Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9739)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Kaj'lla olisi mitään järkeä ryhtyä tekemään suomenkielisiä kappaleita. Heillä on tietysti riittävä suomen taito arjessa selviämiseen, mutta tekstien kirjoittaminen on täysin toinen asia. Äidinkielellään he ovat sanoittamisessa parhaimmillaan lähes neroja. Suomeksi he eivät pystyisi lähellekään samaa.
Joten olen samaa mieltä kuin edellinen: vöyrin kieltä jatkossakin, kiitos!
Silloin ei kannatta tehdä keikkoja Suomen kielisille alueille, vaan panostaa ruotsin kielisiin alueisiin ja Vöyrin.
Itse tykkään kovasti heidän musiikista, mutta juuri kielen vuoksi se jää puolitiehen, vaikka yritän kääntää sitä suomeksi. Kaj fanina minusta Oulun keikan esittely ja juontohommat latisti tunnelmaa, niin hapuilevaa se oli suomeksi.
Tietysti ikävää, jos olet kokenut asian
Tosi hienoa, että Kaj puhuu keikoilla myös suomea!!! Hehän voisivat mennä sieltä mistä aita on matalin, ja spiikata englanniksi, jota suurin osa yleisöstä ymmärtäisi melkeinpä missä tahansa. Onneksi eivät mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hauskat koosteet Kevinin, Axelin ja Jakobin parhaista hahmoista kautta aikojen. Kuka on sun suosikkisi?
https://www.youtube.com/shorts/-ZkTjnuT2TY
Axelin Kurt Byman (Gambämarkista) on tehnyt ison vaikutuksen. Hän jossain haastattelussa kertoi, kuinka vaikea se oli tehdä. Hänelle ensimmäinen sellainen hahmo, jota yleisö inhosi. Kun yleensä he saavat lavalla tuntea olevansa rakastettuja. Mutta Kurtia vihattiin juonen edetessä yhä enemmän, oli kuulemma aikamoinen kokemus tuntea se kylmyys, joka katsomosta huokui. Toisaalta se kertoi hänelle, että hahmo sinänsä oli onnistunut.
Varsinkin kun Espoossa on vaikuttanut Kurt Byman -niminen paikallispoliitikko, todellinen änkyrä joka vastustaa kaikkea ja on riidoissa kaikkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Kaj'lla olisi mitään järkeä ryhtyä tekemään suomenkielisiä kappaleita. Heillä on tietysti riittävä suomen taito arjessa selviämiseen, mutta tekstien kirjoittaminen on täysin toinen asia. Äidinkielellään he ovat sanoittamisessa parhaimmillaan lähes neroja. Suomeksi he eivät pystyisi lähellekään samaa.
Joten olen samaa mieltä kuin edellinen: vöyrin kieltä jatkossakin, kiitos!
Silloin ei kannatta tehdä keikkoja Suomen kielisille alueille, vaan panostaa ruotsin kielisiin alueisiin ja Vöyrin.
Itse tykkään kovasti heidän musiikista, mutta juuri kielen vuoksi se jää puolitiehen, vaikka yritän kääntää sitä suomeksi. Kaj fanina minusta Oulun keikan esittely ja juontohommat latisti tunnelmaa, niin hapuilevaa se oli suomeksi.
Käärijäkin on esiintynyt Euroopassa menestyksekkäästi suomeksi, ja hänen ainoa vieras kielensä on kökkö englanti.
Vierailija kirjoitti:
Ihme, ettei tässä ketjussa ole enempää niitä, jotka ovat kuunnelleet Kaj:ta AINA
He varmaan ovat ruotsinkielisiä ja roikkuvat muilla palstoilla kuin täällä vauvalla 🤷
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on totuttu kuuntelemaan suomen- ja englanninkielistä musiikkia. Oikein hyvä herätys, että ruotsiksikin voi laulaa. Ei kuulijan välttämättä tarvitse sanoja ymmärtää, iso osa englanninkielisistäkin biiseistäkin jää monelta ymmärtämättä, mutta ei se tahtia haittaa.
Minusta on myös oikein hyvä ja virkistävä asia, että ruotsinkielinen musiikki on noussut esille ja keskusteluun. Ruotsinkielisillä alueilla Suomessa on käsitykseni mukaan paljon hyviä artisteja, joiden soisi saavan enemmän tunnettuutta myös suomenkielisten keskuudessa. Ruotsi on kuitenkin meillä toinen virallinen kieli.
Englanniksi tehdään niin hirvittävä määrä musiikkia jo, että muunkielinen musiikki ilahduttaa aina. Varsinkin jos se tehdään taitavasti ja omaperäisesti omalla kielellä ja omaa identiteettiä kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Täältä sivusta huutelen, että itselle KAJ'n myötä löytyi kuunteluun toinen vöyriläinen, Josefin Siren. Esiintyi keväällä Vöyrissä pidetyssä konsertissa. Suositus etenkin kappaleille Vilyfto ja Kielimurin. Nykyään tekee kai aktiivisemmin musiikkia muille (?). Joka tapauksessa tykkään tosi paljon! Ehkä hänestä on täällä keskusteltukin, en tiedä.
Josefinin isä ja veli ovat ne Vörjeansin Gambämäänin ja Thåossin.
Eilinen Maarianhaminan-keikka oli kaiketi mennyt hyvin. Tässä kuvia yleisöstä https://www.nyan.ax/nyheter/bildspel-stor-entusiasm-nar-kaj-intar-rocko…
Oli siellä muitakin kuin lapsia, mammoja ja mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme, ettei tässä ketjussa ole enempää niitä, jotka ovat kuunnelleet Kaj:ta AINA
Onko tässä ketjussa edes yhtä sellaista ihmistä? Ne AINA kuunnelleet ovat ruotsinkielisiä (no, osa toki kaksikielisiä). Ei tällä palstalla ainakaan pohjanmaanruotsalaiset käy ollenkaan.
Itse asiassa ihmettelen, että MINÄ olen tässä ketjussa. En meljein koskaan käy Vauvan sivulla kun keskustelut kun harvoin tuovat iloa elämään. Nyt kävin kerran kurkkaamassa, mitä täällä sanotaan KAJ'sta ja onneksi osuin tähän ketjuun. Kiitos asiallisille keskustelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä tarkemmin tuo Kalevan kommentti tuosta kielestä, esimerkkibiisi Kom ti byin:
"Kappale on hyvä esimerkki KAJ'n parhaista ja huonoimmista puolista. Sävellys on taidokas, biitti iskevä ja suomenruotsalainen rap soljuu, mutta samaan aikaan tulee tunne, että huumorirapin paras anti löytyisi sanoista. Niitä ei kouluruotsipohjalta pysty seuraamaan. "
Nåjaaaaaa...... 🤔
Jos minulta kysytään, niin laulakaa pojat ruotsiksi vaan, tai siis vöyriksi!
Ei kai ole KAJ'n syytä että toimittajalla on vain kouluruotsipohja?
Ei tietysti. Mutta toimittaja kyllä puhuu aika suuren kansanosan puolesta. Melkein kaikilla suomalaisilla on vain kouluruotsipohja.
t. Se vöyrin kieltä opiskellut, kouluruotsipohjalta
Ei tietenkään ole pakko kuunnella Kaj'ta! Tarkoitinkin sitä, että toimittaja tuolla huomautuksellaan yksinkertaisesti selittää sen, miksi Kaj on suomenkielisillä paikkakunnilla "vaikeampi" vastaanottaa. Täytyy toivoa, että mahdollisimman moni heidän musiikistaan lähtökohtaisesti kiinnostunut ottaa asiakseen elvyttää sitä kouluruotsiaan ja kehittää sitä vielä paremmaksi. Kielitaito on arvokasta pääomaa ihan muutenkin.
t. Se vöyrin kieltä opiskellut, kouluruotsipohjalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä sivusta huutelen, että itselle KAJ'n myötä löytyi kuunteluun toinen vöyriläinen, Josefin Siren. Esiintyi keväällä Vöyrissä pidetyssä konsertissa. Suositus etenkin kappaleille Vilyfto ja Kielimurin. Nykyään tekee kai aktiivisemmin musiikkia muille (?). Joka tapauksessa tykkään tosi paljon! Ehkä hänestä on täällä keskusteltukin, en tiedä.
Josefinin isä ja veli ovat ne Vörjeansin Gambämäänin ja Thåossin.
Ah no niin, itse en ole muuta kuin kuunnellut biisejä, niin yksityiskohdat hämärän peitossa. Mutta ilmeisen tuttu henkilö siis kyseessä täällä. :D
Mielenkiintoista myös nähdä, miten tulevat jatkossa jakamaan aikansa Suomen ja Ruotsin välillä, ja kummassa suosio jää korkeammalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin yksi jännä kysymys, miten noita pitäisi kääntää. Suorasanaisuus ilahduttaa minua, koska en kaipaa suomenkielistä taide-elämystä, vaan mahdollisimman tarkan ymmärryksen siitä, miten vöyriksi asia on ajateltu ja mitä ne sanaleikit ovat. Se on sitten tietysti toinen ongelma, että silti kaikki ei aukea. Mä vaadin, että Vöyrillä aletaan järjestää kielikursseja suomalaisille ja muille. Vaadin!
