Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9415)

Vierailija
1281/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun aamun piristys oli tällä kertaa Heimani i skick ja tämä versio. Elämään tuli Kaj'n myötä uusia värejä.

Tässä toinen hellyttävä Heimani i skick -versio. Ruotsalainen yleisö syö noiden kädestä. :)

Vierailija
1282/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun aamun piristys oli tällä kertaa Heimani i skick ja tämä versio. Elämään tuli Kaj'n myötä uusia värejä.

Tässä toinen hellyttävä Heimani i skick -versio. Ruotsalainen yleisö syö noiden kädestä. :)

Näissä KAJ'n livessä toimii koko paketti. Musiikki, vuorovaikutus yleisön kanssa, poikien keskinäinen kemia ja saumaton yhteistyö, jokainen loistaa vuorollaan erikseen ja päälle päätteeksi kaikki loistavat yhdessä. Ja nuo hieman "kotikutoiset" koreografiat ja improvisoinnit ovat vaan niin mainiota katsottavaa. 

Mulle ei nyt tule mieleen yhtään vastaavaa ryhmää Suomesta, kuka tällä tasolla ja näin laajalla skaalalla viihdettä tekee - tai on tehnyt. Ainakaan mitään yleisemmin tunnettua ryhmää. Alivaltiosihteeriin ja Portion Boysiin ovat jotkut verranneet (molemmat hyviä). Mutta KAJ on vielä paljon enemmän - ainakin omasta mielestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä apinoilla ole edes yhtä hittiä. 🤭

Vierailija
1284/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käärijän polkua seuraavat joo, esiintyvät 17.8. Leppävaaran Supersunnuntaissa peräkkäin.

Hitsi vieköön, kun tuonne menisin, mutta pakko olisi mennä autolla, ja en tunne Leppävaaraa niin hyvin. Mihin ihmeeseen siellä saa tällaisena tapahtumapäivänä  auton parkkiin???!!!! Kun siinä urheilupuistossakin on kai jotain happeningia samana päivänä.... 

Vierailija
1285/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, ovat upeita livenä. Näin heidät Suomi-Areenassa ja vähän harmittaa etten nyt kesäkiertueella pääse toista kertaa näkemään vaikka kovasti tekisi mieli. Kaj on icessa syksyllä sitten.

Vierailija
1286/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärijän polkua seuraavat joo, esiintyvät 17.8. Leppävaaran Supersunnuntaissa peräkkäin.

Hitsi vieköön, kun tuonne menisin, mutta pakko olisi mennä autolla, ja en tunne Leppävaaraa niin hyvin. Mihin ihmeeseen siellä saa tällaisena tapahtumapäivänä  auton parkkiin???!!!! Kun siinä urheilupuistossakin on kai jotain happeningia samana päivänä.... 

Jätä auto johonkin selvästi kauemmaksi ja mene Leppävaaraan julkisilla.

Vierailija
1287/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ on livenä totta kaj paras, se tunnelma on niin sanoinkuvaamaton. Mutta kyllä musiikki toimii kotona kuunneltunakin, vie sfääreihin kun vaan sulkee silmänsä.

Just kuuntelussa Älska en gubb, mun tämänhetkinen suosikki.

Vierailija
1288/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...minulle tulee Vöyrin murteesta ihan eri fiilis kuin suomen kielen pohjalaismurteista. Minusta siinä on jotain, joka vie ainakin omat ajatukseni Savon suunnalle tai kenties Kainuuseen päin."

Puit sanoiksi sen, mitä olen itsekin ajatellut. En ole (vielä) mikään ruotsin kielen tai varsinkaan Vöyrin murteen ekspertti, mutta sen sijaan Kainuun murre on tuttua, ja minusta noissa tosiaan on hieman jotain samaa. Ehkä etäisesti, mutta kuitenkin.

Vierailija
1289/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAJ on livenä totta kaj paras, se tunnelma on niin sanoinkuvaamaton. Mutta kyllä musiikki toimii kotona kuunneltunakin, vie sfääreihin kun vaan sulkee silmänsä.

Oj, oj tuo biisi! Goosebumps! 

Vierailija
1290/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(eikä Kevinillä edes ole omia sometilejä)

Kevinille pisteet tästä!

Vierailija
1291/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä KAJ'n livessä toimii koko paketti. Musiikki, vuorovaikutus yleisön kanssa, poikien keskinäinen kemia ja saumaton yhteistyö, jokainen loistaa vuorollaan erikseen ja päälle päätteeksi kaikki loistavat yhdessä. Ja nuo hieman "kotikutoiset" koreografiat ja improvisoinnit ovat vaan niin mainiota katsottavaa. 

Mulle ei nyt tule mieleen yhtään vastaavaa ryhmää Suomesta, kuka tällä tasolla ja näin laajalla skaalalla viihdettä tekee - tai on tehnyt. Ainakaan mitään yleisemmin tu

Ei kyllä Kaj'sta ja Portion Boysista voi puhua samana päivänäkään! Ihan eri genren artisteja mielestäni.

Vierailija
1292/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakob potki kuninkaanlinnassa hevoskärryjen renkaita. Joka hetki löytää pieniä viittauksia aikaisempiin juttuihin.

Vierailija
1293/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (suomenkielinen), joka hirveän harvoin  yleensä luen mitään, aloitin juuri Kleinin lukemisen ja ruotsiksi siis tietenkin. Kirja on saanut positiivisia arvosteluja ja Axelin taitavaa sanankäyttöä on kehuttu. Ruotsia kyllä ymmärrän suht hyvin, että eiköhän tämä suju.

Naureskelin tuossa mielessäni, että kaikenlaisia vaikutuksia tämä KAJ saakin aikaan. Ihminen, joka ei niin kirjallisuudesta välitä, tarttuu kirjaan ja vieläpä vieraalla kielellä :) 

Isäni laiskistui vanhoilla päivillään niin, ettei viitsinyt enää lukea suomennoksia. Kun ei kuulemma tuntunut laiskottelulta, kun kielen takia luki. Minä odotan nyt innoissani, että luen sekä Rääppöön että Kleinin.

Erittäin kivaa, että saatiin kirjan kääntäjä paikalle. Haluaisitko kertoa käännöstyöstä lisää, tai oletko kertonut siitä jossain muualla. Yritin vilkaista, niin kustantajan sivulla ei mainittu kääntäjää lainkaan. Mitä ihmettä?

Vierailija
1294/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...minulle tulee Vöyrin murteesta ihan eri fiilis kuin suomen kielen pohjalaismurteista. Minusta siinä on jotain, joka vie ainakin omat ajatukseni Savon suunnalle tai kenties Kainuuseen päin."

Puit sanoiksi sen, mitä olen itsekin ajatellut. En ole (vielä) mikään ruotsin kielen tai varsinkaan Vöyrin murteen ekspertti, mutta sen sijaan Kainuun murre on tuttua, ja minusta noissa tosiaan on hieman jotain samaa. Ehkä etäisesti, mutta kuitenkin.

Älkääs ny, mulle kanssa.

Vierailija
1295/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni vöyrinruotsi muistuttaa lähinnä suomen pohjoissavoa. Ne diftongit ja sellainen samanlainen "venkoilu" kuin savossa.

Toisaalta löydän yhtäläisyyden varsinaissuomalaiseen ja satakuntalaiseen puhetapaan, tosin sanat lyhentyvät vöyriksi vielä lyhyemmiksi. Sata kertaa sain tankata Pa to ta na kakoa ennen kuin oivalsin, mitä se oikein tarkoittaa. Samoin Jåo nåo e ja yolo ja nåo oli paha (niin kuin se tietysti oli tarkoitettukin). :D

Vierailija
1296/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä (suomenkielinen), joka hirveän harvoin  yleensä luen mitään, aloitin juuri Kleinin lukemisen ja ruotsiksi siis tietenkin. Kirja on saanut positiivisia arvosteluja ja Axelin taitavaa sanankäyttöä on kehuttu. Ruotsia kyllä ymmärrän suht hyvin, että eiköhän tämä suju.

Naureskelin tuossa mielessäni, että kaikenlaisia vaikutuksia tämä KAJ saakin aikaan. Ihminen, joka ei niin kirjallisuudesta välitä, tarttuu kirjaan ja vieläpä vieraalla kielellä :) 

Isäni laiskistui vanhoilla päivillään niin, ettei viitsinyt enää lukea suomennoksia. Kun ei kuulemma tuntunut laiskottelulta, kun kielen takia luki. Minä odotan nyt innoissani, että luen sekä Rääppöön että Kleinin.

Erittäin kivaa, että saatiin kirjan kääntäjä paikalle. Haluaisitko kertoa käännöstyöstä lisää, tai oletko kertonut siitä jossain muualla. Yritin vilkaista, niin kustanta

Täällä Kleinin suomentaja. Kustantajan luettelotekstit on laadittu ennen käännössopimuksen laatimista, ja samoin olivat keksineet siellä Kleinille suomenkielisen nimen. Vöyrin murteen asiantuntija on luvannut auttaa murrerepliikkien suomentamisessa. Åhmanin romaanin Eldsjäl suomentaa kollegani, koska minulla on muita hommia.

Vierailija
1297/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allsångin "Inga winners" -kappaleen mainiot sanat eivät ole KAJ'n, vaan Edward af Sillénin, ja pojat toki ovat tuoneet julki kiitokset hänelle. 

Edward siinä yhdessä Allsång-klipissä kommentoi Petra Meden kanssa Pernillan "tahatonta" (= tietysti käsikirjoitettua) lipsahdusta "Kajs"/"Kajz" ja vertasi sitä Kaarle Kustaan taannoiseen lipsahdukseen uuden prinsessan nimijulkistuksessa "Inse" po. "Ines".

Vierailija
1298/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allsångin "Inga winners" -kappaleen mainiot sanat eivät ole KAJ'n, vaan Edward af Sillénin, ja pojat toki ovat tuoneet julki kiitokset hänelle. 

Edward siinä yhdessä Allsång-klipissä kommentoi Petra Meden kanssa Pernillan "tahatonta" (= tietysti käsikirjoitettua) lipsahdusta "Kajs"/"Kajz" ja vertasi sitä Kaarle Kustaan taannoiseen lipsahdukseen uuden prinsessan nimijulkistuksessa "Inse" po. "Ines".

Kajz ja Vägg i Vägg 🙂

Tämä ruotsalaisten rakastama yhteislaulu  Vägg i Vägg näyttäisi jääneen kiertueohjelmistosta pois. Ainakaan siitä ei ole videoklippejä näkynyt enää vähään aikaan. 🤔

Vierailija
1299/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä auto johonkin selvästi kauemmaksi ja mene Leppävaaraan julkisilla.

Näinhän se ilmeisesti on tehtävä. Supersunnuntaissa kiinnostaa vain ja ainoastaan  KAJ, ja sen eteen kannattaa nähdä jo vähän vaivaakin :). 

Vierailija
1300/9415 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa Vägg i vägg:in finessejä ei ehkä tajuta suomenkielisten keskuudessa ja siksi on jäänyt pois kotimaan setistä? Gröna Lundissa se oli mukana, muttei esim. Lisebergissä (Göteborg), jossa sitten puolestaan oli Heimani i skick, jota ei esitetty Gröna Lundissa. Heimani i skick kuulunee jatkossa joka settiin, kun se iskee yleisöön niin täysillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi