Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (6300)

Vierailija
5981/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevin pärjää hienosti suomella ja niin pärjäävät myös Axel ja Jakob. Axel on jo hyvinkin rohkaistunut käyttämään suomea ja pitää vain toivoa, että Jakobkin rohkaistuu yhä lisää. Ei haittaa yhtään, vaikka joku sijamuoto joskus menee pieleen, eihän kukaan meistä suomenkielisistäkään suomea virheettömästi puhu.

Mä olen ruotsia puhuessani hukassa prepositioiden kanssa enkä ikinä tiedä, pitäisikö nyt sanoa åt vai till vai för vai jotain muuta. Viestin perillemenoa se ei silti häiritse eikä ruotsinkieliset tunnu kiinnittävän mitään huomiota siihen, että ehkä useinkin veikkaan väärin.

Eiköhän se aika pitkälle riitä, että kaikkihan ne viittaavat samaan suuntaan. Loppu on finessiä. Ja sanon tämän, vaikka sen verran perfektionistia on minussakin, että eläydyn Jakobin tuskaan asiassa. Olen itse nuorempana osannut unkaria ja ymmärrän suhteelllisen paljon viroa, ja kyllähän kieliperheen sisällä on ihan toista se opettelu, kun ymmärtää logiikan ennen kuin aloittaakaan. Eli tulokulma on ihan päinvastainen, ilahtuu ja ihmettelee, kun joku asia onkin toteutettu toisin. Jos itse joutuisin ummikkohurrina suomea opettelemaan koulussa, niin varmasti olisi ollut pakkosuomen vastustukseni huomattavasti pontevampaa kuin pakkoruotsimutinani koskaan. Joka mutina siis päättyi siihen, kun ruotsinopettaja oli hauska, ja äiti osti mulle Eva Dahlgrenin levyn.

Salaviisas äitini, kiitos äiti. Hän oli vähemmän viisas aika monin tavoin, mutta tässä asiassa ihan nero. Ei sanallakaan asettunut vastaan, vaan toimi. Eli aivan päin vastoin kuin ympäristö, joka lähtee alleviivaamaan, että onhan se suomi niiiiiiin vaikeaa. Mutta häntä huoletti tietysti asiassa lähinnä se, etten yleiskiukkuisena mutta lahjakkaana lapsena kääntäisi kiukkuani oppimista vastaan, kun taas pohjanmaan svedut ovat varmaan niin kasvaneet tiettyyn altavastaajarooliin, että kielikysymys saa aikaan tiettyä ryhmäpelokkuutta. Ei varmaan ihme, jos ajattelee, että on asuttu parinkymmenen kilsan päässä puukkojunkkarikulttuurista. En tiedä, onko tästä asiasta jotain tutkimusta olemassa, mutta vaikka niillä puukkostereotypioilla iloitellaan biiseissä, niin johonkinhan ne pohjautuvat. Eiköhän se ole folkloreen punoutunut aika tiukkaan, vaikkei syitä enää kukaan muista.

Vierailija
5982/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja myös Hallnin Jona jää aikakirjoihin. "Jos Pro-Mink on maalauspohja, minä olen maali, johon voitte kaikki kastaa pensselinne."

https://www.youtube.com/shorts/tUY0ZD1dprM

Se Hallnin käsikirjoittajien (ja osittain näyttelijöiden itsensä) Hallniin luoma nolouden ja myötähäpeän määrä on kyllä kolossaalinen. Kun sitä katsoo, ei tiedä itkeekö vai nauraako vai työntääkö päänsä sohvan alle, ettei tarvitse nähdä lisää. Ja sitten on vaan pakko nähdä lisää. Mä en saa tarpeekseni siitä kohtauksesta, kun Jona saa taas yhden hyvän idean ja ostaa ne liput Marbellan-koneeseen.

Mä en ole pystynyt katsomaan Hallnia vielä tuota pidemmälle, kun myötähäpeä on niin syvää🤣 Erittäin onnistunutta roolityötä ja tarina siis, kun katsojankin saa ryömimään noloudesta sohvan taakse piiloon.

