Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (11766)

Vierailija
11761/11766 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salakuljettajan aarre joulukalenterityyliin jatkuu.  

Spoilereita luvusta 18!

Isoäiti kertoo lapsille tarinan, jonka hän kuuli aikoinaan äidiltään. Äiti taas oli kuullut sen isältään, kadonneen salakuljettajan veljeltä Valterilta.

Myrskyisenä jouluyönä 100 vuotta sitten Saksasta saapui laiva Bethania, joka haaksirikkoutui. Verner meni laivaa vastaan, mutta löysi vain pelastusveneen, laiva oli jo myrskyssä uponnut.

Verner palasi veljensä ja tämän vaimon Idan luo myrskyn keskeltä ja toi heille pelastusveneestä löytämänsä pienen vauvan. Vauvan mukana oli medaljonki, jossa oli kuva lapsen todennäköisistä vanhemmista eli Bethanian kapteenista ja hänen vaimostaan. He kuten kaikki muutkin laivalta kuolivat ilmeisesti laivan upotessa, vain pelastusveneeseen nostettu lapsi pelastui Vernerin löytäessä hänet ajoissa. 

Lapsen Verner jätti veljensä Valterin ja Idan kasvatettavaksi. Itse hän katosi, lähti pois seudulta sanoen muiden salakuljettajien ja uponneeseen laivaan liittyvien henkilöiden etsivän syntipukkia kohtaamaansa epäonneen. 

Valterin ja Idan adoptoima lapsi sai nimekseen Vera ja Verasta tuli aikanaan Oliverin isoäidin äiti. Vernerin vene Kiipeli jäi Valterin hoiviin, suku piti sen kunnossa toivoen Vernerin joskus palaavan. 

Pelkästä aarteenetsinnästä tämä luku laajeni perhekronikaksi. Yllättävänkin synkkiä sävyjä tarinassa on, hukkuneita omaisia ja kadoksiin jäänyt Verner, jota sukulaiset turhaan odottivat. Mitä mietteitä teillä?

Vierailija
11762/11766 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän näin aamutuimaan vältellä lukemasta noita Salakuljettajan aarre -viestejä, kun itse luetaan vasta illalla, niin harvemmin muistan kommentoida. Mutta mielenkiintoisessa kohdassa tarina, on kyllä jännä ja kiinnostava ja lapset tykkäävät kuunnella tätä mielellään. Voisin hyvin joku toinen joulu lukea tämän töissä oppilaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11763/11766 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vöyrin kunnan joulukalenteri on hyödyllinen. Siinä oppii sanontoja sopivan pienissä erissä. 
En ollut ennen tajunnutkaan mitä oikeastaan tarkoittaa Pa do kall e rock elo pa do kall e blus.

Huomaa kyllä miten paljon minulla menee sanoituksista ohi, vaikka joskus ajattelen ymmärtäväni kohtuu hyvin. 
Ei se toisaalta haittaa ainakaan jos kuuntelee Vörjeansiä. 

Vierailija
11764/11766 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yritän näin aamutuimaan vältellä lukemasta noita Salakuljettajan aarre -viestejä, kun itse luetaan vasta illalla, niin harvemmin muistan kommentoida. Mutta mielenkiintoisessa kohdassa tarina, on kyllä jännä ja kiinnostava ja lapset tykkäävät kuunnella tätä mielellään. Voisin hyvin joku toinen joulu lukea tämän töissä oppilaille.

Mäkin väistelen niitä aamulla ja päivällä. Olen itse asiassa nyt lukenut vasta iltasaduksi itselleni ja kommentointi on jäänyt. Oikein jännittävä tarina on ollut. 

Vierailija
11765/11766 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vöyrin kunnan joulukalenteri on hyödyllinen. Siinä oppii sanontoja sopivan pienissä erissä. 
En ollut ennen tajunnutkaan mitä oikeastaan tarkoittaa Pa do kall e rock elo pa do kall e blus.

Huomaa kyllä miten paljon minulla menee sanoituksista ohi, vaikka joskus ajattelen ymmärtäväni kohtuu hyvin. 

Kyllä, tosi hyödyllinen ja kiva joulukalenteri! Tämän päivän lauseen olin (jopa) ymmärtänyt oikein, mutta on siellä tullut paljon uuttakin.

Vierailija
11766/11766 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vöyrin kunnan joulukalenteri on hyödyllinen. Siinä oppii sanontoja sopivan pienissä erissä. 

Kyllä, tosi hyödyllinen ja kiva joulukalenteri! Tämän päivän lauseen olin (jopa) ymmärtänyt oikein, mutta on siellä tullut paljon uuttakin."

Olen niin iloinen vöyriläisten puolesta. He ovat tukeneet KAJ'ta tavalla tai toisella 15 vuotta ja nyt he saavat siitä yllättävän palkinnon kaiken myönteisen huomion kautta. Niinhän sitä sanotaan, että nuorissa on tulevaisuus, et vain välttämättä osaa kuvitella millainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan