Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (20098)

Vierailija
15741/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi olen uusi täällä. KAJ esitys mellossa oli aivsn upea. Miksi tästä ei ole mediassa? 

On kai siitä Ruotsin mediassa jonkun verran ollutkin. Oli se niin upea, että saisi mieluusti uutisoida Suomessakin.

Vierailija
15742/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS 8.3. KAJ’n esitykselle raikuvat aplodit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15743/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi olen uusi täällä. KAJ esitys mellossa oli aivsn upea. Miksi tästä ei ole mediassa? 

Esitys oli todella henkeäsalpaavan upea. Mutta ollaan nyt raatorehellisiä: Kaj on Suomessa marginaalinen bändi, jonka tyyli ei edusta valtavirtaa ja joka laulaa vähemmistökielen murteella, josta normisuomalainen ei ymmärrä sanan puolikastakaan. Mellanaktin he esittivät Suomen ulkopuolella ja koko keikka oli ohi alle kymmenessä minuutissa. Tuskin täällä kuuluisampienkaan suomalaisartistien muutaman minuutin näyttäytymisestä ruotsalaisessa tv-ohjelmassa otsikoita revittäisiin. Ja lisäksi koko jutusta on aikaa jo kuukausi, joten se on old news. (Varmuudeksi: olen itse Kaj'n superfani ja mulle henkilökohtaisesti olisi sopinut, että tästä olisi ollut aukeaman juttu Hesarissa.)

Vierailija
15744/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa mukaan! Kiva saada välillä keskusteluun uusiakin!

Vierailija
15745/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kai siitä Ruotsin mediassa jonkun verran ollutkin. Oli se niin upea, että saisi mieluusti uutisoida Suomessakin.

HBL ja Vasabladet kirjoittivat, mutta suomenkielinen mediahan vaikenee lahjakkaasti... 

Mello-esitys oli upea! Miettikääs kuinka monta yhtyettä meillä Suomessa tällä hetkellä on, jotka kykenisivät tuohon samaan? 

Vierailija
15746/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HBL ja Vasabladet kirjoittivat, mutta suomenkielinen mediahan vaikenee lahjakkaasti... 

Mello-esitys oli upea! Miettikääs kuinka monta yhtyettä meillä Suomessa tällä hetkellä on, jotka kykenisivät tuohon samaan? 

Ok, Hesari sentään oli jollain tavalla noteerannut, kuten joku näköjään on maininnut. 👍

Vierailija
15747/20098 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin uutinen 8.3. oli oikeastaan Felicia-uutinen, jonka otsikko kokonaisuudessaan kuului: Felicia edustaa Ruotsia Euroviisuissa: KAJ’n esitykselle raikuvat aplodit.  Uutinen keskittyy Felician voittobiisin ja hänen artistitaustansa esittelyyn. Lopussa on muutama lause siitä, että Kaj esitti väliaikanumeron ja että pojat saivat yleisöltä illan raikuvimmat aplodit. Toki tällainenkin maininta maan päälehdessä on hieno ja tervetullut.

Vierailija
15748/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aiemminkin ihmetelty sitä, miten jakautunutta Suomessa suomen- ja ruotsinkielinen media ovat. Aivan kuin olisivat jakaneet uutisoitavat asiat kuten osastot lehdessä. Urheilutoimitus raportoi urheilusta, ulkomaantoimitus ulkomaista jne. "Ai niin nää ruotsinkieliset asiat, niillä on toi oma ruotsinkielisten toimitus, ne laittaa ne omalle osastolleen, eli omaan lehteen, ei meidän muiden tarvitse seurata."

Ihan kuin olisi unohdettu, että ei kieli ole mikään aihe vaan kieli. Eri kielistä mediaa on, jotta kaikki saavat informaatiota eri kielillä, mutta ei sen minusta pitäisi tarkoittaa, että toisen kielialueen piirissä tapahtuva ei kuuluisi kaikille. Ei kieli ole mikään urheiluosasto.

Vierailija
15749/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aiemminkin ihmetelty sitä, miten jakautunutta Suomessa suomen- ja ruotsinkielinen media ovat. Aivan kuin olisivat jakaneet uutisoitavat asiat kuten osastot lehdessä. Urheilutoimitus raportoi urheilusta, ulkomaantoimitus ulkomaista jne. "Ai niin nää ruotsinkieliset asiat, niillä on toi oma ruotsinkielisten toimitus, ne laittaa ne omalle osastolleen, eli omaan lehteen, ei meidän muiden tarvitse seurata."

Ihan kuin olisi unohdettu, että ei kieli ole mikään aihe vaan kieli. Eri kielistä mediaa on, jotta kaikki saavat informaatiota eri kielillä, mutta ei sen minusta pitäisi tarkoittaa, että toisen kielialueen piirissä tapahtuva ei kuuluisi kaikille. Ei kieli ole mikään urheiluosasto.

Sama pätee kulttuuriuutisointiinkin, mutta polarisoitumisen syy on yksinkertainen: kielitaidon puute. Kun ei oma osaaminen riitä, suomenkielisen median toimittajatkin luulevat ettei Suomessa tapahdu suomenruotsiksi mitään kiinnostavaa, ja jos tapahtuukin, ei se meille kuulu. Se taas johtaa yleissivistyksen kapenemiseen. Ja kun tiedonvälityksestä vastaavan median sisällöntuottajilla ei ole yleissivistystä, ts. he eivät osaa seurata maamme ruotsinkielisen vähemmistön tekemistä ja osaamista, eivät he voi kertoa siitä kuluttajilleenkaan.

KAJ rikkoi lasikaton. Kaivoimme naftaliinista vanhan kouluruotsimme ja aloimme ottaa asioista itse selvää. Se jos mikä on palkitsevaa. Kaikki voittavat.

Vierailija
15750/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin uutinen 8.3. oli oikeastaan Felicia-uutinen, jonka otsikko kokonaisuudessaan kuului: Felicia edustaa Ruotsia Euroviisuissa: KAJ’n esitykselle raikuvat aplodit.  Uutinen keskittyy Felician voittobiisin ja hänen artistitaustansa esittelyyn. Lopussa on muutama lause siitä, että Kaj esitti väliaikanumeron ja että pojat saivat yleisöltä illan raikuvimmat aplodit. Toki tällainenkin maininta maan päälehdessä on hieno ja tervetullut.

Myös yle.fi keskittyi 7.3. suomenkielisessä uutisessaan Felician menestykseen. Edellisvuoden voittaja kuitattiin yhdellä virkkeellä: "Finaalissa esiintyi myös Melodifestivalenin viime vuonna voittanut suomalainen KAJ-yhtye." Hesari sentään mainitsi aplodit... 

Ruotsinkielisellä puolella yle.fi uutisoi Mello-finaalista etukäteen 6.3. "Att KAJ ska uppträda i pausen på Melodifestivalens final var redan känt. Nu får vi veta att de får sällskap av en Melodifestival-ikon och en annan pojktrio."  https://yle.fi/a/7-10094573 

Vierailija
15751/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitys oli todella henkeäsalpaavan upea. Mutta ollaan nyt raatorehellisiä: Kaj on Suomessa marginaalinen bändi, jonka tyyli ei edusta valtavirtaa ja joka laulaa vähemmistökielen murteella, josta normisuomalainen ei ymmärrä sanan puolikastakaan. Mellanaktin he esittivät Suomen ulkopuolella ja koko keikka oli ohi alle kymmenessä minuutissa. Tuskin täällä kuuluisampienkaan suomalaisartistien muutaman minuutin näyttäytymisestä ruotsalaisessa tv-ohjelmassa otsikoita revittäisiin. Ja lisäksi koko jutusta on aikaa jo kuukausi, joten se on old news. (Varmuudeksi: olen itse Kaj'n superfani ja mulle henkilökohtaisesti olisi sopinut, että tästä olisi ollut aukeaman juttu Hesarissa.)

Joo. Me kajahtaneet katsotaan maailmasta omasta kuplastamme eikä aina haluta ymmärtää, että koko ihmiskunta ei pidä Jakobin hymyä potentiaalisena Nobel-voittajana eikä Kevinin parhaatkaan tanssimuuvit heilauta planeettaa radaltaan. Sanomalehdet ja yleisaikakauslehdet kirjoittaa suurelle yleisölle, ei yksittäisille kuplailijoille (jälkimmäinen olisi jo käytännön syistä mahdottomuus).

Pitää myös ns. valita taistelunsa. Mä toivon, että jos ja kun suomenkielinenkin media joskus kirjoittaa Kaj'sta, jutut keskittyy olennaiseen eli esimerkiksi keikka-arvioihin ja heidän (tuoreeseen ja vanhempaankin) tuotantoonsa. Ruotsalaisten iskelmien cover-esitys Melodifestivalenin väliaikanumerona (niin loistava kuin se itsessään olikin) jää niiden rinnalla alaviitteeksi. Enemmän huomiota ansaitsisi BBB:n mahtava traumaversio.

Vierailija
15752/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on sellainen vääristynyt tilanne, että mitään ei ole olemassakaan, jos Hesari ei siitä uutisoi. KAJ on Ice jäi HS:lta noteeraamatta, joten normot ei tiedä koko tapahtumasta mitään. Ikuisena optimistina mä jaksan silti elättää toivoa, että ne lähettäisivät jonkun kielitaitoisen toimittajansa Vaasan stadionkonserttiin tai tilaisivat jutun joltain freelancerilta (mutta jään odottamaan not going to happen -kommentteja). 

Vierailija
15753/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtien sivuilla ja mediassahan on myös runsaasti juttuja ihan pienistä tapahtumista ja asioista. Ei siis niin, että pitää olla supersuosittu artisti saadakseen keikka- tai levyarvion tms.  Esimerkkinä vaikka teatteriesitykset, joissa muutaman kymmenen hengen yleisöt. Tätä vasten juurikin on outoa, että jutunaiheet eivät ole sujuvasti liikkuneet kielirajan yli. 

Vierailija
15754/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Me kajahtaneet katsotaan maailmasta omasta kuplastamme eikä aina haluta ymmärtää, että koko ihmiskunta ei pidä Jakobin hymyä potentiaalisena Nobel-voittajana eikä Kevinin parhaatkaan tanssimuuvit heilauta planeettaa radaltaan. Sanomalehdet ja yleisaikakauslehdet kirjoittaa suurelle yleisölle, ei yksittäisille kuplailijoille (jälkimmäinen olisi jo käytännön syistä mahdottomuus).

Pitää myös ns. valita taistelunsa. Mä toivon, että jos ja kun suomenkielinenkin media joskus kirjoittaa Kaj'sta, jutut keskittyy olennaiseen eli esimerkiksi keikka-arvioihin ja heidän (tuoreeseen ja vanhempaankin) tuotantoonsa. Ruotsalaisten iskelmien cover-esitys Melodifestivalenin väliaikanumerona (niin loistava kuin se itsessään olikin) jää niiden rinnalla alaviitteeksi. Enemmän huomiota ansaitsisi BBB:n mahtava traumaversio.

Toki he puhuvat itsestään bändinä, mutta sitähän he eivät oikeastaan ole, he vain toimivat bändinä ja ovat siinäkin hommassa lahjakkaita ja nyt myös syvästi ammattilaisia, mutta he luovat salaa korkeakulttuuria tavalla, joka viuhuu yli niiltäkin, jotka kuitenkin rakastuvat pakettiin, ja mahdollisesti he eivät itsekään ihan ymmärrä mitä kaikkea ovat tekemässä. Joten miten keikka-arviot olisivat olennaista, kun heistä puhutaan? Meillä on käsissämme kulttuuria muokkaava ryhmä. Se on ihan toisensävyisten lehtijuttujen asia, täytyykö tässä itse alkaa niitä kirjoittaa jos muut eivät osaa hä? Hesarin juttu on yhtä paljon asiaa kuin Ruben i rutan. 

Vierailija
15755/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin sen, että suomenruotsalainen media ei seuraa suomenkielistä kulttuurimaailmaa. Sillä on suojeltavanaan ja hengissä pidettävänään vähemmistökulttuuri, joka ansaitsee ja tarvitsee kaiken palstatilan.

Sitä taas en ymmärrä, että suomenkielinen media toimii kuin suomenruotsalaisuutta ei olisi olemassakaan. Enemmistöllä on kuitenkin vastuu siitä, että vähemmistökin voi hyvin ja että ruotsin kieli Suomessa säilyy. 

Tilanteeseen on varmaan osin syynä laiskuus. Toimittajat eivät keskimäärin osaa ruotsia, ainakaan kunnolla, joten toimitukset eivät viitsi edes yrittää. Mutta isompi syy on luultavasti ihan vain välinpitämättömyys. Ei voi kuin toivoa, että tässä tapahtuu muutos ennen kuin on liian myöhäistä.

Vierailija
15756/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 10.4. Joka mainittiin sillä Aprillipilavideolla taisikin lopulta tarkoittaa päivää, jolloin KAJ alkaa tiisailla jotain uutta. Toki voi olla sattumaa että juuri eilinen valikoitui tiisailun aloituspäiväksi, mutta itse veikkaan että tarkoituksellista oli. Siitä olen varma, että jotain tuolla videolla vihjaillaan. Tuo video oli aivan liian outo ollakseen muuten vaan julkaistu. Ehkä viime vuoden keväänä kun KAJ muutenkin julkaisi uuden videon päivittäin olisin voinut ajatella sen olevan muuten vain julkaistu, mutta nyt en yhtään usko siihen.

Vierailija
15757/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt täysin parjata suomenkielistä mediaa. Tämä erinomainen juttu oli Hesarissa jo 3.1.2017. Tämän yhteydessä on se hauska Emäntä meni metsään -runovideo.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005029803.html

Vierailija
15758/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurovisionklubbenin haastattelu on nyt YT:ssa englanniksi tekstitettynä. Kommenteissa joku on tajunnut, että kun he puhuvat Australian pojan ja hänen tyttöystävänsä kovaäänisestä kuorsaamisesta, se onkin suora viittaus nauruun Heimani i skickissä. Meni minulta ohi, mutta minä olenkin hyvin viaton...

Vierailija
15759/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki he puhuvat itsestään bändinä, mutta sitähän he eivät oikeastaan ole, he vain toimivat bändinä ja ovat siinäkin hommassa lahjakkaita ja nyt myös syvästi ammattilaisia, mutta he luovat salaa korkeakulttuuria tavalla, joka viuhuu yli niiltäkin, jotka kuitenkin rakastuvat pakettiin, ja mahdollisesti he eivät itsekään ihan ymmärrä mitä kaikkea ovat tekemässä. Joten miten keikka-arviot olisivat olennaista, kun heistä puhutaan? Meillä on käsissämme kulttuuria muokkaava ryhmä. Se on ihan toisensävyisten lehtijuttujen asia, täytyykö tässä itse alkaa niitä kirjoittaa jos muut eivät osaa hä? Hesarin juttu on yhtä paljon asiaa kuin Ruben i rutan. 

Siksi kirjoitinkin, että esimerkiksi keikka-arviot (ja Kaj'n tuotanto). Keskityin viestissäni median uutisluontoiseen tarjontaan ja jätin pois syventävät pitkät artikkelit, vaikka ensin aioinkin puhua myös Kaj'n kokonaiskulttuurillisesta merkityksestä. Hienoa, että sinä nostit sen esiin. Toivotaan, että jossain vaiheessa toimittajat heräävät tähänkin aiheeseen.

Vierailija
15760/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää huomenta (hups, taitaakin olla jo iltapäivä) ketjun viralliselta linkittäjältä.