Täällä just yksi yrittää sohvan takaa sormiensa lomasta Hallnia kurkistella. Sain tykypäivän tuotokset äsken nieleskeltyä ja nyt oli pakko ottaa pieni kahvitauko ennen seuraavia häpeän hetkiä. Mutta joo, kun ei mitenkään voi olla katsomattakaan, mitä Mikael tai Jona seuraavaksi keksii...  :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5983/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli Hesarissa juttua tunnetun uskonto- ja kansatieteilijän muistisairaudesta (tai ei varsinaisesti hänen sairaudestaan vaan muistisairaille sopivista asumisoloista) ja tulin sitten googlailleeksi hänestä lisätietoa. Hän kollegoineen oli muutama vuosikymmen sitten todellakin tutkinut erilaisia paikalliskulttuureja Pohjanmaan jyrkän kielirajan molemmin puolin ja nimenomaan Vöyrin seutua, jonka tienoilla se raja "puukkojunkkareiden" ja "hurrien" välillä kulkee. Itse tutkimusta en löytänyt, mutta ilmiö on siis kyllä tunnistettu ja sitä tutkittu.

Mäkin olen toki jollain tasolla ymmärtänyt suomensuomalaisuuden ja suomenruotsalaisuuden tietyn erillisyyden, mutta Kaj'sta kiinnostuminen vasta avasi mulle sen meitä erottavan kuilun syvyyden. Korkea aika olisi kyllä ryhtyä kuromaan sitä kuilua umpeen tai ainakin rakentamaan lisää siltoja sen yli.

Vierailija
5984/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faniryhmässä joku oli syvästi järkyttynyt siitä, että Vägg i väggissä lauletaan vihaamisesta. Kun ei sovi be kajnd -henkeen. :D

Jessus.... 😅

Voisi olla hyvä palauttaa mieliin, mitä tyylilaji  "parodia" tarkoittaa. 

Vierailija
5985/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faniryhmässä joku oli syvästi järkyttynyt siitä, että Vägg i väggissä lauletaan vihaamisesta. Kun ei sovi be kajnd -henkeen. :D

Aina vaan absurdimpaa... Kuinka ihmeessä Kaj ei nyt tuollaistakaan tiedä, että mikä sopii heidän henkeensä ja mikä ei. Onpa onni, että besserwisserfani sentään tietää.

Tuo faniryhmä tuntuu olevan outo... 🤔 Tai ainakin osa siitä. 

Pitäisi osata ajatella, että nuo KAJ'n varhaisimmat biisit on tehty aikoja sitten, kun pojat olivat jotain parinkympin molemmin puolin. Heidän nuorukaisen ajatusmaailmansa on ollut täysin erilainen. He ovat varmaan tehneet just sitä, mikä on heidän mielestään ollut kivaa ja hauskaa. Eikös se Jakobkin ole sanonut, että kun inspiraatio iskee, niin seurauksia ei mietitä.... En tiedä miten paljon villiä kapinahenkeä tai muuta hei

On oikeasti onni, että eivät saavuttaneet laajaa suosiota vielä nuorina. Olisi voineet jäädä nuo "epäkypsillä aivoilla" kirjoitetut epäkorrektiudet pöytälaatikkoon, ettei joku loukkaannu. Kun ne ovat juuri aivan parhaita, täydellisiä kuvauksia eri hahmoista ja kulttuurimme piirteistä.

Tango taasista olisi joku voinut vetää herneet nokkaan, kun naureskellaan stereotypialle suomenkielisistä. Mutta samalla se on täysin naulan kantaan osuva kuvaus "Saanko luvan, perkele" -emännistä, jotka me kaikki tunnistamme ja ovat pitäneet tätä maata pystyssä vuosisadasta toiseen. (Ja toki myös kuvaus peräkammarin bo haraldeista.)

Vierailija
5986/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen toki jollain tasolla ymmärtänyt suomensuomalaisuuden ja suomenruotsalaisuuden tietyn erillisyyden, mutta Kaj'sta kiinnostuminen vasta avasi mulle sen meitä erottavan kuilun syvyyden. Korkea aika olisi kyllä ryhtyä kuromaan sitä kuilua umpeen tai ainakin rakentamaan lisää siltoja sen yli.

Eilen istuin Helsingissä bussissa parin porvoolaisnuoren vieressä ja tulin sanoneeksi jotain heitä auttavaa ruotsiksi. Tyttö sitten sanoi, että suomenruotsalaiset pitävät yhtä. Hämmästyneenä sanoin, etten ole ruotsinkielinen. Hän vastaavasti hämmästeli, että puhuin ruotsia. Porvoossa kuulema suomenkieliset eivät yleensä sitä puhu. Koska olen työskennellyt 40 vuotta alalla, jossa on hyvä mitä useampia kieliä puhuu, en ole ajatellut, että ruotsintaito olisi erikoisuus. Opinpa nyt senkin.

Vierailija
5987/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jokaisen vähemmistön sisäänrakennettu ominaisuus ja koodi, että pidetään yhtä. Mä niin toivoisin, että kaikki kansalaiset ymmärtäisivät, että Suomen kansa on maailmassa pieni surkea vähemmistö, jonka täytyy pitää yhtä ihan riippumatta siitä, mikä on kenenkin äidinkieli.

