Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (20098)

Vierailija
15781/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdittekö te kaikki saunaan vai miksi hiljeni? 

Sanonpahan sanaseni. Joku voisi vinkata Grimille tämän, jos hän on päässyt nuoruuden lähteille jo: 

Vierailija
15782/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaan just menossa ja kuuntelen edelleen Tulisielua. Saattaa tulla kuunneltua kokonaan yhdessä päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15783/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axelin instassa on joitakin kuvia Hallnin neljänneltä kuvauspäivältä. Kuvat linkitetty myös Tillsammans följer vi KAJ ryhmään. 

Vierailija
15784/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunaan just menossa ja kuuntelen edelleen Tulisielua. Saattaa tulla kuunneltua kokonaan yhdessä päivässä.

Jotkut ne saa kaiken kerralla... juuri tuli vastaan jonkun valitus, kun meinaa hukkua Kaj-materiaalin tulvaan. Että sitä on melkein liikaa. ilmeisesti tosiaan vain melkein. 

Vierailija
15785/20098 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 10.4. Joka mainittiin sillä Aprillipilavideolla taisikin lopulta tarkoittaa päivää, jolloin KAJ alkaa tiisailla jotain uutta. Toki voi olla sattumaa että juuri eilinen valikoitui tiisailun aloituspäiväksi, mutta itse veikkaan että tarkoituksellista oli. Siitä olen varma, että jotain tuolla videolla vihjaillaan. Tuo video oli aivan liian outo ollakseen muuten vaan julkaistu. Ehkä viime vuoden keväänä kun KAJ muutenkin julkaisi uuden videon päivittäin olisin voinut ajatella sen olevan muuten vain julkaistu, mutta nyt en yhtään usko siihen.

Tätä lentokapteenivideota on näköjään lyhyesti kommentoinut myös May Schjörlien, jonka siis tunnemme Botnia Paradisen näyttelijäkaartista. Norjalaissyntyinen Ruotsissa asuva näyttelijä, mutta näköjään myös laulunopettaja ja musiikkipedagogi, en tiennytkään. No, lauluhan tosiaan sujui upeasti (Beverly Hills, This is Paradise). Liekö ihan superfaneja hänkin 😊

Oliko niin, että May Schjörlien on kiinnitetty Axelin Tulilinnun pohjalta tehtyyn näytelmään, joka saa ensi-iltansa Wasa Teaterissa ensi vuonna? Tietääkö joku muuten, onko Axel itse ollut dramaturgina vai onko sovituksen tehnyt joku muu?

Jostain kaivoin jutun, missä sanottiin, että Eldsjäl ohjaus ja dramatisointi on David Sandqvist. Ja mielestäni May Schjörlienillä olisi rooli, olisko ollut Helena?? 

Joo, May Schjörlien on mukana. Bongasin tiedon Axelin instasta, jossa May onnittelee synttärisankaria (helmikuussa), kehuu Eldsjäl-kirjaa tosi hyväksi ja kertoo odottavansa malttamattomana paluuta Wasa Teaterin lavalle ja Helenaksi.

Vierailija
15786/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purskahdin nauramaan ääneen, kun putkahti tämä Vasabladetin juttu esiin face-syötteessäni. Bilin i ditjin, tammefan.

https://www.vasabladet.fi/vasa/lokalbuss-korde-i-diket-i-sundom/?fbclid…

Vierailija
15787/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt avoimen FB-ryhmän admin alkaa kyllästyä siihen, että jotkut ryhmään kuulumattomat ihmiset haastavat riitaa ja harkitsee sen muuttamista suljetuksi. On se kumma, että ihmiset eivät osaa käyttäytyä edes näin positiivisen asian kuin KAJ puitteissa.   

Vierailija
15788/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt avoimen FB-ryhmän admin alkaa kyllästyä siihen, että jotkut ryhmään kuulumattomat ihmiset haastavat riitaa ja harkitsee sen muuttamista suljetuksi. On se kumma, että ihmiset eivät osaa käyttäytyä edes näin positiivisen asian kuin KAJ puitteissa.   

Mä olen hämmästellyt tätä ilmiöitä monissa muissakin tapauksissa. Näet jonkun faniryhmän tai vaikka perhosharrastajien keskusteluketjun ja menet sinne pelkästään ilmoittamaan, että sinä et tykkää fanituksen kohteesta tai harrastuksesta etkä voisi siitä vähempää välittää. Puhumattakaan niistä, jotka aloittaa oman keskustelun otsikolla "Minä en ole yhtään kiinnostunut aiheesta X, muita?". Mitä hemmettiä. Eikö niille olisi itsellekin antoisampaa jutella sellaisesta, mikä kiinnostaa ja/tai mistä pitää.

Vierailija
15789/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tai muutama ihminen voi onnistua sotkemaan helposti kymmenen tuhannen ihmisen ryhmän. Ja kun näillä sotkijoilla tuntuu olevan aina enemmän  aikaa, kuin normaalisti käyttäytyvillä ihmisillä, he ehtivät paljon enemmän kuin me muut ja aina löytävät uuden sotkettavan yhteisön. (Kai heillä on aikaa, jos sotkevat samalla tavalla kaikki ihmissuhteensa.)

Siten vaikka näitä rasittavia tyyppejä on vähän, netissä heidän näkyvyytensä on suhteeton.

Siksi vanha sääntö "Älä ruoki trollia", on elinehto, jos ei halua minkä tahansa nettiyhteisön hiipuvan sisäisiin riitoihin, epäolennaiseen kinasteluun ja huonoon ilmapiiriin.

Vierailija
15790/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hämmästellyt tätä ilmiöitä monissa muissakin tapauksissa. Näet jonkun faniryhmän tai vaikka perhosharrastajien keskusteluketjun ja menet sinne pelkästään ilmoittamaan, että sinä et tykkää fanituksen kohteesta tai harrastuksesta etkä voisi siitä vähempää välittää. Puhumattakaan niistä, jotka aloittaa oman keskustelun otsikolla "Minä en ole yhtään kiinnostunut aiheesta X, muita?". Mitä hemmettiä. Eikö niille olisi itsellekin antoisampaa jutella sellaisesta, mikä kiinnostaa ja/tai mistä pitää.

Näinhän sitä luulisi. Normaali fiksu ihminen kyllä osaa sivuuttaa (mitään/ketään haukkumatta) asiat, joista ei pidä tai jotka eivät kiinnosta, ja keskustella asiallisesti siitä mikä kiinnostaa. Mutta sitten on nämä tyypit, joiden on ihan pakko päästä tölväisemään milloin mitäkin, trollata, provosoida, kylvää eripuraa... Varsinkin anonyymeilla keskustelupalstoilla tätä näkee. Joskus jopa ihan tunnistettavasti, sama tyyppi kiertää useammalla palstalla haukkumassa ja solvaamassa. Tunteeko nämä tyypit jotenkin olevansa vallan kahvassa näin toimimalla vai mikä motiivi? Hirveän vaikea ymmärtää. 

Ymmärrän kyllä täysin tuon harkinnan ryhmän yksityistämiseksi. Moni on jo näköjään kommentoinut asian puolesta. Tietysti vähän harmi tällaiselle facebookiin kuulumattomalle, jos yksityiseksi menee, mutta onhan meillä vielä onneksi tämä KAJ-ketju. 

Vierailija
15791/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että trollaaminen ja riidanhaastaminen saisi kuoliniskun, kun vaan kaikki malttaisivat olla reagoimatta. Ei alapeukuteltaisi eikä varsinkaan ryhdyttäisi väittämään vastaan. Jätettäisiin hölmöläiset huomiotta kuin typerää viestiä ei olisi olemassakaan. Mutta trollit valitettavasti tietävät, kuinka matala ihmisten ärsytyskynnys on ja luottavat siihen, että reaktioita tulee.

Vierailija
15792/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietysti vähän harmi tällaiselle facebookiin kuulumattomalle, jos yksityiseksi menee, mutta onhan meillä vielä onneksi tämä KAJ-ketju." 

Minäkään en ole koskaan ollut FB:ssä, mutta olen viime aikoina lueskellut joidenkin avointen ryhmien tekstejä (alkoi siitä kun kansalaisopiston opettaja neuvoi lukemaan hänen avoimia kielivinkkisivujaan) kuten juuri tuon uutteran vöyriläisharrastajan ylläpitämää, yleensä asiallista kirjoittelua osoitteessa Tillsammans följer vi KAJ. Onneksi löysin tämän "vauva"-keskusteluketjun ja voin nauttia tietoa hankkineiden tiedon jakamisesta ja viisaista pohdiskeluista. SUURKIITOS monelle! 