On jokaisen kuulijan vastuulla ottaa vieraskielisistä sanoituksista selvää tai olla ottamatta.
Yli 90 % Rammsteinin ulkomaalaisista faneista ei ymmärrä saksaa, eikä se heitä haittaa. Mutta niille jotka osaavat saksaa, joko ennestään tai ovat alkaneet opiskella kieltä, avautuu Rammsteinin musiikista ylimääräinen ulottuvuus.
Tämä on aivan t
Toinen Pöbeln i Jutas -fani täällä! Kun on kahlannut läpi Kaj'n tuotannon, tajuaa, kuinka teräviä yhteiskunnallisia kannanottoja ja lempeää ironiaa meidän ihmisten hölmöilystä heillä on teksteihinsä piilotettuina ihan nuorelta iältä saakka. Hymyilyttää yhä enemmän nuo väheksyvät "pelkkää huumorihöttöä" -mielipiteet.
Vierailija kirjoitti:
Eilinen Maarianhaminan-keikka oli kaiketi mennyt hyvin. Tässä kuvia yleisöstä https://www.nyan.ax/nyheter/bildspel-stor-entusiasm-nar-kaj-intar-rocko…
Oli siellä muitakin kuin lapsia, mammoja ja mummoja.
Kiitos linkistä, hieno kuvakavalkadi. Tunnelma katossa ja sedät jaksaa heilua. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hauskat koosteet Kevinin, Axelin ja Jakobin parhaista hahmoista kautta aikojen. Kuka on sun suosikkisi?
Axelin Kurt Byman (Gambämarkista) on tehnyt ison vaikutuksen. Hän jossain haastattelussa kertoi, kuinka vaikea se oli tehdä. Hänelle ensimmäinen sellainen hahmo, jota yleisö inhosi. Kun yleensä he saavat lavalla tuntea olevansa rakastettuja. Mutta Kurtia vihattiin juonen edetessä yhä enemmän, oli kuulemma aikamoinen kokemus tuntea se kylmyys, joka katsomosta huokui. Toisaalta se kertoi hänelle, että hahmo sinänsä oli onnistunut.
Varsinkin kun Espoossa on vaikuttanut Kurt Byman -niminen paikallispoliitikko, todellinen änkyrä joka vastust
Tätä Kaj ei varmaan tehnyt tarkoituksella. Mutta jos teki, sitä hauskempaa. :D
Båotjin! Pieni laulu lähdekriitistä: kun uskot kaiken mitä Kirjassa sanotaan, pääset taivaaseen, paitsi jos olet homo. Älä kysy, usko. Epäilijät palavat helvetissä. Pelkkää huumorihöttöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa edes yhtä sellaista ihmistä? Ne AINA kuunnelleet ovat ruotsinkielisiä (no, osa toki kaksikielisiä). Ei tällä palstalla ainakaan pohjanmaanruotsalaiset käy ollenkaan.
Itse asiassa ihmettelen, että MINÄ olen tässä ketjussa. En meljein koskaan käy Vauvan sivulla kun keskustelut kun harvoin tuovat iloa elämään. Nyt kävin kerran kurkkaamassa, mitä täällä sanotaan KAJ'sta ja onneksi osuin tähän ketjuun. Kiitos asiallisille keskustelijoille.
Ja mitähän minäkin täällä teen? Vauvapalstalla käymisestä saa yleensä takuuvarman pahan olon, ja tätäkin ketjua on yritetty sabotoida tehokkaasti. Voisin olla KAJ'n fb-faniryhmässä (jossa on nyt jo 10.000 jäsentä) mutta minulla ei ole tunnuksia eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikki on Jakobin Tommy. Koska Tommy on Jakobin itsensä täysi vastakohta. Vaikea käsittää, kuinka hymypoika sai sen yrmyn ilmeen pysymään yllä koko pitkän Vörjeans-konsertin ajan.
Kenenkään ei ole pakko kuunnella KAJ'ta, festareillakaan, paitsi paikallislehtien kesätoimittajien jotka ovat siellä töissä. Suomenkielinen yleisö on tullut KAJ'lle yllätyksenä, eikä bändillä ole ollut aikaa rukata valmista ohjelmistoaan + 2 uutta biisiä suomenkielisten miellyttämiseksi. Jos kuulija ei ymmärrä, kuulija ei ymmärrä, ja hänelle jää kaksi vaihtoehtoa: joko äänestää jaloillaan tai ottaa asioista selvää.