Vierailija
5988/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi osata ajatella, että nuo KAJ'n varhaisimmat biisit on tehty aikoja sitten, kun pojat olivat jotain parinkympin molemmin puolin. Heidän nuorukaisen ajatusmaailmansa on ollut täysin erilainen. He ovat varmaan tehneet just sitä, mikä on heidän mielestään ollut kivaa ja hauskaa. Eikös se Jakobkin ole sanonut, että kun inspiraatio iskee, niin seurauksia ei mietitä.... En tie

Jess! Mä en voisi olla enemmän samaa mieltä. Kaj'han yritti vähän canceloida itseään Kaj 10 -konsertissa naureskelemalla vanhalle Karalåtinilleen, mutta täysin turhaan. Karalåtinilla on paikkansa ja niin on kaikilla muillakin "epäkypsyyden ajan" tuotteilla. Joista monet iskevyydessään on oikeita mestariteoksia, nimenomaan siksi, että esimerkiksi se Tango taas -täti on niin todenmukainen kuvaus tietystä ihmistyypistä. Eivätkä he naura Ritvalle eivätkä Bo-Haraldille, vaan he nauravat yhdessä heidän kanssaan.

Vierailija
5989/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Axel on miellyttävä, älykäs, komea, loistava sanoittaja ja säveltäjä, hyvä tanssija, soittaa viulua, saksofonia, kitaraa ja muita instrumentteja, tekee käsikirjoituksia tv-sarjoihin ja musikaaleihin ja myös näyttelee niissä, journalistina on tehnyt hienoja töitä useissa medioissa, ja siinä sivussa kirjoittaa erinomaisia kirjoja.

Mikä onni, että hän tuossa videossa tekee pari virhettä suomen kielessä, sillä ilman niitä hän olisi täydellinen mies, ja sellaisen olemassaolohan olisi aivan sietämätöntä.  :)

Paitsi että kehtaa tehdä ne pari virhettä ihan rauhassa, joten rohkea ja sosiaalisesti fiksu eikä pohjattoman neuroottinen. Totaalisietämätöntä siis. Byäääähhhhh.

Vierailija
5990/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja myös Hallnin Jona jää aikakirjoihin. "Jos Pro-Mink on maalauspohja, minä olen maali, johon voitte kaikki kastaa pensselinne."

https://www.youtube.com/shorts/tUY0ZD1dprM

Se Hallnin käsikirjoittajien (ja osittain näyttelijöiden itsensä) Hallniin luoma nolouden ja myötähäpeän määrä on kyllä kolossaalinen. Kun sitä katsoo, ei tiedä itkeekö vai nauraako vai työntääkö päänsä sohvan alle, ettei tarvitse nähdä lisää. Ja sitten on vaan pakko nähdä lisää. Mä en saa tarpeekseni siitä kohtauksesta, kun Jona saa taas yhden hyvän idean ja ostaa ne liput Marbellan-koneeseen.

Mä en ole pystynyt katsomaan Hallnia vielä tuota pidemmälle, kun myötähäpeä on niin syvää🤣 Erittäin onnistunutta roolityötä ja tarina siis, kun katsojanki

KAJ saa ihmisen tekemään outoja asioita jne. Mun piti käydä väestörekisteristä tsekkaamassa, onko Suomessa tosiaan Jona-nimisiä ihmisiä vai onko se käsikirjoittajien keksintö. On kyllä vaikkei kovin paljon: vuoden 1900 jälkeen Jona-nimi on annettu lähes 140 poikalapselle ja 1990-luvulla (jolloin Hallnin "Jona" on oletettavasti syntynyt) melkein 30:lle. Olisi kiinnostavaa tietää, lähteekö nimen suosio tänä vuonna kenties nousuun.

Vierailija
5991/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus.... 😅

Faniryhmässä järkytytään kaikesta, myös siitä että Kevinin housuissa on liian lyhyet lahkeet.

Vierailija
5992/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jona-nimestä...

Jonahan voi olla myös lyhenne Jonatanista.

Vierailija
5993/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus.... 😅

Faniryhmässä järkytytään kaikesta, myös siitä että Kevinin housuissa on liian lyhyet lahkeet.

Puhumattakaan tästä KOI:n livebändi hässäkästä😂 jokuhan teki sinne eilen illalla aloituksen että haluaisi järjestää protestin KAJ'n levy-yhtiötä vastaan, sillä on varma että KAJ olisi halunnut sinne livebändin mutta levy-yhtiö kielsi ja nyt KAJ'n oikeuksia poljetaan.😅 taisi tämä aloitus tosin poistua aika nopeaan

Vierailija
5994/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tango taas -kappaleesta on joskus vedetty hernettä nenään. Mollataan suomenkielisiä kuulemma 😵💫. No mun mielestä kappale on kylläkin lähinnä "piikki" ruotsinkielisille itselleen ja heidän opituille ennakkoluuloilleen ja stereotypioilleen suomenkielisiä kohtaan. Ja tämäkin kappale on tehty jo aikoja sitten. Ehkä ihmisten asenteissakin on tänä päivänä jo ruvennut tapahtumaan muutosta  johonkin suuntaan, puolin ja toisin. Mutta ihan hemmetin hauska tämä kappale on, naureskellaan tosiaan vähän kaikelle, puolin ja toisin. 

Vierailija
5995/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus.... 😅

Puhumattakaan tästä KOI:n livebändi hässäkästä😂 jokuhan teki sinne eilen illalla aloituksen että haluaisi järjestää protestin KAJ'n levy-yhtiötä vastaan, sillä on varma että KAJ olisi halunnut sinne livebändin mutta levy-yhtiö kielsi ja nyt KAJ'n oikeuksia poljetaan.😅 taisi tämä aloitus tosin poistua aika nopeaan

Mikä tää livebändihomma siis on?

Vierailija
5996/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tango taas -kappaleesta on joskus vedetty hernettä nenään. Mollataan suomenkielisiä kuulemma 😵💫. No mun mielestä kappale on kylläkin lähinnä "piikki" ruotsinkielisille itselleen ja heidän opituille ennakkoluuloilleen ja stereotypioilleen suomenkielisiä kohtaan. Ja tämäkin kappale on tehty jo aikoja sitten. Ehkä ihmisten asenteissakin on tänä päivänä jo ruvennut tapahtumaan muutosta  johonkin suuntaan, puolin ja toisin. Mutta ihan hemmetin hauska tämä kappale on, naureskellaan tosiaan vähän kaikelle, puolin ja toisin. 

KAJ'han on ihan mestari näissä stereotypioille naureskeluissa! Jostain kuulin, että sen lisäksi että Kevin, Axel ja Jakob rakastavat saunomista, niin Bara Bada Bastulla haluttiin myös nauraa ruotsalaisten stereotypioille suomalaisista. Kappaleen suomenkieliset sanat on juuri niitä, mitä ruotsalaiset parhaiten suomen kielestä tietävät. Nerokasta!

Vierailija
5997/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jona-nimestä...

Jonahan voi olla myös lyhenne Jonatanista.

Joo, voi olla lyhenne Jonatanista myös. Mutta Hallnissa Jona on ihan virallinen nimi, se lukee hänen tutkintotodistuksessaan, joka näytetään sarjassa. (Kyllä, olen katsonut Hallnin liian monta kertaa...).

Vierailija
5998/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus.... 😅

Jollakin on olevinaan "varma tieto", että Kaj on Icessa ei ole mukana orkesteria. Sitähän ei kukaan voi etukäteen tietää, onko vai ei. Eivät he itse ole sanoneet asiasta mitään puoleen tai toiseen.

Vierailija
5999/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livebändihomma:

Facebookin KAJ-faniryhmässä jotkut on nyt jostain saanut päähänsä, että KAJ on Ice:ssa on oltava livebändi, tai muuten se on suuri pettymys ja jopa tuntuu siltä että rahat menee hukkaan. Ilmeisesti KAJ'n lupaus tähänastisen uransa suurimmasta konsertista on tulkittu lupauksena siellä olevan livebändi kuten KAJ10 konsertissa. Nyt on alkanut liikkua huhua ettei siellä ole livebändiä ja tämä on saanut monet vihaisiksi ja jopa ajattelemaan, että heitä on huijattu vaikkei KAJ ole missään vaiheessa mitään livebändiä lupaillut tai edes sanonut mitään sellaista mikä viittaisi livebändiin. Ajattelevat varmaan että kun jossain konsertissa on jo livebändi ollut, niin KAJ on Ice ei voi olla heidän uransa suurin konsertti ilman livebändiä. 

Vierailija
6000/6300 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, eli missään ei oikeasti ole tietoa siitä, että livebändi on tai että sitä ei ole.

Mä kyllä odotan livebändiä. Ihmettelisin, jos sellaista ei ole. Harmi, jos ei ole, mutta on se varmasti hyvä keikka joka tapauksessa. KAJ'n kunnianhimon tuntien pitäisin kuitenkin yllättävänä jos esiintyvät ilman.