Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (20098)
Ns. suuri yleisö, ja tosiaan varmaan osa toimittajistakin, tuntee KAJ'n ainoastaan bändinä. Normi tavan tallaaja, joka on kuullut ehkä vain KAJ'n nimen, nähnyt jonkun 2025 euroviisujen aikaisen iltiksen lehtiotsikon, tai hyvässä lykyssä ehkä jopa kuullut Bara Bada Bastun, on autuaan tietämätön ja tajuamaton kaikesta siitä muusta kentästä, millä KAJ on toiminut tai toimii. Ja sehän ei ole vähäinen kenttä. Siksi kaikki jutut suomenkielisessä mediassa, mitkä valottaisivat ja toisivat esille näitä muitakin puolia, olisivat todella tervetulleita. Axelin kirjailijuus onneksi on ollut esillä. Syksyllä toivottavasti noteerataan myös Jakobin kirjailijuus ja debytointi Svenska Teaternissa.
Ovatko he kuitenkin edelleenkin liian pieni ryhmä, liian epäkiinnostava, liian marginaaliseksi koettu, jotta he pääsisivät (suomenkielisessä) mediassa kunnolla esille...? Monesta suomenkielisestä artistista nostetaan lehtijuttua, vaikka vain julkaisisivat jonkun lomakuvan etelän aurinkorannoilta jossain instassaan. Ehkäpä poikien pitäisi vielä säveltää, kirjoittaa ja tuottaa se uusi entistä suurempi ja näyttävämpi musikaali, jotta uutiskynnys ylittyisi kunnolla ja yhä isommalle osalle mediasta ja kansasta loksahtaisi, millaisesta ja miten ammattitaitoisesta taiteilijaryhmästä tässä oikein on kyse. Eräs fani kirjoitti mun mielestä ihan osuvasti: katsokaapas joskus KAJ'n videoiden lopputekstejä. Siellä vilahtelee usein, että ääni: Kevin Holmström, leikkaus:Jakob Norrgård, tuotanto: KAJ. Eli ovat läpeensä ammattilaisia joka suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Se 10.4. Joka mainittiin sillä Aprillipilavideolla taisikin lopulta tarkoittaa päivää, jolloin KAJ alkaa tiisailla jotain uutta. Toki voi olla sattumaa että juuri eilinen valikoitui tiisailun aloituspäiväksi, mutta itse veikkaan että tarkoituksellista oli. Siitä olen varma, että jotain tuolla videolla vihjaillaan. Tuo video oli aivan liian outo ollakseen muuten vaan julkaistu. Ehkä viime vuoden keväänä kun KAJ muutenkin julkaisi uuden videon päivittäin olisin voinut ajatella sen olevan muuten vain julkaistu, mutta nyt en yhtään usko siihen.
Tätä lentokapteenivideota on näköjään lyhyesti kommentoinut myös May Schjörlien, jonka siis tunnemme Botnia Paradisen näyttelijäkaartista. Norjalaissyntyinen Ruotsissa asuva näyttelijä, mutta näköjään myös laulunopettaja ja musiikkipedagogi, en tiennytkään. No, lauluhan tosiaan sujui upeasti (Beverly Hills, This is Paradise). Liekö ihan superfaneja hänkin 😊
Vierailija kirjoitti:
SVT:n Kaj och jag -dokkariin linkitettiin pari sivua sitten, kiitos siitä. Onkohan tässä keskustelussa palautettu viime aikoina mieleen tubettaja-toimittaja (Mustiga) Maurin "Jag följde med KAJ till Eurovision"? Sen alussa laskeutuu Helsingistä palaava helikopteri vöyriläiselle peltoaukiolle, sitten siirrytään Axelin vanhempien ruokapöytään ja vähitellen päästään Baseliin asti. Väliin on leikattu kohtia, joissa Mauri maistattaa sponsorinsa makeisia Vaasan torilla.
KAJ-aineistoja penkova huomasi nyt (vasta nyt?) että Maurin "Jag följde med..." alussa laskeutuu Vöyrille juuri sama helikopteri, joka oli lähtenyt Erik Sternin dokkarin "Kaj & jag" lopussa Kristiinankaupungin keikan jälkeen kohti Helsinkiä. Myöhään illalla oli esiintyminen yksityistilaisuudessa Pasilassa ja sitten yöunet hotellissa. Kahtena peräkkäisenä huhtikuun päivänä Ruotsin mediaa. Tiivis ohjelma, mutta pojat eivät antaneet kiireen näkyä. Kristiinankaupunkiin on Vöyrin Maxmosta noin 120 kilometrin ajomatka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SVT:n Kaj och jag -dokkariin linkitettiin pari sivua sitten, kiitos siitä. Onkohan tässä keskustelussa palautettu viime aikoina mieleen tubettaja-toimittaja (Mustiga) Maurin "Jag följde med KAJ till Eurovision"? Sen alussa laskeutuu Helsingistä palaava helikopteri vöyriläiselle peltoaukiolle, sitten siirrytään Axelin vanhempien ruokapöytään ja vähitellen päästään Baseliin asti. Väliin on leikattu kohtia, joissa Mauri maistattaa sponsorinsa makeisia Vaasan torilla.
KAJ-aineistoja penkova huomasi nyt (vasta nyt?) että Maurin "Jag följde med..." alussa laskeutuu Vöyrille juuri sama helikopteri, joka oli lähtenyt Erik Sternin dokkarin "Kaj & jag" lopussa Kristiinankaupungin keikan jälkeen kohti Helsinkiä. Myöhään illalla oli esiintyminen yksityistilaisuudessa Pasilassa ja sitten yöunet hotellissa. Kahtena peräkkäisenä huhtikuun päivänä Ruotsin mediaa. Tiivis ohjelma, mutta pojat eivät antaneet kiireen näkyä. Kristiinankaupunkiin on Vöyrin Maxmosta noin 120 kilometrin ajomatka.
Jestas. Mä olisin niin kuin Benjamin joutsenena, helt färdig yhdenkin tuollaisen päivän jälkeen, mutta nämä näyttävät aina yhtä energisiltä. No, ehkä kahden keikan ja yhden haastattelun päiväohjelma on heille leppoisaa ajanvietettä, kun sitä vertaa Baselin 101 haastattelun päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 10.4. Joka mainittiin sillä Aprillipilavideolla taisikin lopulta tarkoittaa päivää, jolloin KAJ alkaa tiisailla jotain uutta. Toki voi olla sattumaa että juuri eilinen valikoitui tiisailun aloituspäiväksi, mutta itse veikkaan että tarkoituksellista oli. Siitä olen varma, että jotain tuolla videolla vihjaillaan. Tuo video oli aivan liian outo ollakseen muuten vaan julkaistu. Ehkä viime vuoden keväänä kun KAJ muutenkin julkaisi uuden videon päivittäin olisin voinut ajatella sen olevan muuten vain julkaistu, mutta nyt en yhtään usko siihen.
Tätä lentokapteenivideota on näköjään lyhyesti kommentoinut myös May Schjörlien, jonka siis tunnemme Botnia Paradisen näyttelijäkaartista. Norjalaissyntyinen Ruotsissa asuva näyttelijä, mutta näköjään myös laulunopettaja ja musiikkipedagogi, en tiennytkään. No, lauluhan tosiaan sujui upeasti (Beverly Hills, This is Paradise). Liekö ihan superfaneja hänkin 😊
Oliko niin, että May Schjörlien on kiinnitetty Axelin Tulilinnun pohjalta tehtyyn näytelmään, joka saa ensi-iltansa Wasa Teaterissa ensi vuonna? Tietääkö joku muuten, onko Axel itse ollut dramaturgina vai onko sovituksen tehnyt joku muu?
Mä laitoin HS:n kulttuuritoimitukselle KOI:n jälkeen palautetta kummastellen, mikseivät olleet kirjoittaneet loppuunmyydystä jäähallikeikasta riviäkään. Ruksasin kohdan "Haluan vastauksen palautteeseeni". No eivätpä vaivautuneet vastaamaan.
Basel saattoi olla heille arvokasta oppia niin monella tapaa. Varmasti oppivat paljon lisää viime vuonna muutenkin.
Tänään linkattu svt-keskustelu sai minut näkemään ehkä juuri Kevinistä lisää, se valotti hänen ammattilaisen katsettaan asioihin. Tietenkin he ovat ammattilaisia kaikessa mikä liittyy musiikin tai shown tuomiseen lavalle, täytyyhän heidän olla. Ja juuri sen he yleensä peittävät tosi tehokkaasti. En pääse ajatuksesta, että se on tarkoituskin. Taikatemppu ei saa mennä pilalle. Meidän kuuluu oikeasti uskoa, että he ovat vähän pihalla sillälailla söpösti. Samalla kun luotamme lapsen tavoin, että isi kyllä hoitaa. Meidän täytyy saada vähän taantua, jotta tunnetaso on auki. He ovat filosofis-tunteellinen vuorovaikutusprojekti enemmän kuin bändi. Tätä tarkoitan, en edes kaikkia niitä muita tiiviisti määriteltyjä kulttuurityön alueita, joista voi ammatin rakentaa. Eikä kyse ole myöskään pelkästään siitä, että he ovat kulttuurin moniottelijoita. Vaan he luovat jonkinlaista metamaailmaa, jossa voi käsitellä vaikka ja mitä, ja antaa ihmisten kokea asioita ymmärtämättä, että liikumme silloin jonkinlaisessa elävässä novellissa, jota ollaan paraikaa kirjoittamassa. Tämän takia olen niin lumoutunut kuin olen, ja ihmettelen, miten tietoisesti se maailma on luotu ja miten paljon mukana on onnellista sattumaa.
Katsoin juuri jälleen kerran Vörjeans x3m pätkää yyteestä. Kierrän sitä kuin kissa kuumaa puuroa.
Kuuntelen juuri Tulisielua. Oikein hyvä ja mukaansatempaava kirja niin kuin arvelinkin.
Riemastuttavaa kun porukka harjoittelee siellä Vem är det du vill haria revyytä varten. Tuttu kappale Axelille jo ennen Mellomedleytä, niin kuin tietty tiedettiinkin.
Majvor on töissä kaupan kassalla. Lieneeköhän sama tyyppi, jolle Axel esitti sen mainion perjantaicoverin?
Facen faniryhmässä joku ruotsalainen aikoinaan arveli, että Jakob olisi ollut jonkun päähenkilön (muistaakseni sen lahjakkaan Joannan) esikuvana. Minulle ei tule kyllä ollenkaan sellaisia viboja.
Joo näitä kahden keikan päiviä oli viime kesänä sekä Ruotsissa että Suomessa. Olivatkohan Oulussa festarikeikalla silloin kun myöhäisemmäksi illaksi piti vielä ehtiä Maarianhaminaan, ja eikun yksityiskoneella vaan kiidätettiin. Tuo laskeutuminen Maarianhaminaanhan on ikuistettu eräälle videolle Youtubeen, siellä oli joku (fani) porukka kentän laidalla kuvaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Basel saattoi olla heille arvokasta oppia niin monella tapaa. Varmasti oppivat paljon lisää viime vuonna muutenkin.
Tänään linkattu svt-keskustelu sai minut näkemään ehkä juuri Kevinistä lisää, se valotti hänen ammattilaisen katsettaan asioihin. Tietenkin he ovat ammattilaisia kaikessa mikä liittyy musiikin tai shown tuomiseen lavalle, täytyyhän heidän olla. Ja juuri sen he yleensä peittävät tosi tehokkaasti. En pääse ajatuksesta, että se on tarkoituskin. Taikatemppu ei saa mennä pilalle. Meidän kuuluu oikeasti uskoa, että he ovat vähän pihalla sillälailla söpösti. Samalla kun luotamme lapsen tavoin, että isi kyllä hoitaa. Meidän täytyy saada vähän taantua, jotta tunnetaso on auki. He ovat filosofis-tunteellinen vuorovaikutusprojekti enemmän kuin bändi. Tätä tarkoitan, en edes kaikkia niitä muita tiiviisti määriteltyjä kulttuurityön alueita, joista voi ammatin rakentaa. Eikä kyse ole myöskään pelkästään siitä, että he ovat kulttuurin moniottelijoita. Vaan he luovat jonkinlaista metamaailmaa, jossa voi käsitellä vaikka ja mitä, ja antaa ihmisten kokea asioita ymmärtämättä, että liikumme silloin jonkinlaisessa elävässä novellissa, jota ollaan paraikaa kirjoittamassa. Tämän takia olen niin lumoutunut kuin olen, ja ihmettelen, miten tietoisesti se maailma on luotu ja miten paljon mukana on onnellista sattumaa.
Katsoin juuri jälleen kerran Vörjeans x3m pätkää yyteestä. Kierrän sitä kuin kissa kuumaa puuroa.
Olipa tämä hienosti kuvattu. Juuri tuo heissä on, että eivät ole mikään bändi vaan paremminkin vuosia jatkuva kokeellinen performanssi, jossa yleisö on tajuamattaan osana.
Kyllä, ja tuo maailmojen luominen kuitenkin fanikunnassa jonkun parviälyn kautta on ilmeisesti osittain ymmärretty. Kommenteissa todetaan, että jos KAJ pykää lentoyhtiön, he haluavat kyytiin, puhui kapteeni miten epäselvästi tahansa. Tosin ymmärrys oli puolitiessä, koska kuviteltiin, että Kajlandiin voi ostaa menopaluun. Tai no, ehkä sen ostaa voi. Käyttäminen on sitten asia erikseen. Ajatelkaa, jos olisi lomasaari, josta turistit eivät enää suostuisi lähtemään kotiin?
Aikaisempi vierailija kirjoitti: "Suomenkielisillä alueilla murre toki vaikeuttaa asiaa. Helppoa kouluruotsia ymmärtää todella moni (niin kuin pitääkin, kaikkihan me ollaan sitä opiskeltu)."
Kuulkaas nuoret, ei me kaikki olla. Meitä KAJ-ihastelijoita on vauvasta vaariin ja muoriin. Niinpä joukossa on vielä meitä rinnakkaiskoulujärjestelmän ajan lapsia, joista iso osa sai koulussa enintään yhden ns. vieraan kielen opetusta, ja suuressa osassa suomenkielisiä kuntia se oli englanti.
Asiasta ihan viidenteen, onko kenelläkään kokemusta yöpymisestä Naantalin kylpylässä? Suositteletteko paikkaa? Siistiä, rauhallista,...? Alkaa näyttää siltä, että pääsisin lähtemään KAJ'n keikalle Naantaliin, mutta yöpyminen pitäisi järjestää. Mietin, jos ottaisi itselleen vähän hemmottelulomaa samalla. Niin, ja onko kylpylän hotellihuoneissa ilmastointi? Heinäkuun loppupuolella voi olla vaikka miten kuuma, ja nukkumiselle ilman minkäänlaista viilennystä voi kyllä heittää hyvästit.
Kokoonpano on kai jo esiintynyt parikymmentä vuotta, joten kysymys yhden kappaleen yhtyeestä on aiheeton.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisempi vierailija kirjoitti: "Suomenkielisillä alueilla murre toki vaikeuttaa asiaa. Helppoa kouluruotsia ymmärtää todella moni (niin kuin pitääkin, kaikkihan me ollaan sitä opiskeltu)."
Kuulkaas nuoret, ei me kaikki olla. Meitä KAJ-ihastelijoita on vauvasta vaariin ja muoriin. Niinpä joukossa on vielä meitä rinnakkaiskoulujärjestelmän ajan lapsia, joista iso osa sai koulussa enintään yhden ns. vieraan kielen opetusta, ja suuressa osassa suomenkielisiä kuntia se oli englanti.
Näinhän se on, esimerkiksi mä en vain ollut tullut ajatelleeksi asiaa. Jakolinja menee vuonna 1970 syntyneissä. Suomen viimeinenkin alue eli pääkaupunkiseutu siirtyi peruskoulujärjestelmään vuonna 1977, ja sinä vuonna koulutiensä aloittaneet ovat kaikki opiskelleet ruotsia. Osa yli 56-vuotiaista taas ei ole.
Toisaalta monet meistä mummoikäisistä osaavat ruotsia jopa paremmin kuin nykynuoret, sillä muinaisessa oppikoulussa kielet taottiin kalloon tehokkaasti. Mutu-tuntumalla heitän, että tehokkaammin kuin nykysysteemissä. Mäkin ajattelin ymmärtäväni (ja puhuvanikin) ruotsia oikein mallikkaasti, kunnes törmäsin ilmiöön nimeltä Kaj. Se törmäys karisti harhaluulot mutta toisaalta sisuunnutti itseopintoihin, ja nyt taittuu vöyrikin tältä mammalta.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ihan viidenteen, onko kenelläkään kokemusta yöpymisestä Naantalin kylpylässä? Suositteletteko paikkaa? Siistiä, rauhallista,...? Alkaa näyttää siltä, että pääsisin lähtemään KAJ'n keikalle Naantaliin, mutta yöpyminen pitäisi järjestää. Mietin, jos ottaisi itselleen vähän hemmottelulomaa samalla. Niin, ja onko kylpylän hotellihuoneissa ilmastointi? Heinäkuun loppupuolella voi olla vaikka miten kuuma, ja nukkumiselle ilman minkäänlaista viilennystä voi kyllä heittää hyvästit.
Mä olen käynyt Naantalin kylpylässä joskus vuonna miekka ja kirves. Oikein viihtyisä paikka ja talviaikaan ilmastoinnille ei ollut tarvetta. Hotellin huonekuvaussivuilla ei ilmastointia nykyäänkään mainita, mikä tarkoittaa, että sitä ei ole. Mäkin tässä pohdin Naantaliin lähtöä ja suhtaudun yöpymiseen stoalaisesti. Mulla ei ole ilmastointia kotona, joten mikään ei muutu, vaikka tilapäisessä majapaikassakaan ei olisi. Mutta KAJ'n keikan jälkeen hikisissä lakanoissa pyöriminen on luultavasti astetta normaalia mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin HS:n kulttuuritoimitukselle KOI:n jälkeen palautetta kummastellen, mikseivät olleet kirjoittaneet loppuunmyydystä jäähallikeikasta riviäkään. Ruksasin kohdan "Haluan vastauksen palautteeseeni". No eivätpä vaivautuneet vastaamaan.
Ei noi lehdet taida vastailla, varsinkaan joku Hesari. Mä laitoin palautetta ja kritiikkiä sekä Iltalehteen, että Ilta-Sanomiin, kun kirjoittivat molemmat omasta mielestä tosi typerät ja jopa hyvän journalismin vastaiset jutut siitä Helsingin uudenvuodenjuhlasta ja KAJ'sta, ja pyysin vastausta. No ei ole vastausta kuulunut tähän päivään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käynyt Naantalin kylpylässä joskus vuonna miekka ja kirves. Oikein viihtyisä paikka ja talviaikaan ilmastoinnille ei ollut tarvetta. Hotellin huonekuvaussivuilla ei ilmastointia nykyäänkään mainita, mikä tarkoittaa, että sitä ei ole. Mäkin tässä pohdin Naantaliin lähtöä ja suhtaudun yöpymiseen stoalaisesti. Mulla ei ole ilmastointia kotona, joten mikään ei muutu, vaikka tilapäisessä majapaikassakaan ei olisi. Mutta KAJ'n keikan jälkeen hikisissä lakanoissa pyöriminen on luultavasti astetta normaalia mukavampaa.
No tuo pitää varmasti paikkansa 😄. Ja tokkopa siinä euforiassa helposti edes uni silmään tulee muutenkaan, sitä leijuu vaan jossain missälie todellisuudessa autuas hymy huulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin, että May Schjörlien on kiinnitetty Axelin Tulilinnun pohjalta tehtyyn näytelmään, joka saa ensi-iltansa Wasa Teaterissa ensi vuonna? Tietääkö joku muuten, onko Axel itse ollut dramaturgina vai onko sovituksen tehnyt joku muu?
Jostain kaivoin jutun, missä sanottiin, että Eldsjäl ohjaus ja dramatisointi on David Sandqvist. Ja mielestäni May Schjörlienillä olisi rooli, olisko ollut Helena??
Arvostan kovasti sinua, ketjun virallinen linkittäjä. Mahtavaa kun jaksat aina linkittää sen mistä puhutaan! 🤗