Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9136)

Vierailija
4721/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin tänään Bara Bada Bastua ja KAJ'n muuta tuotantoa. 

Se ei toisaalta ole heidän tyypillistä tuotantoaan, kun sanoituksesta puuttuu monimutkaisuus ja monitasoisuus, joka on heidän tavaramerkkinsä.

Mutta samalla se on hyvin KAJ'mainen. Jossain haastattelussa kertoivat, että ihan ekoilla keikoilla miettivät ketä tulee yleisöön, mistä he ovat kiinnostuneet ja kirjoittivat biisit niistä asioista. Suorastaan räätälöityä musiikkia juuri kullekin kuulijalle ja yleisölle.

Samalle reseptille olivat uskollisia tehdessään Bara Bada Bastua: Mikä juuri tälle yleisölle toimii? Olivat valmiita ottamaan palautetta ruotsalaisilta biisinikkareilta, että pitää olla yksinkertaisempaa, olivat valmiita karsimaan juuri siitä missä ovat vahvimpia. Ja hyppäämään täysillä sinne suuntaan, mikä palvelee juuri tätä yleisöä. 

Lopputuloksena tekivät jotain mikä on samanaikaisesti erittäin tyypillistä KAJ'ta ja ei ole. Ja toimii erinomaisesti!

(Silti mua ei voi olla naurattamatta se, että tyypit tulivat Euroviisujen neljänsiksi biisillä, joka on monien mielestä kaukana heidän parhaistaan. Ei ihme, että me olemme hurmiossa, kun huonommatkin biisit ovat noin kovia.)

Vierailija
4722/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä slavistina seuraan venäjän- ja ukrainankielistä somea. Kummassakin maassa näkyy olevan pieni mutta sitäkin uskollisempi Kaj'n fanijoukko. Myös tuossa itäisessä naapurissamme asuu paljon ihmisiä, joilla on sen yhden inhoamansa tyypin takia tosi kurjaa (toki ukrainalaisilla vielä paljon kurjempaa) ja jotka tuntuvat saavan valonpilkahduksia elämäänsä siitä, että Kaj on olemassa ja tekee musiikkia kaikille niillekin (ja ehkä jopa etenkin heille), joilla on paha olla.

Tämä viesti tuotti ahaa-elämyksen. Nimittäin tuo viimeinen virke kaikkine riveineen ja etenkin viimeinen puoli riviä. Minusta tämä on paljastunut yhdeksi oleelliseksi heidän maailmansa kivijalaksi. Ettei pidä sivuuttaa sitä, että joillain on paha olla. Eikä etenkään siten, että teeskennellään porukalla, että on kivaa, koska kuuluu olla joulutunnelmaa jne. Joulukalentereissa todetaan, että jouluriemupakko pyst

Kiitos tästä kirjoituksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4723/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sukupolvien traumasuhde ruotsinkieleen. Samaten suomenruotsalaisuuteen. Pakkoruotsi oli koulussa asia mikä ei motivoinut ruotsinkielen tunneilla.

Nykyään pidän kieltä eksoottisena ja katson paljon ruotsalaisia sarjoja ja elokuvia. Huumori on heillä ihan omaa luokkaansa.

Mutta tenkkapoo tuli kun aloin KAJta fanittamaan.

Mutta täältä löysin linkin mistä löytyi fanien kääntämiä kappaleita.

Musikaalit myös löytyy käännettynä.

Videot ja keikkatallenteet taas eivät itselläni tarvitse sataprosenttista ymmärrystä.

Ja nuo haastattelut ja lehtijutut sujuvoituu käännösohjelmilla.

Se ilo mikä pojista välittyy sekä energia ei aina tarvitse yhteistä kieltä.

Minulle KAJ on tuonut elämään paljon sävyjä, sekä iloa ja energiaa.

💚🤎💜

Siitä heille kiitos.

Sekin on rikkautta että meitä faneja on erilaisia.

Peace and love.

Samaa mieltä. Kirjoitin itsekin aiemmin tänään vähän samansuuntaisesti. Minulta ruotsi sujuu niin, että ymmärrän esim. haastatteluista suurimman osan, mutta usein käännätän lehtijutut nopeuttaakseni lukemista. Murretta ymmärrän huonommin, mutta pikkuhiljaa sitäkin tarttuu.

Varmasti ne, joilla on parempi kielitaito, saavat vielä enemmän irti, mutta muillekin KAJlla on paljon annettavaa.

Vierailija
4724/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bara bada bastu on juurikin osoitus Kaj'n taidokkuudesta ja monipuolisuudesta. Keisarille se mikä keisarille kuuluu.

Fiksut miehet oivalsivat, että viisumaailma vaatii jotain muuta kuin he ovat tottuneet kirjoittamaan. Niinpä he kirjoittivat jotain muuta. Ja todellakin, Eurooppa äänesti bändin "heikompaan tuotantoon" kuuluvan kappaleen maanosan neljänneksi parhaaksi.

Se oli kova temppu, ja nyt he ovat taas vapaita kirjoittamaan omalla tasollaan mutta yhtäkkiä moninkertaiseksi paisuneelle yleisölle.

Vierailija
4725/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mielestäni yksi ihanimpia ja energisempiä esityksiä KAJ.lta. Soittajia myöden hyväntuulisuus tulee jopa ruudun läpi. :)

Vierailija
4726/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varsinainen naulan kantaan -video. Se Jakobin reaktio Mello-voittoon oli NIIN helmi. Kymmenen sekuntia pitemmät piuhat kuin muilla.  :D

https://www.youtube.com/shorts/a4mswrbqKd0

Tuo Mello-voittohetki on kyllä niin ikoninen! Eikös ne ruotsalaiset Wrethov ja kumpp. siinä päässään nopeasti laskeskelleet, että kakkossija tuli ja pojat olivat suunnilleen jo siihen uskoon tuudittautuneet. Toisin kävi 🤗. Jakobille tosiaan kesti hetkisen tajuta tuo superyllätys mitä tapahtui, vaikka hän yleensä on todella nopea 🤎💚

Mä luulen, että sen supertietokone tilttasi. Se tajusi heti, mitä kaikkea tästä seuraa, ja päässä meni asennukset uusiksi. 

Se on tässä nykyajassa niin pelottavaa, että supertietokoneetkin voi tosiaan tiltata. Onneksi Jakob on sentään tuollainen orgaaninen supercompuutteri, joka pystyy sopeutumaan ympäristön muuttuviin olosuhteisiin paljon nopeammin kuin digiversiot. :)

Vierailija
4727/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bara bada bastu on juurikin osoitus Kaj'n taidokkuudesta ja monipuolisuudesta. Keisarille se mikä keisarille kuuluu.

Fiksut miehet oivalsivat, että viisumaailma vaatii jotain muuta kuin he ovat tottuneet kirjoittamaan. Niinpä he kirjoittivat jotain muuta. Ja todellakin, Eurooppa äänesti bändin "heikompaan tuotantoon" kuuluvan kappaleen maanosan neljänneksi parhaaksi.

Se oli kova temppu, ja nyt he ovat taas vapaita kirjoittamaan omalla tasollaan mutta yhtäkkiä moninkertaiseksi paisuneelle yleisölle.

BBB oli täydellinen kappale tarkoitukseensa. Suurelle yleisölle sopiva hieno tarttuva kappale. Portinavaaja muuhun tuotantoon.

Vierailija
4728/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mielestäni yksi ihanimpia ja energisempiä esityksiä KAJ.lta. Soittajia myöden hyväntuulisuus tulee jopa ruudun läpi. :)

Mulle tämä on se kaikkein ihanin versio. Vaikka ne kymmenet muutkin, jotka olen nähnyt (livenä tai tallenteina) on olleet kerrassaan hurmaavia, toinen toistaan parempia, niin tämä on yllätyksellisyydessään se ykkönen. Voisin kuunnella pelkästään laatikkoleukalentäjäkirurgin viulua loppuikäni.

Vierailija
4729/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin tänään Bara Bada Bastua ja KAJ'n muuta tuotantoa. 

Se ei toisaalta ole heidän tyypillistä tuotantoaan, kun sanoituksesta puuttuu monimutkaisuus ja monitasoisuus, joka on heidän tavaramerkkinsä.

Mutta samalla se on hyvin KAJ'mainen. Jossain haastattelussa kertoivat, että ihan ekoilla keikoilla miettivät ketä tulee yleisöön, mistä he ovat kiinnostuneet ja kirjoittivat biisit niistä asioista. Suorastaan räätälöityä musiikkia juuri kullekin kuulijalle ja yleisölle.

Samalle reseptille olivat uskollisia tehdessään Bara Bada Bastua: Mikä juuri tälle yleisölle toimii? Olivat valmiita ottamaan palautetta ruotsalaisilta biisinikkareilta, että pitää olla yksinkertaisempaa, olivat valmiita karsimaan juuri siitä missä ovat vahvimpia. Ja hyppäämään täysillä sinne suuntaan, mikä palvelee juuri tätä yleisöä. 

Lopputuloksena tekivät jotain mikä on samanaikaisesti erittäin tyypillistä KAJ'ta ja e

Yhdessä haastattelussa Jakob sanoi että joutuivat yksinkertaistamaan Bara bada bastun sanoitusta saadakseen sen menemään läpi Mellossa.

Vierailija
4730/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RKP:n puoluetoimisto ja kielilähettiläsluopiot voivat hajaantua. Suomalaisia ei enää kiinnosta KAJ.

KAJ hävisi. Ensi vuonna esiintyvät taas Närpiön uimahallin homeisessa takahuoneessa.

Voisitko sinä tehdä palveluksen myös itsellesi ja häipyä, kiitos? Jos KAJ ei enää kiinnostaisi suomalaisia eli MEITÄ, tätä ketjua ei olisi olemassa. Närpiön uimahallin takahuone tulee joka tapauksessa olemaan täysi. Älä väheksy närpiöläisiä.

Vierailija
4731/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun tädeillä on vielä mahdollisuus eheytyä. Kyllä te tiedätte, Katariina Souri, Unimyytti Osa 1.

Työnnä nyt se unimyytti vasempaan lahkeeseesi. Me emme ole rikki, ergo meidän ei tarvitse eheytyä.

Vierailija
4732/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasit sanoa vielä paremmin sen mitä viestissäni ajattelin. Kiitos. Harvalla onnistuisi tuo "kirjottaa jotain muuta". Ja vielä tehdä se menestyksekkäästi ja silti siten, että se kuitenkin istuu heille kuin nenä päähän. Kaikkea samanaikaisesti. 

Ja tosiaan "lähetettiin tällainen vähän heikompi rallatus viisuihin, voitettiin Mellot ja Euroviisuissa neljäs sija." Ändå nånt! Kuten Jacob keikoilla asian esittää😂

Vierailija
4733/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAJ ei ole coverbändi, se on tiedossa. Paitsi oli ihan vähän silloin koronan aikaan, kun oli keikka- ja konserttikielto. Ne perjantai-iltojen yleisön toivekonsertit netin kautta oli silloin kullanarvoisia. Mua ei haittaisi, vaikka jokaiseen settilistaan kuuluisi vieläkin vaikka yksi cover, mieluiten tämä:

https://www.youtube.com/shorts/D7YHPzvSLss

Tää on muuten uskomaton. Jacobilla on suomea puhuessa vahva korostus ja ääntäminen ruotsinkielestä. Mutta laulaessa ei ikinä arvaisi, että ei puhu äidinkielenään suomea. Ei pienintäkään vihjettä äänessä ruotsista. Aivan täydellistä ja luontevaa lausumista ja sanojen painotuksia.

Mä oon miettinyt tässä ihan samaa. 

Laulaessa ääntämistä helpottanee aika paljon se, että hänellä on siinä valmis teksti, jota on harjoiteltu etukäteen, vs. puhuminen, jossa pitää tuottaa tekstiä hatusta nopealla tahdilla.

Vierailija
4734/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä on ihana ja erilainen versio. Rakastan koko tuota ohjelmaa ja kaikkia sen esityksiä niin paljon.

Vierailija
4735/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sekin vielä, että BBB oli kirjoitettu nimenomaan ruotsalaiselle melloyleisölle, ja silti menestyi viisuissa niin hyvin vaikka alunperin monet epäilivät ettei niin olisi. Jos heillä olisi ollut mahdollisuus kirjoittaa varta vasten euroviisuyleisölle, niin mitäköhän olisi käynyt.

Vierailija
4736/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAJ ei ole coverbändi, se on tiedossa. Paitsi oli ihan vähän silloin koronan aikaan, kun oli keikka- ja konserttikielto. Ne perjantai-iltojen yleisön toivekonsertit netin kautta oli silloin kullanarvoisia. Mua ei haittaisi, vaikka jokaiseen settilistaan kuuluisi vieläkin vaikka yksi cover, mieluiten tämä:

https://www.youtube.com/shorts/D7YHPzvSLss

Tää on muuten uskomaton. Jacobilla on suomea puhuessa vahva korostus ja ääntäminen ruotsinkielestä. Mutta laulaessa ei ikinä arvaisi, että ei puhu äidinkielenään suomea. Ei pienintäkään vihjettä äänessä ruotsista. Aivan täydellistä ja luontevaa lausumista ja sanojen painotuksia.

Mä oon miettinyt tässä ihan samaa. 

Laulaessa ääntämistä helpottanee aika paljon se, et

Kyllä ja malli olemassa, jota "imitoida". Juuri siinä ovat hyviä. Joten loogista, mutta silti mua jaksaa hämmästyttää.

Vierailija
4737/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekin vielä, että BBB oli kirjoitettu nimenomaan ruotsalaiselle melloyleisölle, ja silti menestyi viisuissa niin hyvin vaikka alunperin monet epäilivät ettei niin olisi. Jos heillä olisi ollut mahdollisuus kirjoittaa varta vasten euroviisuyleisölle, niin mitäköhän olisi käynyt.

Tosiaan tuokin vielä. Tavoitehan oli saada "vähän keikkoja Ruotsiin". No tuli "pari" keikkaa sinne tosiaan myytyä. 

Vierailija
4738/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan tuokin v

Tuli pari pikku keikkaa myös Suomeen, Svenskfinlandin ulkopuolelle.

Vierailija
4739/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitton litton, pakko sanoa (jälleen kerran), että näillä pojilla on heimani totisesti i skick. Olen muuten onnellisena katsonut tämän videon varmaan kymmenen kertaa ja vasta nyt hokasin, että yhdellä eturivin fanilla on päässään Dan-Olen mansikkapipo. Mitähän muuta olen missannut?

Vierailija
4740/9136 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakob on älyttömän hyvä imitoimaan kieliä. Siinä yhdessä haastattelussa päästeli norjaa ja sitten jo siinä ihan ekassa teininä tekemässään videossa tuli ranskan kuuloista tekstiä. Puhumattakaan miten hyvin imitoi riikinruotsia. Ruotsalaiset aina villiintyvät kommentoimaan sitä.

Ja kyllähän Axelillakin on aidon kuuloinen espanja Pablos frestelsessä. Se jaksaa aina huvittaa minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi