Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (8515)
Joo, ei kymppitonnilla kolme aikuista pitkälle pötki. Varsinkin kun se on varmaan mennyt pääosin itse kiertueen järjestelyn kuluihin.
Tulee myös mieleen keväältä tai talvelta haastattelu, jossa Jacob kertoi, että hänen autonsa hajosi ja auto on vanhemmillaan, koska ei ollut varaa korjauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko Tillsammans följer vi KAJ -ryhmästä eilen tämän hurmaavan linkin vuodelta 2018 https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/252712?shareID=ejJiMTVablEwd2F1O…
Axelin journalismi herätti tuolloin henkiin Tuhkimo-kanavatyöt, ja nyt saattaa tapahtua toisinto kun vanha juttu leviää fanclubissa Ruotsin puolelle.
Kiitos tästä linkistä. Tämä on siis 25-vuotiaan Axelin tekstiä. Todella hyvin ja kiinnostavasti kirjoitettu juttu. Voi ihan kuvitella poikia etsimässä kanavatöitä kirpputoreilla ja seinä täynnä Tuhkimoita on ollut todellinen väriläiskä heidän konttorissaan.
Yksi tällä palstalla käyvä fani täälläkin. Tovi on nyt jo vierähtänyt KOIsta ja pikkuhiljaa on tässä saanut prosessoitua koko tapahtuman. Meille tarjoiltiin niin yltäkylläinen buffet, että sitä sulatellessa on mennyt viikko. Olen kelannut läpi noita konserttitallenteita lähes päivittäin ja huomaan niissä paljon juttuja, jotka menivät siellä paikan päällä multa täysin ohi. Mä olin vaan niin totaalisen vaikuttunut ja fascineerattu siitä kaikesta. Pää oli pyörällä vielä kotona illalla. Mitä ihmettä hetki sitten tapahtui?
Vörjeans oli mulle täydellinen yllätys, en olettanut, että Tommy, Freppa ja Määnin olisivat lavalle ilmestyneet. Ehdottomasti yksi illan kohokohdista! Samoin musikaalimaistiaiset. Jakob-Josuan Dehär e min by nosti joka ikisen ihokarvan pystyyn.
Fantastinen konsertti ja fantastinen kokemus kaiken kaikkiaan. Ja mikä vastaanotto yleisöltä! Oli kyllä hienoa olla siellä, mulle itselle ainakin vuoden tapaus, ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kulttuuritäti, niin kuin joku tuossa edellä. Kausikortit Kansallisoopperaan ja RSO:n konsertteihin ja Museokortti. Tuhansien kirjojen kotikirjasto. Ja kenenkään tietämättä niin kiihkeä anonyymi KAJ-fani (AKF), että tarvitsen yhä isompia päivittäisiä annoksia suoraan suoneen. Mä en odota Hesarin erikoishaastattelua vaan sitä, että meille perustetaan joku neulojenvaihtopiste, jossa jaetaan myös kuumaa soppaa ja talvivaatteita à la UFF.
Onko se vaihtopiste tulossa Kallioon vai ihan tänne Töölööseen? Kysyy Kulttuuritantta ja pisteen tuleva vakiasiakas nro 3.
Toi 300 hengen sopiva yleisön koko vähän naurattaa. Kun itse olen menossa Löylyyn juuri siksi että voisi olla vähän pienempi keikka. Eli vain 1000 katsojaa.
Mutta ymmärrän hyvin Axelin ajatuksen: Vaikka tuhansille ihmisille esiintyminen on varmasti upeaa, suurin osa yleisöstä katoaa massaksi. Ja varsinkin kirkkaissa valoissa ei näe välttämättä yleisöstä paljon mitään. Muutaman sadan hengen yleisöön saa vielä kontaktin, muutakin kuin etuosaan.
Olen itse joskus teininä ollut esiintymässä 2000 hengen yleisölle ja luulin, että se olisi jännää. Mutta eihän sieltä lavalta nähnyt kuin eturivin, kaikki siitä taaksepäin oli pelkkää mustaa. Melkein kuin olisi tyhjässä, pimeässä parkkihallissa ollut, jossa vain omalla kohdalla on valot. (Mä en tosin ollut lavan edessä, voi olla, että siitä olisi nähnyt yleisöön.)
Jäähallissa tosin varmaan näkivät vähän enemmän päätellen reaktioista, ja tietenkin yleisön kuulee, kun se on noin äänekäs kuin KOI:ssa oli. Mutta silti mustaa massaa yleisö suurelta osalta on.
Sallin itselleni lukuoikeuden Vasabladetiin kun saan HS:n muuta kautta. VB ja ÖT julkaisevat osin samoja juttuja, joten kaikki KAJ-materiaali näkyy. Arkistoista löytyy paljon helmiä kuten tämä Kevinin haastattelu ennen Svenskanin revyytä. https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/712145
Vierailija kirjoitti:
Toi 300 hengen sopiva yleisön koko vähän naurattaa. Kun itse olen menossa Löylyyn juuri siksi että voisi olla vähän pienempi keikka. Eli vain 1000 katsojaa.
Mutta ymmärrän hyvin Axelin ajatuksen: Vaikka tuhansille ihmisille esiintyminen on varmasti upeaa, suurin osa yleisöstä katoaa massaksi. Ja varsinkin kirkkaissa valoissa ei näe välttämättä yleisöstä paljon mitään. Muutaman sadan hengen yleisöön saa vielä kontaktin, muutakin kuin etuosaan.
Olen itse joskus teininä ollut esiintymässä 2000 hengen yleisölle ja luulin, että se olisi jännää. Mutta eihän sieltä lavalta nähnyt kuin eturivin, kaikki siitä taaksepäin oli pelkkää mustaa. Melkein kuin olisi tyhjässä, pimeässä parkkihallissa ollut, jossa vain omalla kohdalla on valot. (Mä en tosin ollut lavan edessä, voi olla, että siitä olisi nähnyt yleisöön.)
Jäähallissa tosin varmaan näkivät vähän enemmän päätellen reaktioista, ja tietenkin yleisön ku
Luulen kuitenkin että nykyään heistä sopiva koko yleisölle on toinen kuin Karar i arbeit -kiertueen alla. Silloin oli vain istumakatsomo.
Hei, kiitos teille kaikille jotka jaatte tänne linkkejä ja vinkkaatte ja referoitte haastatteluja ja muuta materiaalia. Alkaa paisua niin suureksi tämä universumi, että yksin ei ihminen pärjää sitä haravoidessaan. Eikä riitä aikakaan, joten siksi erityisesti referaatit on tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassityyppi kävi välillä nukkumassa yönsä ja palasi herättyään muokkaamaan pöytävaraustaan. Nyt sekin on TALKOOT. Pukeudun omaksi itsekseni. Voi saatana, tämähän alkaa jännittää.
Hienoa! Siellä nähdään. Ja alkoi jännittämään täälläkin.
T. Väärinlaulaja
Se kolmaskin on nyt tehnyt TALKOOT-varauksen klo 13.30. Eikun Löylyyn vaan!
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos teille kaikille jotka jaatte tänne linkkejä ja vinkkaatte ja referoitte haastatteluja ja muuta materiaalia. Alkaa paisua niin suureksi tämä universumi, että yksin ei ihminen pärjää sitä haravoidessaan. Eikä riitä aikakaan, joten siksi erityisesti referaatit on tervetulleita.
Aina nykyisin kun kuulen tai luen jotain KAJhin liittyvää, haluan tulla tänne jakamaan sen teidän kanssa. Sekin on outoa ja uusi ilmiö minussa, koska en ole koskaan ollut mikään aktiivinen somettaja tai keskustelija netissä. Toivon saavani teksteille jotain vastakaikua. Joskus jopa jätän jonkin asian auki, vaikka tiedän miten asia oikeasti on toivoen, että joku jatkaa siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Se Axelin reportaasi Tuhkimo-tauluista on niin pitkä, että sitä on mahdoton referoida järkevästi. Kyse on siis suosittujen Tuhkimo-kanavatöiden historiasta. Axel kertoo lopuksi, että heille Tuhkimo kävi niin tärkeäksi, että se on mukana Gambämarkissakin. Juuri tarkistin ja siellä se roikkuu kunniapaikalla ompeluseuran seinällä. Tässä ihan pakahtuu kun jatkuvasti tulee näitä yhtymäkohtia joko heidän omaan elämäänsä tai aikaisempiin töihinsä. Yksi tällainen oli kun näin Botnia Paradisen ensimmäisen kerran ja tuli kohta, jossa Bertel sanoo Boarding completed. Ulvoin naurusta kun muistin repliikin yhdestä kevään lentokonevideosta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kymppitonnilla kolme aikuista pitkälle pötki. Varsinkin kun se on varmaan mennyt pääosin itse kiertueen järjestelyn kuluihin.
Tulee myös mieleen keväältä tai talvelta haastattelu, jossa Jacob kertoi, että hänen autonsa hajosi ja auto on vanhemmillaan, koska ei ollut varaa korjauttaa.
Nyt vanhemmat ovat kuulemma kyllästyneet katselemaan autoa pihassaan ja myyneet sen. Haastattelija ja Jakob laskivat leikkiä, että sen hintaan tuli nolla perään KAjn suosion myötä.
Axelilta kysyttiin jossakin tämän hullun vuoden haastatteluista, valitsisiko KAJ mieluummin 100 hengen vai 100 000 hengen yleisölle esiintymisen. Silloin hän vastasi, että jälkimmäisen. Siksi, että sadalle hengelle he ovat uransa alkuaikoina esiintyneet niin monta kertaa, että se on jo tuttua, mutta satatuhatta olisi mielenkiintoinen uusi kokemus.
Mä olettaisin, että myös Nordiksen KOI oli pojille mielenkiintoinen uusi kokemus. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassityyppi kävi välillä nukkumassa yönsä ja palasi herättyään muokkaamaan pöytävaraustaan. Nyt sekin on TALKOOT. Pukeudun omaksi itsekseni. Voi saatana, tämähän alkaa jännittää.
Hienoa! Siellä nähdään. Ja alkoi jännittämään täälläkin.
T. Väärinlaulaja
Se kolmaskin on nyt tehnyt TALKOOT-varauksen klo 13.30. Eikun Löylyyn vaan!
Hienoa! Lauantaihin!
"Se Axelin reportaasi Tuhkimo-tauluista on niin pitkä, että sitä on mahdoton referoida järkevästi. Kyse on siis suosittujen Tuhkimo-kanavatöiden historiasta. Axel kertoo lopuksi, että heille Tuhkimo kävi niin tärkeäksi, että se on mukana Gambämarkissakin. Juuri tarkistin ja siellä se roikkuu kunniapaikalla ompeluseuran seinällä. Tässä ihan pakahtuu kun jatkuvasti tulee näitä yhtymäkohtia joko heidän omaan elämäänsä tai aikaisempiin töihinsä. Yksi tällainen oli kun näin Botnia Paradisen ensimmäisen kerran ja tuli kohta, jossa Bertel sanoo Boarding completed. Ulvoin naurusta kun muistin repliikin yhdestä kevään lentokonevideosta."
Hallnin Tommyn (eri roolihahmo siis kuin Vörjeansin Tommy) kodin seinällä roikkuu ristipistotyö, jonka Axel lainasi kuvauksiin rekvisiitaksi. Taulu on peräisin hänen omasta mummolastaan ja siksi hänelle rakas ja tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen kulttuuritäti, niin kuin joku tuossa edellä. Kausikortit Kansallisoopperaan ja RSO:n konsertteihin ja Museokortti. Tuhansien kirjojen kotikirjasto. Ja kenenkään tietämättä niin kiihkeä anonyymi KAJ-fani (AKF), että tarvitsen yhä isompia päivittäisiä annoksia suoraan suoneen. Mä en odota Hesarin erikoishaastattelua vaan sitä, että meille perustetaan joku neulojenvaihtopiste, jossa jaetaan myös kuumaa soppaa ja talvivaatteita à la UFF.
Ja minä allekirjoittanut KAJ-addikti olen melko high profile kulttuuripillu, taiteentekijä itsekin, joka ei ole vielä tullut kaapista mutta ehkä tulee ensi lauantaina löylystä. Ei mitään menetettävää. Saa nauraa.
Hallnin Tommyn (eri roolihahmo siis kuin Vörjeansin Tommy) kodin seinällä roikkuu ristipistotyö, jonka Axel lainasi kuvauksiin rekvisiitaksi. Taulu on peräisin hänen omasta mummolastaan ja siksi hänelle rakas ja tärkeä.
Kun Tommy menee etsimään MIkaelia, tämän televisiossa on päällä Ice Road truckers som kör lastbilar på is. Tämä nyt vaan on loputonta hiffaamista.
Hauskaa, että ilmiannoit itsesi, sinä high profile kulttuurin- ja taiteentekijä. Mä olenkin miettinyt, ollaanko me kaikki Kaj-fanit meikäläisen kaltaisia taviksia vai kuuluuko joukkoon myös Kaj'n kollegoita eli muita viihteen, musiikin tai teatterin ammattilaisia. En muistaakseni ole kuullut tai lukenut heiltä mitään kommentteja tai haastatteluja, onko joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Jäähallissa tosin varmaan näkivät vähän enemmän päätellen reaktioista, ja tietenkin yleisön ku
Kiinnitin huomiota, että yleisöä ajoittain valaistiin aika kirkkailla pyörivillä lampuilla pyyhkäisten. Halusivat ilmeisesti nähdä, mitä siellä tapahtuu. Niin minäkin haluaisin, jos olisin lavalla. Vaikka minäkin teininä lauloin yleisön edessä ja oli kiva, ettei niin tarkkaan nähnyt heitä, niin jos olisin esiintymässä ammatikseni, haluaisin todellakin ymmärtää yleisön reaktioita.
Otin lukuoikeuden Österbottens tidningiin kun sen melkein ilmaiseksi sain. Olen nyt selaillut vanhoja artikkeleja. Viime keväältä on kiinnostava Janne Hyötyn artikkeli, jossa on laajemmin tietoa kuin olen aiemmin kuullut. Ensimmäinen levy oli käytännössä livesoitto studiossa. Sittemmin on vähitellen lisätty kierroksia. Yolo-kappaleeseen pojilla oli teksti ja hokema, mutta Hyöty loi soundin. Poikien kanssa on aina mukava ja helppo työskennellä. He eivät koskaan tyydy kappaleeseen, joka on heidän mielestään lagom bra vaan kirjoittavat sen uusiksi seuraavaan studiosessioon mennessä. Hyöty ihmettelee miten vähän pojilla on keskinäisiä riitoja ja miten nopeasti he ratkovat tilanteet, jos ovat eri mieltä jostain asiasta.Hyöty on tuottanut myös Vörjeans-levyn eli jopa siinä näkyy jollain tavalla hänen kädenjälkensä.
Vörjeansiin liittyen luin Tommyn haastattelun kesäkuulta 2020, jossa mainosti tulevaa Wör tv-lähetystä. Hän kertoi, että korona sotku suunnitelmat. Heillä oli ollut koko kesä fullbokad, ainakin pari keikkaa sovittuna. Hän myös poikkeuksellisen positiivisesti puhui KAJsta js kertoi kuulleensa, että musikaali edistyy hyvin ja siitä on tulossa mahtava.
Lisäksi luin Axelin haastattelun vuodelta 2023 ajalta jolloin hän oli kirjan kirjoittamishommissa ja Karar i arbeit valmistumassa ja kiertue suunnitteilla. Huvitti kun hän kertoi että sopiva esiintymispaikan koko on 200-300 tai 300-400 ihmistä (en muista kumpi). Ihanan pieni kuitenkin. Hän kertoi myös että he olivat saaneet 10 000 euron tukirahan, joka oli erittäin tärkeä, koska kiertueen valmisteluaikana ei ole tuloja ollenkaan. Itse mietin, että tuo summa kolmelle jaettuna on kyllä todella vähän.