Vierailija
15793/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä avoimessa Facebook ryhmässä paljonkin eri (järkevää) juttua kuin siinä suljetussa? Mä en sitä avointa ole juurikaan seurannut, paitsi mitä nyt sieltä joskus tulee fb-syötteeseen jotain näkyville. Siihen suljettuun ryhmään kuulun, ja seuraan sitä, vaikka aika harvoin siellä kommentoin.  Mietin että maksaako vaivaa liittyä siihen toiseenkin jos muuttuu yksityiseksi, vai jätänkö sen siinä tapauksessa omaan arvoonsa.

Vierailija
15794/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen seurannut vain avointa ryhmää, kun en itse halua ryhtyä mihinkään jäseneksi. Suurin osa keskustelusta ja postauksista on ns. järkeviä, hullu huumori (jollaista tässä ketjussa on) loistaa poissaolollaan, ja muutakaan huumoria ei juuri harrasteta.

Itse haen ryhmän sivuilta tietoa, vinkkejä ja linkkejä, ja niitä siellä on kiitettävästi. En osaa verrata suljettuun ryhmään, kun en sen sisältöä ole nähnyt. Mutta kun teema on sama eli Kaj, voisin kuvitella, että aika lailla samoista asioista puhutaan molemmissa.

Vierailija
15795/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempi vierailija kirjoitti: "Suomenkielisillä alueilla murre toki vaikeuttaa asiaa. Helppoa kouluruotsia ymmärtää todella moni (niin kuin pitääkin, kaikkihan me ollaan sitä opiskeltu)." 

Kuulkaas nuoret, ei me kaikki olla. Meitä KAJ-ihastelijoita on vauvasta vaariin ja muoriin. Niinpä joukossa on vielä meitä rinnakkaiskoulujärjestelmän ajan lapsia, joista iso osa sai koulussa enintään yhden ns. vieraan kielen opetusta, ja suuressa osassa suomenkielisiä kuntia se oli englanti. 

Näinhän se on, esimerkiksi mä en vain ollut tullut ajatelleeksi asiaa. Jakolinja menee vuonna 1970 syntyneissä. Suomen viimeinenkin alue eli pääkaupunkiseutu siirtyi peruskoulujärjestelmään vuonna 1977, ja sinä vuonna koulutiensä aloittaneet ovat kaikki opiskelleet ruotsia. Osa yli 56-vuotiaista taas ei ole.

Toisaalta monet meistä mummoikäisistä osaavat ruotsia jopa paremmin kuin nykynuoret, sillä muinaisessa oppikoulussa kielet taottiin kalloon tehokkaasti. Mutu-tuntumalla heitän, että tehokkaammin kuin nykysysteemissä. Mäkin ajattelin ymmärtäväni (ja puhuvanikin) ruotsia oikein mallikkaasti, kunnes törmäsin ilmiöön nimeltä Kaj. Se törmäys karisti harhaluulot mutta toisaalta sisuunnutti itseopintoihin, ja nyt taittuu vöyrikin tältä mammalta.

Täällä toinen mummoikäinen kahdeksan vuotta muinaisessa oppikoulussa istunut - siihen aikaan, kun opittiin kunnolla sanastoa ja kielioppia ja niiden avulla harjoiteltiin kirjallista kääntämistä MUTTA ei lainkaan kuuntelua tai puhumista. Kirjoitin laudaturin lähes virheettömällä suorituksella kaksipuolisena käännöskokeena (nyt muistelen että tekstin aiheena oli sauna!). Puhuttua kieltä en tietenkään ollut oppinut kuuntelemaan, vielä vähemmän puhumaan itse, eihän sellainen ollut opetuksessa tavoitteena. En pidä tehokasta käännöskokeeseen valmistautumista huonona mutta kylläkin riittämättömänä kielenopetuksena. Olin tietysti etuoikeutettua vähemmistöä: enemmistö kansakouluajan luokkatovereistani ei saanut kouluvuosinaan lainkaan ruotsin tai englannin opetusta. 

Vierailija
15796/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmä jää toistaiseksi auki ja "ulkopuolisten" kommentteja säännellään.  

Vierailija
15797/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Toivottavasti ne karsiutuvat, jotka keskittyvät haukkumaan milloin Erikaa, milloin Feliciaa tai Månsia jne., ottamatta esimerkkiä KAJ'sta joka suhtautuu kollegoihinsa myönteisesti. Fazer-mainoskuva aiheutti tulvan toisen suklaamerkin moitteita. 

Vierailija
15798/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori vöyriläinen hiihtäjä on tänään voittanut 50 kilometrin suomenmestaruuden. Mahtaako olla Kevinin sukulaisia?

Vierailija
15799/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempi vierailija kirjoitti: "Suomenkielisillä alueilla murre toki vaikeuttaa asiaa. Helppoa kouluruotsia ymmärtää todella moni (niin kuin pitääkin, kaikkihan me ollaan sitä opiskeltu)." 

Kuulkaas nuoret, ei me kaikki olla. Meitä KAJ-ihastelijoita on vauvasta vaariin ja muoriin. Niinpä joukossa on vielä meitä rinnakkaiskoulujärjestelmän ajan lapsia, joista iso osa sai koulussa enintään yhden ns. vieraan kielen opetusta, ja suuressa osassa suomenkielisiä kuntia se oli englanti. 

Näinhän se on, esimerkiksi mä en vain ollut tullut ajatelleeksi asiaa. Jakolinja menee vuonna 1970 syntyneissä. Suomen viimeinenkin alue eli pääkaupunkiseutu siirtyi peruskoulujärjestelmään vuonna 1977, ja sinä vuonna koulutiensä aloittaneet ovat kaikki opiskelleet ruotsia. Osa yli 56-vuotiaista taas ei ole.

Toisaalta monet meistä mummoikäisistä osaavat ruotsia jopa paremmin kuin nykynuoret, sillä muinaisessa oppikoulussa kielet taottiin kalloon tehokkaasti. Mutu-tuntumalla heitän, että tehokkaammin kuin nykysysteemissä. Mäkin ajattelin ymmärtäväni (ja puhuvanikin) ruotsia oikein mallikkaasti, kunnes törmäsin ilmiöön nimeltä Kaj. Se törmäys karisti harhaluulot mutta toisaalta sisuunnutti itseopintoihin, ja nyt taittuu vöyrikin tältä mammalta.

Täällä toinen mummoikäinen kahdeksan vuotta muinaisessa oppikoulussa istunut - siihen aikaan, kun opittiin kunnolla sanastoa ja kielioppia ja niiden avulla harjoiteltiin kirjallista kääntämistä MUTTA ei lainkaan kuuntelua tai puhumista. Kirjoitin laudaturin lähes virheettömällä suorituksella kaksipuolisena käännöskokeena (nyt muistelen että tekstin aiheena oli sauna!). Puhuttua kieltä en tietenkään ollut oppinut kuuntelemaan, vielä vähemmän puhumaan itse, eihän sellainen ollut opetuksessa tavoitteena. En pidä tehokasta käännöskokeeseen valmistautumista huonona mutta kylläkin riittämättömänä kielenopetuksena. Olin tietysti etuoikeutettua vähemmistöä: enemmistö kansakouluajan luokkatovereistani ei saanut kouluvuosinaan lainkaan ruotsin tai englannin opetusta. 

Hei nyt kun mainitsit tuon yo-käännöskokeem aiheen "sauna", niin mullakin alkoi kellot kilkattaa. Aivan kuin omana yo-vuonnakin olisi ollut aiheena sauna, silleen muistelisin. Ollaankohan kirjoitettu samana vuonna, toooooosi tosi kauan sitten.... Olin ruotsissa hyvä koulussa, mutta juuri kirjoituksissa tein sitten muutaman typerän mokan enkä kirjoittanut laudaturia, vaikka sen piti olla suunnilleen varma (omasta mielestä). Ei ole kylläkään haitannut elämääni mitenkään, mutta otti silloin päähän. Ruotsia tuli onneksi käytettyä ja harrastettua töitten puolesta moneenkin otteeseen, ja siitähän on ollut monenlaista hyötyä, näin KAJ- fanina varsinkin. 

Vierailija
15800/20098 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toivottavasti toimiva linkki pitkään haastatteluun Wasa teaternissa Botnian esitysten aikana. Ohjelma alkaa n. 11 minuutin kohdalta.

Suunnilleen puolessavälissä kysyttiin kohokohtia aikaisemmalta uralta ennen Botniaa. He kertoivat vitsailleensa kauan "Vi skall fylla Botniahallen en dag" ajaessaan usein sen ohitse Vaasan ja Vöyrin välillä. Kun KAJ10:n ensimmäinen kappale alkoi, oli vaikuttavaa nähdä hallin täyttävä yleisö. "Man visste att det här händer troligen aldrig igen."