Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (7106)

Vierailija
6721/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin sitä uudelleen ja näyttää siltä että ongelma on korjattu joten selitän vähän enemmän. Yksi videoista joka käytti julkaistua ääntä soitti kappaleen alun kun ääntä klikkasi. Kun yritin tehdä videon sillä äänellä se vaihtui takaisin virallisesti julkaistuun versioon. Kun sitten kokeilin vähän lisää se alkoi yllättäen soittaa koko kappaleen. Joten kokeile TikTokissa ja katso mitä tapahtuu.

Vierailija
6722/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt siellä Tillsammans följer vi Kaj -ryhmässä ulistaan, kun joku on kääntänyt Puoli seiskan haastattelun englanniksi youtubeen, että miksi ei ole ruotsinkielistä tekstitystä ja eikö Svenska Yle voisi tekstittää ruotsiksi. Voi hyvää päivää!!!

Ja mä luulin olevani hankala kun olen "kitissyt" suomennoksia KAJ-haastatteluihin ja muihin materiaaleihin. Lähinnä purnannut tähän ketjuun. 🤭

Tillsammans följer vi KAJ on se pienempi faniryhmä, vain vähän yli viisituhatta jäsentä, mutta yllättävän vaativaa porukkaa sielläkin on. Joku sosiologi voisi tutkia sitä kiinnostavaa ilmiötä kenelle KAJ kuuuu.

Olisko tässä nämä kansallis- ja ryhmätunteet aika isossa roolissa? Tuli nuoruudesta muisto, kun erimaalainen tuore ja intensiivinen ystävyys meinasi karahtaa kiville, kun oli ystävän vuoro vierailla minun maassani. Hän oli tosi vaisu ja omituisen vetäytyvä, ja aikani asiaa kierreltyäni nostin kissan pöydälle ja kysyin, mikä on. Hän myönsi ajatelleensa minua siihen asti jonkinlaisena eksoottisena lemmikkinä ja järkyttyneensä tajutessaan, että minulla on ihan omakin elämä täällä, josta hän ei ymmärrä oikein mitään mutta jossa minä olenkin kala vedessä ja hän on perässävedettävä lelu. No, olisin varmaan joutunut samaan tilanteeseen, jos olisi tutustuttu minun ympyröissäni ja sitten olisin vasta lähtenyt tapaamaan häntä kotimaahansa. 

Jollain lailla kulttuurierot ja kansallisuuksien merkityksen kieltävä nykymaailma ehkä kompuroi näihin asioihin ymmärtämättä itse, miten psyykkisesti isoja kynnyksiä ne voivat olla. Niistä asteltaisiin paljon luontevammin yli, jos ei teeskenneltäisi, että asutaan kynnyksettömässä maailmassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6723/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vanhaa perinteistä Kaj'ta mutta silti kiinnostava on tuo Karaoke. Jo kertosäkeen perusteella kauniimpi ja melodisempi kuin edeltäjä Mosquito. Erityisesti nuo laskevat sävelkulut ja puoliaskeleet on hyvin viehättäviä. "Ai ai ai" soi kuin suomalainen kansanlaulu. En teknisenä tumpelona osaa kuunnella koko kappaletta, mutta maltan kyllä odottaa 17. päivään asti.

Vierailija
6724/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottiko joku perinteistä KAJ'ta? 

Mulle ainakaan ei ole yllätys tämä uusi kappale, vaikka se jäisikin kevyempään sarjaan. Yllätys ennemminkin on se, että saavat julkaistuksi jotain uutta kaiken kiireen keskellä. Hyvä suoritus! 

Vierailija
6725/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas. Satojen tuhansien KAJ'n tiktok-seuraajien joukosta löytyi sitten yksi nero. 

Vierailija
6726/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin saa käyttää Spoilerivaroitusta, jos oikeasti ei halua pilata toisten yllätystä. ( Joo, aina voi pysyä poissa palstalta, mutta täällä on paljon kivoja kommentteja.)

Vierailija
6727/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan mennyt yllätys pilalle. Sanallinen kuvaus musiikkikappaleesta on vain sanallinen kuvaus, ei sen enempää. Jouluaattona (joka siis tänä vuonna koittaa etuajassa jo 17. lokakuuta) se paketti vasta avataan.  :)

Vierailija
6728/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä!!! 😂😂😂

Tässä linkki youtubeen https://youtu.be/iJFnNgaBu54

Tuo viimeinen tanskalaissetä on verraton. Taas osoitus siitä, että musikaalisilla ihmisillä on usein myös hyvä kielien rytmin taju

Vierailija
6729/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vanhaa perinteistä Kaj'ta mutta silti kiinnostava on tuo Karaoke. Jo kertosäkeen perusteella kauniimpi ja melodisempi kuin edeltäjä Mosquito. Erityisesti nuo laskevat sävelkulut ja puoliaskeleet on hyvin viehättäviä. "Ai ai ai" soi kuin suomalainen kansanlaulu. En teknisenä tumpelona osaa kuunnella koko kappaletta, mutta maltan kyllä odottaa 17. päivään asti.

Minä tervehdin ilolla, jos koko kappale olisikin yhtä melodinen kuin tuo kertsi. KAJ'lla ollut nyt useampikin kappale "nykytyyliin" joko räppiä, tai räpin ja melodian yhdistelmää. Hyviä biisejä, ei mitään, tykkään kyllä, mutta melodiat on mun mielestä yksi heidän vahvuuksistaan. Ja kun ovat vielä niin hyviä laulamaan! Erittäin mielelläni kuulisin heiltä tällaista. 

Vierailija
6730/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas. Satojen tuhansien KAJ'n tiktok-seuraajien joukosta löytyi sitten yksi nero. 

Eiköhän se ollut vain moukan tuuria...

Vierailija
6731/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kestä!!! 😂😂😂

Tässä linkki youtubeen https://youtu.be/iJFnNgaBu54

Tuo viimeinen tanskalaissetä on verraton. Taas osoitus siitä, että musikaalisilla ihmisillä on usein myös hyvä kielien rytmin taju

No entäs tämä Julio Iglesias!

Tää videohan soveltuu myös lähestyvän Halloweenin teemaan, senverran freaky tunnelma tulee ainakin itselle paristakin hahmosta 😄

Vierailija
6732/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Suomen Sanomat julkaissut Axelin kirjan arvostelun. Maksumuurin yli ei näy kuin otsikko ja ingressi, mutta ne ovat myönteiset: "Kaj-yhtyeestä tutun Axel Åhmanin novellit hurmaavat lempeällä huumorillaan. Suomeksi ilmestynyt Rääppöö kuvaa mieheksi kasvamisen kipupisteitä Pohjanmaalla."

Vierailija
6733/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten mahtavaa, että Axelin kirja on nyt noteerattu näin laajalti useissa medioissa. Ja täysin ansaitusti. Kirja on todella hyvä. Ei mikään ihme, että on palkinnonkin saanut. 

Hienoa Axel! 

Vierailija
6734/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... odotan jo ihmisiä sanomaan että he ovat myyneet itsensä kuuluisuuden vuoksi.

En menisi tässä vaiheessa sanomaan vielä yhtään mitään myymisestä. Odottaisin rauhassa ja katsoisin mitä tapahtuu ensi vuonna. Mitä he ylipäätään tekevät, missä ja miten esiintyvät. Tekevätkö uutta musiikkia vähän enemmän, esim. albumin verran, ja millaista musiikkia. Tekisin johtopäätöksiä vasta sitten. 

Puhdasta liiketoimintaahan artistien homma nykyään on. Omat yhtiöt niillä on kaikilla. Hölmöhän se on, joka ei iske markkinarakoon ja hyödynnä tilaisuutta silloin kun se on tarjolla. Täysin normaalia. Ei se viihteen tekeminen mitään hyväntekeväisyystoimintaa ole. Leipä loppuu artistin pöydästä hyvin pian, jos rahaa ei tule. 

Vierailija
6735/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska laulu Kaj'sta tämä. Missähän tämä on esitetty?

https://www.youtube.com/shorts/UjORezMmdwE

Vierailija
6736/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska laulu Kaj'sta tämä. Missähän tämä on esitetty?

https://www.youtube.com/shorts/UjORezMmdwE

Jossain vaiheessa Melloja...? Finaalissako...? 

Vierailija
6737/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta liiketoimintaahan artistien homma nykyään on. Omat yhtiöt niillä on kaikilla. Hölmöhän se on, joka ei iske markkinarakoon ja hyödynnä tilaisuutta silloin kun se on tarjolla. Täysin normaalia. Ei se viihteen tekeminen mitään hyväntekeväisyystoimintaa ole. Leipä loppuu artistin pöydästä hyvin pian, jos rahaa ei tule. 

KAJ'n yritys Pjas Productions on perustettu jo 2014, joten ovat nuoresta oppineet hoitamaan itse asiansa.  Nyt oli pakko ottaa isommat kädet apuun Mello-voiton jälkeen. 

Vierailija
6738/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita Axelin arvosteluja voi lukea kirjastossa ilmaiseksi. Samalla voi lukea muitakin vanhoja juttuja KAJ'sta.

Vierailija
6739/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka-Pohjalainenkin on (tietysti) arvioinut oman maakunnan pojan kirjan. Tästäkin arvostelusta näkyy ei-tilaajalle vain otsikko ja tekstistä vähän alkua. Mutta hyvä huomautus, että kirjastoissa pääsee lehtiä lukemaan ilmaiseksi.

Otsikko kuuluu näin: "Tällainen on Axel Åhmanin esikoiskirja Saunatarinassa kiinnittää huomiota yksi hauska yksityiskohta".

Vierailija
6740/7106 |
10.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävämme tekoäly tekee tällaisen tiivistyksen:

Axel Åhmanin kirjan Rääppöö saamat arviot ovat positiivisia: se yhdistää humoristista ja lempeää kerrontaa, joka pysähtyy arkisiin hetkiin etsien niistä ymmärrystä ja empatiaa. Helsingin Sanomat kehuu kertojaäänen itseironiaa, joka on tuttua Åhmanin aiemmasta tuotannosta, mutta proosassa se on pehmeämpää. Arvion mukaan kirja ei sisällä karikatyyrejä, vaan keskittyy inhimilliseen kokemukseen. 

Kirjan kertojaäänessä on tuttua itseironiaa, mutta sävy on lempeämpi kuin Åhmanin aiemmassa, humoristisemmassa tuotannossa. Kirjailija ei luo karikatyyrejä, vaan kuvaa arkisia hetkiä ymmärryksen ja empatian näkökulmasta. Arvostelu kehuu kirjan kykyä pysähtyä arkisiin hetkiin ja löytää niistä syvempää merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi