hän mietti, että se oli juuri sellainen päivä, jolloin suomenkielinen räppäri tekisi biisin.

Oikeassa olit, se on juuri tuolla levynjulkkarikeikalla se Axelin kertoma juttu. Jakob oli noussut väärällä jalalla, ei ollut saanut aamiaista, kahvikone rikki, mitä kaikkea... Tuon KOIn välispiikin Hupparipäivästä muistin hyvin, mutta tätä toista en millään. 

Vierailija
15974/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jäänyt tämä viesti roikkumaan avoimiin sivuihin. Tämä varmaan on totta monen kohdalla. Ärtymys nousee heti, että ei tässä mitään vitsinvääntämistä tarvita, soommoro. Odotan kiinnostuneena, pudottavatko he epiteettinsä jossain vaiheessa. Se on varmasti palvellut hyvin aikansa, mutta tuleeko muita tarpeita tai alkaako se tuntua vieraalta heille itselleen. 

Vierailija
15975/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis reagoimani viesti alla lainauksena. Ei jostain syystä tullut mukaan.

Mulla on jäänyt tämä viesti roikkumaan avoimiin sivuihin. Tämä varmaan on totta monen kohdalla. Ärtymys nousee heti, että ei tässä mitään vitsinvääntämistä tarvita, soommoro. Odotan kiinnostuneena, pudottavatko he epiteettinsä jossain vaiheessa. Se on varmasti palvellut hyvin aikansa, mutta tuleeko muita tarpeita tai alkaako se tuntua vieraalta heille itselleen. 

"Mulla KAJ'hin tutustumista esti ja hidasti aluksi se, kun heistä puhuttiin huumoriryhmänä. Mulla nousi heti nou nou fiilis. Ei kiitos, ei mitään vitsimusaa mulle. Mieleen nousi heti näitä tosiaan vitsillä mukana olleita porukoita euroviisuista vuosien varrelta. On sellainen musiikin tyylisuunta ja etenkin noi "hassut" euroviisubiisit, että eivät kertakaikkiaan ole mua varten. Jossain vaiheessa sitten näin tuon BBB:n ja sehän olikin tosi kiva. Ihan muuta, kuin mitä oletin. Ja se poikien iloinen ote, energia ja positiivisuus nappasi heti. Siitä sitten hiljalleen lähdin tutkimaan, että mikäs ryhmä tämä oikein on. Hämmästyin sitä tuotannon laajuutta ja laatua, mikä siinä alkoi paljastua, enkä lakannut suunnilleen ääneen  ihmettelemästä, miksi tällaisista tyypeistä ei missään ole aikaisemmin puhuttu halaistua sanaa! Ja sillä tutkimisen tiellä tiellä ollaan edelleen. Huomaan, että yhä vielä putkahtelee esiin juttuja, esim. haastatteluja ja lehtiartikkeleita, joita en ole nähnyt, vaikka luulin jo kaiken kolunneeni."

Vierailija
15976/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla samoja suosikkeja, sitten myös Satumaa, Over The Hills and far Away ja 99 Luftballons.

Mun lempparit niistä covereista on Queenin Crazy litteä thing called love ja sitten se ZZ topin biisi, jossa Kevin viskaa lopuksi rumpukapulat menemään (ja Jakobilla on hauskaa).

Vierailija
15977/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lempparit niistä covereista on Queenin Crazy litteä thing called love ja sitten se ZZ topin biisi, jossa Kevin viskaa lopuksi rumpukapulat menemään (ja Jakobilla on hauskaa).

Crazy LITTLE thing, ei litteä 😁

Vierailija
15978/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkö Huppari-version Grim arvioi? Vähän sääli, jos. Kun pääosassa kuitenkin on se pöhkö suomen kieli, ja jos sen missaa, ei jää paljon jäljelle. Tietysti sanoitukset on olennaisia Kaj'n tuotannossa muutenkin, mutta ruotsiksi (vöyriksi) kirjoitetut on kuitenkin helpompi kääntää englanniksi, kunhan sanaleikit ja konteksti selitetään alaviitteissä. Toki Grim aina keskittyy musiikilliseen antiin, mutta siltikin.

Vierailija
15979/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaicoverit on kyllä makeimpia herkkupaloja Kaj'n konvehtirasiassa. Jos pojat joskus hakevat hommia jostakin oman firmansa ulkopuolelta, voivat panna sen hakemuksensa liitteeksi tyyliin "musiikillinen osaamisalueemme pähkinänkuoressa".

Mun oma ikisuosikki on Majvor. Musiikinlaji on mulle vieras, mutta pääsin sisään heti, on niin virtuoosimainen tulkinta. Axelilta eritoten, mutta hyvää viihdykettä tarjoaa myös komppaavat kitaristit. Varsinkin se toinen, jonka pitää välillä gliidata ur bilden, jottei turmele taiteellista kokonaisuutta.

Vierailija
15980/16007 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä päivä pahana, jos kaffetta ei saa ja vaatteet odottaa pyykkääjää. Vähemmästäkin menee murinaksi. Ei siitä silti biisiä synny, ennemminkin päänsärky.