Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9288)
Vierailija kirjoitti:
Onpa tosiaan ollut hieno KAJ-päivä. Katsoin juuri aamuradion haastattelun ja se oli oikein hyvä. Kjell (from hell) vanha tuttu siellä ja nämä naisjuontajatkin ennestään tuttuja. Erik oli näköjään sielläkin kuvaamassa.
Ruotsinkielen taitoni ei ole hyvä ja oli täysin käyttämättä ennen tätä vuotta, mutta on ilo huomata, että ymmärrän melkein kaiken. Laget framför jaget on jonkunlainen sanonta, jota en ymmärtänyt, mutta googlasin ja se ilmeisesti tarkoittaa yhteisen edun asettamista oman edun edelle. Jakob on välillä tröit (trött?), joten hän on porukan itsekkäin.
Kuuntelin myös ruotsalaisen radion haastattelun ja luin Yle Svenskanin artikkelin. Siinähän oli tämä ilouutinen vanhojen musikaalien mahdollisesta uudelleenlämmittelystä,
Nyt vielä reaktiovideot katsomatta. Niin ja tietenkin, olihan tänään myös Karaoken julkaisupäivä, mutta sitä olen kommentoinut jo aamulla. Hieno ja kappale ja toivottavasti saa palj
Lag(et) on joukkue ja jag(et) minä, minuus, ego. Tiimi ennen minua itseäni.
Ja tröit on tosiaan väsynyt. Sitähän se vaimokin YOLOn lopussa kysyy: Väsyttääkö, menikö kokous hyvin?
Kuuntelin Karaoken 2-3 kertaa heti aamulla herättyäni, mutta tänne ketjuun ehdin lukemaan tunnelmia vasta nyt illalla. Kiitos kaikille jotka ovat avanneet biisin piilomerkityksiä ja suomentaneet X3M:n haastattelua!!!
Kuuntelen sen seuraavaksi ja ymmärtäminen on varmasti helpompaa nyt kun tiedän jo jonkin verran mistä siinä puhutaan. Minunkin ruotsin kielen taitoni on nukkunut aivan Ruususen unta viime vuodet/vuosikymmenet. Hauskaa miten se on nyt tänä vuonna alkanut heräillä ja olen oppinut uusia sanoja ja entisiäkin muistuu mieleen jostain aivojen syövereistä.
Karaoke oli ihan ok biisi, mutta minusta oli vähän harmi että se oli käytännössä kuultu jo viime viikolla sen minuutin näytteen perusteella. Odotin, että olisi tullut enemmän uutta nyt kun se julkaistiin kokonaan, mutta säkeistöt olivatkin tosi lyhyet ja suurin osa biisistä oli sitä (jo kuultua) kertsiä. Oma moka tietysti etten malttanut odottaa biisin julkaisuun asti vaan kuuntelin jo sen näytteen...
Ja todellakin, huikeaa ettei bändin (huumoriryhmän!) parasta laulajaa panna laulamaan biisin vaikeinta osiota, vaan muutkin siihen kykenevät!
Sanapari "i lag", suomeksi ilmeisesti "porukalla" tms., toistuu usein Kaj'n puheessa ja teksteissä. Mä en ollut sitä ennen Kaj'hin tutustumista kuullut ikinä, mutta en kyllä ruotsin kieleen aiemmin juuri törmännytkään, en kuullut enkä lukenut. Onko täällä ketään ruotsinkielistä, joka osaisi kertoa, onko se tyypillinen vöyriläinen/pohjalainen sanonta vai käytetäänkö sitä (suomen)ruotsissa yleisesti?
En vaan hoksannut miten voi väsyä laittamaan yhteisen edun oman edun edelle, mutta niin hän sitten sanoi.
Täällä 8 minuutin radiopätkä tältä päivältä: https://www.supla.fi/hitmix
Ja taas todella sujuvaa suomea!
Vierailija kirjoitti:
En vaan hoksannut miten voi väsyä laittamaan yhteisen edun oman edun edelle, mutta niin hän sitten sanoi.
Minä käsitin, että joissain tilanteissa vaan on niin väsynyt, ettei jaksa ajatella kuin itseään. Tyyliin on ollut pitkän päivän tekemässä töitä yhteisellä työhuoneella eikä jaksakaan siivota jälkiään. Uskoisin, että meille kaikille sattuu sitä silloin tällöin, ja heillähän on takana ihan hurjan rankka vuosi. He tuntuvat toimivan tiiminä tosi hyvin, mutta ei mikään ihme, jos ihan aina ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käsitin, että joissain tilanteissa vaan on niin väsynyt, ettei jaksa ajatella kuin itseään. Tyyliin on ollut pitkän päivän tekemässä töitä yhteisellä työhuoneella eikä jaksakaan siivota jälkiään. Uskoisin, että meille kaikille sattuu sitä silloin tällöin, ja heillähän on takana ihan hurjan rankka vuosi. He tuntuvat toimivan tiiminä tosi hyvin, mutta ei mikään ihme, jos ihan aina ei jaksa.
Juuri noin mäkin tuon ymmärsin. Että Jakob on mielestään se, joka ensimmäisenä väsyy jos on ollut hirveä työpaine, ja sitten hänen vaan (omasta mielestään itsekkäästi) pitää saada vähän levätä. Vaikka ehkä olisikin jotain bändihommaa tehtävänä. Mun käsittääkseni nuo kaikki kolme kuitenkin ovat sellaisia ahkeria puurtajia, ettei se väsy ihan helposti heitä saa laiminlyömään velvollisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taisi olla parasta suomea, mitä mä olen heiltä kuullut. Koko ajan se kielitaito tuntuu heillä kohentuvan. Iloisin uutinen oli se, että taas ja aivan oma-aloitteisesti mainitsivat musikaalit. "Meidän kolmas musikaali on vielä tekemättä", niin kuin Kevin muotoili, kun toimittaja kysyi heidän tulevaisuuden suunnitelmista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo videon amatööri-retrofiilis on kyllä piste i:n päälle. Kaj ei ikinä jätä mitään sattuman varaan, vaan kajkki on aina tiptop-priimaa.
Ja kun valitsevat jonkin teeman ja tyylilajin mihin tahansa juttuun mitä tekevät - vaikkapa tämä video - niin kaikki on viimeisen päälle mietitty, täydelleen juuri siinä karaktäärissä missä pitääkin ja palvelee sitä tarkoitusta mitä pitääkin. Laatutavaraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taisi olla parasta suomea, mitä mä olen heiltä kuullut. Koko ajan se kielitaito tuntuu heillä kohentuvan. Iloisin uutinen oli se, että taas ja aivan oma-aloitteisesti mainitsivat musikaalit. "Meidän kolmas musikaali on vielä tekemättä", niin kuin Kevin muotoili, kun toimittaja kysyi heidän tulevaisuuden suunnitelmista.
Kevin olisi joissain kohdissa mennyt äidinkielisestä puhujasta, toisissa kohdissa vähintään aksentti paljasti. Mutta hämmästyttävän luontevaa puhekieltä.
Kiitos sinulle, joka linkitit tuon Ylen artikkelin! Olisi mennyt taas meikäläiseltä ihan ohi.
Olisipas aivan mahtavaa, jos nuo musikaalit nähtäisiin vielä uudestaan! Vau! Vaikka sitten Vaasassa, sinnehän pääsee kaikilla kulkuvälineillä 🙂
Ja tämä lausehan lupaa hyvää seuraavia julkaistavia biisejä ajatellen: "Trion ser fram emot att snart skriva en riktigt knepig dialektlåt igen." 👏
Loistava haastattelu tuo Kjellin ja kumppaneiden tekemä, siis X3M Morgonissa. Se kannattaa käydä tsekkaamassa Areenassa, on saatavilla siellä 24.10. asti. Tosin luultavasti joku sen sieltä kopsaa, tekstittää englanniksi ja laittaa Youtubeen, niin että ulkomaisetkin fanit pääsevät lukemaan.
Niin hienoa, että oli kamerat paikalla, vaikka olikin radioshow, niin pääsi myös näkemään heidät. Se keskinäinen sanailu ja kemia on kyllä käsinkosketeltavaa, on tämä trio varsinainen tiimien tiimi. Jakob nauramassa katketakseen kun Axel muka dissaa hänen tulevaa kirjaansa, että "sehän on vaan lastenkirja".
Ja kaikilla oli yhtä hauskaa, kun Kjell pohti, että jos sen kirjallisuuden Nobelin sitten joskus viekin Axelin nenän edestä Jakob. Heitä huvitti myös se, että koko Vöyri on nykyään täynnä erilaisia Kaj-paikkoja, Kaj-kylttejä, Kaj-tuotteita ja heidän naamakuviaan. Silti he tuntuvat olevan myös tosi onnellisia ja ylpeitä siitä, kuinka kotikylä heitä muistaa.
Hillittömän hauska lyhytvideo pojilta tämän päivän tapahtumista. Jakobin tekee mieli täytekakkua niin, että hän meinaa räjähtää. Lopulta tilanteesta selvitään onnellisesti, ja Jakob on taas oppinut uutta. :D
Vierailija kirjoitti:
Hillittömän hauska lyhytvideo pojilta tämän päivän tapahtumista. Jakobin tekee mieli täytekakkua niin, että hän meinaa räjähtää. Lopulta tilanteesta selvitään onnellisesti, ja Jakob on taas oppinut uutta. :D
Noita poikia ei vaan voi olla rakastamatta. Katsoin tuon videon aika monta kertaa putkeen. Onneksi Jakob sai kakobitansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita poikia ei vaan voi olla rakastamatta. Katsoin tuon videon aika monta kertaa putkeen. Onneksi Jakob sai kakobitansa!
Veikkaanpa, että fanit kantavat Jakobille aika monta kakkupalaa tulevilla keikoilla. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana video!!! 🥰🤗😍
Vierailija kirjoitti:
Loistava haastattelu tuo Kjellin ja kumppaneiden tekemä, siis X3M Morgonissa. Se kannattaa käydä tsekkaamassa Areenassa, on saatavilla siellä 24.10. asti. Tosin luultavasti joku sen sieltä kopsaa, tekstittää englanniksi ja laittaa Youtubeen, niin että ulkomaisetkin fanit pääsevät lukemaan.
Niin hienoa, että oli kamerat paikalla, vaikka olikin radioshow, niin pääsi myös näkemään heidät. Se keskinäinen sanailu ja kemia on kyllä käsinkosketeltavaa, on tämä trio varsinainen tiimien tiimi. Jakob nauramassa katketakseen kun Axel muka dissaa hänen tulevaa kirjaansa, että "sehän on vaan lastenkirja".
Ja kaikilla oli yhtä hauskaa, kun Kjell pohti, että jos sen kirjallisuuden Nobelin sitten joskus viekin Axelin nenän edestä Jakob. Heitä huvitti myös se, että koko Vöyri on nykyään täynnä erilaisia Kaj-paikkoja, Kaj-kylttejä, Kaj-tuotteita ja heidän naamakuviaan. Silti he tuntuvat olevan myös tosi onnellisia ja ylpeitä siitä, kuink
Toivottavasti joku laittaa tuon youtubeen!
Yle Areenasta en jostain syystä voi katsoa mitään x3m tallenteita, en puhelimella enkä läppärillä, eikä auta vaikka kirjaudun. Saan ne kyllä näkyviin ja hienosti tulee katso-linkkikin, mutta kun klikkaan niin mitään ei tapahdu. Enkä asu missään "korvessa" vaan aika lähellä pääkaupunkiseutua. Muuta materiaalia Areenasta kyllä voin katsoa mutta x3m ei onnistu Mä en tajua yhtään, mistä tämä on kiinni... Ei kai nyt VPN voi vaikuttaa asiaan?
Vähän kyllä ärsyttää. Onneksi aika moni täällä on tosiaan referoinut tuota lähetystä, niin on saanut kuulla mitä siellä on keskusteltu.
Onpa outoa jos tuo X3M:n tallenne ei näy. Areenaa kun voi kuitenkin käyttää (selaimen kautta) myös kirjautumatta. Mulle taas ei yleensä aukene mitkään tiktok-linkit joita tänne on laitettu, kun taas joku muu, jolla ei myöskään ole tiliä, kommentoi että hyvin näkyy. Ja sit taas mulle ei näy ollenkaan?! Ihmeellistä on tää tekniikka!
No kuulostaapas harmilliselta ongelmalta. Pääsisitkö siihen Kjell-haastatteluun jos klikkaat tätä suoraa linkkiä:
https://areena.yle.fi/1-76359085? 
Kaj'sta on vähän juttua heti alussa, mutta he saapuvat itse studioon kolmen tunnin kohdalla, ja haastattelu kestää 20 minuuttia. Sen jälkeen on vielä vähän kuvaa heidän jutustelustaan.
Onpa tosiaan ollut hieno KAJ-päivä. Katsoin juuri aamuradion haastattelun ja se oli oikein hyvä. Kjell (from hell) vanha tuttu siellä ja nämä naisjuontajatkin ennestään tuttuja. Erik oli näköjään sielläkin kuvaamassa.
Ruotsinkielen taitoni ei ole hyvä ja oli täysin käyttämättä ennen tätä vuotta, mutta on ilo huomata, että ymmärrän melkein kaiken. Laget framför jaget on jonkunlainen sanonta, jota en ymmärtänyt, mutta googlasin ja se ilmeisesti tarkoittaa yhteisen edun asettamista oman edun edelle. Jakob on välillä tröit (trött?), joten hän on porukan itsekkäin.
Kuuntelin myös ruotsalaisen radion haastattelun ja luin Yle Svenskanin artikkelin. Siinähän oli tämä ilouutinen vanhojen musikaalien mahdollisesta uudelleenlämmittelystä,
Nyt vielä reaktiovideot katsomatta. Niin ja tietenkin, olihan tänään myös Karaoken julkaisupäivä, mutta sitä olen kommentoinut jo aamulla. Hieno ja kappale ja toivottavasti saa paljon kuunteluita.