Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (12793)

Vierailija
12701/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hej du människa muuten paljastaa senkin, kuinka paljon eri Axelit loppujen lopuksi eroaa toisistaan. Eivät ole mitenkään sataprosenttisen tarkasti toistensa klooneja. Kun nyt vertaa keskenään vaikka tätä Leifiä komppaavaa huuliharpputyyppiä, Daisya ja Bertel Bäckiä. Näin jälkikäteen ajateltuna huvittaa, kuinka kauan sitä itsekin sokeasti uskoi vain yhden ainoan Axelin olemassaoloon.

Hupaisa yksityiskohta sekin, että myös Vörjeansin Määnin jollain tavalla muistuttaa Axel-versioita. Etäisesti, mutta kuitenkin.

Vierailija
12702/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hej du människa muuten paljastaa senkin, kuinka paljon eri Axelit loppujen lopuksi eroaa toisistaan. Eivät ole mitenkään sataprosenttisen tarkasti toistensa klooneja. Kun nyt vertaa keskenään vaikka tätä Leifiä komppaavaa huuliharpputyyppiä, Daisya ja Bertel Bäckiä. Näin jälkikäteen ajateltuna huvittaa, kuinka kauan sitä itsekin sokeasti uskoi vain yhden ainoan Axelin olemassaoloon.

Hupaisa yksityiskohta sekin, että myös Vörjeansin Määnin jollain tavalla muistuttaa Axel-versioita. Etäisesti, mutta kuitenkin.

Tämä Axel-versio on kyllä niin komea ja vetovoimainen. 

Minä tutustuin ensimmäisenä BBB:n Axel-versioon ja ihmettelen usein miten paljon hän eroaa muista Axeleista. Kuinka yksipuolisen kuvan saakaan, jos tuntee hänet vain tuon kappaleen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12703/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leif tunnetusti tekee myös miesdoulan hommia. Mahtaako olla nyt keväällä ja kesällä paikalla?

Vierailija
12704/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leif tunnetusti tekee myös miesdoulan hommia. Mahtaako olla nyt keväällä ja kesällä paikalla?

Sulla tarvetta tuolloin? Mistä tämä tieto on peräisin?

Vierailija
12705/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Licence to chill" 😄

Olin taas unohtanut tämän pappadoulan, piti oikein katsoa se Vaasan taltiointi. Rakastan tuota KAJ10 versiota, koukutuin siihen lähes ensi istumalta. Mutta pidän tosi paljon myös tästä toisesta. Vaikka tuntuu, että tämä kappale suorastaan vaatii ison bändin taustalle, niin kyllä tuo akustisempi versio erittäin hyvin toimii sekin. 

Vierailija
12706/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karar i Arbeit puheessa asiasta mainitsi

Vierailija
12707/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Missä Karar i arbeit -puheessa?

Vierailija
12708/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hej du Människa esitettiin myös Karar i Arbeit -kiertueella ja sen välispiikissä Leif kertoi olevansa myös Pappadoula. 

Vierailija
12709/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12710/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hej du Människa esitettiin myös Karar i Arbeit -kiertueella ja sen välispiikissä Leif kertoi olevansa myös Pappadoula. 

Hienoa, tuleekohan hän auttamaan myös Kevinin ja Linan lapsen synnytyksessä?

Vierailija
12711/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kertoo toimivansa lähinnä Kokkolassa. 

Vierailija
12712/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leif tuntuu yksinään vastaavan kymmentä Axelia. Motivaatiopuhuja, maailmanparantaja, filosofi, kitaratähti ja sitten vielä doulakin. Voi hyvänen aika tätä lahjakkuuden ja kyvykkyyden määrää.

Vierailija
12713/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä. Leif taas pienen ihmisen puolella. Täysin unohdetun ihmisen eli synnyttäjän miehen. Kuka muu olisi parempi pyyhkimään hikeä kärsivän, stressaantuneen tulevan isän otsalta kuin pappadoula Lefa. Onnelliset kokkolalaiset.

Vierailija
12714/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevin laulaa tässä vieläkin paremmin. Kaikkien ääneen on vuosien varrella tullut syvyyttä ja sävyjä lisää. Kun mä olen tällainen lauletun enkä "puhutun" musiikin ystävä ja melodian rakastaja, niin mun mielestä on ihanaa kuunnella tänä päivänä bändiä, joka oikeasti osaa laulaa. 

Vierailija
12715/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Axel soitta tuossa bassoa ja huuliharppua samanaikaisesti

Vierailija
12716/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon huuliharppuun kiinnitti myös Grim huomiota, tosin siinä KAJ10:ssä Axel ei soita kitaraa. Vaikka Grim katseleekin KAJ'ta myös tavallaan "fanilasien" läpi ja kovasti hehkuttelee, niin silti mä tykkään tosi paljon katsoa hänen reaktioitaan. Hän havaitsee aina asioita, joita en itse ollenkaan hoksaa. Ja analysoi oikein asiantuntevan oloisesti mm. eri instrumenttien käyttöä. Ja tässä Leif-reaktiossa hän tosiaan toi aivan uudenlaisia näkökulmia ja oivalluksia esiin, niinkuin täällä on jo kirjoiteltukin. Tykkään hänen tyylistään jutella. Vaikka hehkuttaakin, niin silti ei mene epäuskottavuuden puolelle, niinkuin monilla reagoijilla (kaikki on vaan "wow amazing"). 

Vierailija
12717/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Kevin ja molemmat muutkin on vuosien varrella kypsyneet sekä laulajina että säveltäjinä. Kielen ammattilaisena (ja musiikin harrastajana) mä kuitenkin ihailen eniten heidän sanataidettaan. Kaj'n laulua ja soittoa on tietysti ihana kuunnella, mutta periaatteessa pärjäisin pelkillä teksteillä. Kuinka monta kertaa tahansa niitä lukeekin, aina löytää uusia sävyjä, merkityksiä ja kerroksia. 

Tämän(kin) vuoksi mua riepoo älyttömästi se, että Kaj'ta verrataan kaikenkarvaisiin "artisteihin" ja geneerisiin humppaorkestereihin, joiden kappaleiden sanoitukset on kuin ekaluokkalaisen tai tekoälyn tekemiä.

Vierailija
12718/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon huuliharppuun kiinnitti myös Grim huomiota, tosin siinä KAJ10:ssä Axel ei soita kitaraa. Vaikka Grim katseleekin KAJ'ta myös tavallaan "fanilasien" läpi ja kovasti hehkuttelee, niin silti mä tykkään tosi paljon katsoa hänen reaktioitaan. Hän havaitsee aina asioita, joita en itse ollenkaan hoksaa. Ja analysoi oikein asiantuntevan oloisesti mm. eri instrumenttien käyttöä. Ja tässä Leif-reaktiossa hän tosiaan toi aivan uudenlaisia näkökulmia ja oivalluksia esiin, niinkuin täällä on jo kirjoiteltukin. Tykkään hänen tyylistään jutella. Vaikka hehkuttaakin, niin silti ei mene epäuskottavuuden puolelle, niinkuin monilla reagoijilla (kaikki on vaan "wow amazing"). 

Hän käyttää usein sanaa SILLY, mutta hyvin positiivisessa merkityksessä. KAJ: n luomat kuvaelmat ovat vähän höpsöjä mutta tarkoit542uksella ja hän todella ymmärtää sen. 

Vierailija
12719/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä. Leif taas pienen ihmisen puolella. Täysin unohdetun ihmisen eli synnyttäjän miehen. Kuka muu olisi parempi pyyhkimään hikeä kärsivän, stressaantuneen tulevan isän otsalta kuin pappadoula Lefa. Onnelliset kokkolalaiset.

🤭

Vierailija
12720/12793 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Grim käyttää silly-sanaa nimenomaan merkityksessä "älyttömän hauska", "hullunhauska", ei merkityksessä "typerä" tai "naurettava". Hän on tosi herkkä tajuamaan nyansseja, samoin kuin Celeste. Molemmille avautuvat vieraan maan kieli ja kulttuuri hämmästyttävän hyvin. Toki kuulutaan kaikki samaan länsimaiseen kulttuuripiiriin, mutta silti.