Mistä se kertoo, jos alkoholi "muuttaa persoonaa"?
Kumpi persoona on todellinen? Muokkaako alkoholi tällaisia ihmisiä toisenlaisiksi, vai paljastuuko "todellinen luonne" ottamisen myötä?
Kommentit (43)
Vähä sekä että mä sanoisin, sen takia en juokkaan ollenkaan, en tykkää siitä toisesta minästä, ei se mun todellinen luonne ole mutta kumminkin paholainen joka saa voimansa päihteistä
No esim humala ja päihteet pahentavat monia mt ongelmia ja vievät kykyä hallita itseään.
Esimerkiksi monet kaksisuuntasta tai skitsofreniaa sairastavat saavat niitä ns. Raivokännejä.
Yksi kaveri esimerkiksi, joka on muuten rauhallinen ja usein humalassakin, mutta välillä yllättäin alkaakin riehua ja raivota. Se on oikeastaan vähän pelottavaa, toiset taas kokevat tuon huvittavana.
Mulla oli ammattikorkeakoulussa yksi opettaja joka sanoi meille opiskelijoille aina ennen bileitä ja muita rientoja: "Humalassa olet joku muu"
Tuo lausahdus ketutti silloin aika paljon, koska nuorena ajattelin että lievässä humalassa olen itse asiassa vihdoinkin oma itseni (selvinpäin olen niin estoinen ja ahdistuva).
Nykyään ajattelen että kyllä sitä selvinpäin on eniten oma itsensä. Mutta tietysti päihtyneenä oma todellinen luonto pääsee esille jossain määrin. Tulee esimerkiksi rehellisesti sanottua ääneen sellaisia mielipiteitä, joita on selvinkin päin ajatellut mutta uskaltaa sanoa vasta humalassa. Yleensä kyllä sitten kaduttaa että tuli sanottua.
Siitä, että alkoholi on myrkkyä, joka tuhoaa aivosoluja. Myös Alzheimerin taudissa, joka tuhoaa aivoja, persoona voi muuttua.
Mulla muutti rajusti persoonaa. Tulee pihalle kismitykset ja suorapuheisuus ja kauna. Selvinpäin ne jää sanomatta eikä ole niin pinnalla.
Jos päihtymys muuttaa persoona tosi paljon, niin luultavasti henkilö on selvinpäin todella estoinen.
Vastaavasti jos kykenee selvinkin päin olemaan rennosti niin pieni lisärentoutus ei paljoa muuta.
Toki pitkäaikainen päihteiden käyttö muuttaa kenet tahansa täysin eri ihmiseksi.
Eiköhän se kerro lähinnä sitä että kannattaa laittaa korkki kiinni. Mieluiten pysyvästi.
Ihmisen persoona ei ole ihan niin simppeli kokonaisuus, että sillä olisi vain yksi "todellinen" puoli. Onhan sitä töissä ja vapaa-ajallakin monesti erilainen.
Kertoo siitä, että olisi syytä käsitellä asiat selvinpäin. Alkoholi poistaa estoja ja jos vasta päihtyneenä tulee esiin "todelliset" tunteet ja ajatukset, on selvinpäin päällä sellaiset estot, ettei se ole tervettä.
Riippuu myös ihmisen luontaisesti itsehillintä ja itsekontrolli-kyvyistä. Tai kenties luontaisesta tarpeesta itsensä kontrollointiin. Toiset pelkäävät liiallista rentoutumista ja toiset ovat heittäytyviä ja antavat palaa jos estot vähänkin hellittää.
Jotkut pystyy humalassakin tosi hyvin kontrolloimaan käytöstään, toisilta taas lähtee kontrolli kokonaan veks jo muutamasta annoksesta.
Ei se mitään muuta, se on sen aineen vaikutus. Eikä se mitään tarkoita, kaikkien meidän juoppojen on syytä ymmärtää, että se juoma ei muuta mitään.
Olen joskus ollut humalassa, ja joka kerralla muutun vain uniseksi ja haluan mennä kotiin nukkumaan. Sen vuoksi en käytä lainkaan alkoholia.
Harvoin sitä kaatokännissä on oma selväpäinen itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ammattikorkeakoulussa yksi opettaja joka sanoi meille opiskelijoille aina ennen bileitä ja muita rientoja: "Humalassa olet joku muu"
Tuo lausahdus ketutti silloin aika paljon, koska nuorena ajattelin että lievässä humalassa olen itse asiassa vihdoinkin oma itseni (selvinpäin olen niin estoinen ja ahdistuva).
Nykyään ajattelen että kyllä sitä selvinpäin on eniten oma itsensä. Mutta tietysti päihtyneenä oma todellinen luonto pääsee esille jossain määrin. Tulee esimerkiksi rehellisesti sanottua ääneen sellaisia mielipiteitä, joita on selvinkin päin ajatellut mutta uskaltaa sanoa vasta humalassa. Yleensä kyllä sitten kaduttaa että tuli sanottua.
Komppaan tätä! Tarpeeksi kun on tutkinut itseään sekä humalassa että selvinpäin, niin tajuaa kyllä
että selvä persoona on se oikea persoona.
Se on yksi merkki alkoholismista.
En tunne ketään kenen persoona muuttuisi humalassa, mikä homma toi oikein on?
Kuulostaa oudolta.
Voi näitä juoppojen ongelmia. Aina pitää olla ryyppäämässä
Vierailija kirjoitti:
Kertoo siitä, että olisi syytä käsitellä asiat selvinpäin. Alkoholi poistaa estoja ja jos vasta päihtyneenä tulee esiin "todelliset" tunteet ja ajatukset, on selvinpäin päällä sellaiset estot, ettei se ole tervettä.
Minulla alkoholi ei muuta persoonaa tai käyttäytymistä mitenkään.
Molemmat on todellisia. Kumpikaan ei ole koko totuus.